سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و گفته‏اند که در روزگار خلافت عمر بن خطاب از زیور کعبه و فراوانى آن نزد وى سخن رفت ، گروهى گفتند اگر آن را به فروش رسانى و به بهایش سپاه مسلمانان را آماده گردانى ثوابش بیشتر است . کعبه را چه نیاز به زیور است ؟ عمر قصد چنین کار کرد و از امیر المؤمنین پرسید ، فرمود : ] [ قرآن بر پیامبر ( ص ) نازل گردید و مالها چهار قسم بود : مالهاى مسلمانان که آن را به سهم هر یک میان میراث بران قسمت نمود . و غنیمت جنگى که آن را بر مستحقانش توزیع فرمود . و خمس که آن را در جایى که باید نهاد . و صدقات که خدا آن را در مصرفهاى معین قرار داد . در آن روز کعبه زیور داشت و خدا آن را بدان حال که بود گذاشت . آن را از روى فراموشى رها ننمود و جایش بر خدا پوشیده نبود . تو نیز آن را در جایى بنه که خدا و پیامبر او مقرر فرمود . [ عمر گفت اگر تو نبودى رسوا مى‏شدیم و زیور را به حال خود گذارد . ] [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 89 شهریور 4 , ساعت 12:10 عصر

من در سن 7-8 سالگی به درد یتیمی مبتلا شدم و به قول سعدی فاقد سرپرست گوشمال گشتم. سعدی در بوستان به زیبایی به لزوم وجود گوشمال برای هر فرد و خانواده و اجتماع اشاره نموده است

همی یادم آید ز عهد صغر        کی عیدی برون آمدم با پدر
        
به بازیچه مشغول مردم شدم          در آشوب خلق از پدر گم شدم
    
برآوردم از بی قراری خروش           پدر ناگهانم بمالید گوش... «1»


بنده از بازماندگانم درخواست دارم این اشعار سعدی را تکثیر کنند و به مسئولین حوزوی-فرهنگی اجتماعی بفرستند و توجه به آن را برنامه خانه و خانواده خود قرار دهند و ابتلا و اعتیاد کودکان را به وسایل سمعی و بصری، درد جامعه و خانواده دانسته به هر شکل ممکن درصدد اصلاح باشند و نومیدی را ترک کنند. امروز که پانزدهم شهر صیام 1430 برابر یا 14/6/88 است در جلسه ای سخن از تهاجم فرهنگ غرب و چاره نداشتن ما می رفت. در حالی که بر مسئولین فرهنگی لازم است راهنمایی های قرآن کریم را از یک عارف و فقیه اسلامی بگیرند تا مشکلات فرهنگی جامعه اسلامی را حل کنند. متاسفانه دین خاتم(ص) و قرآن  و عترت پس از 30 سال هنوز هم غریب است و وصیتنامه مرحوم امام قانون اساسی ما نشده و ذلت در برابر جاهلیت غرب ما را فرو می گیرد.

تا آنجا که به خاطر دارم پدر و مادر بنده-بحمده تعالی-در امور دینی اولادشان بی تفاوت نبودند و اگر لغزشی داشتم پدرم همچنان که سعدی اشاره دارد گوشمالی می داد. مثلا به یاد دارم که مرا پدر به همراه خودش به بازار برده بود، در مغازه شیرینی فروشی که با دوستی صحبت می کرد یا اینکه خریدی هم در کار بود بی اطلاع او مقداری نقل برداشتم  و در جیبم ریختم. در بازگشت هنوز در بازار بودیم که ملتفت شد. نقل ها را از جیبم درآورد و مرا گوشمالی داد. و سپس به مغازه بازگشتیم و نقل ها را به جای خود برگرداند. باز یادم است که در کودکی نماز می خواندم به من ایراد می گرفت که چرا در رکوع حرکت می کنم؟


جامعه نیز به گوشمال نیاز دارد، علما و ائمه جمعه و جماعات باید در حطبه ها و مساجد گوشمالی های خدا را به مردم تذکر دهند، که زلزله ها و طوفان ها و جنگ ها بر اثر گناهان و طغیان انسان گریبانگیر جامعه می شود.
امیدوارم تحت رهبریهای خردمندانه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای و دیگر مراجع عالی قدر تشیع و دانشمندان و فرهنگیان متدین، جامعه ما به انقلاب فرهنگی در خانواده ها و وزارتخانه ها و ...بیشتر دلگرمی یابند.
 
کودکی
پس از فوت پدرم با خواهر و مادرم به منزل عمویمان در تهران رفتیم؛ زیرا در قم منزل شخصی نداشتیم. در آنجا مرا در مدرسه ای که در بازار و چارسوق بود و مدیر سید و معممی داشت گذاشتند. به خاطر آشنایی با نماز، برای بچه های مدرسه امامت می کردم.

تاریخ وقایع کودکی ام را به درستی به یاد نمی آورم، اما ظاهرا به کرمانشاه رفتنمان به خاطر این بود که مسکن نداشتیم امام به مادرم در کرمانشاه منزل کوچکی رسیده بود که به آنجا نقل مکان کردیم و در آن منزل به سر بردیم. دوران بسیار سخت و تاریکی بود. رضاخان مزدور حجاب را ممنوع کرده بود و با بانوان محجبه به شدت برخورد می کردند، به یاد دارم که همسر اخوی مادریم(مادر آقایان معادیخواه) با مأمور شهربانی به خاطر برداشتن روسری یا چادر درگیر شده بود، مأمور به زور چادر از سر او می کشید و او هم مقاومت می کرد.

زندگی سختی داشتیم، عموی بنده از تهران شاید ماهی 60 ریال برای بودجه زندگی ما می فرستاد و خانواده سه نفره ما با آن روزگار می گذراند. در آن دوره به خاطر ندارم که سخنی از تغذیه سالم شنیده باشیم برعکس، به بعضی از بیماری ها مبتلا شدم که تا پانزده سالگی گریبان گیرم بودند.

بعد از ازدواج خواهر والدینی ام به همراه شوهرش که دفتردار تجاری بود مجددا به تهران نزد مرحوم عمویم بازگشتیم و با بعضی از خویشان مشترکا منزل کوچکی اجاره کردیم.


پنج شنبه 89 شهریور 4 , ساعت 11:56 صبح
امام کرامت و بزرگواری
 

 نخستین مظهر و نشانه‏ی کوثر که بر دامان پاک فاطمه‏ی اطهر (سلام الله علیها) پا به عرصه‏ی گیتی نهاد امام حسن علیه السلام بود.

نشانه‏ای از تجلی مقدس‏ترین پدیده‏ای که از خجسته‏ترین پیوند برین انسانی، نصیب حضرت محمد صلی الله علیه و آله، علی مرتضی علیه السلام و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) گردید.

همان لؤلؤی که از برزخ دو اقیانوس نبوت و امامت‏به ظهور پیوست ومعجزه‏ی بزرگ «مرج البحرین یلتقیان، بینهما برزخ لا یبغیان، یخرج منهما اللؤلوء والمرجان‏» . (1) را تجسم بخشید و کلام خدا در کلمه‏ی وجود چنین ظاهر شد. از نیایی الهام گیر و پدری پیشوا، وارثی برخاکیان و جلوه‏ای برافلاکیان پدید آمد با وراثتی ابراهیمی، مقصدی محمدی، منهجی علوی، زهره‏ای زهرایی که عصای فرعون کوب موسی را در دست صلح آفرین عیسوی داشت و تندیس زنده‏ی اخلاق قرآن بود و رایت جاودانگی اسلامی را در زندگی توام با مجاهده و شکیبایی تضمین کرد و بقاع امن و ایمان را به ابدیت در بقیع شهادت بر افراشت و مکتبش از خاک گرم مدینه به همه سوی جهان جهت‏یافت و با همه‏ی مظلومیتش در برابر سیاهی و تباهی جبهه گرفت و به حقیقت اصالت‏بخشید و مشعلدار گمراهان و زعیم ره یافتگان گردید.

حضرتش در بقیع بی بقعه; در جوار جده‏ی پدریش فاطمه بنت اسد، برادر زاده نازنینش امام سجاد علیه السلام و مضجع امام باقر و امام صادق علیهما السلام آرمیده است. (2)

امام حسن علیه السلام دوبار تمام ثروت خود را در راه خدا خرج کرد و سه بار دارایی‏اش را به دو نصف کرده، نیمی را برای خود گذاشت و نصف دیگر را در راه خدا انفاق کرد

تولد و کودکی
فرزند گرامی رسول الله و نخستین نوه‏ی او در مقدس‏ترین ماه‏های سال قمری یعنی پانزدهم (3) رمضان سال سوم هجرت چشم به جهان گشود.

امام مجتبی علیه السلام در دامان حضرت زهرا (سلام الله علیها) بزرگ شد. او از همان دوران کودکی از نبوغ سرشاری برخوردار بود وی با حافظه‏ی نیرومندش، آیاتی را که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل می‏شد، می‏شنید و همه را حفظ می‏کرد و وقتی به خانه می‏رفت‏برای مادرش می‏خواند و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) آن آیات و سخنان رسول الله صلی الله علیه و آله را برای حضرت علی علیه السلام نقل می‏کرد و علی علیه السلام به شگفتی می‏پرسید: این آیات را چگونه شنیده است؟ و زهرای مرضیه می‏فرمود: از حسن علیه السلام شنیده‏ام. (4)

به داستانی در این مورد توجه کنید:


«روزی علی علیه السلام پنهان از دیدگان فرزندش به انتظار نشست، تا ببیند فرزندش چگونه آیات را بر مادرش تلاوت می‏کند.
امام حسن علیه السلام به خانه آمد و خواست آیات قرآن را برای مادرش بخواند; ولی زبانش به لکنت افتاد و از گفتار باز ماند و چون مادرش علت را پرسید، گفت: مادر جان! گویا شخصیت‏بزرگی در این خانه است که شکوه وجودش، مرا از سخن گفتن باز می‏دارد» . (5)

درس اخلاق

از امام مجتبی علیه السلام خواستند که سخنی و مطلبی درباره‏ی اخلاق نیکوی پیامبر صلی الله علیه و آله بگوید. او فرمود:

هر کس نیازی به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله می‏برد حاجتش رد نمی‏شد و هرچه در توان داشت‏برای رفع نیاز مردم به کار می‏برد و شنیدم پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس نماز صبح را بگذارد، آن نماز بین او و آتش دوزخ دیواری ایجاد می‏کند. (6)

امام حسن علیه السلام از منظر رسول الله صلی الله علیه و آله

حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله فضایل و امتیازات فرزندش امام حسن مجتبی علیه السلام را بین مسلمانان تبلیغ می‏کرد و از ارتباط او با مقام نبوت و علاقه‏ی حقیقی که به وی داشت همه‏جا سخن می‏گفت.

آنچه از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد حضرت مجتبی علیه السلام بیان شده است چنین است:

«هر کس می‏خواهد آقای جوانان بهشت را ببیند به حسن علیه السلام نگاه کند» . (7)

«حسن گل خوشبویی است که من از دنیا برگرفته‏ام‏». (8)

روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به منبر رفت و امام حسن علیه السلام را در کنارش نشانید و نگاهی به مردم کرد و نظری به امام حسن علیه السلام انداخت و فرمود: «این فرزند من است و خداوند اراده کرده که به برکت و جود او بین مسلمانان صلح را برقرار سازد» . (9) یکی از یاران رسول الله صلی الله علیه و آله می‏گوید: پیغمبر صلی الله علیه و آله را دیدم که امام حسن علیه السلام را بر دوش می‏کشید و می‏فرمود: «خدایا من حسن را دوست دارم، تو هم دوستش بدار» . (10)

هر کس می‏خواهد آقای جوانان بهشت را ببیند به حسن علیه السلام نگاه کند

روزی پیامبر معظم اسلام صلی الله علیه و آله امام حسین علیه السلام را بر دوش گرفته بود، مردی گفت: ای پسر بر مرکب خوبی سوار شده‏ای. پیامبر فرمود: «او هم سوار خوبی است‏» . (11)

شبی پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله نماز عشاء می‏خواند و سجده‏ای طولانی به جا آورد. پس از پایان نماز، دلیل را از حضرتش پرسیدند، فرمود: پسرم حسن، بر پشتم نشسته بود و ناراحت‏بودم که پیاده‏اش کنم. (12)

انس بن مالک نقل می‏کند که: رسول الله صلی الله علیه و آله درباره‏ی امام حسن علیه السلام به من فرمود:

ای انس! حسن فرزند و میوه‏ی دل من است، اگر کسی او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و هر کس مرا بیازارد، خدا را اذیت کرده است. (13)

زینب دختر ابو رافع می‏گوید: حضرت زهرا (سلام الله علیها) در هنگام بیماری رسول الله صلی الله علیه و آله هر دو فرزندش را نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آورد و فرمود: اینان فرزندان شما هستند. اکنون ارثی به آنان بدهید. حضرت فرمود:

«شرف و مجد و سیادتم را به حسن علیه السلام دادم و شجاعت وجود خویش را به حسین علیه السلام بخشیدم‏» . (14)

اسوه‏ی بزرگواری
امام حسن علیه السلام در طول زندگی پر برکتش همواره در راه هدایت و ارشاد مردم گام بر می‏داشت و شیوه‏ی برخوردش با عموم مردم - حتی دشمنان - چنان جالب و زیبا بود که همه را به خود جذب می‏کرد.

مورخین نوشته‏اند «روزی امام مجتبی علیه السلام سواره از راهی می‏گذشت. مردی شامی بر سر راه آن حضرت آمد و ناسزا گفت. وقتی که فحش‏هایش تمام شد، امام علیه السلام رو به او کرده و سلامش کرد! آنگاه خندید و گفت: ای مرد! فکر می‏کنم در این جا غریب هستی... اگر از ما چیزی بخواهی، به تو عطا خواهیم کرد. اگر گرسنه‏ای سیرت می‏کنیم، اگر برهنه‏ای می‏پوشانیمت، اگر نیازی داری، بی‏نیازت می‏کنیم، اگر از جایی رانده شده‏ای پناهت می‏دهیم، اگر حاجتی خواسته باشی برآورده می‏کنیم، هم‏اینک بیا و مهمان ما باش. تا وقتی که این‏جا هستی مهمان مایی...

مرد شامی که این همه دل‏جویی و محبت را از امام مشاهده کرد به گریه افتاد و گفت:

«شهادت می‏دهم که تو خلیفه‏ی خدا روی زمین هستی و خداوند بهتر می‏داند که مقام خلافت و رسالت را در کجا قرار دهد. من پیش از این، دشمنی تو و پدرت را به سختی در دل داشتم. اما اکنون تو را محبوب ترین خلق خدا می‏دانم.

آن مرد، از آن پس، از دوستان و پیروان امام علیه السلام به شمار آمد و تا هنگامی که در مدینه بود، همچنان مهمان آن بزرگوار بود. (15)

اسوه‏ی ایثارگری
یکی دیگر از صفات برجسته‏ی امام مجتبی علیه السلام انفاق و بخشش بی‏سابقه‏ی اوست.

تاریخ نگاران نوشته‏اند: امام حسن علیه السلام دوبار تمام ثروت خود را در راه خدا خرج کرد و سه بار دارایی‏اش را به دو نصف کرده، نیمی را برای خود گذاشت و نصف دیگر را در راه خدا انفاق کرد. (16)

امام حسن علیه السلام ملجاء درماندگان، آرام بخش دل‏های دردمندان و امید تهیدستان بود، هیچ گاه نشد که فقیری به حضور آن بزرگوار برسد و دست‏خالی برگردد. در همین مورد نقل کرده‏اند: مردی به حضور امام حسن علیه السلام آمد و اظهار فقر و حاجت کرد. امام حسن علیه السلام دستور داد تا پنجاه هزار درهم، به اضافه‏ی پانصد دینار به او بدهند. مرد سائل حمالی را صدا زد که پول‏هایش را برایش ببرد. امام مجتبی علیه السلام پوستین خود را هم به آن مرد داد و فرمود: این را هم به جای کرایه به آن مرد بده. (17)

حسن گل خوشبویی است که من از دنیا برگرفته‏ام‏

امام حسن مجتبی علیه السلام بعد از پدر
پس از آن که حضرت علی علیه السلام در محراب عبادت خون خویش را به پای درخت توحید نثار کرد امام مجتبی غمگین در سوگ اسوه‏ی صبر و بردباری، برفراز منبر رفت و بعد از حمد و سپاس خداوند در فرازی از سخنانش فرمود:

... لقد قبض فی هذه اللیلة رجل لم یسبقه الاولون بعمل ولا یدرکه الاخرون بعمل... (18)

«شب گذشته مردی از این جهان در گذشت که هیچ یک از پیشینیان - در انجام وظیفه و اعمال شایسته بر او سبقت نگرفتند و از آیندگان نیز کسی را یارای پا به پایی او نیست...

و سپس فرمود: علی علیه السلام در شبی رخت از جهان بست که در آن شب عیسای مسیح به آسمان عروج کرد، یوشع بن نون جانشین موسای پیامبر نیز در آن شب درگذشت.

پدرم در حالتی دنیا را ترک کرد که هیچ سیم و زر و اندوخته‏ای نداشت. مگر تنها هفتصد درهم که از هدایای مردم به جا مانده بود که قصد داشت‏با آن خدمتکاری بگیرد.

در اینجا، امام گریست و مردم نیز همصدا با حضرت مجتبی علیه السلام گریستند.

سپس ادامه داد: من پسر بشیرم، من پسر نذیرم، من از خانواده‏ای هستم که خداوند دوستی آنان را در کتاب خویش (قرآن) واجب کرده است آن جا که می‏فرماید:

«قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی ومن یقترف حسنة نزد له فیها حسنا..» . (19) بگو من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم در خواست نمی‏کنم جز دوست داشتن نزدیکانم [ اهل بیتم] ; و هر کس کار نیکی انجام دهد، بر نیکی‏اش می‏افزاییم‏» .

بر این اساس دوستی ما - خاندان - همان حسنه و خوبی است که خداوند بدان اشاره کرده است. سپس بر جای خود نشست.

در این هنگام «عبدالله بن عباس‏» برخاست و به مردم گفت: این فرزند پیامبر شما و جانشین امام علی علیه السلام است، اکنون او رهبر و امام شماست. بیایید و با او بیعت نمایید!

مردم گروه گروه به سوی حضرت مجتبی علیه السلام روی آوردند و بیعت کردند. سپس امام علیه السلام خطبه‏ای بیان فرمود که در آن بر لزوم اطاعت از خدا و پیامبر و اولی الامر تاکید شده بود و مردم را از پیروی شیطان برحذر داشت و اهمیت ایمان و عمل خیر را یادآور گردید (20) .

امام مجتبی علیه السلام در سال چهلم هجرت و در سن 37 سالگی با مردم بیعت کرد و با آن‏ها شرط کرد که: با هر که من صلح کنم شما هم صلح کنید، با هر که من جنگ کنم شما هم جنگ کنید و آن‏ها قبول کردند (21) .

در ضمن امام علیه السلام نامه‏ای به معاویه نوشت و او را دعوت به بیعت کرد و متذکر شد که اگر در امر اداره‏ی جامعه اخلال کند و جاسوس بگمارد با قاطعیت‏برخورد خواهد کرد و در مورد دستگیری و اعدام دو جاسوس وی به او هشدار داد (22) .

معاویه در پاسخ امام نوشت:

... من از تو سابقه بیشتری دارم، پس بهتر آن که تو پیرو من باشی. من نیز قول می‏دهم که خلافت مسلمانان، پس از من با تو باشد و هر چه بیت‏المال عراق است در اختیار تو خواهم گذارد... (23) و چنین بود که معاویه از پذیرش حق امتناع ورزید و نه تنها از بیعت‏با امام حسن علیه السلام خودداری کرد، بلکه عملا به طرح توطئه علیه حضرت پرداخت و با خدعه و فریب و تطمیع، افرادی را برانگیخت تا نسبت‏به قتل امام علیه السلام اقدام نمایند و سرانجام این امام مظلوم در بیت‏خودش به دست همسرش «جعده‏» زهر خورانده شد و به جای این که نوشی برای مولی باشد نیشی شد که جگر امام مجتبی علیه السلام را پاره کرد.

امام علیه السلام با دسیسه معاویه مسموم گردید... (24) و پس از چهل روز در روز بیست و هشتم ماه صفر سال پنجاهم هجری به شهادت رسید و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. چونان خورشیدی در دل زمین (25) .

--------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت :

1) الرحمن، 19، 20 و 22.

2) با استفاده از مقدمه‏ی مترجم کتاب زندگانی امام حسن علیه السلام تالیف باقر شریف القرشی.

3) تاریخ خلفاء، ص 73، سیوطی - دائرة المعارف بستانی واژه‏ی حسن.

4) ترجمه‏ی زندگانی امام حسن، ص‏59، باقر شریف القرشی.

5) همان، ص‏60.

6) اسد الغابه، ج‏2 ص‏185.

7) البدایة والنهایة، ج‏8 .

8) الاستیعاب، ج‏2.

9) مسند احمد حنبل، ج‏5 ص‏44.

10) البدایة والنهایة، ج‏8.

11) صواعق المحرقة، ص‏280- حلیة اولیاء، ص‏226.

12) الاصابه، ج‏2.

13) کنز العمال، ج‏6 ص‏222، متقی هندی.

14) ترجمه‏ی اعلام الوری ص‏304، طبرسی.

15) ستارگان درخشان، ص‏42، محمد جواد نجفی.

16) تاریخ یعقوبی، ج‏2 ص‏215- اسد الغابه، ج‏2 ص‏13، تذکره سبط بن جوزی، ص‏196.

17) ستارگان درخشان، ص‏46.

18) ارشاد مفید، ص‏348- جلاء العیون مجلسی، ص‏378، تهران، انتشارات اسلامی، چاپ 1353.

19) شوری / 23.

20) زندگانی چهارده معصوم علیه السلام، ص‏543، عماد زاده .

21) جلاء العیون، ص‏378 .

22) ارشاد مفید، ص‏350 .

23) نهج البلاغه، شرح ابن ابی الحدید، ج‏16، ص‏35 .

24) پیشوای دوم، ص‏28 .

25) آفتابی در هزاران آیینه، ص‏119، جواد نعیمی.

نویسنده: سید عباس رفیعی پور

منبع: پایگاه حوزه


پنج شنبه 89 شهریور 4 , ساعت 10:21 صبح

سایت رونامه ایران نوشت:

5زندانی حوادث پس از انتخابات در نامه ای به رییس جمهور برزیل خواستار آن شدند که زمینه آزادی آنان را فراهم آورد.

بنابراین گزارش منصور اسانلو، حشمت الله طبرزدی، بداغی، رفیعی و عیسی سحرخیز در نامه خود به داسیلوا، اقدامات سال پیش را "انجام وظایف شغلی و سندیکایی" نامیده و خواستار آزادی خود از طریق وی شده‌اند.


پنج شنبه 89 شهریور 4 , ساعت 10:21 صبح
خیلی به جای مشایی فحش خوردم/قیافه من طوری است که گویا همه فسق و فجورهای احتمالی دولت می ریزد گردن ما
مهدی کلهر:

 مهدی کلهر مشاور رئیس جمهور در گفتگویی مشروح با خبرگزاری مهر پیرامون مشکلات شهر سازی در ایران ، پروژه انتقال پرسنل دولتی از تهران و آمایش سرزمین پرداخت.

  • کلهر در این گفتگو تاکید داشت که به عنوان مشاور رئیس جمهور صحبت نمی کند. به گزارش خبرآنلاین اهم صحبت های مهدی کلهر به شرح ذیل است:
  • مشکلات شهر سازی در ایران ، پروژه انتقال پرسنل دولتی از تهران و آمایش سرزمین ناشی از عدم انتخاب شایسته وزیران و نمایندگان مجلس ، همچنین عدم تعامل در سطوح بالای مسئولان است.
  •  ما به جای اینکه مسکن مهر را سربار شهرها کنیم ، باید آنها را تبدیل به شهرهای جدید می کردیم. 
  • با پول مسکن مهر می شد 50 شهر 100هزار نفری جدید بسازیم .پروژه مسکن مهر در نهایت شکست می خورد.
  • بجای وام خرید به جوانان وام اجاره مسکن بدهیم.
  • مسئله خروج پرسنل از تهران و آگهی که دولت در این باره داده است کار اشتباهی است من برای آقای احمدی نژاد نوشته ام که راه حل این نیست.
  • من اصلا اصل طرح خروج 40 درصد پرسنل دولتی از تهران را غلط می دانم و قطعا طرح ناموفق است. البته پرسنل برای تعطیلات به مسافرت تابستانی از تهران خارج می شوند ، اما باز خواهند گشت!!
  • دریک استان 20 فرماندار در یک جلسه استانداری به من می گفتند مردم ما می گویند این تهرانی ها پول ها را گرفتند و خوردند و حالا کارمند مثل ما می خواهد بیاید اینجا 25 درصد حقوق بیشتر از من بگیرد. 
  • راجع به خروج کارمندان از تهران به احمدی نژاد نامه نوشتم.
  • در حال حاضر 100 تا شهر تخصصی در کشورنیاز داریم من متاسفم از اینکه دولت نهم به این موضوع توجه نکرد و هنوز هم متاسفم که به اصل موضوع اصلا گوش نمی کنند.
  • موضوع آمایش سرزمین مصوب مجلس رها شد و پیگیری نشد.
  • باید از همراهی وزیرخارجه در کسب اطلاعات از کشورهای مختلف در دولت نهم و آقای دکتر دانش جعفری، وزیر وقت دارایی درهم اندیشی مقدماتی برای تبدیل مالیاتهای ثابت مسکن به مالیاتهای جاری که از افزایش قیمت مسکن در کشورهای پیشرفته جلوگیری می کند یاد کنم ، که البته رها شد.
  • اصلا فرمایشات چکشی در این زمینه مثل اینکه بگوییم 40 درصد بروند بیرون از شهر جواب نمی دهد.
  •  روستا ها را با یک طرح زیبا، کارآمد و جذاب به شهر تبدیل کنیم.
  • پروژه نواب کرباسچی الگوی شهر سازی شود.
  • در دوره های کرباسچی کارهای اشتباه زیادی صورت گرفت که مسبب اصلی شکست طرح های سازندگی آقای هاشمی بود. 
  • ایران می تواند بین 5 تا 8 منطقه فرهنگی مثل هالیوود داشته باشد.
  • به جای زور آباد، اختیار آباد و اشتیاق آباد درست کنیم.
  • اصلا نباید در سن 25 تا 55 سالگی به فکر تملیک مسکن باشد موضوع اجاره را باید جدی بگیرید.
  • مصوبات استانی عمدتا بسته به درخواست مردم و مسئولان استانی بوده است مردم نگاه آمایشی ندارند ما نیازمند مسئولانی هستیم که جایگاه خود را درک کنند.
  • حذف یکپارچه یارانه انرژی در سراسر کشور صحیح نیست.
  • عنوان هدفمند کردن یارانه ها عنوان بسیار عاقلانه ای است اما باید این را روی آمایش سرزمین پیاده کنیم. 
  • مدل هدفمندی یارانه ها باید تغییر کند.
  • نخبگان دچار رخوت و نخوت شده اند.مشکل حاکمیت است. به هر حال مسئولیت با حاکمیت است.
  • رئیس جمهور باید استراتژیست باشد نه جراح.
  • در مجلس ما متخصص آپاندیسیت وکیل مردم شده است درحالی که نماینده مجلس باید تاریخ ایران و پارلمان های جهان و مشروطیت را خوانده باشد.
  • ما باید بسیاری از مشکلاتی را که پارسال داشتیم و هنوز هم داریم و برخی از آن آتش زیر خاکستر است با یک فکر عاقلانه حل و فصل کنیم. باید بررسی کنیم چرا این مسائل بوجود آمد، و اساسا حق کجاست؟ سیاه و سفید هم نباید ببینیم. به هر حال هرچه اتحاد و انسجام ملی قوی تر باشد استحکام و سرعت پیشرفت ما بیشتر خواهد شد.
  • آنها که در پی وحدت نیستند کم شعورند.
  • من از رفتار حسن آقا در مراسم سالگرد امام خوشم آمد. آدم باید بتواند فحش بخورد و چیزی نگوید. چه به جا و چه نابه جا.
  • خیلی بجای مشایی و آقایان ...فحش خوردم.
  • متاسفانه قیافه من طوری است که گویا همه فسق و فجورهای احتمالی دولت می ریزد گردن ما.
  • به احمدی نژاد گفتم چرا به مجمع تشخیص نمی روی ولی به سازمان ملل می روی.
  • ملاک بی حاشیه بودن برای انتخاب وزیران اشتباه است.

پنج شنبه 89 شهریور 4 , ساعت 10:19 صبح

روزنامه کیهان نوشت:

مرکز موسوم به دایره المعارف اسلامی که توسط محمدکاظم موسوی بجنوردی اداره می شود، از خدمات پژوهشگران این مرکز تجلیل کرد.
در این مراسم تجلیل که از سیدحسن خمینی هم دعوت به عمل آمده بود، برخی عناصر مسئله دار و معارض با اسلام ناب نظیر داریوش شایگان، جواد طباطبایی و محمد مجتهد شبستری حضور داشتند.
برگزارکنندگان این مراسم که سیدحسن خمینی را نیز در مقابل عمل انجام شده قرار داده اند، توضیح نداده اند که چرا در کنار اندیشمندانی چون دکتر دینانی و دکتر اعوانی، عناصر معارضی چون شایگان و طباطبایی را برای تجلیل دعوت کرده اند. طباطبایی از جمله عناصر معاندی است که با انکار نقش بی بدیل اسلام در سر بر آوردن تمدن ایرانی، ادعا می کند با حضور اسلام، ایران دچار زوال اندیشه و فکر شده است! داریوش شایگان هم عضو انجمن فلسفه متعلق به فرح پهلوی و تا مدت ها سردبیر مجله ایران، متعلق به بنیاد مطالعات ایران (وابسته به اشرف پهلوی) بوده است.


پنج شنبه 89 شهریور 4 , ساعت 10:18 صبح

 خبرگزاری ایلنا نوشت :

مراسم افطاری خانه کارگر که هر ساله شب پانزدهم ماه مبارک رمضان و به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) برگزار می‌شود، امسال نیز در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و با حضور نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر حضرت امام خمینی بر سر سفره افطاری کارگران حاضر شد و روزه خود را در کنار کارگران گشود.


چهارشنبه 89 شهریور 3 , ساعت 7:15 عصر
 
 صداوسیما بخشی از سخنان نماینده یکی از تشکل‌های دانشجویی در دیدار با مقام معظم رهبری " را حذف کرد.

شبکه اول صدا و سیما در ادامه پخش سخنان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار روز 31 شهریور دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با مقام معظم رهبری، شب گذشته سخنان محمد افکانه دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر کشور را پخش کرد.

اما این شبکه بخشی از سخنان افکانه، یعنی آنجایی که گفت: "اگرچه بیشتر از سایر قوا می‌تواند بسترساز فساد و تبعیض باشد، فزون‌تر نیز، قدرت منزه کردن چهره کشور از آلودگی‌ها را دارد و خوشبختانه امروز با تلاش دلسوزان انقلاب و خواست مردم، دولتی بر سر کار است که شعارش عدالت‌خواهی است و قاطبه سیاست‌ها، روندها وکارگزارانش در نظر و عمل همسو با این شعار هستند، اما چه کنیم، که دلمان از، دست چپ و راست رئیس‌جمهور خون است. " را حذف کرد.

بنابراین گزارش، حسینیه امام خمینی، عصر روز 31 شهریور صحنه دیدار صمیمانه و پرشور هزاران نفر از دانشجویان دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.
در این دیدار 3 ساعته 12 نفر از نمایندگان گروه‌ها و تشکل‌های مختلف دانشجویی، دیدگاه‌های خود را درباره مهمترین مسائل علمی - دانشگاهی - فرهنگی - اجتماعی - سیاسی و اقتصادی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در میان گذاشتند.
سپس رهبر انقلاب اسلامی به پاسخگویی به برخی سوالات مطرح شده پاسخ داده و سخنران مهمی را ایراد فرمودند.

چهارشنبه 89 شهریور 3 , ساعت 5:4 عصر

مقامات شهر فیلادلفیا که سخت در تلاشند شرایط اقتصادی دشوار را پشت سر بگذارند، به‌دنبال دریافت مالیات از وبلاگ‌نویسان هستند.

به گزارش  ایسنا برخلاف آنچه که برخی از خروجی‌های رسانه‌یی گزارش کرده‌اند مالیات خاصی برای وبلاگ‌نویسان وجود ندارد اما مالیات تجاری وجود دارد که وبلاگ‌نویسان ساکن فیلادلفیا که از فعالیت وبلاگ‌نویسی خود پول کسب می‌کنند، شامل آن می‌شوند.

به گفته سخنگوی این شهر، مقامات خواهان آن هستند که وبلاگ‌نویسانی که از فعالیت خود درآمد دارند، کسب و کارشان را ثبت کرده و پرداخت مالیات را آغاز کنند و کسانی که برای سرگرمی وبلاگ‌نویسی می‌کنند، فعالیتشان کسب و کار محسوب نشده و مجبور نیستند مالیات پرداخت کنند.

مقامات این شهر اظهار نکرده‌اند تا چه مدتی با وبلاگ‌نویسان به‌عنوان مالیات دهنده برخورد خواهند کرد.

مسوولت ثبت به‌عنوان یک کسب و کار برعهده وبلاگ‌نویسان خواهد بود اما خود مقامات نیز به بررسی اینترنت خواهند پرداخت تا وبلاگ‌نویسان پولی را که ثبت‌نام نکرده‌اند، شناسایی کنند.


چهارشنبه 89 شهریور 3 , ساعت 5:2 عصر
 وزیر تولیدات جنگی مصر از تسلیحات ایران افسرده شد!

 

 وزیر امور تولیدات جنگی مصر گفت: توانمندی های تسلیحاتی ایران خطری برای اسرائیل به شمار نمی رود.

به گزارش  سایت خبری "الیوم السابع" مصر، سید مشعل اظهار داشت:  ایران با دخالت های خود در کشورهای عربی، خطری جدی برای این کشورهاست.

وزیر امور تولیدات جنگی مصر که پس از افتتاح نمایشگاه تولیدات جنگی با خبرنگاران سخن می گفت؛ ادامه داد: افزایش آرمان ها و جاه طلبی های نظامی ایران باعث شده تا بسیاری از کشورهای دنیا به دشمن ایران تبدیل شوند به ویژه کشورهای غربی که به شدت به دنبال توقف روند مسلح شدن ایران هستند.

مشعل اضافه کرد: ایران موشکی با برد سه هزار کیلومتر می سازد و با این کار در اروپا، دشمن سازی می کند. خطر از آنجا به سراغ ایران می آید. این روند باعث می شود این کشورها برای توقف رشد نظامی ایران ، گام هایی را بردارند.

وی افزود: هر کشوری که برای مسلح شدن برنامه ریزی می کند می بایست دشمنان خود، فاصله با این دشمن و توانمندی آنها را مشخص کند سپس به برنامه ریزی تسلیحاتی بپردازد. اگر مسلح شدن کشوری پیش از حد باشد باعث دشمن سازی می شود.

مشعل ادامه داد:  دلایل شفافی برای مسلح شدن ایران وجود ندارد. اگر ایران به دنبال تسلیح هسته ای است که این موضوع برای این کشور و برای کل منطقه خاورمیانه خطرناک است ولی اگر انرژی هسته ای را برای کاربرد انرژی به کار گیرد کوچکترین مشکلی نخواهد بود.

این وزیر مصری با تاکید بر این که ایران خطری برای اسرائیل نیست گفت: در جریان حمله اسرائیل به غزه و نیز جنگ با حزب الله ، ایران ، حتی یک گلوله هم به اسرائیل شلیک نکرد.

وزیر مشاور در امور تولیدات جنگی مصر همچنین تاکید کرد: مصر بالاترین رهبری سیاسی در منطقه را دارد. هیچ کس نمی تواند تصمیمی را بدون مصر اتخاذ کند. برخی کشورها مانند ایران قصد دارند این رهبری را به سمت خود منتقل کنند اما با موانع بسیاری روبه رو می شوند. ایران اقداماتی را برای ربودن رهبری منطقه از مصر به کار گرفته است ولی موازنه منطقه ای از مصر ناشی می شود.


چهارشنبه 89 شهریور 3 , ساعت 5:1 عصر

 

 در تازه‌ترین شماره مجله آمریکایی آتلانتیک، «مارک لینچ»، استاد علوم سیاسی و مدیر بخش مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جورج واشنگتن، با بررسی سیاست آمریکا در قبال ایران، حمله نظامی به آن کشور را کاری بی‌حاصل و فاجعه‌بار ارزیابی می‌کند.

به گزارش «تابناک»، به باور مارک لینج، دولت باراک اوباما، حساسیت جدی در برابر ایران در پیش گرفته، ولی طرفدار حمله پیش دستانه به ایران نیست.

.

از سوی دیگر، اسرائیل نیز بر خلاف همه هیاهوهای خود، به ‌واقع قصد حمله به ایران را ندارد؛ اما همه تبلیغات و سروصداها درباره حمله به ایران برای خلع سلاح کردن باراک اوباما و یا هموار کردن راه برای حمله نظامی توسط دولت آینده آمریکا به ایران است.

تحلیلگر مجله آتلانتیک، سپس خاطرنشان می‌کند که آمریکا و اسرائیل هر دو به خوبی می‌دانند، حمله به ایران فاجعه‌بار و بی‌نتیجه خواهد بود و چنین حمله‌ای، نخواهد توانست مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. علاوه بر این، نه آمریکا و نه اسرائیل در وضعیتی نیستند که از نظر توان نظامی، بتوانند وارد یک جنگ گسترده شوند؛ حمله به ایران حال، بار دیگر احساسات جهان اسلام را به شدت علیه آمریکا بر خواهد انگیخت.

«مارک لینچ» می‌افزاید: دلیل تمایل نداشتن باراک اوباما به گزینه حمله نظامی به ایران، ناشی از ضعف و بی‌سیاستی دولت وی نیست، همان گونه که رئیس جمهور آمریکا، نشان داده که با وجود مخالفت بخشی از افکار عمومی، تشدید جنگ در افغانستان را در پیش گرفته و برای گرفتن تصمیمات مهم تردید ندارد.

همچنین دولت باراک اوباما، مسأله هسته‌ای ایران را از آغاز، جزو اولویت‌های مهم خود گذاشته و تاکنون در تشدید فشار بین المللی بر ایران موفق بوده‌ است.

به باور نویسنده، در این میان، عامل بی‌صبری اسرائیل، استراتژی آمریکا در قبال ایران را با دشواری‌هایی روبه‌رو ساخته و آمریکا همواره باید در کنار پیشبرد سیاست ایران به نوعی رضایت و اعتماد اسرائیل را نیز جلب کند، چرا که در صورت وقوع حمله‌ای از سوی اسرائیل، این کار یا با آگاهی و هماهنگی آمریکا انجام خواهد گرفت و یا بدون اطلاع آمریکا و به شکل غافلگیرانه.
بنابراین، در حالت نخست، آمریکا مانع وقوع این حمله خواهد شد و در حالت دوم حمله‌ بدون اطلاع آمریکا، می‌تواند مناسبات آمریکا با دولت اسرائیل را به کلی دگرگون کند.

مارک لینچ بر این باور است، بخش اعظم تأکید اسرائیل بر احتمال حمله به ایران، با هدف اعمال فشار به دولت باراک اوباما و تأثیرگذاری بر عرصه سیاست داخلی آمریکا و در عین حال ایجاد ترس و سردرگمی در میان رهبران ایران است.

نویسنده در بخش بعدی تحلیل خود، به دلایلی می‌پردازد که طرفداران حمله نظامی به ایران برای توجیه سیاست خود برمی‌شمرند. به باور وی، موضوع هراس از قدرت‌گیری و گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران، واقع‌بینانه نیست، چون در سال‌های اخیر وجهه و نفوذ ایران در منطقه به شدت لطمه دیده ‌است.

دلیل دیگر به عنوان توجیه حمله نظامی به ایران، ترس، بدبینی و نگرانی‌های دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس عنوان می‌شود؛ اما در دو سال اخیر، وجهه ایران در میان افکار عمومی جهان عرب به شدت لطمه خورده؛ در عرصه بحران فلسطین ایران ابتکار عمل و مانور خود را از دست داده و اعتراضات گسترده علیه ایران پس از انتخابات سال گذشته، در میان بخش وسیعی از مردم کشورهای عربی که خود خواهان آزادی هستند، حس همدردی فراوانی را ایجاد کرده ‌است.

بار دیگر حمله نظامی به ایران، بخش‌های ناراضی و مردد از افکار عمومی در جهان عرب را به سمت حمایت از حکومت ایران خواهد کشاند.

مارک لینچ در ادامه تحلیل خود در مجله آتلانتیک می‌افزاید: دشمنی دولت‌های عربی با حکومت ایران را نباید به آن معنا تفسیر کرد که گویا آنها موافق حمله نظامی به ایران هستند. مدافعان سیاست حمله به ایران، با اتکا به سخنان خصوصی رهبران عرب، بر این باورند که گویا آنها از حمله به ایران دفاع خواهند کرد، ولی حقیقت این است که هیچ یک از سران و دولت‌های کشورهای عربی، هیچ گاه آشکارا و یا فعال، از حمله به ایران دفاع نخواهند کرد، به ‌ویژه اگر بحران اسرائیل و فلسطینیان در همین حالت انجماد باقی بماند.

تحلیلگر مجله آتلانتیک در پایان مطلب خود، به تجربه اخیر جنگ‌ها و حمله‌های نظامی آمریکا اشاره کرده و می‌نویسد: حمله نظامی به عراق، بر پایه دلایل و توجیه‌های بسیار ضعیف و شکننده‌ای صورت گرفته و امید همه این است که دولت آمریکا از این تجربه به خوبی آموخته باشد.

اگر امروزه کسانی هستند که از موفقیت سریع و کم‌هزینه حمله نظامی به ایران سخن میگویند، باید به یاد آورند که پیش از حمله نظامی به عراق نیز همین توجیه‌ها و ارزیابی‌های نادرست ارایه می‌شد.

حمله نظامی پیش دستانه به کشورهایی که فرض می‌شود، صاحب سلاح‌های کشتار و تخریب جمعی هستند، باید از دستور کار دولت آمریکا کنار گذاشته شود. امید این که گزینه نظامی درباره ایران به کنار گذاشته شود و به جای آن، روش‌های زیرکانه و خلاق دیپلماتیک، نقش و اهمیت بیشتری پیدا کند.


<   <<   21   22   23   24      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ