سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس درس را ادامه ندهد، به فهم نرسد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 89 شهریور 22 , ساعت 6:34 عصر
 
 مقامات فیلیپینی در جست‌وجوی مادری هستند که پس از زایمان نوزاد تازه متولد شده‌اش را درون سطل آشغال فرودگاهی در این کشور رها کرده است.

«ماریا ترزا آگورس» پزشک فرودگاه فیلیپین در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی این کشور، تصریح کرد: این نوزاد که یک پسر است، در حالی که تمام بدنش پر از خون بود و درون دستمال کاغذی پیچیده شده بود، توسط افسران امنیتی فرودگاه در سطل آشغالی فرودگاه پیدا شد. البته این نوزاد زنده است.

همچنین ماموران امنیتی فرودگاه این نوزاد را از سطل آشغال پروازی که از بحرین در « فیلیپین» نشسته بود، کشف کردند.

این پزشک خاطر نشان کرد: ماموران امنیتی فرودگاه نوزاد تازه متولد شده را به کلینیک فرودگاه منتقل کردند و پرستاران او را تمیز کرده و به او لباس پوشاندند و به او شیر دادند. او در وضعیت مناسبی قرار دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نوزاد درون سطل آشغال هواپیمای «گلف ایر» که از «بحرین» وارد فرودگاه بین‌المللی «نینوی آکوئینو» شده بود، توسط ماموران کشف شد. نام او را هم به دلیل پرواز GF که در آن پیدا شده بود، «جورج فرانسیس» گذاشتند.

«کورازون سلیمان» یکی از مقامات دپارتمان امنیت اجتماعی فیلیپین خاطر نشان کرد: هنوز موفق نشدیم مادر این نوزاد را پیدا کنیم، اما گروه جست‌وجو برای یافتن او تشکیل دادیم. البته باید به این نکته اشاره کنم که به احتمال زیاد در صورت پیدا شدن مادر این نوزاد، او محکوم می‌شود.

همچنین اگر موفق نشویم بستگان و والدین او را بیابیم، او به خانواده‌ای سپرده می‌شود.

به گزارش ایسنا، یکی از 10 فیلیپینی که در خارج از این کشور به ویژه‌ در خاورمیانه به کارهایی چون خدمتکاری و کارگری مشغولند، به دلیل دستمزدهای کم فرار می کنند. البته اکثر این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

درگزارش پلیس فیلیپین آمده است که تحقیقات در این زمینه تا چند روز آینده تکمیل می‌شود

دوشنبه 89 شهریور 22 , ساعت 6:31 عصر
مهاجم بولتون در تمرینات پرسپولیس

 

 هارسونی پس از گذشت یک ماه که خبر آمدنش به ایران شنیده می شد احتمالا از امروز در تمرینات پرسپولیس شرکت می کند.

زلتان هارسونی مهاجم 23ساله و سابق بولتون انگلیس که یک سال گذشته را در دی استرادای اسلواکی بازی می کرد برای شرکت در تمرینات پرسپولیس وارد ایران شد.
این مهاجم که دوشنبه ساعت 3 بامداد واردتهران شد در حال حاضر در هتل تهران مشغول استراحت است تا پس از تأیید کادر فنی و انجام تست پزشکی با پرسپولیس قرارداد ببندد.


دوشنبه 89 شهریور 22 , ساعت 6:30 عصر
روایت فایننشال تایمز از درخواست محمد رضا شاه برای منشور کورش و مخالفت انگلیس

 روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی از بی‌اعتنایی وزارت خارجه وقت انگلیس به تقاضای شاه مخلوع برای ارسال منشور کورش به ایران، خبر داده است.

به گزارش پرس تس وی،در این گزارش آمده است: "این نخستین بار نیست که منشور کوروش، که اولین بار در سال 1879 در حفاری‎های بریتیش میوزیم در بابل یافت شد، به تهران سفر کرده است. شاه ایران در سال 1971 نیز خواستار ارسال موقت این لوح گلین شده بود، درخواستی که به جنجالی دیپلماتیک انجامید."


این گزارش همچنین می‌افزاید: "شاه تقاضای خود را با سفیر انگلیس در تهران در میان گذاشت، که با پاسخ منفی وزارت امور خارجه بریتانیا روبرو شد. با این حال بریتیش میوزیم راه خود را رفت و همین امر واکنش‎های خشمگینانه مقامات لندن را برانگیخت."


به گزارش این روزنامه انگلیسی، شاه این منشور را به ستاره درخشان موزه‌ای بدل ساخت که به مناسبت برگزاری جشن های سلطنت 2500 ساله در تخت جمشید برپا شده بود. ایرانیان نیز در جنبشی خودانگیخته خواهان اعاده همیشگی این شیء باستانی به کشور خود شده بودند.


فایننشال تایمز تاکید می‌کند، بریتیش میوزیم خواسته ایرانیان را نپذیرفت و منشور کورش، صحیح و سالم به لندن بازگردانده شد.


بر اساس این گزارش، هیات امنای این موزه بعدها به این نتیجه رسید که ارسال دوباره منشور کوروش به ایران، چندان مطلوب نخواهد بود.


گفتنی است، برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی، بریتیش میوزیم منشور کورش را تحت تدابیر امنیتی شدید به ایران بازگردانده است.


دوشنبه 89 شهریور 22 , ساعت 6:29 عصر
اختلاف قیمت دو تندر90 مشابه

 حاشیه های خودروی تندر همچنان ادامه دارد.

تندر 90 از ابتدای ورود به ایران تاکنون بزرگترین خودرو کم تیرا‍ژ حاشیه ساز بوده است و هر روز نیز حاشیه جدیدی در خصوص این خودرو مطرح می شود. خودرویی که این روز ها طرف داران قابل توجه ای را به سمت خود کشانده است که جملگی آنان انتخاب خود را با قاطعیت « تندر » عنوان کرده اند.

با وجود استقبال از خودروی تندر اما همانطور که اشاره شد حاشیه گویا قرار نیست این خودرو را تنها بگذارد و همچنان به نظر می رسد این موضوع ادامه داشته باشد. منتفی شدن تمرکز تولید تندر90 نیز یکی دیگر از این حاشیه‌ها بود که در رسانه‌ ها بدان پرداخته شد، موضوعی که به صورت غیر مستقیم مسولان وزارت صنایع با سکوت خود و اظهار نظرهای انحرافی به نوعی آن را تایید کرده‌اند.

البته بعید است که با ادامه این روند و برنامه‌ریزی‌هایی که ایران خودرو برای این خودرو به انجام رسانده، وزارت صنایع بخواهد به صورت دستوری وارد عمل شود.

جدای از بحث تمرکز یکی دیگر از حاشیه‌هایی که در خصوص این خودرو مطرح است بحث اختلاف قیمت مدل E2 فول آپشن این خودرو است، البته نه در قیمت بازار بلکه در قیمت کارخانه‌ای!

تا کنون اخبار زیادی از سوی خبرآنلاین در خصوص اختلاف قیمت بازار دو محصول ایران خودرو و ارس خودرو منتشر شده است.

خودرویی که با اختلاف قیمت 300 هزار تومانی بین محصولات تولیدی دو کارخانه در بازار به فروش می‌رسد، هم اکنون در قیمت کارخانه‌ای نیز با هم اختلاف دارند. این در حالی است که به لحاظ کیفی تقاوت دو خودرو تولیدی ناچیز است.

هم اکنون تندر90 مدل E2 فول آپشن ایران خودرو 13 میلیون و 950 هزار تومان و برای پارس خودرو 14 میلیون و 195 هزار تومان قیمت دارد، هرچند اختلاف قیمت ناچیز است ولی باز هم جای سوال است که چرا دو خودرویی که در یک کلاس و در یک رده کیفی قرار دارند، باید با دو قیمت مختلف به فروش برسند. 


دوشنبه 89 شهریور 22 , ساعت 6:28 عصر

 کاریکاتور روزنامه الشرق الاوسط در سالگرد 11 سپتامبر: آمریکا بت آزادی است یا بت افراط؟

امریکا بت آزادی یا بت افراط؟


دوشنبه 89 شهریور 22 , ساعت 1:45 عصر
 
 ازدواج با کسی که به سن قانونی نرسیده مجازات دارد یعنی ازدواج در کمتر از سن قانونی، ممنوع است و در این شرایط فرد به ‌شش ماه الی دو سال حبس تأدیبی محکوم خواهد شد.

در جامعه دختران باید مراحل سنی خود را به ترتیب طی کرده و با وجود رسیدن به سن قانونی و درک زندگی مشترک، وارد زندگی شده و تشکیل خانواده دهند.

برخی از والدین با عدم اطلاع از زمان ازدواج، دختران خود را به زندگی که هیچ آشنایی با آن ندارند، وارد می‌کنند، در حقیقت هنوز این دختران به سن قانونی نرسیده و آرزوهای بزرگ و کوچک مثل تحصیلات را در زندگی خود تجربه نکردند که وارد زندگی و مشکلات آن می‌شوند.

بنابر این گزارش منشأ بروز بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی مختلف که امروزه گریبان گیر زندگی‌های مشترک است، ریشه در دوران کودکی و کم سن بودن طرفین ازدواج به خصوص دختران دارد.

ازدواج در سنین پایین یکی از مسائلی است که متأسفانه گریبان گیر تعدادی از دختران و پسران جامعه شده است و این امر باعث درک نکردن یکدیگر در زندگی می‌شود.

در واقع قانون مدنی نیز در این خصوص قوانین و ماده‌ای را در نظر گرفته است تا حق و حقوی برای این فرزندان که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند وجود داشته باشد.

بنابراین بر اساس ماده 3 قانون راجع به ازدواج، هر کس برخلاف مقررات ماده (1041) قانون مدنی با کسی که هنوز به سن قانونی برای ازدواج نرسیده است مزاوجت کند به‌شش ماه الی دو سال حبس تأدیبی محکوم خواهد شد.

همچنین در صورتی که دختر به سن سیزده سال تمام نرسیده باشد لااقل به دو الی سه سال حبس‌ تأدیبی محکوم می‌شود و در هر دو مورد ممکن است علاوه بر مجازات حبس به جزای نقدی از دو هزار ریال الی بیست هزار ریال محکوم شود.

چنانچه ‌در اثر ازدواج برخلاف مقررات فوق مواقعه منتهی به نقص یکی از اعضاء یا مرض دائم زن شود مجازات زوج از پنج الی ده سال حبس با اعمال شاقه‌است و اگر منتهی به فوت زن شود مجازات زوج حبس دائم با اعمال شاقه است؛ عاقد، خواستگار و سایر اشخاصی که شرکت در جرم داشته‌اند نیز به‌ همان مجازات یا به مجازاتی که برای معاون جرم مقرر است محکوم می‌شوند.

‌محاکمه این اشخاص را وزارت عدلیه می‌تواند به محاکم مخصوصی که اصول تشکیلات و ترتیب رسیدگی آن به موجب نظامنامه معین می‌شود رجوع‌ کند و در صورت عدم تشکیل محکمه مخصوص رسیدگی در محاکم عمومی به عمل خواهد آمد.

حبس تأدیبی، حبس موقت با اعمال شاقه از سه سال کمتر و از پانزده سال بیشتر نخواهد بود؛ مدت حبس مجرد از دو تا ده سال است، مدت تبعید از سه سال کمتر و از پانزده سال بیشتر نخواهد بود؛ مدت حبس تأدیبی از هشت روز الی سه سال است.

دوشنبه 89 شهریور 22 , ساعت 1:44 عصر
 
 این موضوع با در نظر گرفتن اینکه حیواناتی مانند اسبها، سگها و دیگر جانداران با هدف حضور در مبارزات انسانی تکامل نیافته اند، جالب توجه است. تا به حال طراحی های طبیعت نه تنها در برابر گذر زمان و فرسودگی مقاومت نشان داده است، بلکه الهام بخش انسانها نیز بوده است تا انرژی خود را از طریق ساخت مشابه های مکانیکی هدایت کرده و یا ذخیره کنند.

در ادامه تعدادی از جاندارانی که به صورت ناخواسته به سربازان ارتشهای باستانی و مدرن تبدیل شده اند را مشاهده می کنید:

خفاشهای بمب افکن: این پستانداران شب زنده دار پرنده، طی جنگ جهانی دوم در آزمایش عجیبی به کار گرفته شدند. یک دندانپزشک جراح خشمگین از حمله ژاپنی ها به بندر پرل، طرح اتصال بمبهای کوچک و آتشزایی را به خفاشها ارائه کرد. برنامه این بود که این پرندگان کوچک مانند هزاران شعله آتش در سرتاسر شهرهای ژاپن پرواز کرده و همه جا را به آتش بکشند. اما این ایده پس از دریافت مجوز از روزولت با مشکل مواجه شد زیرا بسیاری از 6 هزار خفاشی که ارتش آمریکا از آنها استفاده کرده بود، مانند سنگ از آسمان سقوط کردند و یا متواری شدند. نیروی دریایی آمریکا قبل از پذیرفتن شکست خود، بیش از دو میلیون دلار صرف غلبه بر مشکلات به وجود آمده کرد. در واقع خفاشهای بمب افکن تنها توانستند از پس بمباران روستای شبیه سازی شده ژاپنی، یک آشیانه هواپیمای آمریکایی ها و خودروی یک ژنرال ارتش بر آید. امروزه محققان پنتاگون در حال مطالعه بر روی مکانیک پرواز خفاشها هستند تا بتوانند از آن برای ساخت هواپیماها و روباتهای جاسوس آینده الهام بگیرند.

سوار نظام شترها: شترها در ارتشهای مدرن نقش چندان جدی به عهده ندارند اما زمانی بود که سواره نظامهایی از شترها در مناطق خاصی از جهان به وجود آمده و مورد استفاده قرار می گرفته است. در زمانهای قدیم شترها بیشتر در صحراهای آفریقای شمالی و خاورمیانه استفاده می شدند زیرا این حیوانات به توانایی بالا در دوام آوردن در شرایط خشک و بی آب شهرت دارند. همچنین گفته می شود که بوی شترها، حتی اگر خود دشمن را نمی ترساند، موجب وحشت اسبهای سواره نظامهای دشمن می شده است. پارتها و ساسانیان گاه به صورتی زیرکانه شترهای خود را با استفاده از زره های قدیمی پوشش می داده اند و جنگجویان عرب نیز هنگام تاخت و تاز و حمله به قبیله های دیگر و یا هنگام فتح خاورمیانه یا شمال آفریقا توسط مسلمانان بر شترها سوار بوده اند. نقش شترها در کارزارها با توسعه سلاح های گرم در دهه 1700 و 1800 کم رنگ تر شد اما تا زمان جنگ جهانی اول نیز نشانه هایی از حضور این جانداران در میدانهای جنگ دیده شده است.

زنبورهای خشمگین: زنبورهای نیش دار در صورت تحریک و خشمگین شدن می توانند سلاحهای تاثیرگذار و آزاردهنده ای به شمار روند. یونانیان باستان، رومی ها و دیگر تمدنها گاه از حشراتی مانند زنبور به عنوان سلاحی جنگی استفاده می کردند تا نفرات دشمن را بترسانند. گاه محاصره کنندگان کندوهایی مملو از زنبور را با کمک منجنیق به سوی دیوارهای شهرهای تحت محاصره پرتاب می کردند و مدافعان یونانی نیز با استفاده از همین کندوها مهاجمان را به رگبار می بستند. حتی گاهی ساکنان منطقه ترابوزان در ترکیه سربازان رومی تحت فرمان پومپی را به وسیله انبوهی از زنبورهای سمی مورد هجوم قرار می دادند و منجر به عقب نشینی سربازان مسموم و از خود بی خود رومی می شدند. از اخیر ترین موارد استفاده از زنبورهای خشمگین در جنگها می توان به به فتح قلعه ها در قرون وسطی، جنگ جهانی اول و جنگ ویتنام اشاره کرد. امروزه دانشمندان کاربرد بسیار صلح جویانه ای را برای زنبورها یافته اند و از آنها برای ردیابی معادن استفاده می کنند.

شیرهای دریایی نگهبان: شیرهای دریایی کالیفرنیا که در کنار دلفینها و والهای خاویار در خدمت نیروی دریایی آمریکا قرار دارند، با حضور در برنامه پستانداران دریایی به شهرت عجیبی رسیده اند. پستانداران دریایی از دید در تاریکی و شنوایی زیر آبی خارق العاده ای برخوردارند و می توانند با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت شنا کرده و یا به صورت متوالی در اعماق بالا شیرجه بزنند. نیروی دریایی آمریکا بر اساس همین توانایی ها شیرهای دریایی را به عنوان نیروهای مین جمع کن آموزش داده است که می توانند مینهای دریایی را شناسایی و نشانه گذاری کنند. این جاندارن حتی قادرند به قواصان یا مضنونین پابندهای مخصوصی بزنند تا افراد نیروی دریایی بتوانند این مضنونین را به سطح آب بکشانند. نیروهای ویژه شیرهای دریایی به دوربینهای پیشرفته ای مجهزند که تصاویر زنده را از زیر دریا در اختیار انسانها قرار می دهند. تنها یکی از این شیرهای دریایی، دو مربی و یک قایق لاستیکی می تواند جایگزین یک ناو کوچک، سرنشینان و قواصانی شود که در بستر اقیانوس در جستجوی جسمی خاص هستند.

کبوترهای نامه بر: در بخش بزرگی از تاریخ نبردهای انسانی، کبوترهای پیغام رسان با توجه به توانایی لانه یابی و مسیریابی قوی که به آنها این قدرت را می دهد پس از طی کردن صدها کیلومتر به راحتی به خانه بازگردند، پیامهایی مهم و تاریخی را از مقامات و ژنرالهای ارتشهای مختلف حمل کرده اند. اما این پرندگان زیبا در طول جنگ جهانی اول، زمانی که نیروهای متفقین از بیش از 200 هزار کبوتر استفاده کردند، به شهرتی باورنکردنی رسیدند. حتی یکی از این کبوترها به نام Cher Ami (دوست عزیز) به دلیل حمل 12 پیام به استحکامات وردن در فرانسه مدال افتخار "کروکس دی گوئر" (عبور از جنگ) فرانسه را دریافت کرد. Cher Ami آخرین پیام خود را با وجود جراحت شدید گلوله به مقصد رساند و عنوان ناجی گردان گمشده هفتاد و هفتمین لشگر پیاده نظام آمریکا که توسط نیروهای آلمان از هم گسیخته شده بود را دریافت کرد. پیشرفت در تکنولوژی ارتباطات نیاز به این پرندگان را که در جهان سمبلی برای صلح به شمار می روند، در میدانهای جنگ از بین برده است.

دلفینهای نیروی دریایی: از دهه 1960 تا کنون دلفینهای پوزه بلند در کنار شیرهای دریایی در گشت زنی سواحل کمک حال نیروی دریایی آمریکا بوده اند. این جانداران از حسگرهای پیچیده بیولوژیکی خود برای جستجوی مینهای دریایی استفاده می کنند. یک دلفین صداهای تیک مانندی از خود ایجاد و به اطراف منتشر می کند که این اصوات با برخورد با اجسام اطراف به سوی خود جاندار بازمی گردند. این کار تصویری ذهنی از جسم را در دلفینها به وجود می آورد که در نهایت می تواند گزارش آنچه دیده است را با کمک سوال و جوابهای "آری و خیر" به انسانها انتقال دهد. مربیان این دلفینها همچنین می توانند پاسخ مثبت این جانداران را با فرستادن دلفینها برای نشانه گذاری جسم مورد نظر دریابند. دلفینها همچنین می توانند مهاجمین را نشانه گذاری کنند اما ارتش آمریکا توانایی این جانداران را در استفاده از سلاح انکار کرده است.

فیلهای جنگی: عظیم ترین پستاندار زنده روی زمین با توانایی بالای تخریب صفوف و استحکامات دشمن، ردپای پررنگی را از خود در کارزارهای تاریخی به جا گذاشته است. فیلها از پاها، عاجها و حتی خرطوم خود در از هم پاشیدن لشگرها استفاده می کردند. گاه بر تن این جانداران زره های مخصوص و زوبین انداز پوشانده می شده است. شاید فرمانروایان باستانی هند اولین افرادی بوده اند که فیلها را به عنوان ماشینهای زنده اهلی کرده اند اما پس از آنها ایرانیها نیز در خاورمیانه از فیلها استفاده کردند. اسکندر در نبردهای تاریخی خود با فیلهای زیادی از سپاه مقابل برخورد کرد و به تدریج یونانی ها و رومی ها در زمانهای خاصی از فیلهای جنگی استفاده کردند. اسبها از بو و شکل فیلها هراسان بوده و نیروهای انسانی نیز باید در هنگام مقابله با چنین عظمتی پیآمدهای آن را در نظر می گرفتند. به تدریج استفاده از توپها به عنوان سلاح مخرب نقش جنگجویانه فیلها را در تاریخ جنگهای بیهوده و خونین انسانها به پایان رساند.

قاطرهای ارتشی: قاطرها در طول تاریخ جنگهای انسانی نقشی کم سرو صدا اما حیاتی به عهده داشته اند زیرا وظیفه حمل و نقل سلاح، غذا و دیگر مایحتاج نیروهای نظامی را به عهده آنها می گذاشته اند. این جاندارن برای حمل بار به اسبها برتری دارند زیرا از توان بدنی بالاتری برخوردارند. همچنین این جانداران نسبت به اسبها از هوش و بی میلی بیشتری برای نافرمانی برخوردارند. لژیونهای رومی در ازای هر 10 نیرو یک قاطر به همراه داشتند و ناپلئون بناپارت نیز برای عبور از کوهستان آلپ بر یک قاطر سوار شده بود. ارتش آمریکا در طول جنگ جهانی اول به تنهایی از 571 هزار اسب و قاطر استفاده کرده بود که در حدود 68 هزار راس از این جانداران در نبردها از بین رفته بودند. امروزه نیز بخشهای مختلفی از نیروهای نظامی آمریکا برای حمل و نقل تجهیزات از میان کوهستانها از این جانداران استفاده می کنند.

سگهای جنگ: از هزاران سال پیش تا کنون نسلهای بزرگی از سگهای جنگی در میدانهای جنگ به عنوان نگهبانان مدافع برای ملیتهای مختلف از مصری ها گرفته تا بومیان آمریکا خدمت کرده اند. رومی ها سگهای جنگی خود را به نوعی قلاده میخدار و زره مجهز می کردند و جنگجویان اسپانیایی نیز در حین حمله و تهاجم آمریکای جنوبی در دهه 1500 از سگهای جنگی زرهپوش استفاده می کرده اند. بسیاری از قومهای اروپایی نیز در مبارزات خود در طول قرون وسطی از سگهای جنگی استفاده می کردند، اما گسترش جنگ افزارهای متعدد نقشهای متعدد این جانداران را کاهش داد و اکنون سگها بیشتر به عنوان ماموران ردیاب بمب و مواد منفجره به کار گرفته می شوند.

اسبها: شاید هیچ جانداری به اندازه اسب در تاریخ جنگهای انسانی تاثیرگذار نبوده باشد. انسانها در حدود 5500 سال پیش اسبها را در قزاقستان اهلی کردند و گسترش اسبها در میان اروپا-آسیا استفاده از آنها را در میدانهای بزرگ جنگ افزایش داد. مصری ها و چینی های باستان قبل از ابداع زین و رکاب کاربردی از ارابه های اسبدار به عنوان پایگاهی ثابت برای جنگیدن استفاده می کردند. شوالیه های زره پوش و اسب سوار حملات مخربی را به نیروهای مهاجم وارد می کردند. ثبات و پایداری که زین و رکاب به جنگجویان می بخشید به مغولها توانایی تیراندازی و نشانه گیری دقیق از روی زین اسب را می داد و در نهایت نیروی محرکه کافی برای تهاجم به جهان شناخته شده زمان خودشان را فراهم آورد. جایگاه اسبها به عنوان ابزار و وسیله نقلیه جنگی تا زمان آغاز دوره جدید جنگها، زمانی که تانکها و ماشینهای زره پوش ساخته شدند دچار تزلزل نشد.

دوشنبه 89 شهریور 22 , ساعت 1:39 عصر

 

مدیرکل امور تربیتی سازمان ملی جوانان با بیان اینکه بیش از 12 میلیون نفر از جمعیت جوان کشور در سن ازدواج قرار دارند، گفت: متولدین دهه 60، بیشترین متقاضیان ازدواج هستند. 

"سید مهدی صدری" افزود: اگرچه میزان ازدواج در کشور، در طول 30 سال گذشته در مقایسه با قبل از انقلاب افزایش یافته، اما افزایش انتظارات خانواده ها از جوانان، موجب کند شدن روند تشکیل خانواده در میان این قشر شده است.

وی، افزایش انتظارات خانواده ها را موجب افزایش سن ازدواج جوانان دانست و اضافه کرد: اکنون سن ازدواج در میان جوانان، به بالای 30 سال رسیده است که این امر آسیب های جدی برای جامعه و خانواده همراه دارد.

مدیرکل امور تربیتی سازمان ملی جوانان در عین حال گفت: امید به ازدواج برای دختران بالای 30 سال کاهش یافته است چرا که این گروه سنی، گزینه ای برای انتخاب همسر ندارند.

صدری تاکید کرد ازدواج و تشکیل خانواده، تنها راه مصون ماندن جامعه از برخی معضلات و آفت های اجتماعی است و از این رو، تمام سیاست های دولت و مسوولان باید در جهت تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج باشد.

صدری با بیان اینکه یک پسر جوان پس از دریافت مدرک کارشناسی و گذراندن دوره سربازی، حداقل 24 سال سن خواهد داشت و نمی تواند در چنین سنی از لحاظ اقتصادی قوی باشد، گفت: جامعه و خانواده ها به این امر واکنش منفی نشان می دهند و معتقدند پسری که می خواهد تشکیل خانواده بدهد باید شغل، مسکن و درآمد مناسبی داشته باشد.

وی افزود: این در حالی است که جامعه کارشناسی معتقد است داشتن وضعیت اقتصادی خوب، تنها گزینه درست و تاثیرگذار در امر ازدواج نیست.


دوشنبه 89 شهریور 22 , ساعت 1:38 عصر

 «آخرین‌نیوز» از حضور خواهرزن «تونی بلر» در راهپیمایی روز قدس خبر داد.

بنا بر این گزارش، «لورن بوث»، فعال حقوق بشر و خواهرزن نخست‌وزیر اسبق انگلستان (تونی بلر)، در راهپیمایی روز قدس در ایران شرکت داشت.

وی در نامه‌ای خطاب به بلر، آورده است: «پیام راهپیمایی در روز قدس تهران این است که نه اسلام، که تو و دوستان اسرائیلی‌ات به خاطر عقاید جاهلی خود، باید هراسان باشید».


یکشنبه 89 شهریور 21 , ساعت 6:54 عصر
 
 
احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اسلامی ایران مواردی از اقدامات اخیر دولت را برشمرده و وی را از این «رفتارهای غیرقانونی» نهی می‌کند.
 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی این نامه را «بهترین عیدی» (عید فطر) برای احمدی‌نژاد می‌داند و خطاب به رئیس‌جمهور نوشته «متاسفانه به رغم تذکرات مکرر خیر خواهان، جنابعالی به قانون شکنی و تجری نسبت به قانون ادامه می‌دهید.»

توکلی «حجیت صدارت احمدی‌نژاد» را « تبعیت از امر و نهی ولی‌فقیه و رعایت کامل قانون» عنوان می‌کند.

وی خطاب به احمدی‌نژاد می‌گوید از رفتارهای بپرهیزید.

این نماینده اصول‌گرای مجلس می‌نویسد «احتیاط مجلس در برخورد با قانون‌شکنی‌های خود را که بیشتر به دلیل ملاحظات سیاسی خارجی و داخلی است، همیشگی نپندارید. بالاخره، صبر هم اندازه‌ای دارد.»

نامه هشدارآمیز توکلی در حالی نوشته شده که هفته گذشته؛ علی مطهری، دیگر نماینده تهران به شدت از عملکرد مجلس در قبال دولت انتقاد کرد، گفت «دولت جسور مجلس جسور می‌خواهد» و از نمایندگان خواست تا جلوی استبداد را بگیرند.

توکلی در این نامه که متن آن را خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند،«تقویت سرمایه اجتماعی بین توده‌های مردم»، «کشاندن اعتبارات دولتی تا اقصی نقاط کشور» و «اکرام و توجه به مستضعفان» را «ذکر خیر» دولت می‌داند ولی معتقد است دولت قانونی‌شکنی می‌کند.

آقای توکلی در ابتدای نامه خود به کاهش ساعات کار ماه رمضان می‌پردازد که رئیس مجلس در سال ?? آن را مغایر اصل ??? قانون اساسی دانسته و مصوبه دولت را لغو کرد. به عقیده این نماینده مجلس، کاهش ساعات کاری کارمندان در ماه رمضان «ظلم به کارگران» و «مغایر ماده ?? قانون مدیریت خدمات کشوری» است.

وی با اشاره به توجیه معاون اول احمدی‌نژاد مبنی بر «جبران ساعات کاهش یافته با دور کاری» در خانه گفت نمی‌دانم کارمندان بانک‌ها، پزشکان، پرستاران، بازرسان کار و بهداشت، ماموران نیروی انتظامی و صدها شاغل دیگر چگونه «دور کاری» می‌کنند.

توکلی از احمدی‌نژاد می‌پرسد پاسخ این قانون شکنی را چه می‌دهید؟ آثارش در تولید ملی و اشتغال را می‌توانید جبران کنید؟

دولت با آغاز ماه رمضان? میزان ساعات کار ادارات دولتی را کاهش داده است و این کار با مخالفت هایی روبرو شد.

بر اساس بخشنامه هیات دولت، در ماه رمضان فعالیت کارکنان دولت در همه کشور به جز تهران، با یک ساعت تاخیر در صبح آغاز می شود و بعد از ظهرها یک ساعت و نیم زودتر به پایان می رسد. در تهران نیز زمان آغاز به کار ادارات در ماه رمضان ساعت ? صبح و پایان آن ساعت ?? اعلام شده است.

دولت دلیل این تصمیم خود را «استفاده مطلوب کارکنان دولت از معنویت‌های ماه مبارک رمضان» اعلام کرده است. معاون رئیس‌جمهور نیز این اقدام را موجب «افزایش انگیزه کارکنان در یازده ماه باقی‌مانده» می‌داند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی ضمن تاکید بر مغایرات حقوقی این اقدام، اثرات آن بر تولید و بهره‌وری کشور «منفی» ارزیابی کرد.

تعطیلی روز بعد از عید فطر
احمد توکلی در ادامه نامه خود به تعطیلی روز بعد از روز عید فطر (?? شهریور) می‌پردازد و گفته با چه مجوزی این روز را تعطیل کردید؟»

این اقتصاددان در نامه خود می‌نویسد هزاران میلیارد ریال کاهش تولید ناخالص داخلی و آثار تبعی آن بر رفاه عمومی را چگونه پاسخ می‌دهید؟

وی با بیان این‌که «دولت احمدی‌نژاد همواره مایل است بر موج امیال اجتماعی سوار شود»، تعطیلی روز شنبه بعد از لغو افزایش تعطیلات عید فطر در مجلس را موجب خدشه به جایگاه مجلس می‌داند.

پیش از این برخی نمایندگان طرحی را ارائه داده‌اند که در صورت تصویب نهایی? تعطیلات عید فطر ? روز و تعطیلی ?? خرداد و ?? اسفند لغو می‌شد. این طرح با وجود تصویب یک فوریت آن، هیچ‌گاه در مجلس بررسی نگردید. و نهایتا باز پس گرفته شد.

نمایندگان ویژه
توکلی در ادامه نامه خود به انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در برخی حوزه‌های دیپلماتیک می‌پردازد و آن را نقد می‌کند.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران روز ?? مرداد ?? طی احکامی جداگانه، اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری در امور خاورمیانه؛حمید بقایی را به عنوان فرستاده ویژه خود در امور آسیا، محمد مهدی آخوندزاده را به عنوان فرستاده ویژه در امور دریای خزر و ابوالفضل ظهره وند را به عنوان فرستاده ویژه در امور افغانستان منصوب کرد.

این انتصابات با انتقاد گسترده چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس و تذکر آنان روبرو شد. مهم‌ترین این انتقادات، تذکر رهبر انقلاب در مورد «پرهیز از موازی‌کاری در امور دولتی بویژه در سیاست خارجی» بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه ? شهریور تاکید کردند مسائل مربوط به سیاست خارجی باید تنها توسط وزارت امور خارجه پیگیری شود و دولت باید از موازی کاری بپرهیزد.

احمد توکلی در نامه خود به احمدی‌نژاد با اشاره به این واکنش‌ها، از ارائه «اختیارات غیرضروری وسیع» به نمایندگان ویژه انتقاد می‌کند.

وی از احمدی‌نژاد می‌پرسد «آیا به این ترتیب، جایی برای وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و دبیرخانه آن و وزارت اطلاعات باقی گذاشته‌اید؟»

توکلی در نامه خود آورده «کدام عقل سلیم با نگاه سیستمی و تقسیم کار معقول سازمانی این گونه مداخلات را حتی از سوی افراد کاملاً با صلاحیت قابل دفاع می‌داند چه رسد به افرادی بدون صلاحیت لازم که مخاطب این احکام بوده‌اند. خوب است سوابق علمی وتجربی آقای مشایی وآقای بقایی را به آگاهی ملت شریف ایران برسانید تا معلوم شود مامورسابق وزارت اطلاعات ورئیس دفتر فعلی رئیس جمهور که حدود ده شغل دیگر را هم برعهده گرفته، یا مامور سابق وزارت اطلاعات و معاون گردشگری فعلی چه صلاحیتی دارند که همه نهادهای ذیربط فرهنگی، اقتصادی سیاسی و امنیتی باید در خدمت آنان قرار گیرند؟»

توکلی با بیان این‌که «احمدی‌نژاد انسان باهوشی است» از انکار نهی صریح رهبر انقلاب در مورد نمایندگان ویژه اظهار شگفتی می‌کند.

وی هم‌چنین شدت این قانون‌شکنی را به حدی می‌داند که حتی منوچهر متکی، وزیر امور خارجه نسبت به آن اعتراض کرده است.

توکلی، متکی را «وزیر نجیبی» می‌خواند که «صدها مورد مداخلات قبلی را نادیده گرفته بود.»

منوچهر متکی در واکنش به انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور از مسئولان خواسته بود تا با «ناپخته سخن گفتن و عمل کردن، هزینه کشور را بالا نبرند.»

پیش از این،‌مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در این رابطه، آن را «غیرقانونی» دانسته بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود آورده بود «اقدام اخیر رئیس جمهور اولا مغایرت آشکار با اصل ??? قانون اساسی دارد و در فضای موجود کشور که دولت مکررا از سوی مجلس متهم به نادیده‌گرفتن قانون شده، غیر از قبح ذاتی به مناسبات دولت و مجلس لطمه می‌زند.»

این مرکز از تجربیات کاری برخی نمایندگان ویژه منصوب شده نیز انتقاد کرده و صلاحیت آنان را زیر سئوال برده است.

بر اساس اصل ??? قانون اساسی? نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور باید با تائید هیات وزیران و «برای موارد خاص و یا بر حسب ضرورت» منصوب شوند. به نظر می‌رسد نمایندگان منصوب شده اخیر به تائید هیات وزیران نرسیده‌اند.

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ