سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در سختی، دوست آزموده می شود . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 89 مهر 17 , ساعت 10:28 صبح

 سایت روزنامه جوان خبر داد:


 ستاد انتخاباتی جریان انحرافی اصولگرایان برای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و یازدهمین دوره اتخابات ریاست جمهوری،رسما فعالیت خود را با انتصاب رئیس ستاد آن،کلید زد.

جریان انحرافی اصولگرایان که در بخشی از فعالیت های خود دارای مماس با اصلاح طلبان و نیروهای تکنوکرات می باشد،بیش از 4 ماه است که ستادهای انتخاباتی خود را تشکیل داده است.

دیدارهای منظم و نوبه ای با اصناف و اقشار مختلف،حل معضلات و شخصی چهره های سیاسی،فرهنگی ،اجتماعی،تلاش برای دیدار با بدنه برخی نهادها و...از سوی کاندیدای این جریان انحرافی اصولگرایان از جمله محورهایی است که هم اکنون در حال انجام و پی گیری است.

گفتنی است در همین راستا حدود یک هفته پیش برخی از دست اندرکاران این ستاد ضمن تشکیل جلسه ای یکی از اعضای جوان خود را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی رسما معرفی بر ضرورت هماهنگی نیروهای استانی و ستاد مرکزی با وی تاکید کرده اند.

فرد مزبورکه سابقه ریاست ستاد انتخاباتی را در دوره های گذشته نیز را در پرونده خود دارد ،با تصویب حاضرین، آقای «ف» را نیز به عنوان قائم مقام ستاد و مسئول اجرایی ستاد ،درکنار خود دارد.

گفتنی است در انحرافی بودن این جریان ذکر همین نکته کافی است که این جریان در حالی که قریب به سه سال به انتخابات ریاست جمهوری باقی است و مقام معظم رهبری نیز بارها درمناسبت های مختلف در گذشته نسبت به آغاز زودهنگام فعالیت انتخاباتی هشدار داده بودند،اقدام به تشکیل های ستادهای انتخاباتی و فعالیت در این زمینه کرده است.


جمعه 89 مهر 16 , ساعت 4:4 عصر
 


به گزارش «بی.بی.سی»، موزه اسرائیل در بیت المقدس که به تازگی با هزینه صد میلون دلار مرمت شده، مجموعه بی نظیری از آثار باستانی ایران مربوط به تمام دوره‌های تاریخی را در خود جای داده است.

نعما بروش، متصدی ارشد بخش هنر و باستان شناسی اسلامی موزه اسرائیل است. خانم بروش مرا به دیدن نگین این مجموعه راهنمایی کرد، یک محراب کامل متعلق به دوران صفوی.

خانم بروش در خصوص این محراب گفت: «محراب ما متعلق به قرن هفدهم و کار اصفهان است. ما می‌دانیم که از قرن پانزدهم، ایران تزئین بناها و مقابر مذهبی را با موزائیک و کاشی لعابی آغاز کرد و این سبک در طول دوره‌های تیموری و صفوی در بخارا و سمرقند نیز بسیار رایج بود.

ایران و هنر ایرانی بویژه از قرن یازدهم تا سیزدهم، کانون اصلی هنر اسلامی محسوب می‌شود. ما آثار این دوره را سبک سلجوقی می‌نامیم و از این دوره بود که به عنوان مثال، فنون مهم کوزه گری مثل لعاب کاری و میناکاری ابداع شد. در خصوص سازه‌های فلزی، ما می‌دانیم که طلا کوبی و نقره کوبی ظروف فلزی از ایران آغاز شد و به مصر و سوریه راه یافت.»

اما چگونه موزه اسرائیل به چنین گنجینه بی‌نظیری از آثار تاریخی و باستانی ایران دست یافته است؟

خانم بروش در پاسخ به این سوال می‌گوید: «اشیاء مربوط به دوره اسلامی که از فرهنگهای همسایه در اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند، در واقع اکثر توسط دو نفر به موزه اهدا شده‌اند، یکی ایوب رب نو، ساکن ایران و فرانسه و دیگری یوحنا داوود که در ایران متولد شده بود و در لندن زندگی می‌کرد. ایوب رب نو یک گنج یاب بود و برای همین است که اکثر آثار دوره اسلامی ایران در اینجا توسط او اهدا شده. اما یوحنا داوود یک پژوهشگر متون و ادبیات بود. او اشعاری منتشر کرده و در کار ترجمه آثار فارسی به انگلیسی هم دستی داشته. بیشتر کلکسیون داوود از متون تذهیب شده، قرآن‌های نفیس و مینیاتورها تشکیل شده است.»

در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اهدا کننده این آثار منحصر به فرد تذهیب و مینیاتور، موزه اسرائیل موافقت کرد تا آرشیوهای مربوط به یوحنا داوود در اختیار ما گذاشته شود. هر چند نتوانستیم خانم بروش را تا داخل خزینه موزه تعقیب کنیم، اما او به زودی با در دست داشتن جعبه‌ای حاوی اوراق شخصی یوحنا داوود بیرون آمد، مدارکی که تا قبل از این هرگز در معرض دید رسانه‌ها گذاشته نشده بود.

مجموعه‌ای از عکسها و نوشته‌های یوحنا داوود در بین این مدارک بود، مثلا یکی مربوط به سال 1924 است، زمانی که او جوان بود و برای تحصیل از ایران به لندن رفته بود. همچنین عکسی مربوط به سال 1920 که او را در حضور شاهزاده سالار الدوله، پسر دوم مظفرالدین شاه ایران در مجلسی در قلعه ژنرال موزر در سوئیس نشان می‌دهد.

یوحنا داوود فقط چند روز بعد از امضای سند واگذاری کلکسیونش به اسرائیل، در تنهایی در بیمارستانی در لندن درگذشت.

مجموعه او سپس از طریق کانال دیپلماتیک سفارت اسرائیل به این کشور منتقل شد. در سال 1984، ارزش نقدی کلکسیون داوود حداقل 20 میلیون پوند برآورد شد.

هر چند که به عنوان آثار منحصر به فرد، ارزش واقعی این مجموعه از هر مبلغی فزونتر است.

جمعه 89 مهر 16 , ساعت 4:4 عصر
 
دی پرس نوشت:

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه « زیر پاگذاشتن معیارهای اخلاقی، شرعی، انسانی و قانونی به نام دفاع از ارزشها و انقلاب  مصداق فتنه است»، ضمن هشدار نسبت به توطئه‌ها علیه نظام و ملت، اظهار داشت:« دلسوزان واقعی کشور برای جلوگیری از خشن و ضد حقوق بشر نشان دادن نظام در افکار عمومی  که از طریق دسمن دنبال می‌شود، چاره‌جویی کنند.»

به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی؛ وی  در دیدار با جمعی از زنان اصلاح‌طلب؛ همسران زندانیان و محکومان سیاسی ، ضمن همدردی با آنان و دعوتشان به صبر و مقاومت و متانت گفت:«در این جمع می‌خواهم کمی درباره "اخلاق" و الزامات آن برای جامعه و بخصوص حکومت و نظام صحبت کنم. هرچند حق مطلب در این باب با بحثی درازدامن ادا می شود که نیاز به مجالی دیگر دارد.»

وی افزود:«در اینجا بخصوص لازم است در باره "صبر" که مسلما از فضائل اخلاقی است و همه ما در این موقعیت حساس به آن نیاز داریم سخن کوتاهی بگویم.»

رئیس بنیاد باران یادآور شد:« ممکن است کسانی به این نتیجه برسند با وجود "شریعت" که فقه متکفل بیان آن است و همه زوایا و جهات فردی و اجتماعی را در بر می‌گیرد دیگر اخلاق جایی ندارد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:« در شریعت روا و ناروا باید و نباید و خوب و بد مشخص می‌شود یا با بیان ملاکهای کلی زمینه استنباط آنها فراهم می‌شود و اخلاق هم که معطوف به بایدها و نبایدها است دیگر موضوعیت ندارد، ولی این سخن درست نیست.»

وی در بیان علت نادرست بودن این سخن اظهار داشت:« زیرا اولا، اخلاق بسیار گسترده‌تر از بایدها و نبایدهاست.ثانیا به نظر می‌رسد که شریعت با همه اهمیتی که دارد در طول اخلاق قرار می‌گیرد بخصوص با توجه به حدیث معتبری که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که:"بعثتت لاتمم مکارم الاخلاق" که هدف بعثت را استقرار اخلاق نیکو معرفی می کند.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد:« استاد شهید آیت الله مطهری در باب عدالت و نسبت آن با دین و شریعت تعبیر جالب و درستی دارند. به عقیده ایشان و بسیاری از بزرگان شیعه و اسلام و طرفداران "عدل"، عدالت حقیقی است که آسمان و زمین بر اساس آن بنا شده و گردش روزگار بر محور آن است و همچنین ملاک و معیاری است که باید بر رفتار فردی و پیوند اجتماعی نیز حاکم باشد.»

خاتمی افزود:«به نظر این استاد بزرگوار "عدل" در سلسله علل احکام قرار می‌گیرد یعنی خداوند متعال به آنچه عدل است امر و از آنچه ظلم است نهی می‌کند . بنابراین اگر چیزی مصداق ظلم بود نمی تواند از طرف خداوند مورد تائید قرارا گیرد و اگر سند نقلی در این باب بود یا باید حکم به بطلان و بی‌اعتباری آن کرد یا به نحوی باید تاویل و توجیه شود که با عدل سازگار افتد.»

رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:« من می‌خواهد این نظر مبارک را تعمیم بدهم و بگویم"اخلاق" هم در سلسله علل احکام قرار می‌گیرداصلا خود عدل و عدالت زیر مجموعه اخلاق است. حاصل سخن اینکه شریعت علاوه بر اینکه باید طبق میزان عدل باشد باید اخلاقی هم باشد.»

وی آنگاه این پرسش را مطرح کرد که " اخلاق" که چنین اهمیت والایی دارد چیست و گفت:«سخن در این باب بسیار طولانی و پیچیده است و فیسلوفان و عالمان اخلاق در این زمینه بحث‌های فراوان دارند و متکلمان و معلمان فکر و معرفت اسلامی هم در این باب گفتارهای زیادی دارند.»

رئیس بنیاد باران ادامه داد:«من در اینجا به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره می‌کنم و سعی می‌کنم دامنه بحث را خیلی گسترده نکنم."لیس البر"ان تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب لکن البر من آمن بالله و الیوم الاخر و الملائکه و الکتاب و والنبیین و آتی المال علی حبه ذوی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل و فی الرقاب و اقام الصلوه و آتی الزکوه و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا و الصابرین فی البأساء و الضراء و حین البأس اولئک الذین صدقوا و اولئک هم المتقون (177 بقره)»

به گفته سیدمحمد خاتمی این آیه محتوی مطالبی است که در شناخت اخلاق اسلامی و پاره ای از حدود و لوازم آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد البته دلیل، منحصر به این آیه نیست.

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تاکید کرد:«آنچه مسلم است محور و مدار و موضوع اصلی اخلاق از ارسطو تا کانت و ازعالمان و فیلسوفان بزرگ اسلامی و غیراسلامی "خیر" و "نیکی" است و بایدها و نبایدها معطوف به خیر و شر است.و باید توجه داشت که اخلاق هم به اخلاق نیکو و اخلاق بد قابل تقسیم است ولی وقتی به صورت مطلق بیان می‌شود نوعا مراد همان اخلاق نیکو است.»

وی ادامه داد:«در این آیه کلمه "بر" بکار رفته است در قرآن کلمه "خیر" هم آمده است گرچه گاهی به معنی مال و گاهی به صورت صفتی که تفضیل و رجحان را بیان می کند و به معنی "بهتر" استعمال شده است ولی به معنی نیکوئی و خوبی هم هست و نیز مشتقات  "حسن" چون احسان و محسن هم در قرآن هست ولی در این آیه "بر" مورد توجه است که همان نیکی و خوبی و خیر است.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد:«آیه می فرماید: برّ (نیکی) آن نیست که رو به سوی خاور و باختر بچرخانیید و بگردانید به عبارت دیگر ظواهر کار هر چند مهم است ولی هدف نیست و به صرف رعایت آنها "برّ" تحقق نمی یابد بلکه این ظواهر معطوف به محتوای مهمی است که اگر نبود "برّ"هم نیست و این نکته بخصوص برای جوامعی که نسبتی با دین دارند و در معرض آفت ظاهر پرستی قرار می گیرند بسیار در خور توجه است.»

وی همچنین اظهار داشت:«"برّ" و "خیر" در نظر قرآن عبارت است از "ایمان به خداوند و جاودانگی انسان و وجود روز بازپسین ونیز باور به نیروهای ماورای مادی فرشتگان و ایمان به کتاب که میزان پندار و گفتار و کردار نیک را بیان می کند و هم آغوش با حق و حقیقت است و نیز پذیرش واسطه های فیض و پیام الهی و رهبران جامعه بشری به سوی رستگاری و کمال یعنی پیامبران و بعد به پاره ای از خصلت ها و رفتارها می پردازد.»

خاتمی ادامه داد:« جالب است در اینجا به نکته ای اشاره کنم و آن اینکه "کانت" فیلسوف بلند آوازه آلمانی که در عالم جدید جایگاهی بی بدیل دارد در "نقد عقل نظری" خود بر این باور است که عقل از رسیدن به ما بعد الطبیعه ناتوان است و "ما بعد الطبیعه نظری" ناممکن است ولی او در نقد عقل عملی و ما بعد الطبیعه اخلاق به این نتیجه می رسد که وجدان اخلاقی به همان اندازه روشن و بدیهی است که آسمان پر ستاره بالای سرمان و ضمن بیان ملاک های عقل عملی و اخلاق به دو امر مهم می رسد: یکی وجود خداوند است و دیگری جاودانگی جان آدمی که بدون آن دو همه نظام ستبر اخلاقی او از میان می رود.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه بحث خود گفت:« در اینجا"بر" و "نیکویی" عبارتست از ایمان به خدا و معاد و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران و بعد به پاره ای از خصلت ها و رفتارهایی که مصداق "خیر" و ”برّ“اند می پردازد.»

وی افزود:«دهش مال به فقیران و زمین گیران و گرفتاران و آزاد کردن بردگان و نیازمندان و ... برپاداشتن نماز (نه فقط نماز خواندن) و دادن افزونی مال (زکوه) و پای بندی به عهد و پیمانی که برقرار می کنیم و شکیبایی در برابر نا ملایمات و مشکلاتی که از بیرون به انسان می رسد (بأساء) و آنچه از درون می آید(ضراء) و نیز پایداری و مقاومت و شکیبایی در درگیری های خشنی که بر جامعه تحمیل می شود مثل جنگ. و آیه با این کلام به پایان می رسد که آنان که چنین باشند و چنان کنند راست گویان درست کردار و پرهیزگار هستند.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«درست است که فرمان های اخلاقی متوجه فرد است ولی جمع و جامعه و شخصیت های حقوقی (به تعبیر امروز)هم مخاطبند.مثلا یک حکومت اخلاقی آنست که وفای به عهد کند یعنی در چارچوب پیمانی که با مردم جامعه  خود یا جامعه بین المللی بسته لست حرکت کند و بنا بر این خروج آن از ضوابط قانون اساسی یا کنواسیون‌ها و نهادهائی که عضویت در آن را پذیرفته است نقض این ملاک اخلاقی و مردود است.»

وی افزود:«  اگر سخن از بخشش و دهش و انفاق است وقتی به جامعه و حکومت می رسد مراد تمهید و اجرای ساز و کاری است برای براندازی فقر و بهبود وضع اقتصادی و معیشتی جامعه و افراد ...و بنابراین ما می‌توانیم اخلاقی بودن یک حکومت را به میزان موفقیت او در مبارزه با فقر و رهایی جامعه از بند اسارت و وابستگی و رقیت و رفع تنگناهای عقب ماندگی و تبعیض و نظایر آن بسنجیم.»

رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:« صرف نظر از اینکه مقتضی عدالت که خصلت حکومت مطلوب است نیز همین‌هاست؛ یا اخلاقی بودن یک جامعه دینی را نه به میزان پایبندی آن به ظواهر بلکه علاوه بر آن با رواج و ترویج محتوای دین یعنی اخلاق؛ عدالت؛ راستی و ... باید سنجیده شود.»

وی با اشاره به تاکیدات قرآن کریم به صبر و شکیبایی گفت:« ما در همه حال به صبر و شکیبایی نیازمندیم بخصوص در شرایط فعلی و از جمله برای شما و عزیزانتان که در تنگنای مضاعف هستند.»

سیدمحمدخاتمی تصریح کرد:« مراد از صبر، انفعال و بی تحرکی نیست. مراد مقاومت است و اینکه در برابر مشکلات و سختی ها مایوس نشد و کارآئی را از دست نداد.باید مقاوم بود و در عین حال راه را گم نکرد اگر فردی یا جمعی هدف مقدس دارد باید مشقت‌های مسیر به سوی آن هدف را نیز تحمل کند و با توکل به خدا بی هیچ وادادگی و یاس و انفعال و با تدبیر راه خود را ادامه دهد.»

وی یادآور شد:«به هر حال خواستم اشاره‌ای بکنم به اخلاق و معنای اخلاقی بودن جامعه بخصوص جامعه‌ای که نسبتی با دین دارد و نیز تاکید داشته باشیم بر صبر بخصوص برای ما که به اخلاقی بودن دیینمان باور داریم و اینکه مبادا مشکلات ما را دچار یاس کند.»

خاتمی آنگاه با اشاره به مطالبی که بانوام حاصر در جلسه بیان کردند گفت:« من، همسران شما و بسیاری از کسانی را که امروز گرفتار و در تنگنا هستند می‌شناسم و باور مشترک ما و شما و ایشان، اسلام و ایران و حق و حرمت ایرانی و عزت انسان در همه جا و همه حال بوده است و درد مشترکمان از جمله اینکه شاهد رفتارها روش‌ها و سیاست‌هایی هستیم که بیش از آنکه ضررش متوجه افراد و خانواده‌ها و جامعه باشد متوجه نظامی است که به آن دلبسته‌ایم و برای استقرار آن هزینه هنگفتی پرداخت شده است و از جمله جان‌ها و خون‌های زیادی در راه آن نثار شده است و باید بگویم تنها تاسف از رواج دروغ و تهمت و ناسزاگویی و مظلوم واقع شدن کثیری از افراد نیست، علاوه بر آن تاسف بیشتر اینکه این رفتارها و گفتارها وقتی به نام نظام بیان می شود سبب می‌شود که چهره نظام مخدوش و زشت  نشان داده شود.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «امروز زیاد از فتنه دم می‌زنند و واقعاً هم در دوران فتنه به سر می‌بریم»، اظهار داشت:«من می‌گویم آیا از مصادیق فتنه این نیست که معیارهای اخلاقی، شرعی، انسانی و قانونی به نام دفاع از ارزشها و انقلاب زیر پا گذاشته شود؟ و در نتیجه آن علاوه بر ظلم و ستمی که می شود و هزینه‌هایی که جامعه می پردازد چهره نظام نیز زشت جلوه داده می شود.»

وی با ابراز تاسف شدید از هزینه داشتن نقد و انتقاد، تاکید کرد:« چرا باید آزادیهایی که در متن قانون اساسی بر آن تأکید شده است محدود شود و از طرف دیگر هر تهمت و ناسزا و ناروایی آزاد باشد یا برخورد مناسب با آن نشود؟ اگر اینها به نام نظام و انقلاب باشد جفا به نظام و انقلاب نیست؟»

رئیس بنیاد باران افزود:« علیه نظام و انقلاب و ملت و کشور ما توطئه‌های بزرگی وجود داشته و دارد و باید هم همه هوشیار باشیم و آیا نباید تأمل و اندیشه کرد که وقتی دشمنان نتوانستند از راه تهاجم نظامی و رواج امواج تروریسم و حمایت از تروریست‌ها و تحریم ها و فشارها به مقاصد خود برسند راههای دیگری را هم خواهند پیمود. از جمله اینکه در افکار عمومی جهان و حتی مسلمانان نظام ما را خشن، ضد حقوق بشر و نظائر آن نشان دهند؟»

وی هشدار داد:«اگر خدای ناخواسته در این مسیر شوم موفق شوند، ضربه زدن نهایی به نظام و کشور برایشان آسان تر و کم هزینه‌تر خواهد بود و اگر کسانی با هر نیتی در این مسیر حرکت کنند آیا در دام فتنه و توطئه نیفتاده‌اند؟ اینها از جمله اموری است که خیرخواهان و دلسوزان واقعی انقلاب و کشور باید به آن توجه و برای آن چاره‌جویی کنند.»

خاتمی تصریح کرد:«خواست ما پاس داشتن قانون اساسی  و فعالیت در چارچوب آن و اجراء و جاری شدن این پیمان جمعی برای همه به صورت همه جانبه و جامع. بخصوص رعایت آن از  جانب حکومت است.»

وی همچنین اظهار داشت:« نباید به هیچ وجه جلوی آزادی‌های مصرح و مشروع گرفته شود و هیچکس نباید برخلاف ضوابط قانون و بخصوص قانون اساسی بازداشت، بازجویی و محاکمه شود.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:«چگونه است که به سادگی اعلام می شود فلان حزب و به همان تشکل رسمی که مسؤولیت های خود ار آشکارا پذیرفته و در درون نظام فعالیت کرده و می کند منحل شده است؟ اگر رسیدگی به اتهامات احزاب و گروههای رسمی سیاسی مصداق امر سیاسی نیست پس چه چیز سیاسی است؟ حتی اگر متهم به فعالیت علیه امنیت ملی باشد و هر اتهام و جرم سیاسی باید در دادگاه صالح با حضور هیأت منصفه‌ای که واقعاً نماینده افکار عمومی باشد مورد بررسی قرار گیرد و متهم باید از همه حقوق و امکاناتی که قانون مقرر کرده است برخوردار گردد.»

سیدمحمدخاتمی خاطر نشان کرد:« با اگر کسی با هر اتهام و جرم ادعا کرد که مورد اتهام و برخورد نادرست بوده و شکایتی کرد وظیفه قانونی حکومت است که عادلانه به آن رسیدگی کند تا واقعیت مشخص گردد، نه اینکه به جرم اعمال حق قانونی (مثلا شکایت) مورد فشار قرار گیرند و دست کم در عرصه تبلیغات با انواع ناسزاها و ناروایی‌ها بدون اینکه امکان دفاع از خود داشته باشند مواجه باشند. طرح و نقد این مسائل و حتی اعتراض به آنها از سر دلسوزی است. تقاضای فضای آزاد و گذر از حالت امنیتی و فشارها، نشانه علاقه به نظام است و باید مورد تقدیر قرار گیرد نه نکوهش و برخوردهای ناروا.»

در آغاز این دیدار حاضران ضمن تاکید بر روحیه قوی همسران و بستگانشان چه آنان که اینک در زندان به سر می‌برند؛ چه کسانی که به طور موقت بیرون از زندان هستند؛ به مشکلاتی که برای بسیاری از خانواده‌های آنان پیش می‌آید اشاره کردند و افزودند که انچه بر چهره‌های ارزنده و خدوم انقلابی کشور می‌رود جفاست.

 از عدم رعایت ضوابط قانونی و عدم امکان استفاده آنان و بستگانشان از حقوقی که قانون و شرع برایشان به رسمیت شناخته است و نیر عدم رسیدگی به شکایت‌ها و اعتراضاتشان گلایه داشتند.

جمعه 89 مهر 16 , ساعت 4:2 عصر
 
 شهادت مهدی باکری در آ‌خرین ساعات عملیات بدر، تأثیر فراوانی بر همرزمان و دیگر فرماندهان لشکرها و قرارگاه‌ها گذاشت.

 سردار اصغر رسول‌زاده در این باره می‌گوید:

 کسانی که عملیات بدر را درک کرده‌اند، از شرایط سخت و طاقت‌فرسا و دشواری که برای رزمندگان اسلام در جریان این نبرد پیش آمد، خبر دارند. فشار شدید تانک‌ها و هواپیماها و بمباران شدید دشمن، وصف‌ناشدنی است.

در همین شرایط بود که خبر شهادت سردار بزرگ اسلام، شهید مهدی باکری، به قرارگاه مرکزی فرماندهی رسید؛ موجی از غم و اندوه، سراسر روح فرماندهان قرارگاه را فراگرفت. به ویژه چهره برادر محسن به شدت ملتهب و متأثر شد. خود من تا آن زمان ایشان را اینقدر ناراحت ندیده بودم.



یکی از برادران پیشنهاد کرد برای کاهش اندوه آقامحسن در پی خبر شهادت مهدی باکری، خوب است یکی از بچه‌ها روضه‌ای بخواند تا ایشان قدری گریه کند. دیدم فکر خوبی است، گفتم یکی از دوستان روضه‌ای بخواند؛ روضه عصر عاشورا. قرارگاه، در ضجه و گریه فرو رفت. برادران حاضر در قرارگاه خیلی گریستند.

در همین هنگام، آقای محمدعلی انصاری، از دفتر حضرت امام خمینی تماس تلفنی گرفتند. وقتی تماس گرفتند، من اخبار را  دادم. ایشان در همین حال صدای روضه و گریه در قرارگاه را از تلفن شنیدند. گفتم: برادرمان مهدی باکری، فرمانده لشکر عاشورا، نیز چند دقیقه پیش به شهادت رسیدند و چون آقامحسن خیلی ناراحت است، گفته‌ایم یکی از برادران روضه‌ای بخواند.

ناگاه آقای انصاری گفت: گوشی را نگه دار حاج ‌احمدآقا صحبت می‌کنند که گوشی را آقای حاج سیداحمد آقا خمینی گرفتند و گفتند: آقای رسول‌زاده آنجا چه خبره؟ گفتم: گزارش را برای آقای انصاری دادم و ضمنا مسأله شهادت باکری و حزن و اندوه آقامحسن و روضه قرارگاه را به ایشان منتقل کردم. بدون خداحافظی گوشی را قطع کردند و شاید کمتر از ده دقیقه بعد، آقای انصاری زنگ زد و گفت: آقای رسول‌زاده، با حاج‌آقا (منظور حاج‌احمدآقاست) صحبت کنید.

حاج احمد آقا گفتند: آقای رسول‌زاده، این، پیام امام است. یادداشت کن و سریع به آقامحسن بده.

پیام امام به این شرح بود:

«چون گزارش دادند بعضی‌ها ناراحت هستند، می‌خواستم بگویم هیچ جای نگرانی نیست. البته من برای شهدا و شما دعا می‌کنم ولی باید همه ما بدانیم که ما تابع اراده خداوند هستیم. ما از ائمه که بالاتر نیستیم. آنها هم در ظاهر، بعضی وقت‌ها موفق نبودند. هم پیغمبر(ص)، هم امیرالمؤمنین(ع) هم امام حسن(ع) و امام حسین(ع). ما که نسبت به اینها ‌چیزی نیستیم. عمده، مشیت خداوند است که هرچه او بخواهد، همان، خوب است و چون عسل شرین و باید با آغوش باز، پذیرای آنچه او می‌خواهد باشیم و از هیچ چیز نگران نباشید. محکم باشید و از هم‌اکنون در فکر عملیات بعدی و مطمئن باشید که پیروزید. امروز هم پیروزید اگر کار برای خدا باشد که شکست ندارد».



هنوز همان فضای حزن در قرارگاه حاکم بود که دست‌نوشته‌ام را که پیام امام بود، به آقامحسن دادم. آنچنان مجذوب پیام شد که برخاست. چهره‌اش دگرگون شد همه فرماندهان یگان‌ها را با بی‌سیم به گوش کرد و با روحیه‌ای عجیب و وصف‌ناشدنی، پس از این‌که شهادت باکری را به همه تسلیت و تبریک گفت، متن پیام را با صلابتی عجیب خواند و فضا کاملا در جبهه‌ها تغییر کرد. بعدها برادر محسن به من گفت: من از همان موقع که پیام امام را دریافت کردم، با توجه به تأکید امام بر این‌که از هم‌اکنون به فکر عملیات بعد باشید،‌ طرح عملیات فاو در ذهنم شکل گرفت.

منبع: «کتاب مهدی باکری در اندیشه و عمل/ نوشته دکتر حسین علایی»

پنج شنبه 89 مهر 15 , ساعت 5:33 عصر
 
پژوهشگران آمریکایی تاکید کردند که تمایل دروغگویان به شستن دهان و دستهای کثیف یک واقعیت است.

پژوهشگران دانشگاه میشیگان عقیده دارند افراد دروغگو پس از گفتن دروغ، با شستن دست و یا دهان خود به صورت انتزاعی سعی در رسیدن به نوعی تهذیب نفسانی دارند.

آنها دریافتند کسانی که به صورت شفاهی دروغ می گویند - به طور مثال از طریق گوشی تلفن- تمایل بیشتری به شستن دهان دارند و آنان که از طریق ایمیل دروغ‌پراکنی می‌کنند بیشتر مایل هستند، دستهای خود را بشویند.

گفتنی است نتایج این تحقیق در مجله Psychological Science منتشر شده است.

پنج شنبه 89 مهر 15 , ساعت 5:32 عصر
 
محمد خوش چهره ادبیات مسئولان دولتی در خصوص ایجاد ستادهایی علیه فعالیت‌های اقتصادی دولت را غیر متعارف دانست و گفت: این نوع ادبیات در علم مدیریت و اقتصاد نه منطقی است و نه عقلانی.

پس از سخنان رییس‌جمهور درباره راه اندازی ستادهایی علیه اجرای صحیح هدفمندی یارانه ها و تکذیب های فراوان از سوی نمایندگان مجلس و دیگر اقتصاد دانان کشور، بار دیگر رئیس‌جمهور در سفر استانی به گلستان تاکید کرد: «چند نفری که ستاد تشکیل داده‌اند تا در زمان اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها لطمه‌ای به ملت ایران بزنند بدانند که مأیوس شده و دستشان را برای همیشه از سر ملت ایران کوتاه می‌کنیم.»

چند روز پیش هم درحالی که مرتضی تمدن استاندار تهران از فعال شدن اتاق توطئه علیه هدفمندی یارانه ها یاد کرده بود معاون پارلمانی رییس جمهور با ابراز نگرانی از سنگ‌اندازی‌های مخالفان دولت برای اجرای هدفمندی‌یارانه‌ها، از وزارت اطلاعات خواسته بود که آنها را شناسایی کند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که نمایندگان مجلس از تشکیل چنین ستادهایی اظهار بی اطلاعی کرده اند. این بی اطلاعی نه تنها شامل حال نمایندگان مجلس -که ناظر بر کلیه امور کشور هستند- می شود، بلکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز وجود چنین ستادهایی را جزء تخیلات دولت دانسته و برخی ها نیز با شنیدن آن متعجب شدند. البته تعدای از کارشناسان اقتصادی نیز می گویند اگر چنین است، چرا دستگاه های امنیتی پیگیری نمی کنند؟

محمد خوش‌چهره کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «فردا» به کار بردن این نوع ادبیات را غیر متعارف دانست و بیان داشت: این نوع اظهارات در ادبیات اقتصادی و عقلانیت نمی گنجد.

وی گفت: در مقطعی گفته می شد که تورم ها به دلیل فعالیت های مخالفان سیاسی است، زمانی گفته می شد اختلالات اقتصادی به سبب وجود مافیای اقتصادی و رقیبان سیاسی است، امروز هم می گویند ستادی علیه هدفمندی یارانه ها تشکیل شده است؛ گفتن اینکه ستادهایی علیه دولت تشکیل شده به‌هیچ‌وجه منطقی و متعارف نیست.

خوش چهره بحث درباره چرایی و چگونگی این ستادها را مربوط به حوزه امنیتی کشور دانست و بیان کرد: قضاوت در این‌باره با صاحب‌نظران و اندیشمندان نیست، البته جای تعجب دارد که اگر چنین ستادی تشکیل شده چرا دستگاه های اطلاعاتی آنها را شناسایی نکرده‌اند.

وی گفت: باید مشخص شود که اصلأ این قبیل اظهارات منطبق با منطق است؟ فرافکنی است؟ چنین ستادهایی وجود خارجی دارد؟ اگر هست پس چرا دستگاه های امنیتی آنها را شناسایی نمی کنند؟

پنج شنبه 89 مهر 15 , ساعت 5:30 عصر
 

پنج شنبه 89 مهر 15 , ساعت 5:24 عصر

 

 یک شاهزاده سعودی در هتلی در لندن پس از تجاوز جنسی به مستخدم خود، وی را کشت.

به گزارش روزنامه انگلیسی "دیلی میل "، دادگاه انگلیس اعلام کرد که "سعود عبدالعزیز بن‌‌‌ناصر " نوه پادشاه عربستان بعد از یک هفته آزار جسمی و جنسی "بندار عبدالعزیز " مستخدم خود، وی را به قتل رساند.


دادگاه همچنین اعلام کرد که این شاهزاده عربستانی بعد از تجاوز جنسی به مستخدم خود با ضربات مشت به سر وی زده و دندان های وی را شکست و او را رها کرد.
بندار عبدالعزیز، مستخدم شاهزاده عربستانی بر اثر ضربه مغزی در هتل 5 ستاره‌‌ای در لندن جان داد.


شاهزاده عربستانی که 34 سال سن دارد سعی کرده بود با پاک کردن خون‌ها رد مقتول را از بین ببرد و در تماس با پلیس اعلام کرده بود که مقتول طی دزدی که کرده بود، این زخم ها را برداشته است.
مدیر هتل هم اعلام کرد که شاهزاده سعودی چندین بار طی یک هفته اقامت در این هتل درخواست مردان فاحشه کرده است.

.


پنج شنبه 89 مهر 15 , ساعت 10:14 صبح

 

 روزنامه مرم‌سالاری در سرمقاله خود با عنوان «از استیضاح نترسیم» به نقد عملکرد مجلس در ماه‍‌های اخیر پرداخت.

در بخشی از این مقاله آمده است: مدتی است که نمایندگان در واکنش به عملکرد دولت، بحث بازخواست  را جدی گرفته  و به ابزارهای گوناگون قانونی متوسل می شوند اکنون در هر جلسه علنی مجلس یکی از وزرا برای پاسخ به سوال نمایندگان حاضر می شود و تا کنون دو وزیر بازرگانی  و امور خارجه درکابینه دهم از مجلس کارت زرد گرفته اند اما نمایندگان مردم در خانه ملت همچنان اصرار دارند که تغییر محسوسی پس از طرح سوال رخ نمی دهد لذا به ابزارهای قانونی جدی تر استیضاح متوسل شده اند اما اشکال اینجاست که هر از چند گاهی  با امضای  نمایندگان، طرح استیضاح  مطرح می شود اما پس از مدتی و بدون آن که هیچ تغییری در رفتار  وزارتخانه  صورت گیرد استیضاح با کم شدن امضاها رنگ می بازد. اکنون سوال اینجاست که چرا وزرا از استیضاح تا به این اندازه هراس دارند که لابی های گسترده ای را در مجلس آغاز می کنند.

این روزنامه در ادامه می افزاید: نکته بعدی آن است که طی ماه های اخیر بارها از هیات رئیسه به دلیل اعلا م وصول نکردن استیضاح انتقاد شده  و در نادرترین اتفاق، پس گرفتن امضای استیضاح وزیر آموزش وپرورش بود زیرا استیضاح اعلا م وصول شده باید به جریان بیفتد مگر هیات رئیسه از حقوق نمایندگان دفاع نمی کند؟

به هر حال چنین به نظر می رسد که اجرای قانون قدری غیرقابل پذیرش شده است و اکنون که نمایندگان می خواهند با استفاده از ابزار قانونی استیضاح، قوه مجریه را نسبت به عمل به قانون  متعهد کنند. این اتفاق رخ نمی دهد البته اکنون نمایندگان به دنبال طرحی هستند که امضاکنندگان استیضاح دیگر نتوانند امضایشان را پس بگیرند تا این ابزار نظارتی مجلس بر قوه مجریه رنگ نبازد و وزرا بر این باور نباشند که هر امضایی را می توان پس گرفت. اکنون که همه روزه نمایندگان در نطق ها و تذکر ها یشان سعی دارند در راس امور بودن مجلس را اثبات کنند بهتر است یک بار هم شده اجازه دهند  استیضاح مطرح شود و این تابوی ترس از پاسخگویی برای همیشه شکسته شود تا مجلس به معنای واقعی در راس امور بودن خودش را ثابت کند.


پنج شنبه 89 مهر 15 , ساعت 10:14 صبح

 

رسالت خبر داد احمد منتظری از مواضع مجمع روحانیون مبارز در جریان عزل پدرش توسط امام خمینی انتقاد کرد.


احمد منتظری که به نوشته سایت حامی موسوی در لندن با تعدادی از عناصر سبز دیدار کرده بود گفت: مجمع روحانیون مبارز آن موقع بیانیه تندی دادند و الفاظ زشتی هم به کار بردند.

احمد منتظری در پاسخ به این سئوال که سال گذشته در جریان انتخابات ریاست جمهوری پدرتان به چه کسی رای داده است، گفت: رای ایشان مخفی بود و به کسی نمی‌گفتند که به چه کسی رای داده‌اند اما علی‌القاعده ایشان به موسوی و یا کروبی رای داده‌اند.

احمد منتظری در این دیدار تلاش کرده تا از حضرت امام چهره‌ای خشن که اطلاعات کانالیزه دریافت می‌کرد ترسیم کند و در مقابل پدرش را فردی حق طلب و متواضع و مطلع به امور معرفی نماید.

وی در این باره به سبزها گفته نامه‌هایی را پدرم می‌نوشت که ممکن است برخی از آنها به امام نرسیده باشد به طور مثال پدرم در تاریخ 4/1/68 نامه‌ای به امام نوشتند که من شرعا و قانونا نظر شما را بر نظر خودم مقدم می‌دانم و امام می‌توانست زیر آن نامه بنویسد برو کنار و سیاست و ریاست را کنار بگذار اما امام در تاریخ 6/1/68 نامه‌ای نوشتند که والله من از اول با قائم مقامی تو مخالف بودم. خلاصه اینکه جواب آن نامه متواضعانه، این نامه تند نبود.


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ