سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با بی رغبتی به آنچه در دست مردم است، با آنان اظهار دوستی کن، تا دوستی شان را به دست آوری . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 89 بهمن 30 , ساعت 7:0 عصر
سازمان ثبت احوال کشور فراوانی 20 نام اول مرد و زن که در 9 ماهه سال 1389، بر روی نوزادان نامگذاری شده را اعلام کرد. بر اساس این آمار امیر علی و فاطمه بیشترین نام کودکان را به خود اختصاص می دهد.
اسم کودک

 براساس اعلام واحد آمار سازمان ثبت احوال کشور، نامهای امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، علی، امیرمحمد، محمد، مهدی، حسین، محمدمهدی، محمدرضا، امیررضا، محمدطاها، علیرضا، رضا، محمد امین، امیرمهدی، محمد حسین، بنیامین، پارسا و طاها به ترتیب جزو 20 نام پرمخاطب به شمار می روند که والدین برای نوزادان پسر خود انتخاب کرده اند.

همچنین نامهای فاطمه، زهرا، ستایش، هستی، زینب، نازنین زهرا، ریحانه، مریم، مبینا، نرگس، کوثر، معصومه، فاطمه زهرا، مائده، سارینا، محدثه، مهسا، یسنا، رقیه و نیایش 20 نام پرمخاطب در بین نوزادان دختر در 9 ماهه گذشته هستند.


نام تعداد نام تعداد
امیرعلی 26849 فاطمه 41888
ابوالفضل 22340 زهرا 26613
امیرحسین 18790 ستایش 22398
علی 17982 هستی 11035
امیرمحمد 14836 زینب 10725
محمد 14536 نازنین زهرا 8311
مهدی 14521 ریحانه 8299
حسین 11812 مریم 6988
محمد مهدی 10738 مبینا 6953
محمدرضا 9239 نرگس 5834
امیررضا 9219 کوثر 5540
محمدطاها 8715 معصومه 5348
علیرضا 8373 فاطمه زهرا 5031
رضا 8161 مائده 4908
محمدامین 7433 سارینا 4879
امیرمهدی 6705 محدثه 4856
محمدحسین 6578 مهسا 4742
بنیامین 5447 یسنا 4659
پارسا 5333 رقیه 4654
طاها 5307 نیایش 4110

فراوانی 20 نام اول نوزادان پسر و دختر در 9 ماهه سال 1389

براساس اعلام سازمان ثبت احوال، امیر علی با 26 هزار و 849 مورد و فاطمه با 41 هزار و 888 مورد در صدر فراوان ترین نامهای پسر و دختر نوزاد در کشور قرار گرفته اند.

ابولفضل با 22 هزار و 340 مورد، امیر حسین با 18 هزار و 790 مورد، علی 17 هزار و 982 مورد در رتبه های بعدی نام پسران در 9 ماهه گذشته هستند.

از سویی، زهرا با 26 هزار و 613 مورد، ستایش با 22 هزار و 398 مورد، هستی با 11 هزار و 35 مورد در رتبه های بعدی نام دختران قرار گرفته اند.

جمعه 89 بهمن 29 , ساعت 10:35 صبح

 قیام مردم تبریز
در 29 بهمن 1356 تظاهرات تاریخی مردم تبریز علیه رژیم شاه، روند فروپاشی این رژیم را شدت بخشید.

 

29 بهمن 1356 که مصادف با چهلم فاجعه 19 دی قم بود، در بسیاری از شهرها و نقاط کشور، مجلس ختم و سوگواری برگزار شد. در روز نوزدهم دی، قیام مردم قم در اعتراض به چاپ مقاله اهانت آمیز با امضای مستعار احمدی رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات، توسط عوامل رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شد و در چهلم این فاجعه، مردم نقاط مختلف ایران خود را آماده برگزاری مراسم می‌کردند.

در شهر تبریز نیز قرار بود مردم در مسجد قزللی (میرزاآقایوسف مجتهد) تجمع کنند. دعوت از سوی آیت الله قاضی طباطبایی و ده تن دیگر از علمای تبریز صورت گرفته بود.

در روز 29 بهمن، مردم در مقابل این مسجد اجتماع کردند. سرگرد مقصود حق شناس، رییس کلانتری بازار به همراه عده‌ای مأمور، به مردم اعلام کرد که متفرق شوند و با توهین به مسجد از ورود مردم جلوگیری کرد.

جوانی غیرتمند به نام محمد تجلی از این توهین برافروخته می‌شود و با وی گلاویز می‌شود که حق شناس با اسلحه کمری‌اش این جوان 22 ساله را به شهادت می‌رساند.

مردم خشمگین جنازه خون آلود شهید را برداشته و در خیابان‌ها به راه می‌افتند و بتدریج راهپیمایی گسترده‌ای شکل می‌گیرد. یحیی لیقوانی رییس ساواک تبریز با توجه به گسترش قیام مردمی با تهران تماس می‌گیرد و شاه به جمشید آموزگار دستور حفاظت از مناطق مهم و سرکوب شدید مردم را می‌دهد.

شورای امنیتی استان، دستور استقرار یگان ها و ادوات نظامی از جمله تانک و نفربر را در سطح شهر می‌دهد که با مقاومت و پایمردی مردم تبریز، این شهر از خون جوانان، بازاریان، دانشجویان، مردان و زنان، رنگین شده و پس از فاجعه خونین قم، جنایت دیگری بر جنایت های رژیم افزوده می‌شود. سرانجام ساعت 5 بعدازظهر نیروهای نظامی بر شهر مسلط شدند.

در آمار ساواک چنین آمده است: « 581 نفر دستگیر، 9 نفر کشته، 118 نفر زخمی. 3 دستگاه تانک، 2 سینما، یک هتل، کاخ جوانان، حزب رستاخیز و تعدادی اتومبیل شخصی و دولتی به آتش کشیده شدند. »

کشتار مردم تبریز، شاه را غافلگیر کرد چرا که او به خیال خود توانسته بود پرده‌ای ضخیم بر روی فاجعه قم بکشد حتی اقدام دبیر کل سازمان ملل را به سود خود تمام کند و افکار خارجیان را از درک واقعیت فاجعه قم منحرف سازد؛ اما با قیام مردم تبریز، تقدیر به گونه دیگری رقم خورد.


پنج شنبه 89 بهمن 28 , ساعت 9:51 صبح

مدیران خسروشهر

بنا به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش منطقه خسروشهر، با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان و به منظور بحث و تبادل نظر و بهره گیری از نظرات و پیشنهادات همکاران، 115 نفر ازمدیران مدارس متوسطه شبانه روزی شمال غرب کشور از دبیرستان صادقیه اسفهلان خسروشهر بازدید کردند.

دراین بازدید آقای علی جباریون مدیر آموزشگاه در ابتدا ضمن عرض خیر مقدم و تبریک فرارسیدن هفته وحدت ومیلاد با سعادت حضرت محمد(ص) و گرامیداشت 29 بهمن سالروز قیام مردم متدین آذربایجان در سال  1356  بر علیه حکومت فاسد پهلوی، گزارش مختصری ازوضعیت آموزشی و پرورشی و اقدامات انجام یافته به حضور مدیران و کارشناسان استانی ارائه نمود درادامه از همکاران خواست تا نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق سایت و پیام الکترونیکی به آدرس مدرسه ارسال نمایند .  .سپس مدیران محترم از امور آموزشی ، پانسیون وآشپز خانه مرکزی دیدن کردند .


چهارشنبه 89 بهمن 27 , ساعت 11:6 صبح
 سبزی خسروشهر
پزشکان در یک مطالعه جدید تاکید کردند که گنجاندن مقدار کافی فیبر خوراکی در رژیم غذایی روزانه می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد.

پزشکان انستیتو ملی سرطان در آمریکا می‌گویند رژیم غذایی سرشار از فیبر خوراکی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی تنفسی و سایر بیماری‌ها را تا 22 درصد کاهش می‌دهد.

روزنامه بلومبرگ در این باره منتشر کرد: مصرف فیبر خوراکی به مقدار کافی همچنین خطر ابتلا به چاقی، دیابت و برخی از انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. این ترکیب مهم در مواد غذایی در عین حال به حرکات بهتر روده و پایین آمدن میزان کلسترول خون کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، فیبر خوراکی به عنوان یک بخش مهم از یک رژیم غذایی سالم در بسیاری از انواع مواد غذایی یافت می‌شود و در شکل مکمل‌های غذایی نیز موجود است. برای دریافت مقدار کافی فیبر به طور روزانه متخصصان توصیه می‌کنند که حداقل ‌4/5 فنجان میوه و سبزیجات در روز مصرف کنید. برخی از سبزی‌ها و میوه‌هایی که حاوی مقادیر بیشتری فیبر خوراکی هستند شامل سیب، پرتقال، توت‌ها و گلابی، کلم بروکلی، هویج، لوبیا و نخود سبز هستند.
مرکز تحقیقات کشاورزی خسروشهر
هم چنین می‌توانید از غلات سبوس دار مانند نان جو سبوس‌دار و یا گندم سبوس‌دار به جای نوع تهیه شده از آرد سفید و بدون سبوس و نیز از برنج قهوه‌ای سبوس‌دار به جای برنج سفید استفاده کنید. گندم یا جو سبوس‌دار منبع مناسبی از فیبر خوراکی هستند. علاوه بر این لوبیای پخته نیز منبع مناسبی از فیبر خوراکی است.

بر اساس این گزارش، فیبر خوراکی اعم از محلول یا نامحلول، شامل پلی ساکاریدهای غیر نشاسته‌ای و اجزای گیاهی دیگر نظیر دکسترین، لیگنین، واکس، کیتین پکتین، بتاگلوکان و الیگوساکاریدها هستند.

فیبر محلول نیز قابل هضم نیست اما در حین عبور از سیستم هاضمه با تبدیل یا تخمیر به وسیله باکتری‌ها دستخوش تغییرات می‌شود. همچنین با جذب آب تبدیل به ماده ژلاتینی می‌شود که از مجاری گوارشی بدن عبور می‌کند. اما فیبر نامحلول طی عبور از سیستم گوارشی بدون تغییر باقی می‌ماند.

مهم ترین منابع فیبر محلول شامل باقلاها از جمله نخود فرنگی، لوبیای سویا و جوی دوسر هستند.

همچنین در میوه‌ها و سبزی‌هایی نظیر کلم بروکلی، کاهو و ریشه‌ها و ساقه‌های زیرزمینی نظیر سیب زمینی و پیاز فیبر به مقدار زیاد موجود است. از منابع مهم فیبر نامحلول غلات سبوس دار، پوسته ذرت، پوست سیب زمینی، لوبیا سبز، پوسته گوجه فرنگی و مغز دانه های گیاهی هستند.

عملکرد مهم فیبر در هنگام عبور از روده، تکمیل فرایند هضم یا خارج سازی آب اضافه از پسماندهای غذایی است. اگر آب کافی از پسماندهای غذا در روده جذب نشود، مشکل اسهال پیش می‌آید و اگر آب بیش از حد جذب شود، منجر به یبوست و خشکی روده‌ها خواهد شد. نقش فیبر به عنوان یک اسفنج این است که میزان جذب آب را در پسماند غذای درون روده تعدیل نموده و مانع یبوست می‌شود.

شرح این بررسی در هفته نامه «بیزینس ویک» منتشر شده است.

سه شنبه 89 بهمن 26 , ساعت 10:22 صبح
 عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه و هیئت همراه بیست و هفتم بهمن یک روز مهمان مردم تبریز می‌شوند.

رئیس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری آذربایجان شرقی امروز در تشریح برنامه‌های سفر یک روزه رئیس جمهور ترکیه به تبریز گفت: عبدالله گل، رئیس جمهور کشور ترکیه قبل از ظهر 27 بهمن به ‎همراه تیم 100 نفری از تجار و بازرگانان این کشور وارد فرودگاه بین‌المللی تبریز می‌شود.
وی اظهار داشت: استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ترکیه در پاویون فرودگاه بین‌المللی تبریز توسط احمدعلیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی و مقامات ارشد استان انجام می‌شود.
بابک محمدزاده با بیان اینکه مذاکرات رسمی استاندار آذربایجان شرقی با رئیس جمهور ترکیه در این روز انجام می‌شود، افزود: دیدار‌ها و مذاکرات جداگانه‌ای بین هیئت‌های تجاری و سیاسی ترکیه و استان آذربایجان شرقی نیز انجام می‌شود.
وی یادآور شد: در این هیئت حدود 300 نفر، متشکل از 100 تاجر وارد آ‌ذربایجان شرقی می‌شوند و 25 خبرنگار نیز از کشور ترکیه‌ای را در دیدار از استان آذربایجان شرقی همراهی می‌کنند.
محمدزاده ادامه داد: رئیس جمهور ترکیه به همراه هیئت همراه در ادامه سفر خود از آثار تاریخی و دیدنی تبریز بازدید و شامگاه روز چهارشنبه 27 بهمن تبریز را به مقصد ترکیه ترک می‌کند.
رئیس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری آذربایجان شرقی در ادامه تصریح کرد: سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تبریز نشان از ظرفیت‌ها‌ی بالقوه استان است که در ماه‌های گذشته توسط استاندار و مقام‌های ارشد استان برای جذب سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
محمدزاده ادامه داد: انتخاب استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز برای سفر به این شهر نشان از ظرفیت‌های بالای اقتصادی و گردشگری این استان و شهر حکایت می‌کند.
وی خاطر‌نشان کرد: بسترهای مناسبی برای همکاری‌های اقتصادی دو طرف وجود دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران ترک در فعالیت‌های اقتصادی آذربایجان شرقی مشارکت دارند.
رئیس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: ارتباطات بین‌المللی استان در سال‌های اخیر روندی رو به رشد داشته است به طوری که کمتر استانی در کشور به این حجم از مراودات رسیده است.
محمدزاده گفت: توسعه روابط با ترکیه در امتداد سیاست‌های چند سال اخیر دولت، یکی از مبانی اصلی و اساسی آذربایجان‌شرقی بوده که تعدد رفت و آمدها بین مقامات مسئول دو طرف نشان دهنده عمق علائق برای توسعه همکاری‌هاست.
وی ادامه داد: وجود پیوندهای عمیق فرهنگی بین دو ملت ایران و ترکیه نیز عامل مهمی در توسعه مناسبات و افزایش حجم سرمایه‌گذاری خارجی در استان به شمار می‌رود.
براساس این گزارش، آذربایجان شرقی به لحاظ ظرفیت‌های کم نظیر صنعتی و اقتصادی، از دیرباز کانون توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده است.‌وجود واحدهای مختلف صنعتی که شمار آنها به بیش از 8 هزار واحد بزرگ و کوچک می رسد، در کنار وجود صنایع تاثیرگذار و بین‌المللی نظیر تراکتورسازی و مس سونگون، این منطقه را به قطب صنعتی کشور تبدیل کرده است.
مقامات ایران و ترکیه هدف گذاری 30 میلیارد دلاری را برای سال‌های آتی در مبادلات تجاری تعیین کرده‌اند که آذربایجان شرقی در تحقق این امر می‌تواند نقش کلیدی و محوری ایفا کند.
هم اکنون در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبریز بیش از 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که حجم عمده آن را سرمایه‌گذاران ترک با مشارکت طرف‌های ایرانی به انجام رسانده‌اند.
در حال حاضر آذربایجان شرقی با بیش از 70 کشور جهان روابط تجاری و اقتصادی دارد و این مناسبات در دوره جدید مدیریت استان که تاکید ویژه‌ای به اقتصاد بین‌المللی دارد مورد توجه خاص قرار گرفته است.
هم اکنون تعداد طرح های موجود در استان برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی به حدود 100 طرح می‌رسد و در سال گذشته نیز استان آذربایجان شرقی با جذب قریب به 800 میلیون دلار سرمایه جزو سه استان برتر در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.
در این میان ایجاد پیوند خواهرخواندگی بین تبریز و استانبول روابط آذربایجان شرقی و ترکیه را وارد مرحله جدیدی کرده است. افزایش پروازهای هفتگی از تبریز به ترکیه و آغاز عملیات احداث آزادراه تبریز بازرگان تاثیر مهمی در گسترش روابط تجاری و اقتصادی دارد.
‌ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه روابط نزدیکی با یکدیگر دارند که همکاری‌های اقتصادی دو کشور به تازگی در هماهنگی‌های سیاسی نیز خود را نشان داده و ترکیه نقش ویژه‌ای در امضای بیانیه تهران و نیز برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 در استانبول داشته است.
سفر رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سفر سال 2008 رئیس جمهور کشورمان به ترکیه انجام می‌شود.‌
‌پیش از این سه‌شنبه زمان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تبریز اعلام شده بود.


یکشنبه 89 بهمن 24 , ساعت 11:17 صبح

 

  

اسفهلان خسروشهر
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: احتمال خشکسالی و نیز پسروی روز به روز آب دریاچه ارومیه افزایش پیدا کرده است.
 مسعود محمدیان که به مناسبت دهه فجر در جمع مردم روستای «اسفهلان» شهرستان خسروشهر شرکت کرده بود، با اشاره به اینکه پسروی آب دریاچه ارومیه وظیفه خادمان مردم را در سنگر جهاد کشاورزی بیش از گذشته سنگین‌تر کرده است، اظهار داشت: خشک شدن سطح وسیعی از دریاچه ارومیه مدیران این سازمان را وامی‌دارد تا الگوی کشت کشاورزی در حاشیه دریاچه تغییر یابد چنانچه توصیه به کشت پسته و زعفران در این راستا صورت گرفته است.

او با اشاره به خشکسالی احتمالی به دلیل کاهش بارندگی‌های پاییزه افزود: باید ضمن مهار آب‌های سطحی و استفاده بهینه از آنها، بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی را نیز از آبیاری غرقابی به سمت آبیاری مدرن و تحت فشار سوق دهیم.

محمدیان با اشاره به اینکه این سازمان به مشکلات دامداران و کشاورزان اشراف کامل دارد، اظهار داشت: این مشکلات حل نمی‌شود مگر با همراهی و همگامی مردم با مدیران و خدمتگزاران آنان در سازمان جهاد کشاورزی که امیدواریم با همفکری و همکاری یکدیگر بر همه مشکلات این بخش فائق آییم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مدیران نظام اسلامی، جزیی از توده عظیم مردم و خادمان بی‌منت مردم صبور، انقلابی و جهادگر استان هستند، افزود: دفتر بنده، همکاران و مدیران سازمان همواره به روی همه مردم به خصوص کشاورزان عزیز باز بوده و مفتخریم که در یک نظام اسلامی توفیق خدمتگزاری به چنین مردمی نصیب ما شده است.

محمدیان با اشاره به اختصاص تسهیلات مختلف مالی برای بهبود وضعیت دامداری‌ها و کشاورزان گفت: ما مدیران مدیون این مردم بوده و ملت ولی‌نعمتان ما هستند از این رو رسالتی جز خدمت به مردم برای افزایش درآمد و بالا بردن رفاه و تأمین امنیت غذایی آنان نداریم.


شنبه 89 بهمن 23 , ساعت 6:20 عصر

امامت امام زمان(_عج) 

تو جهانی و جهانی ز تو خرسند و خموش، به حقیقت که جهان با تو جهان خواهد بود. دادگستر گیتی خبر داد به یاران، که الا روز وصل شه و یاران دوان خواهد بود. چشمه آب حیات و گل و شبنم بی‌دوست، شوره زاریست که بی‌مایه روان خواهد بود. ای خوش آن روز که بانگ خوش" یا زهرا"‌مان، از همه جای جهان درسریان خواهد بود.

صبح بی‌تو رنگ بعد از ظهر یک آدینه دارد
بی‌‌تو حتی مهربانی حالتی از کینه دارد
بی‌تو می‌گویند تعطیل است کار عشقبازی
عشق اما کی خبر از شنبه و آدینه دارد
جغد بر ویرانه می‌خواند به انکار تو اما
خاک این ویرانه‌ها بویی از آن گنجینه دارد
خواستم از رنجش دوری بگویم یادم آمد
عشق با آزار خویشاوندی دیرینه دارد
روی آنم نیست تا در آرزو دستی برآرم
ای خوش آن دستی که رنگ آبرو از پینه دارد
در هوای عاشقان پر می‌کشد با بیقراری
آن کبوتر چاهی زخمی که او در سینه دارد
ناگهان قفل بزرگ تیرگی را می‌گشاید
آنکه در دستش کلید شهر پر آیینه دارد

آقابیا تا زندگی معنا بگیرد، آقابیا تا این شکسته کشتی ما، آرام راه ساحل دریا بگیرد، آقا بیا تا کی دو چشم انتظارم، شب‌های جمعه تا سحر احیا بگیرد...


شنبه 89 بهمن 23 , ساعت 12:5 عصر
امام حسن عسکری (ع) از نگاه استاد مطهری (ره)
 

 ویژه شهادت امام حسن عسکری (ع)

 

وجود مقدس امام حسن عسکرى علیه السلام از ائمه‏اى هستند[که تحت فشار بسیار بودند]چون هر چه که دوران ائمه[به دوره امام عصر علیه السلام]نزدیکتر مى‏شد کار بر آنها سخت‏تر مى‏گردید.ایشان در سامرا بودند که در آن وقت مرکز خلافت‏بود.از زمان‏«معتصم‏»مرکز خلافت از بغداد به سامرا منتقل شد. مدتى آنجا بود، دو مرتبه برگشت.علتش هم این بود که لشکریان معتصم خیلى به مردم ظلم مى‏کردند و مردم شکایت کردند و ابتدا معتصم گوش نکرد ولى بالاخره هر طور بود راضى‏اش کردند و او براى اینکه سپاهیان از مردم دور باشند مرکز را به سامرا منتقل کرد.

امام عسکرى و امام هادى علیهما السلام اجبارا در سامرا به سر مى‏بردند، در محلى که به نام‏«العسکر»یا«العسکرى‏» نامیده مى‏شد، یعنى محلى که محل سپاهیان و در واقع پادگان بود، یعنى خانه‏اى که در آن زندگى مى‏کردند برایشان انتخاب شده بود که مخصوصا در پادگان باشند و تحت نظر. ایشان در بیست و هشت‏سالگى از دنیا رفتند(پدر بزرگوارشان هم در حدود چهل و دو ساله بودند که از دنیا رفتند)و دوره‏امامتشان فقط شش سال طول کشید.

در بسیارى از حکایات و روایات این قضیه کاملا مشخص و محرز است. حتى دشمنان با اینکه ایشان را سخت تحت تعقیب داشتند و گاهى به زندان مى‏بردند وقتى که با حضرت روبرو مى‏شدند وضع عجیبى داشتند، نمى‏توانستند در مقابل ایشان خضوع نکنند، که در این زمینه داستانى را محدث قمى در کتاب الانوار البهیه از احمد بن عبید الله بن خاقان، پسر وزیر المعتمد على الله، و او از پدرش نقل مى‏کند در حالى که خودش هم حضور داشته است. داستان فوق العاده عجیبى است که وقت گفتنش را عجالتا ندارم.

علت عمده این که اینقدر امام شدید تحت نظر بود این بود که این مطلب شایع بود و مى‏دانستند که مهدى امت از صلب این وجود مقدس ظهور مى‏کند. همان کارى که فرعون با بنى اسرائیل مى‏کرد که چون شنیده بود کسى از بنى اسرائیل متولد مى‏شود که زوال ملک فرعون و فرعونیها به دست او خواهد بود پسرهاى بنى اسرائیل را مى‏کشت و فقط دخترها را زنده نگه مى‏داشت و زنهایى را مامور کرده بود بروند در خانه‏هاى بنى اسرائیل و ببینند کدام زن حامله است و هر زنى را که حامله بود تحت نظر بگیرند،عین این کار را دستگاه خلافت‏با امام عسکرى علیه السلام انجام مى‏داد.چه خوب مى‏گوید مولوى:

حمله بردى سوى در بندان غیب/  تا ببندى راه بر مردان غیب

این احمق فکر نمى‏کرد که اگر این خبر راست است مگر تو مى‏توانى جلوى امر الهى را بگیرى؟!هر چند وقت‏یک بار مى‏فرستادند به خانه حضرت به تفتیش، مخصوصا وقتى که امام از دنیا رفت، چون گاهى مى‏شنیدند که حضرت مهدى متولد شده‏اند. راجع به ولادت ایشان هم داستان را همه شنیده‏اید که خداى متعال ولادت این وجود مقدس را مخفى کرد و در حین ولادت کمتر کسى متوجه شد. ایشان شش ساله بودند که پدر بزرگوارشان از دنیا رفتند.در دوران کودکى، شیعیان خاص از هر جا که مى‏آمدند حضرت ایشان را به آنها ارائه مى‏دادند. ولى عموم مردم اطلاع نداشتند، اما این خبر بالاخره پیچیده بود که پسرى براى حسن بن على عسکرى متولد شده است و او را مخفى مى‏کنند.

گاهى مى‏فرستادند به خانه حضرت که این بچه را به خیال خود پیدا کنند و بکشند و از بین ببرند، ولى کارى که خدا مى‏خواهد مگر بنده مى‏تواند بر ضد آن عمل کند؟!یعنى وقتى قضاى حتمى الهى در یک جا باشد دیگر بشر نمى‏تواند کارى در آنجا بکند. بعد از وفات حضرت و نیز مقارن با وفات حضرت، مامورین ریختند خانه امام را تفتیش کامل کردند و زنهاى جاسوسه خودشان را فرستادند که تمام زنها، کنیز و غیر کنیز را تحت نظر بگیرند، ببینند آیا زن حامله‏اى وجود دارد یا نه؟ یکى از کنیزان را احتمال دادند که حامله باشد.او را بردند تا یک سال نگاه داشتند، بعد فهمیدند که اشتباه کرده‏اند و چنین قضیه‏اى نبوده است.

وجود مقدس امام عسکرى مادرى دارد به نام‏«حدیث‏»که به لقب‏«جده‏»معروف است.

چون جده حضرت حجت(عجل الله تعالى فرجه)بودند ایشان را«جده‏»مى‏گفته‏اند. زنهاى دیگرى هم در تاریخ هستند که به اعتبار اینکه شهرتشان به اعتبار نوه‏شان است اینها را«جده‏»مى‏گویند، از جمله جده شاه عباس است که دو تا مدرسه هم در اصفهان به نام‏«جده‏»داریم. زنى که شهرتش به نام نوه‏اش باشد قهرا به نام‏«جده‏»معروف مى‏شود. این زن بزرگوار به نام‏«جده‏»معروف شد.ولى تنها جده بودن سبب شهرتش نشد، مقامى دارد، عظمتى دارد، جلالتى دارد، شخصیتى دارد که نوشته‏اند(مرحوم محدث قمى رضوان الله علیه هم در الانوار البهیة مى‏نویسد)بعد از امام عسکرى مفزع الشیعه بود یعنى ملجا شیعه این زن بزرگوار بود.

قهرا در آن وقت-چون امام عسکرى بیست و هشت‏ساله بوده‏اند که از دنیا رفته‏اند،على القاعده مطابق سن امام هادى هم حساب کنیم-زنى بین پنجاه و شصت‏بوده است.اینقدر زن‏با جلالت و با کمالى بوده است که شیعه هر مشکلى برایش پیش مى‏آمد به این زن عرضه مى‏داشت.

مى‏دانید که هر یک از ائمه گویى یک خصلت‏خاص بیشتر در او ظهور داشته است که خواجه نصیر در آن دوازده بند خودش هر یک از ائمه را با یک صفتى توصیف مى‏کند که بیشتر در او ظهور داشته است. وجود مقدس امام عسکرى علیه السلام به جلالت و هیبت و رواء (1) به اصطلاح، ممتاز بودند یعنى اساسا عظمت و هیبت و جلالت در قیافه ایشان به نحوى بود که هر کس که ایشان را ملاقات مى‏کرد تحت تاثیر آن سیما قرار مى‏گرفت مردى مى‏گوید به خدمت عمه امام عسکرى حکیمه خاتون دختر امام جواد رفتم، با ایشان صحبت کردم راجع به عقاید و اعتقادات مساله امامت و غیره. ایشان عقاید خود را گفت تا رسید به امام عسکرى. بعد گفت فعلا امام من فرزند اوست که الآن مستور و مخفى است.گفتم حال که ایشان مخفى هستند اگر ما مشکلى داشته باشیم به چه کسى رجوع کنیم؟ فت‏به جده رجوع کنید.گفتم:عجب!آقا از دنیا رفت و به یک زن وصیت کرد؟!فرمود: امام عسکرى همان کار را کرد که حسین بن على کرد.حضرت امام حسین وصى واقعى‏اش و وصى او در باطن على بن الحسین بود ولى مگر بسیارى از وصایاى خودش را در ظاهر به خواهرش زینب سلام الله علیها نکرد؟عین این کار را حسن بن على العسکرى کرد. وصى او در باطن این فرزندى است که مخفى است ولى در ظاهر که نمى‏شد بگوید وصى من اوست. در ظاهر وصى خودش را این زن با جلالت قرار داده است.

باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجل الاکرم یا الله...

پروردگارا ما را قدر دان اسلام و قرآن قرار بده.

پروردگارا ما را قدر دان پیغمبر اکرم قرار بده، ما را قدر دان اهل بیت اطهار قرار بده، انوار محبت و معرفت‏خودت در دلهاى ما بتابان، انوار معرفت و محبت پیغمبر و آل پیغمبر در دلهاى ما قرار بده. اموات ما مشمول عنایت و رحمت و مغفرت خودت بفرما.

پى‏نوشت:
1- [به معنى حسن منظر].

 منبع: مرتضى مطهرى، مجموعه آثار جلد، 18 صفحه 147


جمعه 89 بهمن 22 , ساعت 4:53 عصر

تظاهرات خسروشهر

امسال مراسم راهپیمائی 22 بهمن ماه در خسروشهر در حال وهوایی خاصی برگزار شد به نسبت سالهای گذشته جمعیت زیادی شرکت کرده بودند تا با آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی تجدید بیعت کنند شعار غالب شرکت کنندگان مرگ بر آمریکا وانگلیس بود راهپیمایی کنندگان از مقابل مسجد مالک اشتر شهر تا میدان ساعت واز میدان ساعت تا مسجد امام حسین (ع) برای شرکت در نماز جمعه در حرکت بودند در این راهپیمائی پلاکاردهایی از مدارس ودانشگاه های شهر وهمچنین از حوزه علمیه وروستاهای حومه شهر به چشم می خورد باوجود سردی هوا وبارش برف در این روز شور ونشاط  شرکت کنندگان بی نظیر بود.  

مردم خسروشهر امروز با در دست داشتن تصاویر امام امت، مقام معظم رهبری و پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی و پارچه نوشته‌ها با سر دادن شعارهای ملت ایران ملتی خدایی است بیزار از تفرقه و جدایی است، تنها ره عزت ما همین است درخواست ما محو منافقین است، ما ملتی همیشه سرفرازیم دشمن طمع کند، بر او بتازیم و وصیت تمام شهیدان پیروی از رهبری است و قرآن بر ادامه دادن راه شهدا و امام راحل و دفاع از مواضع نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکید کردند.


پنج شنبه 89 بهمن 21 , ساعت 5:17 عصر

 

سیدجمال الدین ترابی طباطبایی ـ سکه شناس برجسته معاصر در ششم جمادی الاول ???? هجری قمری مطابق با پنجم اردیبهشت ???? خورشیدی در محله مهاد مهین تبریز متولد شد. شهرت جهانی استاد ترابی در مورد علم سکه شناسی را نامه هایی که از دانشمندان و موزه های معتبر جهان نظیر دکتر جرج مایلز ریاست موزه نیویورک، والتر هینتس، برت فراگنر، اینگرکریر، هاری فلدمن و گوتفرید هرمان از سکه شناسان معروف جهان به وی نوشته و درخواست کمک برای خواندن و مشخص نمودن زمان برخی سکه های ایرانی و اسلامی را نموده و یا از وی کتاب و تحقیقاتش را خواسته اند، تأیید می کند. کتاب سکه های آق قویونلو و مبنای وحدت حکومت صفویه در ایران چاپ ???? وی به عنوان کتاب سال معرفی شده و جایزه بهترین کتاب سال را به خود اختصاص داده است.
مسجدصفوی

گروه : علوم انسانی
رشته : باستان شناسی
 گرایش : سکه شناسی
 والدین و انساب : سیدجمال الدین ترابی طباطبایی اولاد میرزا محمدرضی الحسنی الحسینی است که ریشه و اصل کمالات استاد، برگرفته از خاندان پاک نبوی است که نسبت طاهرشان با سی و سه پشت به کریم اهل بیت ـ حضرت امام حسن مجتبی (ع) ـ می رسد و بدیهی است که نشوونما در محیطی پاک و در دامان سلاله پیامبر، دوران کودکی و نوجوانی و جوانی ایشان را مشحون از سیادت و متانت و معنویت ساخته است و با همین پرورش مفید و روحیه ای شاداب بود که در شوق تحصیل و تدریس، روی به مدرسه و دانشگاه نهاد تا هرچه بیشتر بر اطلاعات خود بیفزاید و خود را برای فعالیت های سترگ در جهت خدمت به ایران و جهان آماده نماید.

تحصیلات رسمی و حرفه ای : تحصیلات ابتدایی را در دبستان تمدن و متوسطه را در دبیرستان های رشدیه و فردوس تبریز به پایان برد و سپس در رشته تاریخ و جغرافیا و علوم تربیتی در دانشسرای عالی تهران مشغول به تحصیل شد و همزمان با رتبه یک دبیری به استخدام وزارت فرهنگ (وزارت آموزش و پرورش) درآمد.

استادان و مربیان : ترابی طباطبایی در شاخه های مختلف درخت پربار علم از محضر اساتیدی خوشه چینی کرده که هر کدام مانند ستاره درخشانی در آسمان علم و فرهنگ می درخشند که از جمله این اساتید عباس اقبال آشتیانی، نصرالله فلسفی، علی اکبر بینا، وحیدالملک شیبانی، مجیر شیبانی، احمد مستوفی، محمد معین، پرویز ناتل خانلری، مسعود خان کیهان و محمدباقر هوشیار را می توان نام برد.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی : ترابی طباطبایی در سال ???? مأمور تشکیل و تدوین موزه آذربایجان شد و تا سال ???? به عنوان رئیس موزه مشغول به خدمت بود. از آن سال در دانشسرای مقدماتی پسران و دختران و دبیرستان دهخدا و ایراندخت تبریز به تدریس پرداخت. در سال ???? به وزارت فرهنگ و هنر منتقل و تصدی موزه آذربایجان را به عهده گرفت. تا سال ???? رئیس موزه بود و از آن سال تا ???? ریاست اداره باستان شناسی و فرهنگ عامه آذربایجان شرقی را بر عهده داشت و در این سال با شغل سازمانی کارشناس آثار باستانی و فرهنگ عامه بازنشسته شد.

 فعالیتهای آموزشی
: ترابی طباطبایی بعد از اتمام تحصیل در ساوه و دامغان مشغول تدریس گردید. سپس به تبریز منتقل و به تدریس علوم اجتماعی و تعلیم رسم فنی، زبان فرانسه و کارهای دستی پرداخت. از سال 1340 در دانشسرای مقدماتی پسران و دختران و دبیرستان دهخدا و ایراندخت تبریز به تدریس پرداخت. استاد ترابی که در گروه تاریخ دانشگاه تبریز چند سالی سکه شناسی تدریس کرده،
 در مورد انتقال تجربه های ارزشمند خود در باب سکه شناسی، خط شناسی و کتیبه خوانی می گوید: «عقیده بر این دارم که اندوخته علمی و معنوی را نبایستی به گور برد.» وی همواره می نویسد و همیشه به دنبال مطلب و مأخذ و هدفی است و تا به نتیجه نرسیده، دست از تحقیق و پژوهش بر نمی دارد.

سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : دوره بازنشستگی استاد ترابی طباطبایی به منزله شروع کار بیشتر برای وی تلقی شده و بعد از بازنشستگی اقدام به جمع آوری و تدوین آثار علمی و تحقیقاتی خود و چاپ آنها به صورت کتب و مقالات متعدد نموده است.

جوائز و نشانها
: کتاب سکه های آق قویونلو و مبنای وحدت حکومت صفویه در ایران چاپ ???? وی به عنوان کتاب سال معرفی شده و جایزه بهترین کتاب سال را به خود اختصاص داده است.

 آثار : آثار باستانی آذربایجان ویژگی اثر : چاپ 2 رسم الخط ایغوری و سیری در سکه شناسی ویژگی اثر : چاپ 13513 سکه های آق قویونلو و مبنای وحدت حکومت صفویه در ایران
 ویژگی اثر : چاپ ، این کتاب به عنوان کتاب سال معرفی شده و جایزه بهترین کتاب سال را به خود اختصاص داده است.4 سکه های اسلامی دوره ایلخانی و گورکانی ویژگی اثر : چاپ 5 سکه های شاهان اسلامی ایران ویژگی اثر : چاپ 13506 سکه های ماشینی ایران و مقدمه ای بر سکه شناسی ویژگی اثر : چاپ 7 سکه های ماشینی و سیری بر سکه شناسی ویژگی اثر : چاپ دوم با تکمله 8 کلیبر (سرزمین دژهای تسخیرناپذیر) مسجد صفوی خسروشهر ویژگی اثر : چاپ 10 مسجد کبود تبریز ویژگی اثر : چاپ دوم با تکمله11 نسب نامه شاخه ای از طباطبایی های تبریز ویژگی اثر : چاپ12 نقشها و نگاشته های مسجد کبود تبریز ویژگی اثر : چاپ 1349

مسجد صفوی خسروشهر


استاد طباطبایی، بعد از ‌نیم قرن تلاش و تحقیق در عرصه فرهنگ، تاریخ و هنر به دلیل بیماری گوارشی و کهولت سن در سال 88 به دیار باقی شتافت
پیکر این عکاس و محقق برجسته  از مقبره الشعرای تبریز تشییع و در قطعه هنرمندان وادی رحمت این شهر آرام گرفت.
روحش شاد


   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ