سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با ذکر خدا دلها زنده می شود . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 89 مهر 30 , ساعت 10:17 صبح
فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در فضائی جدید قوت می گیرد.




بنا به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خسروشهر ،در سالروزمیلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک هدایت و امامت صادق آل محمد امام علی ابن موسی الرضا (ع)کانون فرهنگی تربیتی ولی عصر (عج) خسروشهر با حضور سرپرست معاونت پرورشی وتربیت بدنی اداره کل ،معاونت پشتیبانی و مهندسین ناظر اداره کل نوسازی وتجهیز مدارس استان ، مسئولین منطقه و مدیران مدارس افتتاح شد.

در مراسم افتتا حیه آقای امیر حقیان رئیس اداره آموزش و پرورش با تبریک ولادت حضرت امام رضا (ع) از تمامی دست اندرکاران امر احداث کانون ،تشکر و قدردانی کرد .در ادامه با اشاره به اهمیت فعالیت کانونها در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و کشف استعداد های انها گفت : امیدواریم با برنامه ریزی و ایجاد فرصت لازم برای همه دانش آموزان از فضای موجود که با صرف هزینه و تلاشهای شبانه روزی مسئولین منطقه ایجاد شده است

حداکثر بهره برداری بعمل آید .باید کانون را به خانواده ها بشناسانیم ،آذین این فضا حضور دانش آموزان است ودانش آموزان را به کانون هدایت کنیم

هم د ر مباحث آموزشی و هم پرورشی.

سپس آقای موسوی بخشدار خسروشهر ضمن عرض خیر مقدم به حضور مدعوین محترم ، اقدامات انجام شده توسط دولت و خیرین در زمینه مقاوم سازی و نوسازی فضا های آموزشی و پرورشی سراسر کشور در دولت های نهم و دهم را فوق العاده خواند و از تلاشهای همه مسئولین و تلاشگران و روسای قبلی و فعلی آموزش و پرورش تشکر و قدردانی کرد .

درادامه آقای مهندس رضا زاده معاونت پشتیبانی اداره کل نوسازی به پشت تریبون رفت و گفت : عملیات اجرائی این پروژه در سال 87 درزمینی به مساحت 2000 متر مربع شروع و ساختمان آن به مساحت 600 متر مربع با اعتباری بالغ بر 450 میلیون تومان از اعتبارات استانی احداث گردید.همچنین دیوار کشی بطول 208 متر، احداث ،سرویس بهداشتی 46 مترمربع و سپتیک 65 متر مربع انجام شده است . و پیشنهاد کرد استفاده کنندگان از این فضا ها در نگهداری و حفظ آن دقت لازم را بعمل آورده تا از ایجاد هزینه های مضاعف جهت مرمت جلوگیری شود .

سپس اقای همایونی سرپرست معاون پرورشی وتربیت بدنی بر اهمیت حفظ اعتقادات و ارزشهای اسلامی و دینی در تمامی برنامه های آموزشی و پرورشی تاکید کرد و با اشاره به اینکه اگر بتوانیم کانونها را راه بیندازیم در خیلی از موارد کارگشا خواهند بود . د رخاتمه برنامه مسئولین از کلاسهای کانون بازدید کردند .  


جمعه 89 مهر 30 , ساعت 10:16 صبح



بنا به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش منطقه خسروشهر با هماهنگی کارشناسی تربیت بدنی و تندرستی  ، بمناسبت بزرگداشت روز تربیت بدنی و ورزش ، جمعی از دانش آموزان دختر مقطع راهنمائی شهری با حضور پرنشاط و حرکت ورزشی خود در مسیر ورودی قدیم شهر جدید سهند ، کوهپیمائی کردند


جمعه 89 مهر 30 , ساعت 10:14 صبح

 

 عزت‌الله یوسفیان بیش از 60 درصد بودجه سالانه کشور در اختیار شرکت‌های دولتی قرار می‌گیرد.

 نماینده ساری و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه فردی که در زمان شهرام جزایری در خودروی او را باز و بسته می‌کرد هم اکنون هم عضو هیأت‌مدیره است، گفت: چگونه است که به فردی وام میلیاردی داده می‌شود به افرادی که متقاضی تسهیلات یک میلیون تومانی هستند هیچ‌گونه تسهیلاتی ارائه نمی‌شود.
 وی با بیان اینکه بانک‌ها به همان میزان که به مشتریان دارای گردش مالی خود توجه می‌کنند باید به مراجعان دیگر نیز توجه کنند، یادآور شد: چگونه است که به فردی وام میلیاردی داده می‌شود به افرادی که متقاضی تسهیلات یک میلیون تومانی هستند هیچ‌گونه تسهیلاتی ارائه نمی‌شود.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اعلام اینکه بسیاری از دارندگان معوقات بانکی وثیقه‌ای در اختیار بانک گذاشته‌اند که اگر آنها را اجرا کنیم، چیزی هم از بانک طلبکار می‌شوند، ادامه داد: این نشان می‌دهد این افراد با قصد و نیت پس ندادن این تسهیلات را دریافت کرده‌اند .

وی با بیان اینکه نقدینگی کشور در حدود 220 هزار میلیارد تومان است، افزود: 50هزار میلیارد تومان این نقدینگی در حساب معوقات بانکی است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این میزان تنها در اختیار عده محدودی قرار دارد، گفت: این به این معنی است که یک‌چهارم نقدینگی کشور در اختیار در دست عده‌ای محدود است.

وی  بر تغییر اعضای هیأت‌مدیره‌ بانک‌های عامل کشور تاکید کرد.


پنج شنبه 89 مهر 29 , ساعت 10:12 صبح

 

 
شابک: 978-964-04-3699-8
قیمت پشت جلد: 40000
تاریخ نشر: 881013
شماره چاپ: 1
شمارگان: 10000
تعداد صفحه: 152
کد کنگره: 9ب5س/DSR2085
کد دوئی: 955.33
چاپ شهر: تبریز
ابعاد: وزیری
نوع جلد: شومیز
زبان کتاب: فارسی
موضوعات
خسروشهر
چکیده کتاب: خسروشاه یا خسروشهر یکی از ابادترین و تاریخی ترین شهرهای اذربایجان به شمار می رود. این شهر در 24 کیلومتری جنوب غربی شهر تبریز واقع شده است. در اوایل انقلاب اسلامی ایران نام این شهر به خسروشهر تبدیل شد. خسروشاه یکی از مناطق کهن و قدیمی برای سکونت انسان های اولیه به شمار می اید و اشیای کشف شده در انجا قدمت ان را به 3000 سال قبل از میلاد می رساند. این شهر تا زمان ساسانیان و پادشاهی خسروپرویز به نام (ایناشتانیا) خوانده می شده است. اما بعد از تاج گذاری خسروپرویز به خسروشاه تغییر نام داده است. کتاب حاضر به اختصار به بیان تاریخ اثار باستانی اوضاع جغرافیایی اداب و رسوم فرهنگ های عامیانه و معرفی دانشمندان و بزرگان خسروشاه اختصاص دارد. شغل های رایج در این شهر معرفی شهیدان سوغاتی های خسروشاه صنایع دستی روستاهای تابع و... از دیگر مباحث کتاب هستند. در پایان نیز تصاویری از مکان های مذهبی و تاریخی و حکمرانان این شهر در دوره قاجاریه به چاپ رسیده است.

دوشنبه 89 مهر 26 , ساعت 4:59 عصر

 

 در حاشیه نمایشگاه دنیای دریا - کاموگاوا، ژاپن.

 


دوشنبه 89 مهر 26 , ساعت 4:57 عصر
 

دوشنبه 89 مهر 26 , ساعت 4:56 عصر

 

 گروه سازنده فیلم «شش نفر زیر باران» ساخته «علی عطشانی» در حال مذاکره با بازیگر نقش سوسانو برای بازی در این فیلم هستند و در حال حاضر از وی برای بازی در این فیلم دعوت کرده‌اند اما گویا فرد یادشده بازیگر نقش سوسانو نیست.

 از بازیگر نقش سوسانو در مجموعه «افسانه جومونگ» برای بازی در فیلم سینمایی ایرانی «شش نفر زیر باران» دعوت شده است.

بر اساس خبری که روابط عمومی فیلم «شش نفر زیر باران» در وبلاگ خبری این فیلم منتشر کرده، آمده است که هم اکنون گروه تولید در حال رایزنی با وی هستند.

پیش‌تر روابط عمومی این فیلم اعلام کرده بود که دومین ساخته بلند سینمایی علی عطشانی، اثری پر بازیگر است و ستارگانی از سینمای ایران در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

نام بازیگر نقش سوسانو در «افسانه جومونگ»، «هان های جین» (Han Hye Jin) است و در خبر منتشر شده در وبلاگ فیلم «شش نفر زیر باران» از مذاکره با «هان جی های» به عنوان بازیگر نقش سوسانو خبر داده شده که «هان جی های» (Han Ji Hye ) بازیگر دیگری از سینمای کره جنوبی است که با «هان های جین» تفاوت دارد و مشخص نیست گروه سازنده این فیلم با کدام بازیگر رایزنی کرده‌اند!


دوشنبه 89 مهر 26 , ساعت 4:54 عصر

 نکاتی تاریخی، فرهنگی و معماری حرم امام هشتم

 

نکته1
در سال 203 و به قولى 202 هجرى قمرى که حضرت رضا علیه السلام در طوس به شهادت رسیدند بدن مطهر آن امام همام را در باغ حمید بن قحطبه و در کنار قبر هارون خلیفه عباسى به خاک سپردند و نخستین بناى حرم مطهر همان بقعه هارون الرشید است که بعدها حرم را روى دیوارهاى قدیمى آن بنا نهادند و از آن به بعد طوس به مشهد الرضا تغییر نام یافت.

 نکته2
در سال 400 هجرى قمرى به دستور سلطان محمود غزنوى بناى بقعه و حرم تجدید بنا و مناره‎اى بر آن افزوده شد و پس از آن در زمان‎هاى مختلف اقداماتى به مرور صورت گرفته است .

 نکته3
سنگ مرقد نخستین که برای مشخص نمودن مدفن امام بر زمین نصب شده، سنگ بنای ساخت ضریح هم بوده است. آنچه مسلم است تا قرن هشتم هجری قمری ضریحی بر مضجع شریف نصب نبوده است.

نکته4
در ابتدا حرم مطهر به صورت بنایی ساده، با مصالح ویژه آن دوران بنا شده بود، چنانکه بقعه مطهر تنها یک در ورودی ساده در پیش روی مبارک داشت و دارای تزئیناتی مختصر به سبک آن زمان بود.

 نکته 5
مشهور است که از زمان صفویان گذاشتن ضریح بر مرقد امام مرسوم شده است و برخی احتمال دادند که ساخت ضریح از عصر تیموریان متداول گشته است.

نکته6
28 هزار لامپ در حرم امام رضا علیه السلام روشن می‎باشد، که اکنون علاوه بر 28 هزار شعله برق، شش هزار لوستر نیز در ابعاد مختلف و با قدمت‎های طولانی مورد استفاده قرار گرفته است.

نکته7
ضریح اول، ضریحی چوبی بوده، با تسمه‎های فلزی و پوششی از صفحات طلا و نقره. این ضریح در زمان شاه طهماسب صفوی یعنی سال 957 هجری قمری ساخته و بر روی صندوق چوبی مضجع منور نصب می‎شود. در سال 1311 همزمان با تعویض صندوق به دلیل فرسودگی پایه‎ها ضریح برچیده شده، پوشش طلا و نقره و جواهرات آن از چوب‎ها جدا و به خزانه آستان قدس منتقل می‎شود.

 نکته8
ضریح دوم، ضریحی بوده فولادی مرصع، معروف به ضریح نگین نشان. این ضریح در سال 1160 به دستور شاهرخ فرزند رضا قلی میرزا نوه نادرشاه ساخته و به وقف بر فراز مرقد شریف نصب می‎شود. ضریح فولادی یا ضریح نگین نشان سقف نداشته، پنجره‎ها و شبکه‎های چهار طرف آن دارای گوی و ماسوره‎هایی بوده است که با نگین‎های کوچک یاقوت و زمرّد تزیین یافته و تعداد آنها به 2000 بالغ می‎شده است. به دلیل وضعیت ویژه این ضریح ذیلاً به عین کتیبه آن اشاره می‎شود. «نیاز رحمت ایزد مستعان، و تراب اقدام زوّار این آستان ملک پاسبان، سبط سلطان نادر شاه الحسینی الموسوی الصفوی، بهادرخان به وقف و نصب این ضریح و قبه‎های مرصع چهار گوشه ضریح مقدس مبارک موفق گردید. ( سنه 1160قمری) »

 نکته9
در زمان تولیت میرزا سعیدخان برای مصون ماندن نذورات داخل ضریح دوم ، شبکه و پوشش طلایی روی ضریح منور قرار می‎گیرد، و بدین ترتیب سقف آن پوشش می‎یابد. این ضریح به دلیل وقف دائمی بودن تا قبل از شروع عملیات جایگزینی و نصب اخیر ضریح مطهر جدید یعنی پنجمین ضریح بر مضجع شریف و زیر ضریح پیشین قرار داشت. ضمن عملیات اخیر محل نصب این ضریح تغییر یافت و به قسمت تحتانی حرم مطهر منتقل گردید.

نکته10
در عصر پادشاهی فتحعلی شاه قاجار ضریحی فولادی و ساده به ابعاد (3×4) و ارتفاع 2 متر ساخته و روی ضریح نگین نشان (ضریح دوم) نصب می‎شود که در اصل ضریح سوم محسوب می‎شود.

 نکته11

سقف ضریح سوم با چوب‎های طلاکوب پوشش داشته و در سمت پایین ضریح در کوچک مرصعی قرار داشته است. به دلیل کوچکی و غیر مناسب بودن این ضریح پس از مدتی برداشته شده و به جای آن ضریح چهارم نصب می‎گردد. در حال حاضر این ضریح در موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض تماشای بینندگان قرار دارد.

نکته12
ضریح چهارم ضریح ملمع یا ضریح طلا و نقره، معروف به شیر و شکر است، این ضریح در سال 1338 بر روی ضریح نگین نشان یا ضریح دوم نصب می‎گردد.

 نکته13
طراحی ضریح چهارم توسط مرحوم استاد حافظیان انجام یافته و تحت نظارت ایشان کار اجرا و قلمزنی توسط مرحوم استاد هنرمند حاج محمد تقی ذو فن اصفهانی انجام گرفت.

نکته14
ضریح چهارم دارای 05/4 متر طول و 06/3 متر عرض و 90/3 ارتفاع و 14دهانه به نشان چهارده معصوم بوده است. اضافه بر بهره‎برداری از طلا و نقره و جواهرات .

 نکته 15
پایه‎ها، ستون‎ها، کتیبه‎های سیمین با نقش‎های مختلفی در نهایت مهارت قلمزنی شده بود. بین هر دو زاویه از پنجره‎های ضریح مقدس یک صفحه بیضی شکل از طلا، که مجموعاً به هیجده عدد می‎رسید و هر یک به وزن تقریبی پنجاه مثقال بود احادیثی درباره فضیلت زیارت حضرت رضا علیه السلام به خط حاج شیخ احمد زنجانی معصومی کتیبه نوشته شده است .

نکته 16
بر روی هر یک از دهانه‎های ضریح مقدس، از سمت پیش روی مبارک اسمی از اسمای چهارده معصوم علیهم السلام بر صفحه‎ای فیروزه نشان از طلا و به خط ثلث و به قلم مرحوم حاج شیخ احمد زنجانی معصومی مکتوب بود. در بالای صفحات بیضی شکل، کتیبه‎ای از نقره به طور برجسته، سوره مبارکه هل اتی را به قلم همان کاتب در برداشت.

نکته 17
در چهار گوشه ضریح چهار خوشه انگور به عنوان نمادی از نحوه شهادت حضرت قرار داشت. بالای کتیبه سوره مبارکه «یس» و بر لب ضریح چهل و چهار برگ از نقره ملمع بین چهل و چهار گلدان ملمع نصب شده بود که بر روی صفحه مدور و محدب هر یک از آنها اسمی از اسمای حسنی الهی به طور برجسته و به خط ثلث و به رنگ سفید در زمینه لاجوردی مکتوب بود.

 نکته 18
پس از گذشت بیش از چهل سال از نصب ضریح پیشین موجباتی همچون فرسودگی، و سست شدن پایه‎ها و ساختار ضریح و ساییدگی پوشش و روکش‎های نقره‎ای و طلایی آن، ساخت و نصب پنجمین ضریح را ضروری می‎نمود.

 نکته 19
به دستور مقام معظم تولیت آستان قدس رضوی حضرت آیة الله واعظ طبسی، از سال 1372 مطالعات و بررسی‎های مقدماتی ساخت ضریح آغاز گردید، و به دنبال آن طرح‎های متعددی از طرف هنرمندان نامی کشور ارایه شد و نهایتاً توفیق طراحی ضریح نصیب استاد برجسته نگارگری کشور جناب آقای فرشچیان گردید.

 نکته20
به منظور ساختن آخرین ضریح نخست بر اساس طرح موجود پایه‎ها و ساختار ضریح که ترکیبی از کار آهنگری و نجاری است توسط واحدهای مربوطه در آستان قدس رضوی در نهایت استحکام انجام گرفت و ساختاری مرکب از آهن و فولاد و چوب گردو برای نصب روکش‎ها و پوشش طلا و نقره ساخته شد.

 نکته21
با آماده شدن طرح استاد فرشچیان کار قلمزنی و زرگری و به عبارت دیگر اجرای طرح که اساس کار ساخت ضریح و صورت پذیری آنست از تاریخ 12/11/75 تحت نظارت عالیه هنری استاد فرشچیان شروع شد و از میان چند نفر از هنرمندان قلمزن همچنان توفیق کار قلمرنی ضریح مطهر، نصیب استاد خدادادزاده اصفهانی گردید.

نکته 22
پس از چهار سال با کار بی وقفه روزانه و بعضاً شبانه و همچنین با کار متوسط روزانه شش نفر در کمال ظرافت و امتیاز هنری و در نهایت صلابت و استحکام کار قلمزنی پایان یافت و ضریح برای حمل و نصب آماده گردید. از ویژگی‎های ضریح مطهر جدید، ضخامت پوشش نقره‎ای آن است که حتی بعضاً به بیش از سه میلیمتر می‎رسد.

 نکته 23
عملیات اجرایی برچیده شدن ضریح پیشین و نصب پنجمین ضریح از شامگاه روز شنبه 21/10/79، پس از مراسم غبارروبی آغاز گردید، و با هماهنگی کامل نیروهای فنی - تخصصی مورد نیاز به طور متوسط روزانه هفتاد نفر در سازمانی منظم و منسجم با تقسیم کار و تعیین مسئولیت هر یک از بخش‎های عملیاتی و مدیران مربوطه طبق جدول زمان‎بندی شده، تحت مدیریت جناب آقای مهندس مهدی عزیزیان، مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم امام رضا علیه السلام به مدت پنجاه روز جریان خود را طی نمود. کار بنای عشق و کعبه مقصود، و فراز آمدن معبد خورشید در فضایی معنوی و شورانگیز آغاز شد.

 نکته 24

محدوریت وقف به نصب بودن ضریح و عدم جواز شرعی انتقال آن از یک سو و از طرف دیگر، وجود موانع و مشکلات جدی فنی و معماری بر سر راه استحکام سازی پایه‎های نصب ضریح جدید موجب گردید تا پس از بررسی و مطالعات زیاد چاره کار به انتقال ضریح به قسمت زیرین حرم مطهر و نصب محاذی اطراف مضجع شریف دیده شود.

 نکته 25
از جمله اقدامات اساسی دیگری که همزمان با نصب ضریح مطهر صورت پذیرفت، بتون ریزی و کف سازی و مفروش نمودن کف حرم مطهر با سنگ‎های مرمر بسیار نفیس همراه با کانال کشی و برقراری سیستم تهویه و هوا دهی زمینی و دیواری است، و نیز مرمت آیینه کاری‎ها و کاشی‎کاری‎ها و کتیبه‎های روضه منوره از جمله دیگر اقداماتی بود که در جریان عملیات نصب ضریح به آن مبادرت شد.

نکته 26
سنگ پلاک پیشین مضجع، که مرکب از 12 قطعه سنگ بود برداشته شده، به موزه مرکزی آستان قدس رضوی انتقال یافت، و به جای آن سنگ نفیس مرمر یکپارچه به طول 20/2 و عرض 10/1 و ارتفاع 90 سانت که در نهایت جلا و صفا و زیبایی حجاری شده بود نصب گردید.

 نکته 27
در اطراف ضریح مطهر به نشانه چهارده معصوم چهارده دهانه به شکل محراب طراحی و اجرا شده است. سیر نقش‎ها و جهت قوس‎های آن یکدیگر را همراهی و تکمیل کرده، و مدار یگانه آنها که نهایتاً به مرکز و نقطه واحدی می‎رسد، تداعی کننده اصل اصیل عرفانی مشاهده وحدت در کثرت و کثرت در وحدت می‎باشد، و نیز وحدانیت ذات باری‎تعالی و قائمیت و بازگشت پذیری کائنات و ممکنات را به او متجلی می‎سازد.

 نکته 28
در هشت لچکی چهار گوش ضریح مطهر، به سبک هنر اصیل ایرانی، از گل آفتابگردان که نمادی از شمس الشموس که یکی از القاب امام رضا علیه السلام است نقش‎هایی تعبیه شده است. در اطراف ضریح مقدس گل‎هایی پنج و هشت برگی به نشانه خمسه طیبه و هشتمین امام طراحی و اجرا شده است.

نکته 29
دو سوره مبارکه «یس» و «هل اتی»، در بالای ضریح مطهر به صورت کتیبه دور تا دور ضریح نوشته شده است. طول کتیبه بالایی یعنی سوره مبارکه «یس» دارای 66/17 و عرض 18 سانتیمتر و طول کتیبه «هل اتی» 76/16 و عرض آن 14 سانت می‎باشد، هر دو کتیبه و دیگر خطوط بیرونی و داخلی ضریح مطهر که مشتمل بر آیاتی از کلام الله مجید و اسمای حسنی الهی و نام‎های حجج خداوندی است، در کمال قوت و استحکام توسط خوشنویس نامی جناب آقای موحد نوشته شده است.

نکته30
برای اولین بار پوشش داخلی ضریح مطهر، سقف و دیوارهای آن با نقش و نگارها و کتابت اسماء الهی، با خاتم‎کاری یه طرز بسیار بدیع و زیبا تزیین یافته است. طراحی نقوش داخل ضریح مطهر، توسط استاد فرشچیان انجام یافته، و اجرا و یا خاتم‎کاری توسط استاد هنرمند کشتی آرای شیرازی و همکارانشان صورت پذیرفته است.

نکته31
ضریح مطهر جدید حدود 12 تن وزن داشته، ضخامت پوشش نقره‎ای و طلایی آن و اتصال روکش‎های بدون پیچ یکی از ویژگی‎های این ضریح است. طول ضریح 78/4 و عرض آن 37/3 و ارتفاع آن با محاسبه سنگ پایه 96/3 متر می‎باشد.

 نکته32
حرم مطهر مجموعه‎ای است تقریباً مدور، که مرکز آن مضجع منور امام ابوالحسن الرضا علیه السلام قرار دارد. همچنین حرم مطهر که گنبد درخشان و طلایی برفراز آن قرار دارد، تقریباً در مرکز بناهای آستان مقدس واقع شده، و از نقطه نظر معماری و هنری بسیار بدیع و استوار، و زیبا و دل انگیز است.

 نکته33
سالانه در این حرم مطهر بیش از 700 هزار مُهر نماز مورد استفاده و جایگزین مُهرهای شکسته و کثیف می‎شود.

 نکته34
نام‎های حرم مقدس امام رضا علیه السلام به ترتیب ذیل می‎باشد:

آستان ملائک پاسبان - ارض اقدس - بقعة مبارکه - حرم مطهر - روضة رضویه - روضة مقدسه - روضة منوره - عتبة عالیه - قبلة هفتم - کعبة آمال - مرقد ملکوتی - مرقد منور - مضجع شریف - معین الضعفاء.

 نکته 35
سقف حرم دارای دو پوشش است، پوشش اول: که از زیر مشهود است، به صورت مقعر و مقرنس بوده، ارتفاع آن از سطح حرم تا نقطه پایانی سقف 80/18 متر می‎باشد، و پوشش دوم: همان لایه خارجی گنبد مطلی است.

نکته 36
حرم مطهر تقریباً به شکل مربع بوده، و مساحت آن پس از توسعه‎یی که پس از انقلاب اسلامی انجام شد، به 139 متر مربع بالغ شده است، سطح حرم با سنگ مرمر مفروش گردیده، و تمام ازاره دور حرم با کاشی‎های ممتاز و ظریف چینی مانند، با رنگ‎های بسیار دلپذیر، مشهور به کاشی‎های سنجری مزین شده است، بر روی این کاشی‎ها آیات قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام با خط رقاع و ثلث، همراه با نقش‎های اسلیمی نوشته و تزئین یافته است.

 نکته 37
از طریق چهار صفه یا ممر حرم مطهر، با رواق‎های اطراف اتصال یافته، و زائرین از طریق آنها حضور حضرت تشرف حاصل می‎نمایند. پیش از این، در ضلع جنوبی حرم مطهر (پیش روی مبارک)، دو محراب بسیار نفیس و ممتاز از جنس کاشی چینی نصب بوده، که پس از توسعه به لحاظ قدمت و نفاست، به موزه آستان قدس منتقل شده است.

 نکته 38
حرم مطهر در اوایل قرن ششم یعنی دوران سلطان سنجر سلجوقی، با کاشی‎های بسیار نفیس تزیین یافته، و وجود تاریخ 612 هجری قمری، که بیانگر دوران سلطنت سلطان محمد خوارزم‎شاه می‎باشد، گویای اقدامات و فعالیت‎هایی است، که در این زمان، در زمینه توسعه و مرمت ابنیه حرم مطهر انجام یافته است.

نکته 39
حرم پاک امام، اضافه بر جلال معنوی و جذبه روحانی، و زیبایی و شکوه معماری، مزین به برخی از نفایس و مآثر ارزشمند است، تعدادی از هدایای بزرگان و حکمرانان گذشته، در قاب‎هایی تعبیه شده، در مکان‎هایی از حرم مطهر، در برابر دید زائران قرار دارد. این جواهرات و نفایس که در هشت قاب چیده شده، شامل 104 قلم اشیای مختلف است. قدیمی‎ترین آنها سلیمانیه‎هایی است، با دور نقره، مربوط به 550 سال قبل، و دیگر شمشیری جواهر نشان و خنجر الماس نشان، و مروارید و تسبیح و انگشترهایی از الماس و برلیان درشت.

 نکته40
گنبد حرم از آجر ساخته شده، و سپس روی آن را با الواح مسی، که روکشی از طلا دارد پوشانده‎اند، تذهیب این گنبد برای آخرین بار در سال 1010 تا 1016، در زمان شاه عباس صورت گرفته، و به طوری که از گفته‎های محققان بر می‎آید، رویه و سطح این گنبد پیش از آن کاشی‎کاری بوده است.


جمعه 89 مهر 23 , ساعت 10:58 صبح
 درحالی که دیدار پرسپولیس و استقلال از ساعت 15 آغاز می‌شود تا ساعت 10، حدود 50 هزار نفر در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کرده‌اند.

 در شرایطی که 5 ساعت دیگر تا شروع بازی استقلال و پرسپولیس باقی مانده است 50 هزار نفر هوادار دو تیم در ورزشگاه آزادی مستقر شده و لحظه به لحظه به این تعداد افزوده می شود.

* برای اولین بار روبروی جایگاه که همیشه در اختیار هواداران پرسپولیس بود این بار به طور مساوی بین هواداران قرمز و آبی تقسیم شده و تماشاگران دو تیم بدون مشکل حاشیه ای در جایگاه های خود حضور پیدا کرده اند.

* بیرون ورزشگاه آزادی برای بلیت فروشی تجمعی نشده و به دلیل فروش بلیت از ساعات ابتدایی صبح هواداران خیلی زود به سمت جایگاهشان هدایت شده اند.

* بنر بزرگی از میلاد میداودی بازیکن استقلال در زیر جایگاه خبرنگاران که محل استقرار هواداران استقلال است نصب شده است. به نظر می رسد این بازیکن نسبت به سایر آبی پوشان از محبوبیت بیشتری نزد هواداران برخوردار است. بنرهای مختلفی از وی از سوی هوادارانی که از اندیمشک آمده اند در ورزشگاه آزادی به چشم می خورد.

* افراد لباس شخصی در بیرون ورزشگاه حاضر هستند تا مانع ایجاد بازار سیاه بلیت شوند.

* در قسمت ورودی جایگاه خبرنگاران و جایگاه ویژه داربستی نصب شده تا از افراد حاضر در این دو جایگاه بدون ایجاد مزاحمت از سوی تماشاگران به کار خود بپردازند.

* هواداران دو تیم از گیلانغرب، خرم آباد، قم، اندیمشک، قائمشهر، کاشان، کمال شهر، شیرگاه، رشت، پردیس، کرج و ... در ورزشگاه حضور دارند.


جمعه 89 مهر 23 , ساعت 10:57 صبح
 
 آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پاسخ به سؤال یکی از طلاب مبنی بر دریافت مبالغی از برخی منابع، تصریح کرد: بنده حتی یک شاهی از هیچ‌کس دریافت نکرده‌ام.

این مرجع تقلید در درس خارج خود ضمن قدردانی از پیگیری طلاب افزود: مردم حق دارند که این گونه سؤال‌ها را پرسیده و جواب بشنوند؛ به طور کلی هر وقت ابهاماتی پیش می‌آید، باید مطرح و پرسیده شود تا شایعاتی پخش نشده و عده‌ای به آن دامن نزنند.

وی در ادامه با تفسیر خطبه 171 نهج‌البلاغه مربوط به جنگ جمل گفت: جبهه‌های حق علیه باطل همواره وجود داشته و به عبارتی تاریخ در حال تکرار است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: عده‌ای از انسان‌ها در طول تاریخ به خاطر هوی و هوس و غریزه نفسانی دچار طمع شده و به مبارزه با حق و حقیقت برخواسته‌اند و این جدال‌ها باعث شده تا جبهه‌ باطل همواره در مقابل جبهه‌حق قرار گیرد.

نوری همدانی نقش تاریخ را در فرهنگ بشری بسیار مؤثر ارزیابی کرد و با اشاره به جنگ جمل اظهار کرد: باید ارزیابی و ریشه‌یابی این گونه جدال‌ها، از آنها عبرت گرفت، تا اگر در آینده حادثه‌ای مشابه‌ای روی داد، انسان آگاهی‌های لازم را برای برخورد با آن داشته باشد.

   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ