سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون خواستید از دانش بهره ببرید، بدان عمل کنید و در معانی آن بسیار بیندیشید، تا دلها آن را در برگیرد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 89 شهریور 22 , ساعت 1:45 عصر
 
 ازدواج با کسی که به سن قانونی نرسیده مجازات دارد یعنی ازدواج در کمتر از سن قانونی، ممنوع است و در این شرایط فرد به ‌شش ماه الی دو سال حبس تأدیبی محکوم خواهد شد.

در جامعه دختران باید مراحل سنی خود را به ترتیب طی کرده و با وجود رسیدن به سن قانونی و درک زندگی مشترک، وارد زندگی شده و تشکیل خانواده دهند.

برخی از والدین با عدم اطلاع از زمان ازدواج، دختران خود را به زندگی که هیچ آشنایی با آن ندارند، وارد می‌کنند، در حقیقت هنوز این دختران به سن قانونی نرسیده و آرزوهای بزرگ و کوچک مثل تحصیلات را در زندگی خود تجربه نکردند که وارد زندگی و مشکلات آن می‌شوند.

بنابر این گزارش منشأ بروز بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی مختلف که امروزه گریبان گیر زندگی‌های مشترک است، ریشه در دوران کودکی و کم سن بودن طرفین ازدواج به خصوص دختران دارد.

ازدواج در سنین پایین یکی از مسائلی است که متأسفانه گریبان گیر تعدادی از دختران و پسران جامعه شده است و این امر باعث درک نکردن یکدیگر در زندگی می‌شود.

در واقع قانون مدنی نیز در این خصوص قوانین و ماده‌ای را در نظر گرفته است تا حق و حقوی برای این فرزندان که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند وجود داشته باشد.

بنابراین بر اساس ماده 3 قانون راجع به ازدواج، هر کس برخلاف مقررات ماده (1041) قانون مدنی با کسی که هنوز به سن قانونی برای ازدواج نرسیده است مزاوجت کند به‌شش ماه الی دو سال حبس تأدیبی محکوم خواهد شد.

همچنین در صورتی که دختر به سن سیزده سال تمام نرسیده باشد لااقل به دو الی سه سال حبس‌ تأدیبی محکوم می‌شود و در هر دو مورد ممکن است علاوه بر مجازات حبس به جزای نقدی از دو هزار ریال الی بیست هزار ریال محکوم شود.

چنانچه ‌در اثر ازدواج برخلاف مقررات فوق مواقعه منتهی به نقص یکی از اعضاء یا مرض دائم زن شود مجازات زوج از پنج الی ده سال حبس با اعمال شاقه‌است و اگر منتهی به فوت زن شود مجازات زوج حبس دائم با اعمال شاقه است؛ عاقد، خواستگار و سایر اشخاصی که شرکت در جرم داشته‌اند نیز به‌ همان مجازات یا به مجازاتی که برای معاون جرم مقرر است محکوم می‌شوند.

‌محاکمه این اشخاص را وزارت عدلیه می‌تواند به محاکم مخصوصی که اصول تشکیلات و ترتیب رسیدگی آن به موجب نظامنامه معین می‌شود رجوع‌ کند و در صورت عدم تشکیل محکمه مخصوص رسیدگی در محاکم عمومی به عمل خواهد آمد.

حبس تأدیبی، حبس موقت با اعمال شاقه از سه سال کمتر و از پانزده سال بیشتر نخواهد بود؛ مدت حبس مجرد از دو تا ده سال است، مدت تبعید از سه سال کمتر و از پانزده سال بیشتر نخواهد بود؛ مدت حبس تأدیبی از هشت روز الی سه سال است.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ