سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شکیبایی، برترین خصلت و دانش، برترین زیور و عطاست . [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 89 شهریور 26 , ساعت 6:56 عصر
انتقاد علی شمخانی از تقسیم نیروهای انقلاب به خودی و غیر خودی

 

 تقسیم نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی به خودی و غیر خودی که پس از انتخابات سال 88 رشد روزافزونی داشته است از سوی بسیاری از فعالان سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته است.

برخی از فعالان سیاسی کشور معتقدند که به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال هشتاد و هشت فضای سیاسی چهره متفاوت تری به خود گرفت و برخی بدسلیقگی ها اتفاق افتاد که به موجب آن حتی در میان نیروهای معتقد به نظام جمهوری اسلامی و معترف به قانون اساسی و علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری به جذب حداکثری و دفع حداقلی نیروها به خودی و غیر خودی تقسیم شدند.

پدیده ای که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تاریخی خود در نماز جمعه بیست و نهم خرداد سال گذشته تهران مسئولان را از آن برحذر داشتند و فرمودند این که دشمنان سعى میکنند اینجور وانمود کنند که دعوا بین طرفداران نظام و مخالفان نظام است، نخیر، این جورى نبود... اینگونه بود که رهبر معظم انقلاب سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی را برای گذر از آنچه رخ داده بود مطرح کردند.

بعد از ظهر روز پنجشنبه بزرگداشتی به مناسبت ششمین سالگرد شهادت شهید داوود کریمی از فرماندهان به نام دوران دفاع مقدس در قطعه بیست و نه بهشت زهرا برگزار شد. در این مراسم امیر دریابان علی شمخانی وزیر دفاع سابق که اکنون رئیس  مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح است در سخنانی دوباره بابی را برای مرو و انتقاد از اقداماتی که منجر به محدودیت هایی برای نیورهای خودی می شود گشود.

شمخانی خود از کسانی است که معتقد است نباید دایره خودی ها را تا این حد تنگ کرد. او در این سخنرانی به این موضوع اشاره کرد و  گفت: اجازه ندهیم افراد بر مبنای جنس و شکل و حزب و سلیقه و جناح و قومیت نزدیک و یا دور از ما بشوند. هر کس که معتقد به باور های انقلاب اسلامی است که باور های آشکار و روشنی است ، خودی است و اصولا در ملت ایران غیر خودی وجود ندارد. دشمنان ما غیر خودی هستند.این درسی است که داوود کریمی به ما داد که واژه هایی را که برای مردم انتخاب می کنیم واژه های شفاف و روشن و قابل فهم برای آنها باشد و هم اینکه دو رو نباشیم.

شمخانی که در این مراسم در این مراسم با لباس شخصی و نه لباس رسمی نیروی دریایی حضور یافته بود گفت که گمان نمی کرده که می بایست در این مراسم سخنرانی کند و آمادگی لازم را نداشته بنابر این به قرآن کریم به نیت حاج داوود تفالی زده و سخنان خود را با آیات قرآن کریم آغاز کرد. والذین آمنو و عملو الصالحات سندخلهم جنات تجری من تحتها النهار خالدین فیها ابدا لهم فیها ازواج مطهره وندخلهم ظلا ظلیلا. شمخانی حاج داوود کریمی را مصداق بارز این آیه شریفه خواند که هم ایمان آورنده واقعی بود و هم عملش صالح بود.

عدم دورویی، نیاز امروز ما
شمخانی در تجلیل از مقام حاج داوود کریمی 2 نکته بسیار مهم را برشمرد و آن اینکه حاج داوود هیچگاه شخصیت دوگانه و دو رویی نداشت و دیگری اینکه ساده و دور از کنایه سخن می گفت، چیزهایی که امروز و در فضای کنونی کشور کمتر شاهد آن هستیم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح با بیان اینکه حاج داوود کریمی می تواند اسوه حسنه ای برای امروز ما باشد تصریح کرد: ما که در کنار ایشان و در خدمت رزمندگان اسلام بودیم شاید او را بهتر بشناسیم و داوود کریمی یکی از شفاف ترین رزمندگانی بود که می شناختیم. در حقیقت  یکی از عناصر وجودی شهید حاج داوود کریمی شفافیتش بود. وی در ادامه گفت: حاج داوود کریمی هرگز دو شخصیتی نشد. داوود کریمی در پایینترین حد درجه هم آن چیزی که بود و آن چیزی که می نمایاند را دو تا نکرد.  لذا هم تحمل او برای دیگران آسان و هم تحمل دیگران برای او آسان بود. چیزی که ما امروز کمتر به آن بها می دهیم که همدیگر را تحمل کنیم.

مسئولیتها ربطی به خطوط سیاسی نداشت

شمخانی در این مراسم سعی داشت به گونه ای سخن بوید تا بتواند نتیجه گیری روزآمدی نیز از شخصیت شهیدی که بر سر مزارش آمده بود داشته باشد. او در بخش دیگری از صحبت هایش با انتقاد از فضای رقابتی که امروز در میان مسئولین وجود دارد گفت: هیچکس در ایران نمی تواند این ادعا را بکند که می خواسته در جنگ حضور پیدا کند و یا اینکه در جنگ مسئولیتی را بپذیرد اما به خاطر رنگ پوست، دین و عقیده و یا خط سیاسی به او اجازه داده نشده است که آن مسئولیت را به عهده بگیرد. هرکس در آن موقع می آمد و توانایی های خود را عرضه می کرد مسئولیت به عهده اش سپرده می شد. در آن زمان میدان جنگ میدان رقابت برای ایثار بود نه برای قدرت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس همچنین با اشاره به آنچه «تنگ تر شدن دایره خودی ها در فضای سیاسی کشور» خواند گفت: اگر امروز داوود کریمی در بین ما بود و تجاوز خارجی علیه انقلاب اسلامی و ایران صورت می گرفت به طور قطع سنگر دار اول داوود کریمی بود. کما اینکه ما هم همه هستیم اگرچه مورد بی مهری قرار بگیریم.

وی ادامه داد: اگر کسی قرآن را آتش می زند ما به طور قطع نمی توانیم بی توجه باشیم. مسایل را اصلی فرعی می کنیم. شخصیتی مثل حاج داوود کریمی برای ما نمونه کاملی است. در حقجویی و حقگویی و حق شنوی مواضع داوود کریمی بسیار روشن بود و از آن هرگز عدول نمی کرد.

تهدید خارجی جدی است
علی شمخانی که در این سخنرانی نگاه تلمیحی به رویدادهای روز و تهدیداتی که متوجه جامعه است داشت با اشاره به شرایط خطیر کنونی کشور و تهدیدهای خارجی گفت: ششمین سالگرد داوود کریمی را در شرایطی برگزار می کنیم که افعی های برون مرزی دندان تیز کرده اند و ما باید با تاسی به مسیر داوود کریمی نگران آن دندان هایی باشیم که یک بار کشیده ایم چرا که اگر بخواهند دوباره با هم جمع شوند به قول حاج داوود کریمی باید «انبری این ها را بچینیم.»

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با بیان اینکه داوود کریمی از کلمات و اصطلاحات پیچیده برای انتقال مفاهیم خودش استفاده نمی کرد و هیچوقت طعنه را در ادبیات خودش دخالت نمی داد گفت: اگر نسبت به هر فردی ولو بنی صدر نقدی داشت روبرو به او منتقل می کرد. هرگز در خفا حامی بنی صدر نبود و در آشکار مخالف او. داوود کریمی همواره محور مخالفت با بنی صدر بود. در آشکار و در خفا با او مخالفت می کرد.

 تا آخر امسال تهدید نظامی نداریم
امیردریابان شمخانی در گوشه از سخنرانی اش گفته بود که ایران زیر بار تهدید های خارجی است و ما باید نگران افعی هایی باشیم که یک بار دندانشان را کشیده ایم. از شمخانی پرسیدیم تهدید نظامی  ایران تا چه حد جدی است و آمادهگی ما تا چه است؟

 امیر دریابان علی شمخانی در جواب به این سوال گفت: من از اول فروردین ماه اعلام کرده ام که امسال تهدید خارجی نداریم . همیشه هر موقع دشمن احساس ضعف در ما بکند حرکت خودش را می کند اما ما ضعیف نیستیم.

دایره کوچکتر، ملاک ها ثابت

او در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که امروز هستند کسانی که نیروهای انقلاب را به خودی و غیر خودی تقسیم می کنند و این دایره خودی ها را بسیار تنگ کرده اند، چه ملاکی برای خودی بودن یا غیر خودی بودن وجود دارد گفت: زمانی که دایره خودی های ما دایره گسترده ای بود بر چه اساسی آن دایره خودی بود اساس خودی بودن ها هنوز همان است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ