سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال می فرماید : « ... همچنان بنده ام با کارهای مستحب به من نزدیک می شود، تا آنجا که دوستشمی دارم . در نتیجه، گوش شنوایش، چشم بینایش، زبان گویایشو قلب دریابنده اش می شوم . اگر مرا بخواند، پاسخش دهم و اگراز من درخواست کند، به او ببخشم» . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 89 شهریور 28 , ساعت 5:52 عصر
تیموریان به تراکتورسازی پیوست/هاشمیان به زودی ثبت می کند

 

 آندرانیک تیموریان پس از کش و قوس های فراوان بالاخره با تراکتور سازی تبریز به توافق رسید.

بازیکن ملی پوش ایران که شایعات زیادی در خصوص پیوستنش به تیم هایی چون،سپاهان،پرسپولیس و ذوب آهن شنیده می شد ظهر امروز با تراکتور سازان به توافق رسید تا این فصل را برای این تیم تبریزی بازی کند.
سرپرست تراکتور سازی با تایید این خبر می گوید:«همه چیز تمام شد و آندو حالا بازیکن تراکتور سازی است.ما با او به توافق رسیده ایم و از این پس او برای تیم ما بازی خواهد کرد.»
جمشید خطیبی با اشاره به اینکه وحید هاشمیان هم به زودی با تراکتور سازی قرارداد می بندد ادامه می دهد:«وحید آخرین مراحل ثبت قراردادش را طی می کند و مشکلی برای پیوستن این بازیکن به تراکتور سازی وجود ندارد.من همانطور که به هواداران تبریزی قول داده ام با جذب این بازیکنان سهمیه لیگ قهرمانان را برای شهر تبریز و تیم تراکتور به ارمغان می آورم».


یکشنبه 89 شهریور 28 , ساعت 5:51 عصر

 


روزنامه «ملت ما» شنبه آینده منتشر می‌شود.

روزنامه «ملت ما» به صاحب امتیازی محسن رضایی میرقائد و مدیرمسئولی امیرحسین مروی از هفته آینده بر روی پیشخوان روزنامه فروشی ها به مردم عرضه می شود.

روزنامه «ملت ما» با هدف تقویت مشی اعتدالی در کشور، از ماه ها قبل رایزنی با اساتید و مدیران عرصه روزنامه نگاری را در کنار جلسات هم اندیشی با صاحب نظران فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور آغاز کرده که این رایزنی‌ها همچنان درحال انجام است.

این روزنامه، با صاحب امتیازی دکتر محسن رضایی و مدیر مسئولی امیر حسین مروی و با تشکیل شورای سیاست گذاری، در تلاش است روزنامه‌ای با رویکرد اصولگرایی اصیل و نگاه کارشناسی و تعقلی به امور را در راستای منافع ملی منتشر نماید.


شنبه 89 شهریور 27 , ساعت 7:59 عصر
 در همان اوقاتى که شهریار براى انقلاب مى‌سرود، یک عده از روشنفکران وابسته به رژیم گذشته که با او سابقه‌ دوستى داشتند، مرتب فشار مى‌آوردند، نامه برایش مى‌نوشتند و شعر در هجوش مى‌گفتند. حتى اطلاع داشتم که رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که «تو چرا براى انقلاب اسلامى، این‌طور دل مى‌سوزانى!؟» و او مثل کوه ایستاده بود.

 27 شهریورماه، بیست و دومین سالروز درگذشت شاعر شهیر معاصر، استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) است. به همین مناسبت، پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، متن کامل سخنان معظم‌له را که در سال 71 و دیدار با اعضاى کنگره‌ى بزرگداشت این استاد فقید بیان شد، منتشر کرده است.

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم

اولاً به برادران عزیزى که از آن سوى مرز تشریف آورده‌اند، خوشامد مى‌گوییم. باید به آنها عرض کنیم که در حقیقت به خانه‌ خودشان و وطن خودشان آمده‌اند. ما آنها را هم جزو خودمان و از خودمان مى‌شماریم. ما این‌جا را خانه‌ خود شما به حساب مى‌آوریم. ما مرز جغرافیایى را فاصل نمى‌شماریم. همچنین، از همه‌ برادران و خواهران عزیزى که در کنگره شرکت کردند - چه برادران این‌جا و چه برادران آن‌جا - به جهت ایجاد این کنگره، تشکر مى‌کنیم. ان‌شاءاللَّه که در مجموع، براى این شاعر عزیزمان، یادبود مناسبى بوده باشد.

درباره‌ استاد شهریار، گفتنى زیاد است. یک مقوله، مقوله‌ شاعرى اوست. درباره‌ى شاعرى شهریار، دو حرف مى‌شود زد: یک حرف این است که شهریار، یکى از بزرگترین شعراى معاصر ماست؛ هم در شعر فارسى و هم در شعر ترکى. البته شعر فارسى او خیلى بیشتر از شعر ترکى است و به نظر مى‌رسد که اولین و معروفترین شعرهاى او به زبان فارسى است. البته منظومه‌ «حیدر بابایه سلام» را بایستى استثناء کرد؛ چون «حیدر بابایه سلام»، داستان جداگانه‌اى دارد که آن را در بخش دوم راجع به شاعرى شهریار، باید عرض کنیم. لکن اگر «حیدر بابایه سلام» را کنار بگذاریم، در مجموع، شعر فارسى شهریار اوج بیشترى از شعر ترکى‌اش دارد.

در شعر فارسى شهریار، خصوصیت عمده‌اى که براى برادران ترک وجود دارد، این است که شعر به معناى حقیقى کلمه است. شعر به معناى حقیقى کلمه، معناى حقیقى شعر است. یعنى نظم کلمات فقط نیست؛ لب احساس و خیال است. این را که عرض مى‌کنم، ترکهاى فارسى‌دان - مثل آقاى تجلیل - خودشان خوب مى‌دانند. گاهى این زبان اوج مى‌گیرد. یعنى ما غزلهایى در شعر فارسى شهریار داریم که در ردیف غزلهاى درجه‌ یک فارسى است. البته اینها زیاد نیست؛ اما هست. گاهى هم البته زبان تنزل مى‌کند. ما توقعى هم از شاعرى که در یک منطقه‌ غیرفارس زبان متولد شده، نداریم. ولى آنچه که از شهریار در شعر فارسى مى‌بینیم، او را در ردیف یکى از بزرگترین شعراى زمان ما قرار مى‌دهد. مطلب دومى که در مورد شاعرى شهریار باید گفت، یک چیز بالاتر از این است؛ و آن این است که مى‌شود گفت: شهریار یکى از بزرگترین شاعران همه‌ دورانهاى تاریخ ایران است. و آن به لحاظ «حیدر بابایه سلام» است. «حیدر بابایه سلام» یک شعر استثنایى است. همه‌ خصوصیات شعرى مثبت شهریار در این شعر هست. یعنى روانى، صفا، ذوق و دیگر خصایصى که مربوط به شعر است، همه در «حیدر بابایه سلام» جمع شده است. لکن علاوه بر اینها، ویژگى دیگرى هم در «حیدر بابایه سلام» هست و آن این است که در این شعر که تصویرى از سابقه‌ ذهنى خود شاعر است، مطالب بسیار حکمت‌آمیز وجود دارد. با این حساب، مى‌توان شهریار را یک حکیم به حساب آورد. پایه‌ى شعر «حیدر بابایه سلام» به نظر ما خیلى بالاست. فکر مى‌کنیم که آمیزه‌ بسیار هنرمندانه‌اى است از شعر و حکمت و زبان زیبا و قدرت فوق‌العاده‌ى تصویر. شهریار این منظومه را در هنگامى گفته که بسیار جوان بوده است. ایشان خودش در آن نسخه‌اى که براى من فرستاده، بالاى صفحه‌ اول نوشته است: «گمان مى‌کنم این را در سال 1324 شمسى سرودم.» و در این سال، شهریار بسیار جوان بوده است. من حالا براى این‌ که آقاى شاهرخى و آقاى ستوده و سایر برادران شاعر این‌جا نشسته‌اند، چیزى به‌عنوان شیرینى مجلس عرض مى‌کنم. این غزل شهریار در ذهن من هست که مى‌گوید:
در وصل هم ز شوق تو اى گل در آتشم
عاشق نمى‌شوى که ببینى چه مى‌کشم

ببینید، این بیت واقعاً در ردیف بالاترین شعرهاى فارسى است:
با عقل، آب عشق به یک جو نمى‌رود
بیچاره من که ساخته از آب و آتشم

البته در همین غزل، شهریار یک بیت بسیار پایین دارد، که قافیه‌اش "پیراهن کشم " است، که این هم از خصوصیات شهریار است. همین‌طور یک خط زیگزاگى در این شعر طى مى‌شود: مى‌رود بالا و مى‌آید پایین! یعنى اگر امکان داشت به همان روال مطلع، همه‌ شعر را بگوید، سروده‌ فوق‌العاده‌اى مى‌شد.

از «حیدر بابایه سلام» هم یک بندش را بخوانیم:
حیدر بابا دنیا یالان دنیادى
سلیمان‌دان، نوح‌دان قالان دنیادى

هر کیمسیه هر نه وریب آلیبدیر
افلاطوننان بیرقورى آدقالیب دیر

لکن یک نکته‌ اساسى هم درباره‌ شهریار هست که اگر رویش تکیه کنیم، به نظر من شایسته است. آن نکته این است که شهریار در دوران مهمى از زندگى‌اش - در حدود شاید سى‌سال آخر زندگى‌اش - دوران عرفانى و معنوى بسیار زیبایى را گذراند و به انس با قرآن و انس با معنویات و خودسازى پرداخت. یعنى به خودش رسید و سعى کرد باطن و معنویت خودش را صفایى ببخشد.

خود او در اشعار بیست، سى سال اخیر، این معنا را به روشنى بیان کرده است. حتى آن‌طور که شنیدم - شاید از خودش شنیدم؛ الان درست یادم نیست - ایشان یک قرآن هم به خط خودش نوشت. شاید هم تمام نکرده ... به‌هرحال، این در ذهنم هست که مشغول نوشتن قرآنى بوده است. وقتى انقلاب پیروز شد، او با همان روحیه‌ دینى و ذهنیت صاف و روشن خودش، از انقلاب استقبال بسیار خوبى کرد. شاید در آن یکى دو سال اول انقلاب، کسى از ما به یاد شهریار نبود. یعنى گرفتاریها آن‌قدر زیاد بود که مجالى براى این یادها پیش نمى‌آمد. یک وقت دیدیم صداى شهریار، در ستایش انقلاب، از تبریز بلند شد. دیدیم همه‌ جزئیات انقلاب را او تعقیب مى‌کند.

در همه‌ مواقع حساس انقلاب، او نقش مؤثرى ایفا کرد. یک جنگ هشت ساله بر ما تحمیل شد که یکى از سخت‌ترین تجربه‌هاى ما بعد از انقلاب بود. تعداد شعرهایى که شهریار براى جنگ گفته؛ حضورى که او در مراکز مربوط به جنگ، مثل کنگره‌هاى مربوط به جنگ و شعر جنگ پیدا کرده و مدحى که او از بسیج عمومى مردم یا از سپاه یا ارتش کرده، به قدرى زیاد است که اگر انسان نمى‌دید و نمى‌شنید و خودش لمس نمى‌کرد، به دشوارى مى‌توانست آن را باور کند. مردى در حدود هشتاد سال سن - بلکه بیش از هشتاد سال - در مجامع شعرى حضور پیدا کند و براى هر مراسمى، شعر یا شعرهایى بگوید! این در حالى بود که از مثل او، چنین توقعى هم نبود. این، نشان‌دهنده‌ نهایت اخلاص و صفا و بزرگوارى آن مرد بود.

به‌هرحال، شهریار یک شاعر اسلامى و انقلابى بود. من خبر داشتم در همان اوقاتى که شهریار براى انقلاب مى‌سرود، یک عده از روشنفکران وابسته به رژیم گذشته که با او سابقه‌ دوستى داشتند، مرتب فشار مى‌آوردند، نامه برایش مى‌نوشتند و شعر در هجوش مى‌گفتند. حتى اطلاع داشتم که رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که «تو چرا براى انقلاب اسلامى، این‌طور دل مى‌سوزانى!؟» و او مثل کوه ایستاده بود.

من حقیقتاً تعجب مى‌کردم. من بعضى از کسانى را که به ایشان فشار مى‌آوردند، از نزدیک مى‌شناختم و شعر و سابقه‌ ذهنى‌شان را مى‌دانستم. بعضى از آنها وابسته به رژیم سابق بودند. مستقیماً مربوط به آن جناح بودند، و جزو دربار پهلوى و آن دستگاه محسوب مى‌شدند. بعضى دیگر هم توده‌اى و کسانى بودند که جیره‌خور شوروى سابق به حساب مى‌آمدند. همه‌ اینها، با این‌که به لحاظ مبنا و منطق، به ظاهر بینشان فاصله‌اى وجود داشت، در وارد آوردن فشار روى شهریار شریک بودند، و شهریار، محکم و قرص ایستاده بود.

به‌هرحال، شهریار شاعر متواضعى بود. دنبال نام و نشان نبود و براى خدا و وظیفه کار مى‌کرد، و حالا خداى متعال، پاداش او را مى‌دهد. امروز شهریار در داخل کشور ما یک چهره‌ بسیار نورانى است. چند شب پیش، سیما مراسمى را به مناسبت هفته‌ بسیج نشان مى‌داد، که شهریار در آن مراسم بود. این چند روزه، هفته‌ بسیج بود و در یکى از مراسم بسیج، شهریار شعر مى‌خواند و در سیما او را نشان مى‌دادند. من مطمئنم که آن بخش از برنامه را همه‌ مردم؛ یعنى هرکس که توانست تماشا کرد. من خودم مى‌خواستم بخوابم، دیدم در اتاق بچه‌ها تلویزیون روشن است و صداى شهریار مى‌آید. رفتم تماشا کنم، دیدم بچه‌ها همه‌شان ایستاده‌اند و تماشا مى‌کنند. این، محبوبیت عجیبى است که شهریار پیدا کرده. این، به خاطر خدمات و کار براى خدا بود، که او انجام داد. شهریار قطعاً ماندنى است. از آن شعرایى است که مثل سعدى و حافظ و از این قبیل، در دورانهاى بعد از دوران خودش، معروفتر و بزرگتر خواهد شد. لذا، هرچه آقایان درباره‌ او انجام دهند، از نظر ما زیاد نیست. حضور شهریار در هر کشورى و در میان هر ملتى، حضور مبارک و مفیدى است.

برادران ما در جمهورى آذربایجان، اگر چه از شعر فارسى او قاعدتاً استفاده‌اى نمى‌کنند، اما از همان شعر ترکى او هم که استفاده مى‌کنند، خیلى مغتنم است. کاش مى‌توانستند خط حروف فارسى و عربى را بخوانند، تا دستخط خود شهریار را هم مى‌دیدند و مى‌فهمیدند که شهریار از آن افراد بسیار خوش خط بود و تا سالهاى آخر عمرش هم مشق خط مى‌کرد. اگر آن را هم مى‌توانستند بخوانند، براى معرفت به او، پله‌ بلندترى بود.ما از آقاى دکتر لاریجانى صمیمانه تشکر مى‌کنیم؛ همچنین از همه برادران و خواهرانى که این کنگره را به راه انداختند. از آقایان و خانم‌هایى هم که زحمت کشیدند و از جمهورى آذربایجان تشریف آوردند، تشکر مى‌کنیم. ان‌شاءاللَّه که در تهران به شما خوش بگذرد و خاطرات خوبى داشته باشید. از برادران شاعر و ادیب و نویسنده و محقق خودمان هم که این‌جا تشریف دارند، خیلى متشکریم. خدا شما را براى ما نگه دارد و ان‌شاءاللَّه که همه‌ شما مایه‌ خیر و برکت براى این کشور و این ملت و تاریخ ما باشید.


شنبه 89 شهریور 27 , ساعت 7:57 عصر
فروش‌‌مشروب در لوکس‌فروشی‌ها+عکس

 

اخیرا فروش بارهای مشروب که در آنها بطری مشروب چیده شده، در ویترین برخی مغازه‌های لوکس فروشی تهران و برخی از شهرستانها مشاهده شده است.

این مغازه‌ها که بیشتر در بورس لوازم لوکس خانگی و لوستر فروشی‌ها تهران قرار دارند بدون هیچ واهمه ای از نهادهای نظارتی اقدام به فروش بارهای مشروب می‌کنند آن هم به قیمت‌های گزاف!

یکی از خریداران در این مغازه‌ها به خبرنگار ما گفت: هنگامی که برای خرید لوازم چوبی از قبیل مبل و میز تلویزیون سری به بازار مبل میدان امام حسین (ع) زدم وارد پاساژ بزرگی شدم که مغازه های مبل فروشی گرداگرد این پاساژ را فراگرفته بود. مشغول قدم زدن بودم که یک میز در بیرون از یک مغازه نظر من را به خود جلب کرد. میز مربعی بزرگی بود که با شیشه هایی پر از مشروبات الکلی با برند «وتکا» تزئین شده بود. بدون آنکه جلب توجه کنم مغازه دار را صدا زدم و قیمت میز را از او پرسیدم که گفت این میز «بار» است که با شیشه های وتکا تقریبا 170000 هزار تومان قیمت دارد.

 

فروش‌‌مشروب در لوکس‌فروشی‌ها+عکس



فرد دیگری که در آن حوالی پرسه می‌زند ادامه داد: مدتی پیش هم من  وارد یک مغازه شدم که مغازه‌دار مشغول نشان دادن اجناس داخل مغازه به یک خریدار دیگر بود. وی ادامه می‌دهد: مغازه دار کشو یک میزرا بازکرد که دورن آن پر از قوطی های مشروبات الکلی بود. خریدار از او پرسید این میز با تمام مخلفات به فروش می رسد که فروشنده گفت شما با خرید این میز یک باکس مشروب هم هدیه دریافت خواهید کرد.

گفتنی است پیش از این جهان نیوز در خبری نسبت به فروش الکل برای شرب در داروخانه‌ها هشدار داده بود. همچنین در خبرها نگرانی از افزایش مصرف الکل در ایران توسط جوانان هشدار داده شده بود. سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی کل کشورنیز در مصاحبه ای آمار کشفیات مشروبات الکلی در ایران سالانه 20 میلیون لیتر و حداکثر تعداد افراد معتاد به الکل در کشور حدود 200 هزار نفر اعلام کرده بود؛ در حالی که 250 میلیون نفر از جمعیت جهان اعتیاد به الکل دارند.

 

فروش‌‌مشروب در لوکس‌فروشی‌ها+عکس
 


شنبه 89 شهریور 27 , ساعت 7:56 عصر

 

 

 مسئول واحد موسیقی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: عبدالحسین مختاباد اثری را مشابه مجموعه بوی گل یا شبانگاهان در دست کار دارد که از اشعار حضرت امام(ره) استفاده کرده و محمد اصفهانی نیز مجموعه ای را در دست کار دارد که در حال آماده شدن است.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین سعادتی مطلق، مسئول واحد موسیقی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به فعالیت‌های این واحد در حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: موسسه به عنوان میراث دار امام خودش را موظف می داند در زمینه موسیقی نیز تولیداتی داشته باشد که هم برای دیگران الگو و شاخص باشد و هم اینکه نسل جوان با فضای معنوی مورد نظر امام آشنا شده و از برخی موسیقی های ناهنجاری که اخیرا شنیده می شود در امان بماند. ما هر سال به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام تولید چند قطعه موسیقی را داشته ایم.

وی افزود: قطعاتی از اشعار حضرت امام (ره) را آقای مختاباد و برخی را نیز آقای افتخاری اجرا کردند که صدا و سیما مکرر آنها را پخش کرده است. کاردیگری توسط آقای میرزمانی آهنگسازی شد و آقای مهراد کاظمی اجرا کردند. نوار بوی گل که به نام شبانگاهان معروف است توسط آقای مختاباد کار شد که اشعاری از حضرت امام(ره)، سعدی و تصنیف شباهنگام هم از شاعر معاصر آقای ساعد باقری است.

سعادتی در این گفتگو که با سایت جماران انجام داده، در مورد سایر فعالیت‌های واحد موسیقی نیز گفت: یک سمفونی به نام روح الله توسط آقای بهزاد عبدی که تحصیل کرده اوکراین و آهنگساز برتری هستند ساخته شد. موسیقی فیلم فرزند صبح را هم آقای بهزاد عبدی ساخته اند. سمفونی دیگری به نام انتظار توسط آقای دکتر میر مهدی که در آلمان استاد دانشگاه هستند بر اساس پنج غزل حضرت امام (س) تدوین و در سال 87 در تالار وحدت اجرا شد و مورد تحسین کارشناسان موسیقی قرار گرفت؛ آقای نادر مشایخی رهبر ارکستر ملی اجرای این سمفونی را رهبری کردند.

وی یادآور شد: در مجموع می توان گفت در این 21سال حداقل هر دو سال یک کار بزرگ انجام شده که هم استقبال مردمی آن خوب بوده است و هم کارشناسان آنها را تحسین کرده اند. صدا و سیما نیز از این آثار بسیار استفاده کرده و بر روی این آثار تصویر سازی شده است.

مسئول واحد موسیقی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) درمورد فعالیت‌های در دست اقدام این واحد نیز توضیح داد: در حال حاضر آقای مختاباد اثری را مشابه مجموعه بوی گل یا شبانگاهان در دست کار دارند که از اشعار حضرت امام(ره) و شاعران معاصر در آن استفاده شده است. آقای محمد اصفهانی نیز مجموعه ای را در دست کار دارند که هر چند قدری طولانی شده اما در حال آماده شدن است.

وی خاطرنشان کرد: البته طرحی نیز برای یک جشنواره به نام صدای سخن عشق وجود داشت که قصد داشتیم کل کارهای سی سال گذشته را به مسابقه بگذاریم تا بازخوانی بشود و تجلیلی از کلیه افراد که این آثار را خلق کرده اند صورت بگیرد و همین طور کارهای جدیدی نیز طی آن خلق شود منتها به دلایل متعدد و بنا به ملاحظاتی به تعویق افتاد که به محض فراهم شدن شرایط نسبت به برگزاری آن اقدام خواهد شد.


جمعه 89 شهریور 26 , ساعت 7:14 عصر

 

به گزارش آوا نیوز خسروشهر شهردار و چهارتن دیگر از کارکنان شهرداری خسروشهر همراه با هیئت اقتصادی ایران به ترکیه سفر کردند. این سفر در قالب سفر هیئت اقتصادی ایران به ترکیه به سرپرستی معاون اول رئیس جمهور و همراهی استانداران آذربایجان شرقی و غربی و مدیران صنایع و بازرگانان انجام شد. تدارک این سفر از چندین ماه قبل انجام گرفته بود و کسانی کهخواهان همراهی با کاروان اقتصادی ایران بودند میبایستی طرح‌های توجیهی خود و هدف سفر را اعلام می‌نمودند که شهرداری خسروشهز نیز خواستار شرکت یک تیم پنج نفره از این شهرداری با تقبل تمام هزینه‌های سفر به منظور بازدید از توانایی‌های ترکیه در تولید ماشین‌های مکانیزه خدمات شهری شد. شهردار و هیئت همراه پنجشنبه به ایران بازگشت.



جمعه 89 شهریور 26 , ساعت 7:8 عصر
 
 روی آوردن دختران به زندگی مجردی در جامعه ایرانی چندان پذیرفته نیست. به باور برخی از کارشناسان این رویه تنها در برخی از شهرهای بزرگ و تعداد محدودی از خانواده های مرفه وجود دارد اما برخی دیگر رشد این پدیده را زنگ خطری برای کانون خانواده می دانند.

مسئولان سازمان ملی جوانان به عنوان متولی امور جوانان معتقدند که تعداد زیادی از جوانان در تهران زندگی مجردی دارند به طوری که آمار روی آوردن جوانان به زندگی مجردی در 6 کلانشهر تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و اهواز به 30 درصد رسیده است.

آماری که از نظر سازمان ملی جوانان تکان‌دهنده است و نسبت به افزایش آن به خانواده‌ها هشدار داده است. در واقع خانواده‌ها خواسته یا ناخواسته زمینه را برای زندگی مجردی فرزندانشان فراهم می‌کنند به خصوص افزایش سن ازدواج به این پدیده دامن زده و حتی بسیاری از جوانان زندگی مستقل و مجردی را به تشکیل خانواده ترجیح می‌دهند.

به گفته مجید امیدی مدیر کل فرهنگی سازمان ملی جوانان آمار روی آوردن جوانان به زندگی مجردی در 6 کلانشهر تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و اهواز به 30 درصد رسیده است و غم انگیزتر آنکه روز به روز دختران جوان تعداد بیشتری از این جامعه آماری را تشکیل می دهند.

وی روی آوردن جوانان و بچه های کشور به اتاقهای شخصی خود را مقدمه ای برای روی آوردن آنها به زندگی مجردی در سالهای بعدی زندگی خود دانست و افزود: در حال حاضر زنگ خطر زندگی مجردی در کشور زده شده و متاسفانه در مورد این مشکل هم سکوت می شود.

دنیای والدین و فرزندان وارونه شده است

دکتر علی صحرائیان روانپزشک دانشکده علوم پزشکی از نگرانی همه پدرها و مادرهای این مرز و بوم می گوید. به باور وی در گذشته‌هایی نه چندان دور والدین نگران دوران پیری خود بودند و سرایی به نام سالمندان که گاهی باید باقی عمر را در آن سپری می کردند. اما امروز این نگرانی رنگ دیگری به خود گرفته است و آنها باز هم نگران تنها ماندن خود هستند اما این بار در دوران میانسالی و در خانه های خود.

وی معتقد است این روزها خانواده‌ها از حرف زدن درباره حس استقلال طلبی و آزادی فرزندان خود نگران هستند، حسهایی که از موهبتهای الهی برای انسان به شمار می رود از آنجا که همراه با تمایل فرزندان به زندگی مجردی است برای خانواده ها ترسناک شده است.

صحراییان درباره خانواده ای می گوید که به خاطر تمایل دخترشان به زندگی مجردی اشک می ریزد و به هر ترتیبی از محقق شدن این عمل جلوگیری می کنند، حالا شد با وعده و وعید نشد با زور و تشر.

به گفته وی روزگاری بود که به ندرت پیش می‌آمد جوانی از خانواده‌ فاصله بگیرد یا حوصله و گوشی برای شنیدن نصیحت‌های والدین نداشته باشد،‌ جایی برای بی حوصلگی، جسارت و گستاخی به والدین وجود نداشت، اما گویی امروز دنیا وارونه شده است، تنها یک جمله نصیحت آمیز از سوی والدین بهانه‌ای است برای برخی جوانان تا به سمت زندگی مجردی بروند.

استقلال مالی زمینه تمایل به زندگی مجردی

ایرج وثوق جامعه شناس و مدرس دانشگاه علامه بر این باور است که افزایش اشتغال زنان امروز که از زمینه های توسعه و مدرن شدن هر جامعه ای است باعث شده است آنها از نظر مالی به استقلال رسیده و این عمل باعث می شود این استقلال را در سایر زمینه ها نیز خواستار باشند. اولین گام استقلال طلبی این افراد رها شدن از سلطه خانواده است.

وی به اشکال متفاوت فرهنگی، قومی و طبقه اجتماعی دختران در روی آوردن به زندگی مجردی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در جامعه ما بیشتر دخترها به بهانه ادامه تحصیل از شهر و خانواده خود جدا می شوند و این اولین قدم در روی آوردن آنها به زندگی مجردی در سالهای بعد است.

مدرس دانشگاه علامه تصریح کرد: در حال حاضر در تمام اجزای جامعه ما تقابل میان سنت و مدرنیته مشهود است و در این فضا افزاد در یک سرگردانی زندگی می کنند. در همین راستا تمایل به زندگی مجردی در طبقات پایین و سنتی جامعه به مراتب کمتر بوده و مانند سایر فعالیتهای اجتماعی متولی این آزادی زنان و دخترانی از طبقه میانی جامعه هستند.

به اعتقاد وثوق در بررسی این پدیده باید به نکات مثبت آن نیز فکر کرد. بهترین الگوی استقلال دختران جوان در ایران استقلال در سایه نظارت خانواده و حمایت آنها با در نظر گرفتن حقوق فردی دختران است. لازم است به نکات مثبت این آزادی نیز توجه شود. باید این نکته را به جامعه آموزش داد که مجرد زیستن به فساد کشیده شدن نیست و یک نوع زندگی است که برای هر فردی در جامعه قابل تصور است.

محرومیت از فضای مستقل دلیل گرایش به زندگی مجردی

یکی از دلایل تمایل جوانان به داشتن زندگی مجردی مستقل، نداشتن فضایی برای انجام کارهای مورد علاقه است.سیمین زینعلی ـ مشاور خانواده و مشاور یک مرکز دانشجویی ـ می‌گوید: مساحت و فضای فیزیکی خانه‌ها در گذشته طوری بود که دختران و پسران وقتی به سن بلوغ می‌رسیدند، فضای مستقلی در اختیارشان قرار می‌گرفت، در آن فضا جوان درس می‌خواند، دوستانش را دعوت می‌کرد، نقاشی می‌کشید، خطاطی و موسیقی کار می‌کرد و ... هر کاری که مورد علاقه‌اش بود انجام می‌داد، متاسفانه این روزها مساحت خانه‌ها به آپارتمان 50 تا 100 متری کاهش یافته، گذشته از عده‌ای که به خاطر پز و ژست روشنفکری حاضرند یک میلیون تومان اجاره بدهند تا دختر و پسرشان مستقل زندگی کنند، بسیاری از دانشجویان در اوج جوانی، از نبود فضایی برای تفکر و آرامش در خانه گله می‌کنند، ‌من مراجعینی داشتم که پسر 23 ساله اتاق مستقل نداشت و در گوشه هال خانه می‌خوابید و دائم با برادر و خواهران کوچکترش دعوا و درگیری داشت، بنابراین نمی‌توانید جوانان را متهم کنید که زندگی مجردی تماما سیاهی است.

زینعلی در بررسی نقاط ضعف و قوت زندگی مجردی می‌گوید: هر پدیده‌ای که به افراط کشیده شود، مضر است. در غرب نوجوانان از خانه و خانواده می‌برند این مساله از یک طرف باعث کاهش عواطف و احساسات بین فردی می‌شود از طرف دیگر افراد پس از مدتی با خلأ جدی روبه‌رو می‌شوند که گاه به جنون می‌رسد. اما در کشور ما گاهی آقایانی با 40 سال یا خانم‌هایی با 40 سال سن آنقدر به والدین وابسته‌اند که نمی‌توانند مسوولیت یک زندگی مستقل را بپذیرند. در هر دو صورت با خلأ و بحران روبه‌رو هستیم.

زندگی مجردی دختران سن ازدواج را افزایش می دهد

محمد زاهدی اصل رئیس سابق انجمن مددکاری کشور بر خلاف دکتر وثوق از آن دسته افرادی است که با زندگی مجردی به خصوص برای زنان جامعه مخالف است و آن را عاملی مهم در افزایش سن ازدواج می داند.

وی معتقد است افزایش سن ازدواج باعث می‌شود جوانان احساس کنند سربار خانواده های خود هستند به همین دلیل است که به زندگی مجردی روی می آورند.

زاهدی افزود: این تمایل جوانان به هر دلیلی که باشد این روزها بیش از پیش افزایش یافته و در حال مواجه شدن با مشکلی به نام زندگی های مجردی در کشور هستیم. این امر به طور حتم باعث افزایش انحرافهای اجتماعی نیز می شود.

وی ازدواج را راهکاری برای کاهش این مشکل عنوان کرد و تسهیل شدن این امر مقدس را از مسئولان امر خواستار شد.

روند تمایل به زندگی مجردی در میان دختران

با توجه به بافت فرهنگی و سنتی جامعه ایرانی علاقه به داشتن زندگی مجردی بر خلاف جوامع غربی در میان زنان و دختران ایرانی علاقمندان چندانی ندارد.

معاون پژوهشی و عضو هیئت علمی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب گفت: زنانی که در برخی شهرهای ایران به صورت مجردی زندگی می کنند اغلب به دلایل درسی و کاری و دور بودن از خانواده پدری به این زندگی رو آورده اند.

دکتر شهلا کاظمی پور افزود: بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه و خانواده های ایرانی به شکلی است که جوانان تا هر سنی حتی تا بالای 30 سالگی همچنان با خانواده پدری زندگی می کنند و تنها با ازدواج است که از والدین جدا می شوند.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه تمایل به زندگی مجردی در میان خانمهای ایرانی رواج چندانی ندارد گفت : تنها در برخی از شهرهای بزرگ و تعداد محدودی از خانواده های طبقات مرفه اجتماعی این رویه وجود دارد که احتمال فراگیری آن در میان دختران بقیه شهرها و اقشار جامعه وجود ندارد.

دکتر کاظمی پور یادآور شد: به همان دلایل فرهنگی ذکر شده، بالا رفتن سن ازدواج تاثیر چندانی در این مسئله ندارد.

لزوم آگاه سازی جوانان از آسیبهای زندگی مجردی

به هر صورت، خانه‌های مجردی را چه محصول نیازهای کاذبی بدانیم که از جوامع غربی و فرهنگ بومی را در آماج حملات خود قرار داده یا حاصل از حس مسئولیت‌پذیری و استقلال به شخصیت جوانان بدانیم، پدیده‌ای است که رشد می‌کند و از خانه‌‌ای به خانه دیگر می‌رود، بیش از 40 درصد جمعیت کشور بین 15 تا 40 سال سن دارند و تمایلات و نیازهای نو در آنها رشد بیشتری دارند، نگاه سلبی به این پدیده تا کنون نتوانسته از افزایش آن بکاهد مگر درباره این خانه‌ها و دوری جوانان از آسیبهای زندگی مجردی آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی ‌شود.

والدین موظفند در زندگی مجردی و خانه‌های مجردی فرزندانشان رفت و آمد بیشتری داشته و به لحاظ روحی ـ روانی، کلامی، تغذیه‌ای و... به آنها مشاوره بدهند. شاید جوانان عدم تحمل اعضای خانواده را دلیل روی آوردن به خانه‌های مجردی بدانند، اما پس از چند ماه نیاز شدیدی به والدین و اعضای خانواده پیدا می‌کنند، پدر و مادر آگاه موظف به حسن ارتباط و جلب اعتماد جوان به سوی خود است.

جمعه 89 شهریور 26 , ساعت 7:7 عصر
 
 منابع آگاه در آنکارا از مذاکرات شرکت ایران خودرو با یکی از شرکت های ترکیه در زمینه سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری در راستای تاسیس کارخانه ای جدید خبر می دهند.

ایران خودرو این سرمایه دو میلیارد دلاری را برای ساخت کارخانه ای جدید در مرز ایران و ترکیه نیاز دارد. مقامات ایران خودرو در همین راستا مذاکراتی با شرکت خودروسازی "توفاش" ترکیه داشته اند.

این روزنامه ترک در ادامه به نقل از "جواد نجم الدین" مدیرعامل ایران خودرو که به استانبول سفر کرده آورده است: تولید خودرو از سوی ایران و ترکیه با توجه به سیطره شرکت های اروپایی و آمریکایی بر بازار خودروی جهان مسئله مهمی محسوب می شود.

مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد: خودروی تولید ایران و ترکیه به عنوان اولویت نخست بازار کشورهای اسلامی را هدف گرفته است.

منابع خبری همچنین روز پنج شنبه از توافق 200 میلیون یورویی میان ایران خودور و شرکت هِما (Hema) ترکیه در راستای ساخت دو کارخانه خودروسازی خبر داده بودند. این منابع پیش بینی کرده بودند که این توافقنامه تا دو هفته دیگر در تهران امضا شود.

جمعه 89 شهریور 26 , ساعت 6:56 عصر
 استاندار آذربایجان شرقی از نهایی شدن تفاهمنامه خواهر خواندگی تبریز و استانبول در جریان سفر هیئت بلند پایه جمهوری اسلامی ایران به ترکیه خبر داد.

به گزارش  روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، احمدعلیرضا بیگی با اشاره به سفر هیئت بلند پایه جمهوری اسلامی ایران به ترکیه که به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور استانداران آذربایجان شرقی و غربی و اصفهان صورت گرفته بود، گفت: در نشست مشترکی که با مسئولان ارشد کشور ترکیه برگزار شد، راهکارهای افزایش همکاری‌های فی مابین استان‌های مرزی کشورمان با ترکیه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و ورزشی بررسی شد.
وی افزود: در این نشست، همچنین قرارداد اولیه تفاهم همکاری بین تبریز و اصفهان با استانبول به امضا رسید و مقرر شد موضوع خواهر خواندگی تبریز و استانبول که در مفاد همکاری طرفین پیش‌بینی شده بود با حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه نهایی شود.
بیگی گفت: پس از طی تشریفات قانونی لازم از سوی وزارت کشور و شورای شهر تبریز، این تفاهمنامه تبادل شده و در ادامه هیئت‌های اقتصادی، فرهنگی و ورزشی مربوطه نسبت به آغاز فعالیت‌های مشترک اقدام می‌کنند.
هیئت بلند پایه جمهوری اسلامی ایران در جریان این سفر با «عبدالله گل» رئیس جمهور ترکیه، احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و جودت ایلماز وزیر دولت و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دیدار رسمی داشت و در نشست مشترک اقتصادی با عنوان کار ترکیه - ایران که با حضور رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه برگزار شد، حضور پیدا کرد.


جمعه 89 شهریور 26 , ساعت 6:56 عصر
انتقاد علی شمخانی از تقسیم نیروهای انقلاب به خودی و غیر خودی

 

 تقسیم نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی به خودی و غیر خودی که پس از انتخابات سال 88 رشد روزافزونی داشته است از سوی بسیاری از فعالان سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته است.

برخی از فعالان سیاسی کشور معتقدند که به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال هشتاد و هشت فضای سیاسی چهره متفاوت تری به خود گرفت و برخی بدسلیقگی ها اتفاق افتاد که به موجب آن حتی در میان نیروهای معتقد به نظام جمهوری اسلامی و معترف به قانون اساسی و علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری به جذب حداکثری و دفع حداقلی نیروها به خودی و غیر خودی تقسیم شدند.

پدیده ای که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تاریخی خود در نماز جمعه بیست و نهم خرداد سال گذشته تهران مسئولان را از آن برحذر داشتند و فرمودند این که دشمنان سعى میکنند اینجور وانمود کنند که دعوا بین طرفداران نظام و مخالفان نظام است، نخیر، این جورى نبود... اینگونه بود که رهبر معظم انقلاب سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی را برای گذر از آنچه رخ داده بود مطرح کردند.

بعد از ظهر روز پنجشنبه بزرگداشتی به مناسبت ششمین سالگرد شهادت شهید داوود کریمی از فرماندهان به نام دوران دفاع مقدس در قطعه بیست و نه بهشت زهرا برگزار شد. در این مراسم امیر دریابان علی شمخانی وزیر دفاع سابق که اکنون رئیس  مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح است در سخنانی دوباره بابی را برای مرو و انتقاد از اقداماتی که منجر به محدودیت هایی برای نیورهای خودی می شود گشود.

شمخانی خود از کسانی است که معتقد است نباید دایره خودی ها را تا این حد تنگ کرد. او در این سخنرانی به این موضوع اشاره کرد و  گفت: اجازه ندهیم افراد بر مبنای جنس و شکل و حزب و سلیقه و جناح و قومیت نزدیک و یا دور از ما بشوند. هر کس که معتقد به باور های انقلاب اسلامی است که باور های آشکار و روشنی است ، خودی است و اصولا در ملت ایران غیر خودی وجود ندارد. دشمنان ما غیر خودی هستند.این درسی است که داوود کریمی به ما داد که واژه هایی را که برای مردم انتخاب می کنیم واژه های شفاف و روشن و قابل فهم برای آنها باشد و هم اینکه دو رو نباشیم.

شمخانی که در این مراسم در این مراسم با لباس شخصی و نه لباس رسمی نیروی دریایی حضور یافته بود گفت که گمان نمی کرده که می بایست در این مراسم سخنرانی کند و آمادگی لازم را نداشته بنابر این به قرآن کریم به نیت حاج داوود تفالی زده و سخنان خود را با آیات قرآن کریم آغاز کرد. والذین آمنو و عملو الصالحات سندخلهم جنات تجری من تحتها النهار خالدین فیها ابدا لهم فیها ازواج مطهره وندخلهم ظلا ظلیلا. شمخانی حاج داوود کریمی را مصداق بارز این آیه شریفه خواند که هم ایمان آورنده واقعی بود و هم عملش صالح بود.

عدم دورویی، نیاز امروز ما
شمخانی در تجلیل از مقام حاج داوود کریمی 2 نکته بسیار مهم را برشمرد و آن اینکه حاج داوود هیچگاه شخصیت دوگانه و دو رویی نداشت و دیگری اینکه ساده و دور از کنایه سخن می گفت، چیزهایی که امروز و در فضای کنونی کشور کمتر شاهد آن هستیم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح با بیان اینکه حاج داوود کریمی می تواند اسوه حسنه ای برای امروز ما باشد تصریح کرد: ما که در کنار ایشان و در خدمت رزمندگان اسلام بودیم شاید او را بهتر بشناسیم و داوود کریمی یکی از شفاف ترین رزمندگانی بود که می شناختیم. در حقیقت  یکی از عناصر وجودی شهید حاج داوود کریمی شفافیتش بود. وی در ادامه گفت: حاج داوود کریمی هرگز دو شخصیتی نشد. داوود کریمی در پایینترین حد درجه هم آن چیزی که بود و آن چیزی که می نمایاند را دو تا نکرد.  لذا هم تحمل او برای دیگران آسان و هم تحمل دیگران برای او آسان بود. چیزی که ما امروز کمتر به آن بها می دهیم که همدیگر را تحمل کنیم.

مسئولیتها ربطی به خطوط سیاسی نداشت

شمخانی در این مراسم سعی داشت به گونه ای سخن بوید تا بتواند نتیجه گیری روزآمدی نیز از شخصیت شهیدی که بر سر مزارش آمده بود داشته باشد. او در بخش دیگری از صحبت هایش با انتقاد از فضای رقابتی که امروز در میان مسئولین وجود دارد گفت: هیچکس در ایران نمی تواند این ادعا را بکند که می خواسته در جنگ حضور پیدا کند و یا اینکه در جنگ مسئولیتی را بپذیرد اما به خاطر رنگ پوست، دین و عقیده و یا خط سیاسی به او اجازه داده نشده است که آن مسئولیت را به عهده بگیرد. هرکس در آن موقع می آمد و توانایی های خود را عرضه می کرد مسئولیت به عهده اش سپرده می شد. در آن زمان میدان جنگ میدان رقابت برای ایثار بود نه برای قدرت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس همچنین با اشاره به آنچه «تنگ تر شدن دایره خودی ها در فضای سیاسی کشور» خواند گفت: اگر امروز داوود کریمی در بین ما بود و تجاوز خارجی علیه انقلاب اسلامی و ایران صورت می گرفت به طور قطع سنگر دار اول داوود کریمی بود. کما اینکه ما هم همه هستیم اگرچه مورد بی مهری قرار بگیریم.

وی ادامه داد: اگر کسی قرآن را آتش می زند ما به طور قطع نمی توانیم بی توجه باشیم. مسایل را اصلی فرعی می کنیم. شخصیتی مثل حاج داوود کریمی برای ما نمونه کاملی است. در حقجویی و حقگویی و حق شنوی مواضع داوود کریمی بسیار روشن بود و از آن هرگز عدول نمی کرد.

تهدید خارجی جدی است
علی شمخانی که در این سخنرانی نگاه تلمیحی به رویدادهای روز و تهدیداتی که متوجه جامعه است داشت با اشاره به شرایط خطیر کنونی کشور و تهدیدهای خارجی گفت: ششمین سالگرد داوود کریمی را در شرایطی برگزار می کنیم که افعی های برون مرزی دندان تیز کرده اند و ما باید با تاسی به مسیر داوود کریمی نگران آن دندان هایی باشیم که یک بار کشیده ایم چرا که اگر بخواهند دوباره با هم جمع شوند به قول حاج داوود کریمی باید «انبری این ها را بچینیم.»

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با بیان اینکه داوود کریمی از کلمات و اصطلاحات پیچیده برای انتقال مفاهیم خودش استفاده نمی کرد و هیچوقت طعنه را در ادبیات خودش دخالت نمی داد گفت: اگر نسبت به هر فردی ولو بنی صدر نقدی داشت روبرو به او منتقل می کرد. هرگز در خفا حامی بنی صدر نبود و در آشکار مخالف او. داوود کریمی همواره محور مخالفت با بنی صدر بود. در آشکار و در خفا با او مخالفت می کرد.

 تا آخر امسال تهدید نظامی نداریم
امیردریابان شمخانی در گوشه از سخنرانی اش گفته بود که ایران زیر بار تهدید های خارجی است و ما باید نگران افعی هایی باشیم که یک بار دندانشان را کشیده ایم. از شمخانی پرسیدیم تهدید نظامی  ایران تا چه حد جدی است و آمادهگی ما تا چه است؟

 امیر دریابان علی شمخانی در جواب به این سوال گفت: من از اول فروردین ماه اعلام کرده ام که امسال تهدید خارجی نداریم . همیشه هر موقع دشمن احساس ضعف در ما بکند حرکت خودش را می کند اما ما ضعیف نیستیم.

دایره کوچکتر، ملاک ها ثابت

او در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که امروز هستند کسانی که نیروهای انقلاب را به خودی و غیر خودی تقسیم می کنند و این دایره خودی ها را بسیار تنگ کرده اند، چه ملاکی برای خودی بودن یا غیر خودی بودن وجود دارد گفت: زمانی که دایره خودی های ما دایره گسترده ای بود بر چه اساسی آن دایره خودی بود اساس خودی بودن ها هنوز همان است.


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ