سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش جز به پرهیزگاری پاکیزه نگردد . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 89 بهمن 26 , ساعت 10:22 صبح
 عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه و هیئت همراه بیست و هفتم بهمن یک روز مهمان مردم تبریز می‌شوند.

رئیس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری آذربایجان شرقی امروز در تشریح برنامه‌های سفر یک روزه رئیس جمهور ترکیه به تبریز گفت: عبدالله گل، رئیس جمهور کشور ترکیه قبل از ظهر 27 بهمن به ‎همراه تیم 100 نفری از تجار و بازرگانان این کشور وارد فرودگاه بین‌المللی تبریز می‌شود.
وی اظهار داشت: استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ترکیه در پاویون فرودگاه بین‌المللی تبریز توسط احمدعلیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی و مقامات ارشد استان انجام می‌شود.
بابک محمدزاده با بیان اینکه مذاکرات رسمی استاندار آذربایجان شرقی با رئیس جمهور ترکیه در این روز انجام می‌شود، افزود: دیدار‌ها و مذاکرات جداگانه‌ای بین هیئت‌های تجاری و سیاسی ترکیه و استان آذربایجان شرقی نیز انجام می‌شود.
وی یادآور شد: در این هیئت حدود 300 نفر، متشکل از 100 تاجر وارد آ‌ذربایجان شرقی می‌شوند و 25 خبرنگار نیز از کشور ترکیه‌ای را در دیدار از استان آذربایجان شرقی همراهی می‌کنند.
محمدزاده ادامه داد: رئیس جمهور ترکیه به همراه هیئت همراه در ادامه سفر خود از آثار تاریخی و دیدنی تبریز بازدید و شامگاه روز چهارشنبه 27 بهمن تبریز را به مقصد ترکیه ترک می‌کند.
رئیس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری آذربایجان شرقی در ادامه تصریح کرد: سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تبریز نشان از ظرفیت‌ها‌ی بالقوه استان است که در ماه‌های گذشته توسط استاندار و مقام‌های ارشد استان برای جذب سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
محمدزاده ادامه داد: انتخاب استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز برای سفر به این شهر نشان از ظرفیت‌های بالای اقتصادی و گردشگری این استان و شهر حکایت می‌کند.
وی خاطر‌نشان کرد: بسترهای مناسبی برای همکاری‌های اقتصادی دو طرف وجود دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران ترک در فعالیت‌های اقتصادی آذربایجان شرقی مشارکت دارند.
رئیس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: ارتباطات بین‌المللی استان در سال‌های اخیر روندی رو به رشد داشته است به طوری که کمتر استانی در کشور به این حجم از مراودات رسیده است.
محمدزاده گفت: توسعه روابط با ترکیه در امتداد سیاست‌های چند سال اخیر دولت، یکی از مبانی اصلی و اساسی آذربایجان‌شرقی بوده که تعدد رفت و آمدها بین مقامات مسئول دو طرف نشان دهنده عمق علائق برای توسعه همکاری‌هاست.
وی ادامه داد: وجود پیوندهای عمیق فرهنگی بین دو ملت ایران و ترکیه نیز عامل مهمی در توسعه مناسبات و افزایش حجم سرمایه‌گذاری خارجی در استان به شمار می‌رود.
براساس این گزارش، آذربایجان شرقی به لحاظ ظرفیت‌های کم نظیر صنعتی و اقتصادی، از دیرباز کانون توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده است.‌وجود واحدهای مختلف صنعتی که شمار آنها به بیش از 8 هزار واحد بزرگ و کوچک می رسد، در کنار وجود صنایع تاثیرگذار و بین‌المللی نظیر تراکتورسازی و مس سونگون، این منطقه را به قطب صنعتی کشور تبدیل کرده است.
مقامات ایران و ترکیه هدف گذاری 30 میلیارد دلاری را برای سال‌های آتی در مبادلات تجاری تعیین کرده‌اند که آذربایجان شرقی در تحقق این امر می‌تواند نقش کلیدی و محوری ایفا کند.
هم اکنون در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبریز بیش از 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که حجم عمده آن را سرمایه‌گذاران ترک با مشارکت طرف‌های ایرانی به انجام رسانده‌اند.
در حال حاضر آذربایجان شرقی با بیش از 70 کشور جهان روابط تجاری و اقتصادی دارد و این مناسبات در دوره جدید مدیریت استان که تاکید ویژه‌ای به اقتصاد بین‌المللی دارد مورد توجه خاص قرار گرفته است.
هم اکنون تعداد طرح های موجود در استان برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی به حدود 100 طرح می‌رسد و در سال گذشته نیز استان آذربایجان شرقی با جذب قریب به 800 میلیون دلار سرمایه جزو سه استان برتر در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.
در این میان ایجاد پیوند خواهرخواندگی بین تبریز و استانبول روابط آذربایجان شرقی و ترکیه را وارد مرحله جدیدی کرده است. افزایش پروازهای هفتگی از تبریز به ترکیه و آغاز عملیات احداث آزادراه تبریز بازرگان تاثیر مهمی در گسترش روابط تجاری و اقتصادی دارد.
‌ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه روابط نزدیکی با یکدیگر دارند که همکاری‌های اقتصادی دو کشور به تازگی در هماهنگی‌های سیاسی نیز خود را نشان داده و ترکیه نقش ویژه‌ای در امضای بیانیه تهران و نیز برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 در استانبول داشته است.
سفر رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سفر سال 2008 رئیس جمهور کشورمان به ترکیه انجام می‌شود.‌
‌پیش از این سه‌شنبه زمان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تبریز اعلام شده بود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ