سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جویای دانش در سایه عنایت خداوند است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 89 مرداد 31 , ساعت 5:32 عصر
آیا در روزه ‏هامان آثار روزه را می‌‏بینیم؟
 

 امام موسی صدر- دگر بار، رمضان مبارک فرا رسیده است؛ با شب‏های الهام بخش، روزهای آموزنده و فضای آکنده از شمیم خاطرات و عبرت‌هایش که مایة جدیت و نظم است.

دگر بار، روزه می‏‌گیریم، شب زنده‏داری می‏کنیم، شعایر را دو چندان می‌کنیم و سرانجام عید را با شادمانی و خشنودی جشن می‌گیریم و پس از آن به زندگی عادی باز می‌گردیم. بدین سان سال‏ها تکرار و بر حجم خاطرات افزوده می‌شود.
اما بیم آن می‌‏رود که روزه به عادتی بی‌‏روح و شعایر آن به سنت‏هایی سرگرم کننده بدل و ماه رمضان از همة معانی اصیلی‌اش تهی شده باشد. با نگاهی سریع در می‌‏یابیم که این مشکل، یعنی مشکل و مسئلة روزه و رمضان، مسئلة همه عبادات و همة مناسبت‌‏هاست. این آفت به همة عبادات و ایام راه یافته و اماکن مقدس و شعایر دینی و همة آموزه‏های آسمانی را در برگرفته است.

آیا نقش راهبری دین در هدایت آدمی به آخر رسیده است؟ و به آیین‏ها و خاطرات و تجمل بدل شده است؟ یا اینکه اساساً آموزه‏های دینی برای تخدیر آدمی آمده‏اند و از آنجا که سختی‌ها فرا گیریند این آموزه‏ها نیز همة زندگی آدمی را فرا گرفته‏اند. آیا اکنون که آدمی بر بسیاری از مشکلات و سختی‌‏هایش چیره گشته، باید از نقش دین بکاهیم؟

مؤمنان!
بهتر است پیش از آنکه دیگران از ما بپرسند ما خود این پرسش دشوار را از خود بکنیم. اما حقیقت این است که این پرسش و پاسخ‌ها پیش‌تر مطرح شده‏اند، اما ما آنها را نادیده گرفتیم، بر آنها چشم پوشیدیم و از سخن گفتن دربارة آنها روی برتافتیم، تا با واقعیت دلهره‏آور و تلخ روبه رو نشویم.

ای مؤمنان!
آیا در روزه‏هامان آثار روزه را می‌‏بینیم؟ و در نمازمان عروج آن را؟ آیا در فطر و قربان معانی این اعیاد و کارکردشان را حس می‌کنیم؟ آیا شعایر در ما فعل و انفعال و اماکن مقدس در ما اثر دارد؟
آیا در مسجد اقصی و کلیسای قیامت آن معانی را که بالقوه برای امتمان روشن بود, یافته‌ایم.
اینها تجارب تلخ و دردآور ما در متن واقعیت تلخ و درد آور ماست. پس بار دگر با نگاهی واقع بینانه، همه‌جانبه و با شجاعت و بینش آموزه‌های دینمان را ارزیابی کنیم, شاید راهی نو بپیماییم و در آنها زندگی بدمیم، و از هستی خود به دین و آموزه‏های والایش ببخشیم تا جایگاه رفیع و فراگیر خود را باز یابد. بگذاریم دین ابعاد وجودی ما را فراتر ببرد و کثرتمان را وحدت بخشد و تشتتمان را به همدلی بدل کند.

ای مؤمنان!
هرگاه اندیشة دینی و آموزه‌هایش در همة ابعاد زندگیمان؛ در خانه, در بازار، در دفتر کار، و در عرصه‌های حیات ما حضور داشته باشد، هرگاه حصارها را از احساس دینی در بند در عبادتگا‏ه‌ها، برداریم, و بگذاریم این احساس به کلیت حیاتمان راه یابد, به زندگیمان پا نهد، تا اختیار ما به دست او باشد و اثر گذارد و هدایت کند، هر گاه به او فرصت دهیم و نخواهیم که با منزوی کردن او از نقشش بکاهیم و او را از میان ببریم, تنها در این صورت است که آثار این گنج گرانمایه را در زندگی و در ساختن تمدن خود می‌بینیم.

مؤمنان!
روزة ماه رمضان و دیگر عبادات و شعایر دینی تنها فعالیتی جسمانی نیستند، بلکه حرکاتی سرچشمه گرفته از عقل و دل‌اند که به قالب حس در می‌آیند و با آن در می‌‏آمیزند، از همین رو هر گاه به دور از دخالت عقل و دل انجام گیرند، اعمالی خشک، کم رنگ و تقلیدگونه‌اند که ما را به خود مشغول می‌کنند, ولی تأثیری نمی‌گذارند.
بر ماست تا در این تجربة تازه و این ماه مبارک و در روزه‏اش، عقل و دل را در کنار جسم فعال کنیم. باید تفکر و تأمل کنیم، باید عشق بورزیم و حساس باشیم. باید این عشق و آن تأمل را در متن روزة خود جاری سازیم.

پیامبر فرمودند:«تفکر ساعه خیر من عباده سبعین سنه» (یک ساعت تفکر، برتر از هفتاد سال عبادت است.) امام صادق نیز فرموده‏اند:«هل الدین الا الحب؟» (آیا دین جز محبت است؟) این چنین روزة زنده‌ای، سپر آتش است و یکی از ارکان اسلام, مهمانی خداوند است و تکریم انسان. قدر انسان است و قَدَر او. فقط در این صورت است که رمضان شرایط و فضایی را فراهم می‌کند که در آن انسان گرامی ساخته می‌شود، انسانی که فاتح مکه است و پیروز بدر و سازندة تاریخ. این چنین رمضانی ماه الفت و همدردی با دیگران و فصل فراموشی کینه‏ها و اتحاد صفوف است. ماه وحدت کلمه و وحدت دل‏ها و ماه رستاخیز دوبارة امت است.

این گونه روزه داری ماه رمضان نخستین گام در ساختن امت و تاریخ است، تمرینی برای جهاد و آمادگی برای نبرد است، آغاز بازگشت به سوی خداست، به سوی سرزمین مقدس خدا، به سوی قدس. این وعدة حق خداوند است و خداوند از وعده‏اش تخلف نمی‌‏کند. خداوند می‌‏فرماید:«ولینصرن اللَّه من ینصره ان اللَّه لقوی عزیز الذین ان مکنا هم فی الارض أقاموا الصلوه و آتو الزکاه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و للَّه عاقبه الامور» (حج: 40 و 41)


یکشنبه 89 مرداد 31 , ساعت 5:30 عصر
راز شگفت‌انگیز لبخند مونالیزا فاش شد

 

 محققان با استفاده از اشعه ‌ایکس در مطالعه نقاشی معروف لئوناردو داوینچی موفق شدند از شیوه رنگ‌آمیزی و قرار گرفتن این لایه‌ها در نقاط مختلف چهره مونالیزا سر دربیاورند.

 دانشمندان موفق به کشف این نکته شده‌اند که داوینچی در نقاشی‌هایش جلوه‌ای به کار می‌برد که به «سفوماتو» یا محوکاری شهرت دارد.

آنها به نتیجه رسیده‌اند داوینچی برای خلق این جلوه بصری حدود 40 لایه بسیار نازک رنگی روی نقاشی‌هایش بکار برده و برای این کار از انگشت دستش استفاده کرده است.

این لایه‌های نازک رنگدانه‌های هم‌خانواده نوعی سایه دور دهان مونالیزا استفاده کرده که موجب شده لبخندش چندان واضح نباشد و اگر مستقیم به چهره‌اش نگاه کنی این لبخند محو می‌شود.

محققان با استفاده از اشعه ‌ایکس در مطالعه این نقاشی موفق شدند از شیوه رنگ‌آمیزی و قرار گرفتن این لایه‌ها در نقاط مختلف چهره مونالیزا سردربیاورند.

از آنجا که ماه‌ها طول می‌کشد این لایه‌ها خشک شوند. کشیدن این نقاشی و رسیدن به این ایده‌آل سال‌ها طول کشیده است.

دانشمندان همچنین احتمال می‌دهند داوینچی برای کشیدن این لایه‌ها از انگشتانش استفاده کرده چون هیچ رد قلم‌مو یا کونتور (خط شکل‌ساز) در این نقاط دیده نمی‌شود.

داوینچی به دلیل استفاده از ترفند محوکاری برای ترکیب سایه‌ها و همچنین محو کردن خطوط طراحی نقاشی شهرت دارد، اما شیوه دقیق این هنرمند در به کار بستن این ترفند سال‌ها متخصصان هنری را به خود مشغول کرده بود.

کشف‌های جدید حاصل تلاش در آزمایشگاه مرکز تحقیقات و ترمیم موزه فرانسه و موسسه پرتوافکنی اروپا است. دکتر فیلیپ والتر، سرپرست این تحقیقات در ژورنال علمی Angewandle Chemie نوشت: «کمال تکنیک نقاشی لئوناردو داوینچی همیشه سحرآمیز بوده است. تغییر تدریجی رنگسایه‌ها و رنگ‌ها از روشنایی به تاریکی اصلا ملموس نیست. مهم‌تر اینکه شیوه نقاشی پوست انسان در پرتره‌های داوینچی به دلیل اهمیت بالایشان به اظهار نظرهای گوناگونی دامن زده است.»

او افزود:«باید تاکیدی جداگانه بر نازکی لایه‌های رنگی کرد: این مسئله بر دقت بالای نقاش به هنگام اعمال این لایه‌ها صحه می‌گذارد. همچنین ضخیم شدن تدریجی این لایه‌ها نشان می‌دهد برای رسیدن به چنین سایه‌ای باید لایه‌های نازک بسیاری بکار رفته باشد. حتی امروز هم کار داوینچی در خلق این لایه‌ها بسیار عجیب و جالب است.»

دانشمندان در این تحقیق از فناوری موسوم به طیف‌نمایی شبرنگ اشعه‌ایکس بهره برده‌اند. این فناوری به آنها اجازه داد بدون برداشتن نمونه از نقاشی و صدمه زدن به آن لایه‌ها و رنگ‌های نقاشی را بررسی کنند.

دانشمندان در این تحقیق پرتو قدرتمندی از اشعه‌ایکس روی نقاشی تنظیم کردند و نحوه ترکیب لایه‌ها و شیوه کشیدن لایه‌ها را کشف کردند.

علاوه بر مونالیزا، دانشمندان در این تحقیق رنگسایه‌های پوست در شش نقاشی مشهور دیگر از داوینچی را نیز بررسی کردند. «مریم مقدس در صخره‌ها»، «Madonna of the Carnation»، «یوحنای تعمیدگر» و «مریم مقدس و کودک» از جمله این نقاشی‌ها بودند.

دانشمندان کشف کردند هر لایه دو میکرومتر ضخامت دارد و این معادل یک ‌پنجاهم ضخامت تار موی انسان است. در نقاط روشن پوست این لایه‌ها بسیار نازک هستند، اما در نقاط تاریک ضخامت تا 55 میکرومتر می‌رسد.

نکته جالب استفاده داوینچی از رنگدانه‌های سیاه و قرمز است که با استفاده از فناوری‌های تحقیقی معمول اصلا قابل تشخیص نیستند. دکتر والتر و گروهش معتقد هستند داوینچی برای رسیدن به نقطه اوج محوکاری با رنگ‌های مختلف تجربیات بسیاری از سرگذرانده است.

پروفسور فرانسیس ایمس-لوئیس، مورخ هنری برجسته و معاون انجمن لئوناردو داوینچی، سازمانی که مخصوص تحقیق روی آثار این نقاش است گفت: «برای لئوناردو داوینچی بسیار مهم بود تا طیف رنگ‌هایش چنان ملایم باشند که تغییر تدریجی رنگ‌ها از تاریکی تا روشنایی در آنها مشخص نباشد. درست مثل دنیای واقعی اهمیت محوکاری در همین است.»

او افزود:«عجیب اینجاست او این کار را با دقتی بسیار بالا انجام داده است. در مونالیزا او به پیچیدگی و ابهامی دست یافته و آن را از طریق محوکاری القا کرده است.»

تابلوی نقاشی مونالیزا که به لبخند ژوکوند نیز شهرت دارد، شاهکار لئوناردو داوینچی هنرمند مشهور ایتالیایی است که با رنگ روغن بر روی صفحه چوب سپیدار بین سال‌های 1503 تا 1506 میلادی نقاشی شده است.

تلگراف / 22 اوت


یکشنبه 89 مرداد 31 , ساعت 5:29 عصر
اوقات شرعی را چطور تعیین می‌کنند؟

 

دین اسلام بر تعیین زمان به‌جای آوردن فرایض دینی با استفاده از معیارهای ساده منطبق بر طبیعت اصرار دارد. بارزترین آن‌ها اوقات شرعی روزانه است که زمان به جای آوردن فریضه نمازهای یومیه را مشخص می‌کند. آیا از چگونگی تعیین اوقات شرعی خبر دارید؟

در دین اسلام برای شناخت زمان به جای آوردن فرایض دینی از معیارهای ساده و منطبق با طبیعت استفاده شده که نمونه‌های بارز آن، آغاز و پایان ماه قمری بر اساس رویت هلال ماه و اوقات شرعی بر پایه موقعیت خورشید در طول شبانه‌روز است. معمولا با ورود به ماه مبارک رمضان، توجه به اوقات شرعی بیشتر می‌شود، از این‌رو در گزارش امروز این موضوع را روشن می‌کنیم.

اذان صبح
وقتی خورشید در نیمه‌های شب در پایین‌ترین ارتفاع زیر افق قرار دارد، پرتوهای آن توسط ناظر زمینی دیده نخواهد شد؛ اما پس از چند ساعت، اولین پرتوهای خورشید به لایه‌های بالای جو برخورد کرده و منعکس و پراکنده می‌شوند.

زمان اذان صبح بر اساس مشاهده اولین روشنایی سپیده صبحگاهی (فجر صادق) تعریف می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که خورشید هنوز زیر افق است و بر اساس رصدها، می‌توان تحقیق کرد اگر خورشید چند درجه زیر افق باشد، چنین پدیده‌‌ای دیده می‌شود. مشاهدات منجمان دوره اسلامی مقدار آن را بین 17 تا 19 درجه ثبت کرده‌اند. طبیعی است که به علت ضعیف بودن فجر صادق، مشاهده آن نیازمند داشتن افق شرقی کاملاً باز و تاریک است. در سال‌های گذشته نیز رصدهایی در کشورمان انجام گرفته و نتایج آن به تایید بسیاری از مراجع دینی رسیده است.

در حال حاضر مرکز تقویم مؤسسة ژئوفیزیک دانشگاه تهران که مسولیت استخراج اوقات شرعی کشور را به عهده دارد، برای اذان صبح زاویه 17.7 درجه زیر افق را ملاک محاسبات قرار داده و از صداوسیما نیز همین اوقات اعلام می‌گردد.

طلوع و غروب خورشید
لحظه‌ای که لبه بالایی قرص خورشید از زیر افق ناظر سر بر می‌آورد، زمان طلوع خورشید است. نورِگسیل شده از خورشید قبل از این این‌که به ناظر برسد، از جو زمین عبور می‌کند و وجود جوّ باعث می‌شود که مسیر نور منحرف شده و خورشید بالاتر از موقعیت واقعی خود به نظر برسد. به طور کلی می‌توان گفت که اثر شکست موجب می‌شود که ارتفاع اجسام بیش از آن‌چه هست، مشاهده شود.

مقدار شکست در افق ناظر به طور متوسط 34 دقیقه قوسی است (هر درجه 60 دقیقه قوسی است). بنابراین بدون در نظر گرفتن اثر شکست، قرص خورشید 34 دقیقه قوسی پایین‌تر قرار دارد که در بحث‌های دقیق باید لحاظ شود.


به شکل مشابه، زمان دقیق غروب خورشید نیز لحظه‌ای است که مرکز قرص خورشید 50 دقیقه قوس زیر افق ناظر باشد که 34 دقیقه قوس آن به علت تأثیر پدیده شکست و 16 دقیقه قوس باقیمانده، مربوط به شعاع ظاهری قرص خورشید است. قطر ظاهری خورشید به طور میانگین 32 دقیقه‌ی قوس است.

اذان ظهر
در کره آسمان، نصف‌النهار ناظر به صورت کمانی قابل تصور است که از شمال شروع شده و از بالای سر (سمت الراس) عبور کرده و به جنوب سماوی می‌رسد. مطابق برخی روایات، زمان اذان ظهر وقتی است که مرکز قرص خورشید در حرکت روزانه خود به نصف‌النهار ناظر برسد. اما برخی مراجع از بیان دیگری برای تبیین اذان ظهر استفاده کرده‌اند: وقتی خورشید به بیشترین ارتفاع خود برسد و سایه شاخص نیز به کمترین مقدارش برسد. از نظر نجومی این دو تعریف با دقت خوبی منطبق بر یکدیگرند و ممکن است فقط چند ثانیه با یکدیگر اختلاف داشته باشند. در حال حاضر مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک برای محاسبه اذان ظهر از تعریف اول استفاده می‌کند و لحظه محاسبه شده با دقت یک دقیقه گرد می‌شود.

اذان مغرب
پس از آن‌که خورشید غروب کرد، تا مدتی آسمان همچنان روشن است. در واقع برای ناظری که روی زمین قرار گرفته، خورشید غروب کرده است؛ اما اگر در همان لحظه در ارتفاع قابل ملاحظه‌ای قرار بگیرد (مثلاً سوار بر هواپیما باشد)، خواهد دید که هنوز خورشید بالای افق است. دقایقی بعد، خورشید بیشتر به زیر افق می‌رود و انحطاط آن بیشتر می‌شود و پرتوهای نور خورشید به سطح زمین برخورد می‌کند که در نتیجه، سایه آن در سمت مقابل خورشید (افق شرقی) قابل مشاهده است.

این سایه به صورت نواری قرمز رنگ تشکیل می‌شود و اصطلاحاً حمره مشرقیه (سرخی مشرق) نام دارد. با گذشت زمان و افزایش انحطاط خورشید، ارتفاع و گسترش این نوار قرمز رنگ بیشتر می‌شود اما به دریج کم‌نور‌تر می‌شود. زمان اذان مغرب وقتی است که حمره مشرقیه محو شود. در برخی منابع، ذکر شده که حمره مشرقیه باید از سمت‌الراس بگذرد، اما مشاهدات تجربی نشان می‌دهد که قبل از آن، سرخی مشرق کم‌نور و محو می‌شود. بر اساس مشاهدات انجام شده در سال‌های گذشته، ملاک اذان مغرب زمانی است که خورشید به انحطاط 4.5 درجه برسد.

نیمه شب شرعی
طی چند سال اخیر، نیمه شب شرعی نیز در اوقات شرعی رسمی اضافه شده است. این وقت شرعی مستقل نیست و به تعریف شب از لحاظ شرعی بستگی دارد. مطابق نظر بیشتر مراجع، نیمه شب شرعی زمان وسط بین غروب خورشید و اذان صبح روز بعد است. بنابراین ممکن است نیمه شب شرعی دقایقی قبل یا بعد از نیمه شب نجومی ‌(ساعت صفر بامداد) باشد.

پرسش و پاسخ
چرا اوقات شرعی با دقت ثانیه اعلام نمی‌شود؟
امروز با کمک رایانه‌ها، مشکلی از نظر محاسباتی وجود ندارد و امکان محاسبه و درج اذان صبح و سایر اوقات شرعی با دقت ثانیه وجود دارد؛ ولی به دلایل علمی همچون تاثیر موقعیت دقیق جغرافیایی، دما و رطوبت و... چنین کاری غیر علمی است، بنابراین اعداد با دقت دقیقه گرد می‌شوند.

آیا فاصله زمانی دو وقت شرعی (مثلاًغروب آفتاب و اذان مغرب) برای یک شهر همواره ثابت است؟
اوقات شرعی به موقعیت خورشید در طی سال بستگی دارد و به دلیل این‌که حرکت ظاهری خورشید در طی سال یکنواخت نیست، این فاصله زمانی نیز ثابت نیست و می‌تواند متغیر باشد.

آیا همیشه اوقات شرعی شهرهای غربی دیرتر از شهرهای شرقی است؟
به طور کلی هر چه به غرب می‌رویم زمان طلوع یا غروب خورشید دیرتر است؛ اما این گفته دقیق نیست. اوقات شرعی (به‌جز اذان ظهر) علاوه بر طول جغرافیایی، به عرض جغرافیایی نیز وابسته است. در برخی اوقات سال مانند حوالی انقلاب تابستانی یا زمستانی تاثیر عرض جغرافیایی (شمالی یا جنوب بودن) بیشتر است و ممکن است که اوقات شرعی یک شهر غربی کمی زودتر باشد. به عنوان مثال اردبیل در مقایسه با تهران، غربی‌تر است، ولی در نیمه خرداد ممکن است اذان صبح اردبیل کمی زودتر از تهران اتفاق بیفتد. بنابراین فاصله زمانی اوقات شرعی بین دو شهر در طی سال ثابت نیست و نمی‌توان با اضافه یا کم کردن، اوقات شرعی شهر جدید را محاسبه کرد. محاسبه اوقات شرعی در هر مکانی نیاز به دانستن موقعیت جغرافیایی دقیق محل و استفاده از نرم‌افزارهای خاص دارد.

آیا اوقات شرعی یک مکان در طی سال‌های مختلف یکی است؟
تقریباً بله، ولی از آن‌جاکه طول سال شمسی دقیقاً عدد صحیحی نیست، اوقات شرعی یک سال نسبت به سال قبل یا بعد ممکن است حداکثر تا یک دقیقه تفاوت داشته باشد.

منبع: مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران


یکشنبه 89 مرداد 31 , ساعت 5:26 عصر

 

 حکم تعلیق 3 مقام قضایی مرتبط با تخلفات و جنایات سال گذشته بازداشتگاه کهریزک صادر و به آنان ابلاغ شد.

یک منبع آگاه در گفتگو با  مهر افزود: بر اساس کیفرخواستی که پیش از این توسط دادسرای انتظامی قضات صادر شده بود، شعبه یک دادگاه انتظامی قضات پس از طی مراحل رسیدگی قانونی در خصوص بررسی مسئولیت 3 نفر از مسئولین ارشد دادستانی تهران در پرونده حوادث سال گذشته بازداشتگاه کهریزک ، حکم تعلیق قضایی افراد فوق را صادر و به نامبردگان ابلاغ کرد. 

بر اساس این حکم که وفق نظر کارشناسان قضایی و وکلا در تاریخ احکام قضایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی بی سابقه است ، افراد یاد شده باید از سمت هایشان عزل شده و در خصوص اتهامات مطروحه در پرونده مسئولیت خویش را پذیرفته و خارج از مصونیت قضایی مانند شهروندان عادی پاسخگو باشند. 

این حکم تعلیق قضایی بر اساس پرونده های مشروح جداگانه و در تاریخ 24 مرداد ماه 1389 صادر گردیده است. 

لازم به یادآوری است که پیش از این و در تاریخ 9 تیر 1389 سازمان قضایی نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه ای از صدور حکم قصاص نفس عاملان قتل در بازداشتگاه کهریزک خبر داد. این سازمان همچنین با اشاره به صدور کیفرخواست علیه 12 نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک توسط دادسرای نظامی تهران از رسیدگی به اتهامات متهمان با رعایت مقررات قانونی در جلسات متعدد دادگاه با حضور شکات، متهمین و وکلای آنان و همچنین صدور نهایی احکام قضایی برای آنان خبر داده بود.


یکشنبه 89 مرداد 31 , ساعت 12:15 عصر
حضرت آیت‌الله مجتبی تهرانی در ادامه مباحث دعا با تأکید بر اینکه برای اجابت دعا باید موانع را برطرف کرد و استغفار راهی برای اینکار است، تقدم کلی "طلب مغفرت" بر سایر دعاها و حوائج را یادآور شد که موانع اجابت دعا را برطرف می‌کند.

مروری بر مباحث گذشته

بحث ما راجع به ماه مبارک رمضان بود که ماه تلاوت «قرآن نازل» و بازگو کردن کلام الهی و ماه دعا و درخواست عبد از ربّ خود است که از آن تعبیر به «قرآن صاعد» می‏کنند.

عرض کردم دعا بر دو قسم است؛ مأثور و غیرمأثور. گفتم ادعیه غیر مأثور دارای شرایطی است که جلسه گذشته بحث ما به «تقدم در خواسته‏ها» رسید.


تذکر اول: فرق اصلاح نفس ما با اصلاح نفس معصومین

در اینجا چون آن روایتی که از امام صادق (ع) بود را نقل کردم که حضرت فرمودند پدر بزرگوارشان امام باقر (ع) این جملات را در دعا انشا می‌فرمودند: «رَبِّ أَصْلِحْ لِی نَفْسِی فَإِنَّهَا أَهَمُّ الْأَنْفُسِ إِلَیَّ»،(بحارالانوار) نکته‏ای را تذکر دهم که البته از مباحث آینده ما هم هست.

آن نکته این است که خیال نکنید اولیای خاص خدا یعنی معصومین وقتی می‏گویند «اصلاح نفس»، مثل اصلاح نفس من و شما است، یک وقت اشتباه نشود، اینجا یک بحث کلی هست که من در مبحث دعاهای مأثور می‏خواهم آن را مطرح کنم ولی چاره‏ای ندارم جز اینکه اینجا یک اشاره کوتاهی کنم.

وجوه سه‌گانه در طلب عفو معصومین

در ادعیه مأثوره یعنی آنهایی که از معصومین در قالب خاص خودش برای ما رسیده جملاتی هست که انسان تعجب می‏کند. مثلاً در ادعیه همین ماه مبارک رمضان، مثل دعای ابوحمزه و دعای افتتاح یا دعاهای موقته و غیرموقته‌ای که مثل دعای کمیل در ایام سال هست، حضرات معصومین جملاتی دارند که به بعضی از آن‏ها بعداً اشاره می‏کنم.

به عنوان مثال، طلب عفو کردن معصومین از خداوند یعنی چه؟ خود این بحث یک سؤال مهم است که این چنین عباراتی که در ادعیه معصومین وارد شده یعنی چه؟ إن‌شاءالله در آینده، در بحث از دعاهای مأثور سه وجه را برای حل این مشکل بیان می‌کنم. ولی اینجا فقط به یک وجه اشاره کنم و آن این است که این جملات و عبارات اشاره است به مقامات عالیه‏ای که ایشان دارند و ربطی به من و تو ندارد.

وظیفه ما طلب اصلاح نفس از رذائل اخلاقی

ما از خداوند اصلاح نفس خود از رذائل را می‏خواهیم. یعنی مثلاً اگر ـ‌نعوذبالله‌ـ مبتلا به حسد یا بخل یا کبر یا سایر رذائل اخلاقی هستیم که مانع بر سر راه سیر معنوی انسان برای اهل سلوک الی‌الله‌تعالی هستند، درخواست ما برای اصلاح نفس، در حقیقت درخواست برطرف شدن این رذائل و موانع است.

یا مربوط به آن آثار زشتی است که بر اثر معاصی آمده و بر روح ما سایه افکنده و ظلمت و تاریکی درونی را برای ما ایجاد کرده است. اما ـ‌نعوذبالله‌ـ این چیزها نسبت به معصومین تصویر ندارد. لذا یک وقت این به ذهن کسی نیاید که مثلاً این تعبیری که حضرت فرمود «رَبِّ أَصْلِحْ لِی نَفْسِی»، مرادشان این حرف‏ها باشد. نخیر، این‌طور نیست.

تذکر دوم؛ تفکیک بین «اصلاح امور جوانحی» با «نهی از منکراتِ جوارحی»

تذکر دوم، راجع به اصل مسئله و نسبت به خودمان است. من این را جلسه گذشته عرض کردم که آنچه پیش ما اهم است، عبارت از آن اموری است که در تمام نشئات مایحتاج ما است که آن هم مسائل معنوی است. لذا تقاضای آن هم در بین حوائج، اهم از سایر تقاضاها است.

بعد به این مناسبت من عرض کردم انسان اگر خودش مبتلا به رذیله‏ای نفسانی است، خودش مقدم بر دیگران است. یعنی باید اول برای خودم دعا کنم. انسان باید اول خودش را درست کند. لذا در باب مسئله رذائل نفسانی اگر خودمان مبتلا به حسد یا بخل یا کبر یا حرص و امثال این رذائلیم، باید برویم سراغ ساختن خودمان، که یکی از راه‏هایش دعا کردن و استمداد از عالم غیب برای اصلاح نفس است.

تقدم خویشتن در اصلاح نفس، مانع نهی از منکر نیست

این مسئله جزء امور جوانحی و درونی است. این غیر مسئله امور بیرونی است. این را اشتباه نکنید، نهی از منکر کردن نسبت به اعمال بیرونی دیگران حسابش از این بحث جدا است. کسی اگر خودش ـ‌نعوذبالله‌ـ در پنهان روزه‌اش را خورد، اگر ببیند کسی در عَلَن دارد روزه‌خواری می‌کند باید نهی از منکر کند؛ واجب است که او را نهی کند. نمی‌تواند بگوید خودم روزه‌ام را خورد‌ه‌ام، من دیگر به او چه بگویم.

این بحث‏ها را از هم تفکیک کنید. آن روایتی که از امام صادق (ع) بود، بحث «اصلاحِ نفس» بود. یعنی انسان اگر خودش مبتلا به یک رذیله‏ای است، ظاهراً معنا ندارد که بخواهد دیگری را اصلاح کند. اول برو سراغ خودت.

تا خودت را اصلاح نکرده‌ای به دنبال اصلاح نفس دیگران نباش

حالا یک روایت می‏خوانم تا مطلب روشن‌تر شود؛ روایت از علی (ع) است: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَصَدِّى لِإصْلَاحِ النَّاسِ وَ نَفْسُهُ أشَدُّ شَی‏ءٍ فَسَاداً».(غررالحکم، 240) می‏فرماید در شگفتم از کسی که می‏خواهد دیگری را اصلاح کند، در حالی که نفس خودش بیشترین فساد را دارد.

دقت کنید که حضرت تعبیر به «اصلاح» و «نفس» کردند؛ یعنی اینجا هم بحث «اصلاح نفس» مطرح است و ربطی به «نهی از منکر» ندارد. این روایت آنجایی را می‌گوید که شخص خودش مبتلا به رذیله‌ای مثل بخل است، آنوقت به دیگری بگوید چرا بخل می‏ورزی، این همان معنا است که حضرت می‏فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَصَدِّى لِإصْلَاحِ النَّاسِ وَ نَفْسُهُ أشَدُّ شَی‏ءٍ فَسَاداً».

بنابر این در باب سازندگی، انسان اول خودش را باید بسازد و بعد دیگری را. این یک بحث مستقل است. من اینجا در باب دعا فقط خواستم اشاره‌ای کرده باشم. چون وقتی می‏خواهی دعا کنی، این بحث کاربرد دارد. مثلاً فرض کنید کسی مبتلا به حسد است؛ من موقع دعا می‌گویم خدایا حسد را از او دور کن؛ در حالی که خودم مبتلا به همان رذیله هستم. اینجا اگر تو به همان رذیله گرفتار هستی، خودت برای دعا کردن بر او مقدمی.

به خودت مشغول شو و درصدد اصلاح نفس خودت بربیا. یکی از راه‌های آن هم استمداد است که استمداد از راه دعا و از خدا خواستن است. این هم مطلب دوم بود.

تذکر سوم؛ تقدم کلی «طلب مغفرت» بر سایر دعاها و حوائج

اما مطلب سوم؛ این دیگر یک مطلب کلی در ادعیه ما است. اینجا بحث درباره تقدم در دعا نسبت به دیگران است. ما در دعاهایمان برای غیر این را داریم که آنچه تقریباً به ذهن می‏آید که در دعا برای برادران ایمانی اهم باشد، «طلب مغفرت» برای ایشان است. یعنی وقتی می‏خواهیم به صورت کلی برای مؤمنین و مؤمنات دعا کنیم، به عنوان اولین دعا برای آن‏ها از خدا چه بخواهیم؟ کدام دعا مقدم است؟ ما در روایات متعدده داریم که نسبت به مغفرت آن‏ها دعا کنید.

اثر طلب مغفرت برای دیگران بر روی داعی

یک روایت را می‏خوانم و بعد با یک مقدمه این مطلب را توضیح می‏دهم. در یک روایت داریم: «مَنْ اسْتَغْفَرَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ کُلَّ یَومٍ سَبْعاً وَ عِشْرِینَ مَرّةً کَانَ مِنَ الَّذِینَ یُسْتَجَابُ لَهُم وَ یُرْزَقُ بِهِم أهْلَ الأرْضِ».(کنزالعمال) یعنی هرکس روزی بیست و هفت مرتبه برای مؤمنین و مؤمنات طلب غفران و آمرزش کند، از کسانی خواهد بود که دعایشان مستجاب است و اهل زمین به واسطه ایشان روزی داده می‌شوند.

این اثری است که طلب مغفرت برای مؤمنین دارد. من روایات متعددی دیده‌ام که در دعاها اول این عبارت هست که «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات»؛ گویا این نوع دعا کردن الآن برای ما یک روش شده است که وقتی می‏خواهیم دعا کنیم، اول می‏گوییم «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَاتِ الْأَحْیَاءِ مِنْهُمْ وَ الْأَمْوَات»؛ از این دعا شروع می‏کنیم و جلو می‏رویم. این روش از معارف ما گرفته شده است.

معصیت؛ مانع اجابت دعا

نکته‏ای را که می‏خواستم عرض کنم این است که سال گذشته یا سال قبل از آن بود که من موانع دعا را مطرح کردم. یکی از موانع دعا برای اجابت، مسئله «معصیت» است. یعنی انسان که مرتکب معصیت می‏شود، آن معصیت موجب می‏شود دعایی که انسان می‏کند به اجابت نرسد.

اهل معرفت از آن تعبیر به «حجاب» می‌کنند. معاصی از آن حُجُبی است که اسم آن را می‏گذارند «حُجُب ظلمانی»، یعنی حجاب‌های سیاه و تاریک. در این باب، هم در روایاتمان و هم در ادعیه‏مان خیلی مطلب داریم که چون قبلاً بحث کرده‌ایم، من به بعضی از آن‏ها اشاره می‏کنم؛ این مقدمه است برای آن مطلبی که مطرح کردم.

روایت از علی (ع) است که حضرت فرمود: «لَا تَسْتَبْطِئْ إجَابَةَ دُعَائِکَ وَ قَدْ سَدَدْتَ طَرِیقَهُ بِالذُّنُوبِ».(غررالحکم) یعنی تو که راه دعا را با گناه بسته‌ای دیگر بعید ندان که دعایت به اجابت نرسد. «وَ قَدْ سَدَدْتَ طَرِیقَهُ بِالذُّنُوب»، یعنی با گناه‏ها راه دعا را بسته‌ای و دیگر به اجابت نمی‏رسد. این جملات دعایی هم از خود علی (ع) است که همه شما غالباً بلدید: «اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ»؛ یا «أَعُوذُ بِکَ مِنْ ذَنْبٍ یَمْنَعُ الدُّعَاءَ» و امثال این دعاها که زیاد داریم.

اول استغفار، سپس دعا

من این را به عنوان نمونه گفتم؛ اما مطلب چیست؟ مطلب این است که هم خود داعی که دارد دعا می‏کند، باید رعایت کند که مانعی بر سر اجابت دعایش نباشد و هم برای دیگری طلب مغفرت کند تا موانع اجابت دعاهای او را برطرف کرده باشد. لذا می‏گویند کسی که می‏خواهد دعا کند، اول استغفار کرده و خودش این مانع را برطرف و بعد شروع کند به دعا کردن.

یکی از بهترین دعاها برای غیر هم این است که تو دعا کنی که مانع دعای او برطرف شود. ببینید که معارف ما چقدر دقیق است، برای هر کسی می‏خواهی دعا کنی، اولین دعایت این باشد: «أللَّهُمَّ اغْفِرْ لَه»، یعنی خدایا گناهانش را بیامرز؛ تا این دعا را کردی، دعاهای او مستجاب می‏شود.

با طلب مغفرت برای دیگری، مانع اجابت دعاهای او را برطرف کن

پس یک‌وقت هست که رفع مانع از دعای خودم می‏کنم و یک‌وقت هم رفع مانع از دعای غیر می‌کنم. چون استغفار جزء آداب دعا است.

این را قبلاً هم گفته‌ام که شیوه استغفار این است که اول صلوات بفرست، بعد استغفار کن، بعد دوباره صلوات بفرست تا خدا گناهانت را بیامرزد. حالا که حجاب‌ها رفع شد، می‏خواهم برای دیگران دعا کنم؛ چه بگویم؟ بگو: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات»؛ اگر هم برای شخص خاصی می‌خواهی دعا کنی، بگو :«أللَّهُمَّ اغْفِرْ لَه» و به این صورت مانع را از سر راه اجابت دعای او بردار. چون او گرفتار است و دائماً از خدا می‏خواهد، ولی دعاهایش اجابت نمی‌شود.

خوب، مانع اجابت دعاهای او چیست؟ چیزی که نمی‌گذارد دعای او به اجابت برسد، گناهان او است. تو با این دعایت مانع اجابت دعای او را بردار. این‌طوری بهترین خدمت را به او می‏کنی، لذا این جزء معارف ما است که برای دیگران که می‏خواهی دعا کنی، اول این را بگو: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات». این بهترین خدمت به او است.

این نکته‌ای که عرض کردم به نحو عمومی است. این‌طور نیست که خاص باشد. چون بحثم راجع به دعا نسبت به غیر بود، آن هم نه شخص خاص بلکه به نحو عموم لذا بهترین دعا همین است.

این دعا مقدم بر همه آن دعاها است. چه‌بسا او حاجتی داشته باشد که من ندانم. شما که همه حاجت‌های مرا نمی‏دانید؛ من آن حاجتی را دارم از خدا برای خودم می‏خواهم که من می‏دانم و تو نمی‏دانی. اگر مانع را از سر راه دعای من رفع کردی، آن حاجت به اجابت می‏رسد. برای همین است که در روایات ما این همه سفارش شده که اولین دعایتان برای برادران و خواهران ایمانی‏تان این باشد: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات». چون این موجب می‏شود مانع را از سر راه دعاهای آن‏ها برطرف کند و دعاهایشان به اجابت برسد.

رحمت و مغفرت واسعه حق تعالی، راه را باز گذاشته است

به یک نکته اشاره می‏کنم و بعد می‌روم سراغ توسلم و آن اینکه می‏دانید همه این حقایق از چه سرچشمه گرفته است؟ مبدأ تمام این‏ها، رحمت و مغفرت و وسعت رحمت و مغفرت الهی است؛ منشأ همه این‌ها رحمت بی‏نهایت و مغفرت بی‏نهایت خدای متعال است که به قلب هیچ بشری خطور نخواهد کرد.

این‌ها همه از او سرچشمه گرفته که این معارف از طریق اولیای خدا به ما رسیده است. لذا این رحمت واسعه حق تعالی است که مدام برای ما راه باز می‏کند. آن مغفرت واسعه حق تعالی است که این راه‏ها را باز کرده برای اینکه هیچ انسانی که رو به سوی او آورده است، محروم برنگردد.

یکشنبه 89 مرداد 31 , ساعت 12:12 عصر
 
فاطمه‌سادات نواب‌صفوی، فرزند شهید سید‌مجتبی نواب‌صفوی از مبارزان جمعیت فدائیان اسلام، است که در عملیات آزادسازی خرمشهر در سال 61 به عنوان تنها زن رزمنده دوشادوش مردان به مبارزه پرداخت.

فاطمه سادات نواب صفوی دختر شهید سید مجتبی نواب صفوی است. او در زمان شهادت پدر 5 سال داشت و به علت مخالفت پدر با رژیم شاه تا این زمان شناسنامه نداشت. 


(کودکی فاطمه سادات)
سالها بعد مادرش «منیره سادات» با نام خانوادگی «میرلوحی» برای وی شناسنامه گرفت و او توانست به مدرسه بروند. 

فاطمه سادات پس از اخذ مدرک دیپلم با فرزند عمه مادر خویش «سید ابوالحسن فاضل رضوی» ازدواج کرد. و به دلیل مخالف همسرش با رژیم شاه بود، در همان سالهای اول زندگی متاهلی به روستای «بافتان» از توابع شهرستان زاهدان تبعید شد.

آنها بعد از 7 سال زندگی در روستا و آموزش به کودکان روستایی، بر اثر بیماری فاطمه سادات به مالاریا به مشهد آمدند و پس از بهبود به یکی از روستاهای «جهرم» از توابع استان فارس رفتند.

فاطمه بعد از اتمام دوران تبعید، همراه با همسرش به تهران آمد و پس از چندی به دلیل مخالفت رژیم شاه با ورود آنها به دانشگاه، برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت نمودند و فاطمه مدرک مهندسی کامپیوتر و سید ابوالحسن نیز مدرک مهندسی ماشین آلات صنعتی را اخذ کردند. 

آنها در سال 57 همراه با «ام هانی» دختر کوچکشان به ایران باز گشتند، اما مجدداً برای کمک به مردم لبنان به شهید چمران پیوستند و فاطمه در کنار شهید چمران در مبارزات چیرکی زیادی شرکت کرد.

                              
(ام هانی همراه با پدر)
دو سال بعد همسر وی در منطقه کردستان به شهادت رسید و فاطمه با روحیه مبارزه طلبی که داشت در کنار رزمندگان انقلاب به مبارزه با رژیم غاصب بعثی پرداخت و در عملیات آزاد سازی خرمشهر به عنوان تنها زن مبارز، شرکت کرد. 

در خاطراتی که از برادر جانباز ایران خواه منتشر شده است در مورد حضور فاطمه سادات در عملیات بیت المقدس چنین آمده است: «خانم فاطمه نواب صفوی، نوه شهید نواب صفوی، به عنوان دیده بان به طرف بهمن شیر رفته بود. او با اطلاعات مؤثر و مفیدی که از موقعیت دشمن می داد، در موفقیت عملیات نقش تعیین کننده ای را ایفا کرد. در آخرین دیدار او را در حالی دیدم که پیکر شهیدی را با خود حمل می کرد. معلوم شد که از یک عملیات موفق چریکی بازمی گردد.» 



گفتنی است عکس این بانوی رزمنده در هشتمین جلد از مجموعه کتاب‌های جنگ تحمیلی که مشتمل بر 287 قطعه عکس از روزهای مقاومت و دوره اشغال شهر و طی برگزاری عملیات بیت المقدس و آزادسازی شهر و تاثیرات ناشی از حضور دشمن در ایام اشغال به عکاسی شده است، در کنار دیگران رزمندگان مرد این عملیات قرار گرفته است.

یکشنبه 89 مرداد 31 , ساعت 12:11 عصر
 
* دولت آمریکا هشت کشور آسیائی و آمریکائی را برای قطع رابطه تجاری و اقتصادی با ایران تحت فشار قرار داده است. خبرگزاری فرانسه نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است مقامات آمریکایی در مذاکرات شان در بحرین، برزیل، اکوادور، ژاپن، لبنان، کره جنوبی، ترکیه و امارات تاکید کردند که بانک‌های خارجی درصورت تداوم، معاملات با شرکت‌هایی که در فهرست سیاه درباره ایران قرار دارند، با خطر از دست دادن امکان دسترسی به سیستم مالی آمریکا رو به رو می‌شوند. مسئولانی از وزارت خزانه داری، وزارت امور خارجه و کاخ سفید آمریکا با سفر به کشورهای مذکور آنها را برای خودداری از داشتن رابطه تجاری با ایران تحت فشار قرار داده و در ملاقات‌های شان با مقامات عالی رتبه‌ی دولتی و مقامات بانکی این کشورها بر تاثیر دور اخیر تحریم‌ها بر ایران تاکید کردند.
* آمریکا ادعا می‌کند 8 دریانورد ایرانی در آب‌های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس توسط بالگردهای آمریکایی نجات داده شدند. شفاف به نقل از رادیو فردا نوشت: براساس بیانیه‌ای که فرماندهی ناوگان پنجم ارتش آمریکا مستقر در بحرین منتشر کرده دو بالگرد ناو اتمی هری ترومن پس از مشاهده آتش سوزی در یک شناور ایرانی، اقدام به عملیات نجات کردند. شناور ایرانی که وضعیت نامساعدی داشت، شامگاه چهارشنبه درفاصله 80 کیلومتری ناو آمریکایی قرار داشت. براساس این بیانیه، دریانوردان ایرانی در این ناو که ماموریت پشتیبانی عملیات آزادسازی افغانستان را برعهده دارد، خواهند ماند تا هنگامی که مقدمات بازگشت آنان به میهنشان فراهم آید.
* تعدادی از افراد خودسر در مراسم حجت الاسلام سید تقی موسوی درچه ای، عضو شورای مرکزی روحانیون مبارز ایجاد اختلال کردند. به گزارش خبرنگار "تابناک"، این مراسم که بعد از ظهر جمعه در مصلای شهرری برگزار شد، هنگام خروج آقایان محتشمی پور و مجید انصاری عده‌ای افراد خودسر به این دو نفر حمله کرده و قصد برخورد فیزیکی با آنها را داشتند که با مداخله پلیس این افراد متفرق و این دو با هدایت پلیس به خودروهای خود منتقل شدند. در این مراسم که با حضور مردم و چهره‌های سرشناس برگزار شد، حجت الاسلام مروی به نمایندگی از مقام معظم رهبری نیز حضور داشت. ضمناً رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت روحانی مبارز حجت الاسلام آقای حاج سید تقی درچه‌ای را تسلیت گفته‌اند.
* صهیونیست‌ها پس از احساس ناتوانی در برخورد قهرآمیز با ایران، به تبلیغات تحریک آمیز علیه ایران در جهان عرب متوسل شده‌اند. به گزارش عصر ایران، روزنامه جورزالیم پست چاپ تل آویو نوشت: شبکه القاعده منتظر است تا از حمله نظامی اسرائیل به ایران، سوءاستفاده کند. این روزنامه با استناد به پیام صوتی اخیر "سعید شهری" نفر دوم القاعده در یمن از قول وی نوشت: ایران پس از حمله نظامی اسرائیل، عربستان سعودی را مورد سرزنش قرار خواهد داد و پس از آن فرصت را مناسب خواهد دید تا کنترل مکه و مدینه را در اختیار خود بگیرد. وی در این پیام گفته است: اسرائیل همزمان با جنگ علیه ایران، مناطقی از کشورهای عربی همسایه خود را نیز اشغال خواهد کرد.

یکشنبه 89 مرداد 31 , ساعت 12:4 عصر
 
 نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات برخی از حامیان دولت مبنی بر اینکه رای به احمدی نژاد رای به اصولگرایی نبوده اظهار داشت :مردم احمدی نژاد را متعلق و منتسب به جرین اصولگرایی می دانستند و رای به احمدی نژاد رای به اصولگرایی است .

سعید ابوطالب نماینده اصولگرای مجلس هفتم در گفت گو با خبرنگار شفاف با تاکید بر اینکه رای به احمدی نژاد رای به اصولگرایی بوده است خاطرنشان کرد : اینکه برخی می گویند رای به احمدی نژاد رای به اصولگرایی نبوده بی انصافی است و خود رییس جمهور و دوستانشان می دانند که درصد زیادی از آرای احمدی نژاد رای به جریان اصولگرایی بوده است.

وی ادامه داد: مردم احمدی نژاد را متعلق و منتسب به اصولگرایی می دانستند و پس از پایان اصلاحات مردم به سمت اصولگرایی بازگشتند و این تغیر جریان سیاسی در کشور ما و هم در نظام های آزاد و دموکراتیک دنیا تجربه متداولی است.

این فعال سیاسی یاد آور شد : اینکه بعد از 5_6 سال که جریان اصولگرایی با تمام توان خود از آقای احمدی نژاد در مجلس هفتم و هشتم و همچنین در انتخابات ریاست جمهوری 9 و 10حمایت کرده بگویند که رای به احمدی نژاد رأی به اصولگرایی نبوده است بی انصافی است.

ابوطالب با اشاره به منتقدان احمدی نزاد در جریان اصولگرایی تصریح کرد : اگرچه احمدی نژاد در داخل جریان اصولگرایی منتقدان فراوانی دارد اما اینکه رای به احمدی نژاد را رای به اصولگرایی ندانند ناسپاسی محسوب می شود و مطرح کردن این اظهارات برای آقای احمدی نژاد و جریان اصولگرایی خوب نیست.

وی یاد آور شد : دوستان و اطرافیان آقای احمدی نژاد مدعی هستند که جریان سومی را راه اندازی کرده اند اما این مورد به چشم نمی خورد . البته در مواردی دیدگاه رییس جمهور با اصولگرایی، ولایت فقیه و دوستداران خط امام (ره) و رهبری در تعارض است و به رفتار های ایشان ایراداتی وارد است که بر می گردد به خصلت های احمدی نژاد اما رای به احمدی نژاد رای به اصولگرایی بود.

نماینده اصولگرای مجلس هفتم یکی از ایرادهای احمدی نژاد را در انتخاب اصحاب دانست و گفت : در دولت نهم و دهم افرادی حضور داشتند که شائبه های سیاسی به دنبالشان بود البته برخی از آنان کنار گذاشته شدند.

ابوطالب با بیان اینکه عزل و نصب های احمدی نژاد منطق سیاسی ندارد گفت : عزل و نصب های رییس جمهور یک روش سیاسی را دنبال نمی کند و چندان ملاک تبعیت از رهبری، تجربه و سابقه علمی مطرح نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد : با توجه به عدم پشتوانه منطقی رییس جمهور در عزل و نصب ها، در حفظ مشایی در دولت نیز منطقی وجو ندارد و بنده معتقدم که تذکر رهبری انقلاب مبنی بر کنار گذاشتن مشایی در هر پستی در دولت بود و اگر رییس جمهور معتقد به اصل مترقیولایت فقیه و اصول قانون اساسی و اصل 110 قانون اساسی بود مشایی را از دولت بر کنار می کرد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه نمی توان مشایی و احمدی نژاد را متفاوت ازهم دانست تاکید کرد : حرف مشایی حرف احمدی نژاد است و این مسئله است که زحمات دولت نهم و دهم را از بین می برد. چرا که توده مردم و اصولگرایان اگر از احمدی نژاد حمایت کردند و می کنند تنها به این دلیل است که احمدی نژاد را با همه نقایصی که دارد معتقد به ولایت فقیه میدانند.

وی در واکنش به اظهارات برخی که احمدی نژاد را از مشایی جدا می دانند گفت : برخی کاسه داغ تر از آش شده اند و در حالی که احمدی نژاد از مشایی دفاع می کند و او را فردی قابل اعتماد و انقلابی می داند و می گوید برخی می خواهند من را بزنند روشان نمی شود و مشایی را می زنند ، می گویند افکار این دو متفاوت است . اما کاملا روشن است که دیدگاه مشایی و احمدی نژاد تفاوتی با یکدیگر ندارد.

نماینده اصولگرای مجلس هفتم در ادامه تصریح کرد : با روشی که احمدی نژاد پیشه کرده باید بگوییم یک طرز فکر و دیدگاه دارند.تعجب می کنم از دوستانی که ادعا می کنند دیدگاه مشایی از احمدی نژاد مجزاست در صورتی که رییس جمهور به صراحت مشایی را از خود می داند.

ابوطالب یاد آور شد : در گذشته چنانچه ایرادات و انتقاداتی در مورد مشایی به میان می آمد برخی سعی می کردند تا آن مسئله را به اطرافیان احمدی نژاد نسبت دهند تا اینگونه احمدی نژاد را از آن ایراد مبرا شود.

وی در پایان اظهار داشت : آقای احمدی نژاد به حفظ مشایی در قدرت اصرار دارد و بنده می ترسم که برخی پدیده های دهه اول انقلاب تکرار شود.

یکشنبه 89 مرداد 31 , ساعت 10:18 صبح

 مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری بر لزوم گسترش نشاط سیاسی تاکید کرد و درباره وضعیت اصلاح طلبان به روزنامه تهران امروز چنین گفت :


• من به تعریف اصلاح‌طلبی فقط در چارچوب نظام اعتقاد دارم و ضرورتی نمی‌بینم کسانی را که خارج از نظام و تحت‌عنوان جنبش سبز خود را جزو اصلاح‌طلبان می‌دانند،عضو اصلاح‌طلبان بدانم.

• همچنانکه اصلاح‌طلبانی در حال حاضر در خارج از کشور هستند، افرادی نظیر اکبر گنجی را به هیچ عنوان قبول ندارم.

• البته بعد از انتخابات، برخی سعی کردند اصلاح‌طلبانی را که در داخل نظام فعالیت می‌کنند و تمام چارچوب‌ها و معیارهای نظام را پذیرفته بودند، با انگ‌های مختلفی چون مزدور، وابسته به بیگانه و... حذف کنند، این افراط‌گری‌ها شرایط بسیار بدی را در کشور حاکم کرد و درواقع باعث شد تا مقام معظم رهبری، موضوع جذب حداکثری و دفع حداقلی افراد را مطرح کنند.

• نکته دیگر اینکه برخی انگ‌ها مختص اصلاح‌طلبان نیست، اصولگرایانی هستند که با ادعای اینکه پیرو واقعی ولایت فقیه هستند، بارها ثابت کردند که بی‌اعتقادترین افراد به این اصل مترقی هستند.

• به‌عنوان یک اصلاح‌طلب خط امامی تاکید دارم که اصلاحات مبتنی بر خط و مشی و چارچوب نظام هیچ گاه نمی‌میرد. اصلاحات را کسی نمی‌تواند از اصل انقلاب جدا کند. بعد از دوم خرداد 76 و مجالسی که بعد از آن به وجود آمد، اصلاحات همواره مطرح بوده است.

• در حال حاضر، در میان اصولگرایان چهار نگرش مختلف در مورد اصلاح‌طلبان وجود دارد. یک گروه اعتقاد دارند که اصلاح‌طلبان نه حق حیات دارند و نه حق حضور در قدرت و باید از تمام عرصه‌ها حذف شود و همانند جن و بسم‌الله از این واژه متنفر هستند.

• عده دیگری از اصولگرایان که از عقلانیت بیشتری برخوردار هستند، اعتقاد دارند اصلاح‌طلبان باید تحمل شوند که حق حیات داشته باشند ولی به هیچ عنوان در داخل قدرت نباید حضور داشته باشند .چنین دیدگاهی در مجلس وجود دارد .

• گروه سومی از اصولگرایان نیز اعتقاد دارند که اصلاح‌طلبان حق حیات سیاسی دارند ولی حق دستیابی به قدرت را نباید داشته باشند که چنین نگاهی در طیف سنتی اصولگرایان مثل حزب موتلفه وجود دارد.

• البته دسته چهارمی نیز وجود دارند که در مورد حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی و قدرت با استفاده از روش‌های دموکراتیک هیچ ایرادی نمی‌بینند.

• گروهی اعتقاد دارند با توجه به حوادث انتخابات سال گذشته فعالیت سیاسی در داخل نظام جایز نیست و بهتر است اصلاح‌طلبان انزوا و سکوت پیشه کنند و عرصه قدرت را به اصولگرایان واگذار کنند.

• برخی دیگر از جمله بنده اما اعتقاد دارند انزوا به نفع جریانی است که می‌خواهد اصلاح‌طلبان را از همه عرصه‌ها حذف کند. این گروه فعال‌تر و قوی‌تر در صحنه حضور دارند و بر همین اساس می‌گویم که اصلاح‌طلبان درون نظام، خودشان را برای حضور در عرصه سیاسی آماده و در اولین انتخابات پیش‌رو یعنی انتخابات مجلس نهم با قدرت حضور خواهند داشت .

• البته چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در عرصه‌های مختلف بستگی به فضای سیاسی کشور دارد، اگر قانون حاکم باشد، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

• اگر بخواهیم حوادث بعد از انتخابات را کالبدشکافی کنیم، نمی‌توانیم بگوییم فقط دولت مقصر هستند و در نقطه مقابل هیچ اشتباهی وجود نداشته است. به نظر من هر دو طرف مقصر هستند و باید رفع عیوب کنند و این کار هم ممکن است.

• پیشنهاد مشخص من در این شرایط و برای بهترشدن اوضاع، رفع برخی محدودیت‌ها برای برخی احزاب و فعالان سیاسی،‌ تشکیل هیات منصفه و تعریف جرم سیاسی است و احساس می‌کنم که در چنین شرایطی، بستر برای پدیداری و رشد نشاط سیاسی بیشتر فراهم می‌شود.

 


یکشنبه 89 مرداد 31 , ساعت 10:16 صبح

 


زین‌الدین زیدان همچون سال گذشته در چند نقطه شهر پاریس مراکزی را با همکاری شهرداری در نظر گرفته تا به هنگام اذان مغرب به عابرین افطاری دهد.
ستاره 38 ساله و الجزایری‌الاصل از چند سال قبل این حرکت را همه ساله در مرکز کشور اروپایی خود به تنهایی انجام می‌دهد و با دوستان مسلمانش در شهرهای دیگر مشارکت می‌کند.

وی که اکنون به عنوان مشاور با رئال همکاری می‌کند، هدف خود را از انجام این کار، آشنایی مردم کشورش با فرهنگ مسلمانان، شناخت بیشتر ماه مبارک رمضان و نیز فواید روزه‌گیری در این ماه عنوان کرده است.


   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ