پنهان زیستى حضرت مهدى(ع) نه تنها چگونگى زندگى آن حضرت را در هاله اى از اسرار فرو برده که بسیارى از موضوعات مربوط به حیات آن حضرت را نیز جزو امور پنهان نظام هستى قرار داده است.
پنهان زیستى حضرت مهدى(ع) نه تنها چگونگى زندگى آن حضرت را در هاله?اى از اسرار فرو برده که بسیارى از موضوعات مربوط به حیات آن حضرت را نیز جزو امور پنهان نظام هستى قرار داده است.
یکى از مهم?ترین این امور پنهان، محل زندگى آن حضرت در طول غیبت ایشان است. از این رو بسیارى علاقه?مندند بدانند که خورشید پنهان در کدامین بخش از این کره خاکى به گذران عمر مى?پردازد و به بیان دیگر کدامین قسمت از زمین این منزلت را دارد؟
در این مقاله تلاش شده که به این پرسش پاسخ داده شود.
میلیونها انسان عاشق و شیفته صدها سال است که در هر پگاه آدینه زبان به ندبه مى?گشایند و این?گونه?مى?سرایند:
لیت شعرى أین استقرّت بک النّوى بل أىّ أرض تقلّک اوثرى: أبرضوى أو غیرها أم ذى طوى؟ عزیز علىّ أن أرى الخلق ولاترى.1
اى کاش مى?دانستم در چه جایى منزل گرفته?اى و چه سرزمین و مکانى تو را دربر گرفته است! آیا در کوه رضوایى و یا جاى دیگرى و یا در ذى?طوى هستى؟ دشوار است بر من که مردمان را ببینم و تو دیده نشوى.
حال براى روشن شدن این موضوع، پاى به گلستان کلام معصومین(ع) مى?گشاییم و با سیرى در کلام نورانى ایشان از آن انفاس قدسى براى حل این معما استمداد مى?طلبیم.
با یک نگاه کلى در این بوستان پر طراوت به چهار دسته روایت در این موضوع برمى?خوریم که هر یک، محل زندگى آن حضرت را در دوره?اى از حیات پر برکت ایشان به تصویر کشیده است. اگر چه در مورد برخى دوره?ها صراحت و روشنى بیشترى وجود دارد و برخى از دوره?ها بنا بر عللى به اجمال و ابهام پاسخ داده شده است.
این دوره?ها عبارتند از:
1. دوران زندگى با پدر بزرگوار خود امام حسن عسکرى(ع) (260-255ق)
شکى نیست که آن امام همام در شهر سامرا و در خانه پدرش امام حسن عسکرى(ع) دیده به جهان گشود و تا پایان عمر شریف پدر خود در کنار آن حضرت مى?زیست.
این دوران بنا بر قول مشهور از نیمه شعبان سال 255ق آغاز و در هشتم ربیع?الاول سال 260ق پایان یافت.
علاوه بر نقل موثق تاریخى، افراد فراوانى از این حادثه بزرگ پرده برداشته?اند:
شیخ صدوق(ره) در کتاب شریف کمال الدین و تمام النعمه - که یکى از مهم?ترین کتابهاى نگاشته شده در موضوع مهدویت است - داستان ولادت حضرت مهدى(ع) را این?گونه نقل کرده است:
حکیمه، دختر امام جواد(ع) گوید: امام حسن عسکرى(ع) مرا نزد خود فراخواند و فرمود: اى عمه! امشب افطار نزد ما باش که شب نیمه شعبان است و خداى متعال امشب حجت خود را که حجت او بر روى زمین است ظاهر سازد. گفتم: مادر او کیست؟ فرمود: نرجس. گفتم: فداى شما شوم اثرى در او نیست. فرمود: همین است که به تو مى?گویم. آمدم و چون سلام کردم و نشستم نرجس آمد کفش مرا بردارد و گفت: اى بانوى من و بانوى خاندانم، حالتان چطور است؟ گفتم: تو بانوى من و بانوى خاندان من هستى. از کلام من ناخرسند شد و گفت: اى عمه جان! این چه فرمایشى است؟ بدو گفتم: اى دخترجان! خداى متعال امشب به تو فرزندى عطا فرمایدکه در دنیا و آخرت آقاست...2 .
آن?گاه به صورت مفصل داستان را ذکر کرده است. این روایت از مهم?ترین روایات درباره ولادت حضرت مهدى(ع) است و دلالت بر ولادت حضرت مهدى(ع) در خانه امام عسکرى(ع) در سامرا دارد.
»ضوء ابن على« از مردى از اهل فارس که نامش را برده نقل مى?کند که:
به سامرا آمدم و در خانه امام حسن عسکرى(ع) ملازم شدم. حضرت مرا طلبید، من وارد شدم و سلام کردم. فرمود: براى چه آمده?اى؟ عرض کردم: براى اشتیاقى که به خدمت شما داشتم. فرمود: پس دربان ما باش. من همراه خادمان، در خانه حضرت بودم، گاهى مى?رفتم هر چه احتیاج داشتند از بازار مى?خریدم و زمانى که در خانه، مردها بودند، بدون اجازه وارد مى?شدم.
روزى [بدون اجازه] بر حضرت وارد شدم و او در اتاق مردها بود. ناگاه در اتاق حرکت و صدایى شنیدم، پس فریاد زد: بایست. حرکت مکن! من جرأت درآمدن و بیرون رفتن نداشتم، پس کنیزکى که چیز سر پوشیده?اى همراه داشت از نزد من گذشت. آنگاه مرا صدا زد که درآى، من وارد شدم و کنیز را هم صدا زد. کنیز نزد حضرت بازگشت. حضرت به او فرمود: از آنچه همراه دارى روپوش بردار. کنیز از روى کودکى سفید و نیکوروى پرده برداشت و خود حضرت روى شکم کودک را باز کرد، دیدم موى سبز که به سیاهى آمیخته بود از زیر گلو تا نافش روئیده است. پس فرمود: این است صاحب شما و به کنیز امر فرمود که او را ببرد.
پس من آن کودک را ندیدم، تا امام حسن عسکرى(ع) وفات کرد.3
نه تنها بستگان نزدیک و خدمتگزاران بیت امامت، آن حضرت را در شهر سامرا و در خانه امام عسکرى(ع) دیده?اند که بسیارى از یاران و خواص اصحاب امامت به شرف دیدار آن جمال چون آفتاب نائل آمده?اند و همگى حکایت از مدعاى زندگى امام مهدى(ع) در کنار پدر در شهر سامرا دارد.
»یعقوب بن منقوش« گوید:
بر امام حسن عسکرى(ع) وارد شدم و او بر سکویى در سرا نشسته بود و سمت راست او اتاقى بود که پرده?هاى آن آویخته بود. گفتم: اى آقاى من صاحب?الامر کیست؟ فرمود: پرده را بردار. پرده را بالا زدم، پسر بچه?اى به قامت پنج وجب بیرون آمد با پیشانى درخشان و رویى سپید و چشمانى دفرّافشان و دو کف ستبر و دو زانوى برگشته. خالى برگونه راستش و گیسوانى بر سرش بود. آمد و بر زانوى پدرش ابو محمد نشست. آن?گاه به من فرمود: این صاحب شماست. سپس برخاست و امام بدو گفت: پسرم! تا وقت معلوم داخل شو و او داخل اتاق شد و من بدو نگریستم. پس به من فرمود: اى یعقوب! به داخل بیت برو و ببین آنجا کیست. من داخل شدم اما کسى را ندیدم.4
همچنین »احمد بن اسحاق« گوید:
بر امام حسن عسکرى(ع) وارد شدم و مى?خواستم از جانشین پس از وى پرسش کنم. او آغاز سخن کرد و فرمود: اى احمد بن اسحاق خداى متعال از زمان آدم(ع) زمین را خالى از حجت نگذاشته است و تا روز قیامت نیز خالى از حجت نخواهد گذاشت. به واسطه اوست که بلا را از اهل زمین دفع مى?کند و به خاطر اوست که باران مى?فرستد و برکتهاى زمین را بیرون مى?آورد.
گفتم: اى فرزند رسول خدا، امام و جانشین پس از شما کیست؟ حضرت شتابان برخاست و داخل خانه شد و سپس برگشت در حالى که بر شانه?اش کودکى سه ساله بود که صورتش مانند ماه شب چهارده مى?درخشید. فرمود: اى احمد بن اسحاق! اگر نزد خداى متعال و حجت?هاى او گرامى نبودى این فرزند را به تو نمى?نمودم. او هم?نام و هم?کنیه رسول خدا(ص) است. کسى است که زمین را پر از عدل و داد مى?کند؛ همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد.
اى احمد بن اسحاق! مثل او در این امت، مثل خضر و ذوالقرنین است. او غیبتى طولانى خواهد داشت که هیچ?کس در آن نجات نمى?یابد، مگر کسى که خداى متعال او را در اعتقاد به امامت ثابت بدارد و در دعا به تعجیل فرج موفق سازد.
احمد بن اسحاق گوید: گفتم: اى مولاى من! آیا نشانه?اى هست که قلبم بدان اطمینان یابد؟ آن کودک به زبان عربى فصیح به سخن درآمد و فرمود: أنا بقیّةاللَّه فى أرضه والمنتقم من أعدائه. اى احمد بن اسحاق! پس از مشاهده، جست?وجوى نشان مکن. احمد بن اسحاق گوید: من شاد و خرم بیرون آمدم.5
بنا بر روایات فوق و دهها روایت دیگر تردیدى نخواهد ماند بر این?که حضرت مهدى(ع) در طول حیات امام عسکرى(ع) همراه ایشان و در شهر سامرا مسکن و مأواى داشته?اند و اگر چه در این دوران نیز مخفیانه زندگى مى?کرده?اند ولى عده فراوانى از نزدیکان و شیعیان ایشان را دیده?اند.
2. دوران غیبت صغرا (260 تا 329ق.)
غیبت صغرا عبارت است از دوران پنهان زیستى کوتاه مدت حضرت مهدى(ع) که طبق نظر مشهور با شهادت امام حسن عسکرى(ع) (سال 260ق.) آغاز شده و با رحلت چهارمین نایب خاص آن بزرگوار (سال 329ق.) به پایان رسیده است که مجموعاً 69 سال مى?شود.
اگر چه به?روشنى محل زندگى آن حضرت در این دوران مشخص نیست ولى از روایات و قرائن به دست مى?آید که این مدت را حضرت عمدتاً در دو منطقه سپرى کرده?اند: یکى منطقه عراق و دیگر مدینه منوره که البته روایات متعددى بر این مطلب دلالت دارد.
از امام صادق(ع) در این زمینه نقل شده است که فرمود:
للقائم غیبتان إحداهما قصیرة والأخرى طویلة. الغیبة الأولى لایعلم بمکانه فیها إلّا خاصّة شیعته والأخرى لایعلم بمکانه فیها إلّا خاصّة موالیه.6
براى [حضرت] قائم(ع) دو غیبت است. یکى کوتاه و دیگرى طولانى. در غیبت اول جز شیعیان مخصوص از جاى آن حضرت خبر ندارند و در غیبت دیگر جز دوستان مخصوصش از جاى او خبر ندارند.
در دوران غیبت صغرا، از سفیران چهارگانه (نواب خاص) کسى نزدیک?تر به آن حضرت ذکر نشده است و ایشان هم تماماً در عراق و همواره با حضرت در ارتباط بوده?اند و توقیعات فراوانى از طرف حضرت به دست آنها شرف صدور یافته است. بنابراین مى?توان گفت بخشى از عمر آن حضرت در این دوران در عراق سپرى شده است.
دسته?اى دیگر از روایات به صورت مطلق (بدون در نظر گرفتن صغرا و کبرا بودن غیبت) زندگى حضرت را در دوران غیبت در مدینه منوره ذکر کرده?اند که با توجه به روایات دسته نخست مى?توان گفت بخشى از عمر آن حضرت نیز در مدینه سپرى شده است.
امام باقر(ع) در این?باره فرمود:
لابدّ لصاحب هذا الأمر من عزلة... و نعم المنزل طیّبة.7
به ناگزیر براى صاحب این امر عزلت و گوشه?گیرى خواهد بود... و طیبه (مدینه) چه منزلگاه خوبى است.
همین روایت در کتاب شریف اصول کافى با اندک تفاوتى از امام صادق(ع) این گونه روایت شده است:
لابدّ لصاحب هذا الأمر من غیبة ولابدّ له فى غیبتة من عزلة و نعم المنزل الطیّبة.8
به ناچار صاحب?الامر غیبت کند و به ناچار در زمان غیبتش گوشه?گیرى کند، چه خوب منزلى است طیبه (مدینه).
هم?چنین ابوهاشم جعفرى مى?گوید:
به امام عسکرى(ع) عرض کردم: بزرگوارى شما مانع مى?شود تا از شما پرسش نمایم، پس اجازه بفرمایید سؤالى بپرسم. حضرت فرمود: بپرس. عرض کردم: اى آقاى من! آیا فرزندى دارید؟ فرمود: بله. گفتم: اگر اتفاقى رخ داد کجا او را پیدا کنیم؟ پس فرمود: در مدینه.9
بنابراین جمع بین دو دسته روایات به این صورت است که آن حضرت در مدینه حضور داشته?اند؛ ولى به خاطر ارتباطى که آن حضرت با نواب خاص داشته?اند بخشى از عمر خود را در عراق سپرى نموده?اند.
3. دوران غیبت کبرا
اصطلاحاً غیبت کبرا به مدت زمان پنهان زیستى حضرت مهدى(ع) گفته مى?شود که با وفات آخرین نایب خاص در سال 329ق آغاز و همچنان ادامه دارد و تنها خداوند متعال است که پایان آن را مى?داند.
این دوران ویژگیهایى دارد که آن را از دوران غیبت صغرا کاملاً متمایز مى?سازد که از جمله آن ویژگیها کامل شدن غیبت آن حضرت است.
به همان اندازه که پنهان زیستى حضرت مهدى(ع) در این دوران به کمال مى?رسد و نیابت و سفارت همانند دوران غیبت صغرا وجود ندارد، محل زندگى آن حضرت نیز نامشخص?تر مى?شود و در این دوران است که هرگز به?طور قطع نمى?توان مشخص نمود آن حضرت در کجا زندگى مى?کند.
البته روایات در این باره به محلهاى مختلفى اشاره کرده?اند که برخى از آنها از این قرارند:
الف) مدینه طیبه
همان?طور که قبلاً نیز اشاره شد برخى از روایات به صورت عام و بدون قید زمان غیبت صغرا، مدینه را به عنوان جایگاه آن حضرت در دوران غیبت مورد اشاره قرار داده?اند.
ب) ناحیه ذى?طوى
ناحیه ذى?طوى در یک فرسخى مکه و داخل حرم قرار دارد و از آنجا خانه?هاى مکه دیده مى?شود. برخى از روایات آن محل را به عنوان جایگاه حضرت مهدى(ع) در دوران غیبت معین کرده?اند.
امام باقر(ع) در این باره فرمود:
یکون لصاحب هذا الأمر غیبة فى بعض هذه الشّعاب و أومأ بیده إلى ناحیة ذى طوى.10
صاحب این امر را در برخى از این درّه?ها غیبتى است و با دست خود به ناحیه ذى?طوى - که نام کوهى است در اطراف مکه - اشاره نمود.
در برخى دیگر از روایات نیز ذکر شده که حضرت مهدى(ع) قبل از ظهور در »ذى?طوى« به سر مى?برد و آن?گاه که اراده الهى بر ظهور آن حضرت تعلق گیرد از آنجا وارد مسجدالحرام مى?شود.
امام باقر(ع) در این باره فرموده?اند:
إنّ القائم یهبط من ثنیّة ذى طوى فى عدّة أهل بدر ثلاثمأة و ثلاثة عشر رجلاً حتى یسند ظهره إلى الحجر الأسود و یهتزّ رایة الغالبة.11
قائم(ع) در میان گروهى به شمار اهل بدر - سیصد و سیزده تن - از گردنه ذى?طوى پایین مى?آیند تا آن?که پشت خود را به حجرالاسود تکیه مى?دهد و پرچم پیروز را به اهتزاز درمى?آورد.
ج) دشتها و بیابانها
از برخى روایات نیز استفاده مى?شود که آن حضرت در طول غیبت کبرا محل خاصى ندارد و همواره در سفر به سر مى?برد.
از امام باقر(ع) نقل شده است که وقتى شباهتهاى حضرت مهدى(ع) به انبیا را بیان نمودند چنین فرمودند:
و امّا شبهه من عیسى فالسّیاحة12.
و اما شباهت حضرت مهدى(ع) به حضرت عیسى(ع) جهانگردى [و نداشتن مکانى خاص] است.
در توقیعى که از حضرت مهدى(ع) به نام شیخ مفید صادر شده است، نیز به نامعلوم بودن مکان حضرت مهدى(ع) اشاره شده است.
در آن نوشته چنین آمده است:
... و إن کنّا ثاوین بمکاننا النّائى عن مساکن الظالمین حسب الّذى أراناه اللَّه لنا من الصّلاح شیعتنا المؤمنین فى ذلک مادامت دولة الدنیا للفاسقین... .13
... با این?که ما براساس فرمان خداوند و صلاح واقعى ما و شیعیان مؤمن?مان تا زمانى که حکومت در دنیا در اختیار ستمگران است در نقطه?اى دور و پنهان از دیده?ها به?سر مى?بریم... .
همچنین در پاره?اى از ملاقاتهاى معتبر که در دوران غیبت کبرا نقل شده است، حضرت به این نکته اشاره فرموده?اند.
»على بن ابراهیم بن مهزیار« پس از نقل ملاقات خود با حضرت مهدى(ع) به نقل از ایشان چنین مى?گوید: آن حضرت فرمود:
یابن المازیار أبى أبو محمد عهد إلىّ ألّا أجاور قوماً غضب اللَّه علیهم... وأمرنى ألّا أسکن من الجبال إلّا وعرها ولا من البلاد إلّا قفرها.14
همانا پدرم ابو محمد با من عهد فرمودند که در مجاورت قومى که خداوند بر آنان غضب کرده است قرار نگیرم... و به من فرمود که در کوهها ساکن نشوم مگر قسمتهاى سخت و پنهان آن و در شهرها ساکن نشوم مگر شهرهاى متروکه و بى?آب و علف.
این نامعلوم بودن محل زندگى آن حضرت در دوران غیبت کبرا سبب شده تا عده?اى به گمانه?زنى?هایى بعضاً سست و واهى بپردازند و به طرح محلهایى که اثبات آنها کارى بس مشکل است روى آورند.
افسانه جزیره خضرا یا مثلث برمودا و مانند آن حکایتهایى است که در تاریخ پر فراز و فرود این اعتقاد رخ نموده است، ولى همواره روشنگرانف این مذهبف حق، مردم را از لغزش در این بیراهه?ها برحذر داشته?اند.
4. دوران ظهور و حکومت مهدى(ع)
دوران ظهور که درخشان?ترین فراز تاریخ و بهترین دوران حیات انسانى است، ویژگیهاى فراوانى دارد که از جمله مهم?ترین آنها حاکمیت آخرین معصوم و حجت الهى است. درباره محل زندگى حضرت مهدى(ع) و حکومت آن حضرت در عصر ظهور، روایات فراوانى وجود دارد. عمدتاً در این روایات، مسجد سهله را منزل آن حضرت و شهر کوفه را به عنوان پایگاه حکومتى آن حضرت معرفى کرده?اند.
مسجد سهله شرافت بسیارى دارد؛ از جمله در روایات ذکر شده که در این مسجد، هزاران پیامبر به نماز ایستاده?اند.
»صالح بن ابوالاسود« گوید: امام صادق(ع) سخن از مسجد سهله راند، آنگاه فرمود:
أما إنّه منزل صاحبنا إذا قام بأهله.15
به?درستى که مسجد سهله منزل صاحب ماست آنگاه که [پس از قیام] با اهل خود در آنجا فرود آید.
هم?چنین آن حضرت به ابابصیر فرمود:
یا أبا محمد کأنّى أرى نزول القائم فى مسجد السّهلة بأهله و عیاله.
اى ابا محمد، گویا حضرت قائم را در مسجد سهله مى?بینم که با زن و فرزندانش در آن نازل مى?شوند.
ابوبصیر پرسید: آیا مسجد سهله خانه?اش خواهد بود؟ حضرت فرمود:
نعم، هو منزل إدریس و ما بعث اللَّه نبیّاً إلّا وقد صلّى فیه والمقیم فیه کالمقیم فى فسطاط رسول اللَّه و ما من مؤمن ولا مؤمنة إلّا و قلبه یحنّ إلیه و ما من یوم ولا لیلة إلّا والملائکة یأوون إلى هذا المسجد یعبدون اللَّه.16
آرى، این مسجد، منزل ادریس است. خداوند هیچ پیامبرى را برنینگیخت، مگر آن?که در این مسجد نماز گزارد. هر کس در این مسجد بماند مانند آن است که در خیمه رسول خدا(ص) اقامت کرده است. هیچ مرد و زن مؤمنى نیست، مگر آن?که دلش به سوى آن مسجد پرمى?کشد. روز و شبى نیست مگر آن?که فرشتگان به این مسجد پناه مى?برند و در آن به عبادت خدا مى?پردازند.
همان?طور که اشاره شد، کوفه نیز مرکز حکومت مهدى(ع) قلمداد شده است.
چگونگى زندگى در عصر ظهور به روشنى مشخص نشده ولى به نظر مى?رسد تفاوت بسیارى با نحوه زندگى امروزى داشته باشد. تکامل علوم بشرى، کمال عقلانى بشر، توسعه خارق?العاده امکانات و رفاه عمومى، امنیت فراگیر بر کل کره زمین و... به?طور قطع، ویژگیهایى را براى زندگى در آن زمان ایجاد خواهد نمود که امروز درک دقیق آن براى ماکارى بس مشکل است.
از امام باقر(ع) نقل شده که در بخشى از یک روایت طولانى فرمود:
ثمّ یتوجّه إلى الکوفة فینزلها و تکون داره.17
آنگاه [حضرت مهدى(ع)] به سوى کوفه مى?رود پس آنجا را براى منزل برمى?گزیند و کوفه خانه او خواهد بود.
پى?نوشتها :
1 . سیدبن طاووس، الاقبال، ص298.
2 . شیخ صدوق، کمال?الدین و تمام النعمه، ترجمه منصور پهلوان، ج2، ص143.
3 . محمدبن یعقوب کلینى، اصول کافى، ترجمه سید جواد مصطفوى، ج2، ص119.
4 . کمال?الدین و تمام النعمه، ج2، ص164.
5 . همان، ج2، ص80.
6 . اصول کافى، ج2، ص141.
7 . شیخ طوسى، کتاب الغیبة، ص162.
8 . اصول کافى، ج2، ص140؛ ابن ابى زینب، غیبت نعمانى، ص188.
9 . اصول کافى، ج2، ص118؛ شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص348؛ کتاب الغیبة، شیخ طوسى، ص232.
10. غیبت نعمانى، ص181.
11. همان، ص315.
12. طبرى، دلائل إلامامه، ص291.
13. علامه محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج53، ص174.
14. کتاب الغیبة، شیخ طوسى، ص263.
15. شیخ طوسى، التهذیب، ج2، ص252.
16. بحارالانوار، ج52، ص317.
17. کتاب الغیبة، شیخ طوسى، ص475
در سایه تحولات جاری کشور لبنان و با توجه به حجم گسترده تبلیغات غرب علیه حزب الله در خصوص رأی اولیه دادگاه ویژه تحقیق ترور "رفیق حریری" نخست وزیر اسبق لبنان، گروه ها و سران لبنانی در طی دوهفته اخیر یکی پس از دیگری برای رایزنی و مشورت با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به دیدار وی می روند.
آنچه در این دیدارها قابل توجه است وجود تابلوهای آیات قرآنی است که در دیوار اتاق پذیرایی نصب شده است.
این تابلوها بنابر نوع گروه یا افراد دیدار کننده با سید حسن نصرالله تغییر می یابند.
به طور مثال وقتی دیدار کننده افرادی مانند "سلیمان فرنجیه "رییس حزب مسیحی "المرده" و یا "وئام وهاب" رییس حزب دروزی توحید لبنان بودند، تابلویی با عبارت "یا حی یا قیوم" در اتاق نصب شده بود.
در هنگام دیدار خانواده علامه فقید "سید محمد حسین فضل الله" مرجع تقلید شیعه لبنان با سید حسن نصرالله دیوار با تابلوی عکس "سوره حمد" مطابق با مناسبت (مشکی) مزین شده بود.
در دیدار "ولید جنبلاط " رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان دیوار اتاق پذیرایی با تابلوی زیبای اسماء حسنی مزین شده بود.
همچنین "رهبران عمل اسلامی" در اتاقی مزین به تابلوهایی با عکس سوره "الناس" و سوره "الفلق" به دیدار سید حسن نصرالله رفتند.
اینکه چه حکمتی در پشت انتخاب این تابلوها خوابیده است، شاید کمی سخت باشد، اما اجمالا می توان گفت وجود همیشگی این تابلوها با کلمات آیات قرآنی در تمامی دیدارها در سخت ترین شرایط امنیتی نشان از توکل محکم سید حسن نصرالله به خدای متعال دارد.
به گزارش ایسنا محمود احمدینژاد در پنجمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر خطاب به کشورهای اروپایی با تاکید بر اینکه ما اهل دعوا نیستیم و از بگو مگو و تحریم استقبال نمیکنیم، خاطرنشان کرد: ما اهل دوستی و منطقیم و هرکس با ما دوستی کرده سودش را برده است و باید بدانید که این بداخلاقیها جز اینکه آبروی شما را ببرد اثری ندارد.
دیگر اظهارات احمدینژاد بدین قرار است :
• هرکس تصمیم بگیرد علیه ملت ایران اقدامی کند و کشتیهای ایرانی را بازرسی کند بلافاصله عکسالعمل ملت ایران را دریافت خواهد کرد که تجربه نشان داده این عکسالعمل پشیمان کننده است.
• ملت ایران صدها مورد نظیر شماها را دفن کرده و چیزی باقی نمانده است که این مساله با تدبیر و منطق و مدیریت بوده است.
• زورتان به ایران نمیرسد و میخواهید چند فقیر بیچاره را در منطقه مورد هدف قرار دهید که به نتیجهای نمیرسید. بدانید که هر تهدید دشمن مانند گذشته در کارخانه فرهنگسازی ملت ایران تبدیل به فرصت میشود.
• میگویند که بنزین را تحریم میکنیم. این از آرزوهای من است که بنزین تحریم شود. ظرف دو روز 17 میلیون لیتر جایگزین میکنیم. همه کارها را انجام دادهایم و کلیدش آماده و در دست ماست. هر چیزی را که میخواهند تحریم کنند ببینند ظرف چند ماه کارآفرینان ما بهترینش را جای آن میگذارند. میخواهید ایمان، اراده، همت، عشق و یک ملت بزرگ را تحریم کنید؟
• همه قدرتشان همین است. افرادی بدوی و ابتدایی که تنها دندان نشان میدهند. نمیدانند که با چه کسی حرف میزنند و دقیقا همان کاری را میکنند که ما میخواهیم.
• نه اینکه ما بخواهیم و یا اینکه دوست داشته باشیم بلکه برنامههایی برای مدیریت جهانی داریم که آنها دقیقا همان کار را انجام میدهند.
• ما بدون هزینه به جلو میرویم و بزرگترین دشمنان تاریخی ملت ایران را با کمترین هزینهها به زیر میکشیم.
• امیدواریم این حرفها را بشنوند و خودشان را اصلاح کنند. ما خواهان عدالت و احترام در روابط هستیم که هرکس رعایت نکند خودش را به دره سقوط و نیستی رهنمون شده است.
• چرا تا این حد قدرتهای فاسد جهانی از دست ملت ایران عصبانیاند؟ چرا امروز تنها حرف رسانههای دنیا ایران است؟ آیا واقعا از ایران میترسند؟ میگویند ایران خطری برای امنیت جهانی است و این حرفی است که خودشان درست کرده، تکرار و باور میکنند. ایرانی که در طول تاریخ آزارش به کسی نرسیده و مورد هجوم سنگینترین تجاوز قرار گرفته است همواره پیام دوستی برای صلح و بشریت داشته است.
• آنها از بیدار شدن روح تمدنساز و فرهنگآفرین ملت ایران به شدت نگرانند. میدانند که چه پتانسیل و توانمندیای در ایران خوابیده است و اگر بیدار شود حنای آنها رنگی نخواهد داشت.
• وقتی در عرصه هستهیی به پیش میرویم نگرانند، وقتی در عرصه بیوتکنولوژی به پیش میرویم باز هم نگرانند، حتی میگوییم که میخواهیم هدفمند کردن یارانهها را اجرا کنیم باز هم نگرانند. امروز هم سازهایشان را کوک کردهاند و دست در دست هم داده و خیال میکنند که با راه انداختن سر و صدا و جنگ روانی میتوانند ملت ایران را به عقبنشینی وادار کنند.
• آنها میدانند ما اهل جنگ و تجاوز نبوده و نیستیم اما اگر کسی دستدرازی کند ملت ایران دستش را از بازو قطع میکند.
• ملت ایران در گذشته سرزمینها و ملتها را با لشکرکشی فتح نکرد بلکه با تدبیر و سیاستورزی آنها را به زیر کشید. ما امروز نیز برای مقابله با آمریکا نیاز به جنگ نداریم. تدبیر، فرهنگ و وحدت ایرانی آنها را به زیر میکشد و آنها این مساله را میدانند اما جرأت گفتن ندارند.
• بیچارهها شما از یک بمب اتمی ایران میترسید؟ شما که چند هزار بمب دارید. این نشان میدهد شما دروغگو، ترسو و فریبکارید.
• این قدرتها از اینکه روح ملت ایران بزرگ شده و بیدار میشود ناراحت و نگرانند و با این قبیل داستانپردازیها و سناریوی حمله به برخی کشورهای خاورمیانه و شلوغ کردن این منطقه میخواهند فلش را به سمت ایران نشانه بگیرند که ایران قصد ساخت بمب دارد.
سایت رادیو امریکا مدعی شده این افراد به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات از کشور خارج شده اند و روز گذشته دولت آلمان 12 نفر از آنان را پذیرفته و قرار است یک نفر دیگر در این هفته وارد شود. بقیه اکثرا هنوز در ترکیه هستند.
این رسانه مدعی شده آلمان در آغاز قصد داشت بالغ بر ?? ناراضی را بپذیرد، اما این تعداد را در پی فشار گروه های طرفدار حقوق بشر و ایرانیان تبعیدی که هم اینک در آن کشور زندگی می کنند افزایش داد.
سایت رجانیوز نوشت :
روزنامه "استار" کانادا امروز در مقاله ای نوشت که آقای افشین نعمتی که با برپایی یک کنفرانس تلویوزیونی و مطبوعاتی اعلام کرده است که دارای مدرک دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه یورک کانادا را در اختیار دارد و مدلهای موی مورد تأیید وزارت ارشاد در موسسه کانادایی خود طراحی کرده است که طبق تحقیقات نویسنده روزنامه استار این ادعاها کذب است.
او که برای ایجاد جذابیت برنامه خود اعلام کرده بود که در کانادا زندگی کرده و در دانشگاه تحصیل کرده است که با استعلامی که از دانشگاه "یورک" بهعمل آمد، مشخص شد که نامبرده هیچگونه سابقه تحصیلی در این دانشگاه ندارد.
به نوشته این روزنامه کانادایی، عضو انجمن یهودیان سرگردان تورنتویی- ایرانی که ازپرچم دولت کانادا بر روی سربرگ های خود استفاده میکند به وزارت ارشاد ایران مشاوره برای طراحی مدل موی مردانه ایرانی میدهد و همچنین در ایران کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرده است.
در همین ارتباط، خانم لیندا جی ناجل رئیس بخش استاندارهای تبلیغاتی سازمان انتشار تبیلغات شهر تورنتو کانادا می گوید که هیچوقت در مورد هویت کانادایی این شرکت اطلاعاتی نداشته است و با نگاه اول به وب سایت این شرکت متوجه میشود که ادعاهایش ساختگی است، کمپانی او بهنام "آماگا" وجود خارجی ندارد و شماره تلفنی که او برای تماسهای خود مشخص کرده، متعلق به شخص دیگری است.
اما تلویزیون ایران هم در دام این فرد شیاد افتاده است و در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که با حمایت وزارت خارجه ایران قصد دارند یک آکادمی مخصوص آرایش موی مردانه برای تبلیغات ایرانی- اسلامی در کانادا راه اندازی کنند، اگرچه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بهتازگی اعلام کرده که دخالتی در ارائه این مدلها نداشته است.
روزنامه ایران نوشت:
در جلسه کمیته جذب هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) که چندی پیش برگزار شد، موضوع قطع همکاری با تعدادی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه که نتوانستهاند ظرف پنج سال، دورهپیمانی خود را به رسمی - آزمایشی تبدیل کنند، مطرح و مقرر شد، قرارداد آنها با دانشگاه لغو شود.
براساس این گزارش بررسیها نشان میدهد که برخی اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه الزهرا که از نظر علمی در سطح غیرقابل قبول قرار دارند، همگی از دوستان زهرا رهنورد در دوران اصلاحات بودهاند که به واسطه رابطه و دوستی با وی به عضویت هیأت علمی دانشگاه درآمدهاند.
ایسنا نوشت:
ناظر سلامت مردان هاروارد در گزارشی اعلام کرد: تنهایی، افسردگی و انزوای اجتماعی باعث میشود مردان بیوه، مجرد و مردانی که از همسران خود طلاق گرفتهاند با سرعت بیشتری نسبت به مردان متاهل به استقبال مرگ بروند.
با توجه به این ارتباط، مردان متاهل شاد و خوشبخت باید برای سلامتی خود از همسرانشان قدردانی کنند.
بر اساس این گزارش، تحقیقی که روی 127 هزار و 545 مرد بالغ آمریکایی انجام گرفته نشان داده است که مردان متاهل بیشتر از مردان تنها و بدون همسر عمر میکنند و بعلاوه مردانی که پس از 25 سالگی ازدواج میکنند در مقایسه با مردانی که قبل از 25 سالگی متاهل میشوند، بیشتر از سلامتی برخوردار هستند.
همچنین در تحقیق دیگری که طی یک دوره 10 ساله روی 3 هزار و682 فرد بالغ انجام گرفت، معلوم شد که به طور متوسط نرخ مرگ ومیر زودرس در مردان متاهل 46 درصد کمتر از مردان مجرد است.
این پژوهش تاکید دارد: مردان تنهای مبتلا به سرطان کمتر برای درمان خود اقدام میکنند و احتمال پیشرفت بیماری آنها بیشتر است. همچنین در بین مردان مبتلا به سرطان پروستات آنهایی که متاهل هستند، احتمال درمانشان 69 درصد بیشتر است.
این گزارش میافزاید: مردانی که دچار انزوای اجتماعی هستند، 82 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی هستند.
به گزارش مجله رجیستر، در مجموع مردان متاهل بیشتر و بهتر از خود مراقبت میکنند و بیشتر به دنبال مراقبتهای پزشکی پیشگیرانه میروند در حالی که تغذیه نامطلوب و سایر عادات بد، اغلب مردان تنها را که کسی مراقب سلامتی و غذای آنها نیست از پای درمیآورد.
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از دستور موقت برای محرومیت دو بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس و یک بازیکن تیم سایپا در فصل جدید مسابقات لیگ برتر خبر داد. |
| ||
حمید علی عسگرو سامان آقازمانی (پرسپولیس) وعلی زینالی(سایپا) به دلیل شرکت نکردن در اردوهای قبلی تیم فوتبال امید بطور موقت از همراهی تیم های باشگاهی خود در لیگ برتر محروم خواهند بود. گزارش غیبت بازیکنان مذکور از سوی سرپرست تیم فوتبال امید به فدراسیون فوتبال گزارش شده و کمیته انضباطی نیز با صدور دستور موقت رای محرومیت این سه بازیکن را صادر کرده است. هفته گذشته نیز کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، سینا عشوری و امید ابوالحسنی از تیم ذوب آهن و علیرضا حدادی فر از تیم ملوان بندر انزلی را به دلیل حاضر نشدن در اردوی تیم فوتبال امید ازهمراهی باشگاه های خود در مسابقات رسمی محروم کرد. |
آیتالله العظمی صافی گلپایگانی به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان سرودهای در وصف امام زمان (عج) منتشر کرده است که ابیات آن به ترتیب با حروف «یا ابا صالح المهدى ادرکنى» آغاز میشود.
متن سروده این مرجع تقلید به شرح ذیل است:
یا ابا صالح المهدى ادرکنى
ى
یا امام العَصر یا کهفَ الاَمان
یا جمال الکَون یا قطبَ الزَّمان
ا
اى ز فیضت ما سِوالله برقرار
وى طفیل هستیات کون و مکان
ا
اى سپهر عدل و مصباحِ یقین
وى جنابت قبلهی کرّوبیان
ب
بندهی درگاه تو افلاکیان
ریزهخوار خوانِ تو پیر و جوان
ا
اى نگهدارندهی دین خدا
وى پناه و مُنجى مستضعفان
ص
صبر ما زین شام هجران شد تمام
رفت از کف طاقت و تاب و توان
ا
الفراقُ الفراقُ الفراق
الامانُ الامانُ الامان
ل
لا تدعنا فى النوائب الغیاث
ادرک العبد الضعیف المستهان
ح
حجّتاللّهى و مصباحِ هدى
ز امر یزدانى به عالم حکمران
ا
آنکه سر بگذاشت بر خاکِ درت
خاک درگاهش بود رشک جنان
ل
لاینال الجنة الّا من یکون
شیعة المهدى امام انس و جان
م
من تو را تا جُستهام حق جُستهام
اى سلیل خاتم پیغمبران
ه
هر که سر برتافت از درگاه تو
گشت محکوم عذاب جاودان
د
در جلال و قدر تو حیران عقول
در بیان مدح تو الکن زبان
ى
یا امینَ الله عَجِّل فى الظّهور
وانْصُرِ الاِسلام بِالنّصرِ العیان
ا
اوفِتاده دین و احکام خدا
شرح و تفسیرش به رأى جاهلان
د
در نظامات و هدایتهاى شرع
باب تحریف آمده اندر میان
ر
ریشهی بیداد و نامردى بزن
پُر ز انصاف و عدالت کن جهان
ک
کاخ استکباریان کن منهدم
سرنگون کن رایت وهّابیان
ن
نام آمریکا و روس بلشویک
محو کن با سایر بیگانگان
ى
یا ولىَّ الله «لطفى» را مخواه
بیش از این اندر فراقت خسته جان
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سیری در زندگی و مبارزات مرحوم آیت الله سید هادی خسروشاهی
شیخ سلار دیلمی سندی است بر قدمت تشیع در تبریز
ساختمان دادگاه عمومی خسروشاه کلنگ زنی شد
رییس جمهور بر بالین رهبر معظم انقلاب: عکس
فرمانده حوزه بسیج خسروشاه:دوران دفاع مقدس تمرین و آزمون ایثار بو
جلسه مدیران مدارس منطقه خسروشاه باحضور فرماندار برگزار شد
شعری بسیار زیبا در وصف امام مهربانی ها امام رضا (ع)
افتتاح پژوهش سرای دانش آموزی و مرکز بهبود اختلالات یادگیری امید
جلسه شورای اداری خسروشاه با حضور فرماندار تشکیل شد
بازدید سرزده مدیرکل آموزش و پرورش استان از مدارس منطقه خسروشاه
[عناوین آرشیوشده]