سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر گاه مؤمن را ساکت دیدید، بدو نزدیک شوید که القای حکمت می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 93 شهریور 23 , ساعت 8:36 عصر

غلامعلی حدادعادل ظهر امروز در «کنگره تبریز پیشرو در فرهنگ تشیع» در بازار مظفریه تبریز اظهار کرد: نکوداشت تبریز کاری درست است؛ نکوداشت همه آذربایجان و ایران اسلامی است چرا که آشنایی با دیروز تبریز به مردم امروز این فرصت را می‌دهد تا راه آینده خود را بهتر بشناسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تبریز یکی از شهرهای کهن و بزرگ تاریخ جهان است که در شکل‌گیری تمدن بشری و اسلامی نقش مهمی داشته و قبل از صفویه شهر عارفان بزرگ بوده و ریشه‌های تشیع در این شهر به آغاز اسلام برمی‌گردد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقامت و مدفون شدن فقیه بزرگ شیعه، شیخ سلار دیلمی 400 سال قبل از شاه اسماعیل صفوی در خسروشاه تبریز سندی است بر قدمت و اصالت تشیع در آذربایجان ادامه داد: صاحب «مناقب العارفین» تبریز را شهر 70 بابا نامیده است؛ در آن زمان بابا به اولیای خدا گفته می‌شده که مقام پدری بر دیگران داشته‌اند.

وی اضافه کرد: همین بس که شمس تبریزی که آتش در جان مولانا انداخته تبریز را دریایی می‌داند و خود را خاشاکی که از آن به دور افتاده است و بدین‌گونه بزرگان اسلام در قرن‌های گذشته به هر جا تعلق داشته‌اند برای زیارت مشایخ بزرگ تبریز به این شهر می‌آمدند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی با بیان اینکه تبریز همیشه کانون معنویت بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اهمیت صفویه پایان دادن به حکومت ملوک الطوایفی و تشکیل یک حکومت مرکزی فراگیر حول محور مذهب تشیع بوده است که تبریز را نیز نخستین پایتخت این حکومت شیعه مرکزی از سال 907 تعیین می‌کند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ