سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترین بندگان نـزد خداوند، سودمندترینشان نسبت به بندگان است و پایبندترینشان نسبت به گزاردن حقّش ؛ کسانی که خداوند، کار نیک و به جا آوردنش را محبوبشان ساخته است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 89 شهریور 22 , ساعت 6:30 عصر
روایت فایننشال تایمز از درخواست محمد رضا شاه برای منشور کورش و مخالفت انگلیس

 روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی از بی‌اعتنایی وزارت خارجه وقت انگلیس به تقاضای شاه مخلوع برای ارسال منشور کورش به ایران، خبر داده است.

به گزارش پرس تس وی،در این گزارش آمده است: "این نخستین بار نیست که منشور کوروش، که اولین بار در سال 1879 در حفاری‎های بریتیش میوزیم در بابل یافت شد، به تهران سفر کرده است. شاه ایران در سال 1971 نیز خواستار ارسال موقت این لوح گلین شده بود، درخواستی که به جنجالی دیپلماتیک انجامید."


این گزارش همچنین می‌افزاید: "شاه تقاضای خود را با سفیر انگلیس در تهران در میان گذاشت، که با پاسخ منفی وزارت امور خارجه بریتانیا روبرو شد. با این حال بریتیش میوزیم راه خود را رفت و همین امر واکنش‎های خشمگینانه مقامات لندن را برانگیخت."


به گزارش این روزنامه انگلیسی، شاه این منشور را به ستاره درخشان موزه‌ای بدل ساخت که به مناسبت برگزاری جشن های سلطنت 2500 ساله در تخت جمشید برپا شده بود. ایرانیان نیز در جنبشی خودانگیخته خواهان اعاده همیشگی این شیء باستانی به کشور خود شده بودند.


فایننشال تایمز تاکید می‌کند، بریتیش میوزیم خواسته ایرانیان را نپذیرفت و منشور کورش، صحیح و سالم به لندن بازگردانده شد.


بر اساس این گزارش، هیات امنای این موزه بعدها به این نتیجه رسید که ارسال دوباره منشور کوروش به ایران، چندان مطلوب نخواهد بود.


گفتنی است، برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی، بریتیش میوزیم منشور کورش را تحت تدابیر امنیتی شدید به ایران بازگردانده است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ