سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مؤمن نسبت به لغزش برادرش، مهربان و آسانگیر است و [حقّ ] دوستی دیرین را رعایت می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 89 خرداد 28 , ساعت 9:9 عصر
کار هوشمندانه کامرانی‌فر

 

 هوشنگ نصیرزاده

 

حسن کامرانی‌‌فر که بعد از 16 سال خاطره حضور کمک‌داور ایرانی را در جام‌جهانی زنده می‌کرد، در نیمه دوم بازی تیم‌های فرانسه- مکزیک مهم‌ترین تصمیم زندگی ورزشی‌اش را گرفت.

او در نیمه اول یک بار آفساید واضحی از دیابی بازیکن فرانسه اعلام کرد ولی در سایر دقایق کم‌کار بود و این صالح  المرزوقی کمک‌داور اماراتی بود که در چندین صحنه مشکوک به خوبی عمل کرد.

اما در نیمه  دوم  وظیفه کنترل خط حمله ناآرام مکزیک به عهده  کامرانی‌فر بود. او در یک صحنه‌ای که هرناندز با پای عقب مدافع آخر فرانسه در یک خط قرار گرفته بود اجازه بازی داد و همین صحنه تبدیل به گل اول مسابقه شد. اما به طور قطع کامرانی‌فر نمی‌دانست که تصاویر تلویزیونی بلافاصله این تصمیم مهم او را تأیید کرده‌اند. اگرچه فیفا بلافاصله در هتل  محل اقامت داوران با یک تیم سه نفره کارشناسی که تونی برایان از انگلیس نیز جزو آ‌نها بوده تصمیم کمک‌داور ایرانی را هوشمندانه توصیف  کردند.

خلیل ابراهیم الغمدی داور عربستانی که مکزیکی‌ها سعی داشتند با فریاد زدن بر سر او بازی را از کنترلش  خارج کنند یک پنالتی به نفع آ‌نها اعلام کرد که  بیش از هر چیز زرنگی مهاجم مکزیکی به چشم  می‌خورد. این بازیکن سبزپوش قبل از رسیدن به پای حریف خود را از حالت عمودی به افقی تبدیل کرد و حتی بین پاهای مدافع  و مهاجم نیز برخوردی ایجاد شد که اگر فیفا این پنالتی را تأیید کند ماندگاری تیم داوری آسیایی که کامرانی‌فر هم جزو آن است در ادامه بازی‌ها قطعی  خواهد بود.

 


جمعه 89 خرداد 28 , ساعت 6:50 عصر
 سرمربی تیم فوتبال سپاهان اصفهان به همراه خانواده خود راهی آمریکا شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر قلعه نویی برای استراحت به همراه خانواده خود برای مدت یک هفته راهی آمریکا شد.
وی امروز به این سفر رفت و در آستانه اردوی ترکیه به تیم می پیوندد.
تمرینات سپاهان در مرحله بدنسازی است و این تمرینات زیر نظر خداداد و سایر اعضای کادر فنی درحال پیگیری است.
سپاهان 6 تیر راهی ترکیه می شود.


جمعه 89 خرداد 28 , ساعت 6:49 عصر
هر کس بگوید آب آلوده است مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد
 

 بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد نیترات آب مناطقی از تهران که از چاه تامین آب می‌شوند واقعا بالاست.

در حالی که طی ماه های گذشته اخبار متعددی در خصوص آلودگی آب تهران منتشر شده و نگرانی‌هایی درباره مصرف آن برای شهروندان تهرانی به وجود آورده بود، مرتضی تمدن، استاندار تهران گفت:" آب شرب تهران هیچ مشکلی ندارد و نباید برخی آلودگی آب‌های سفره‌های زیرزمینی را به آب شرب تهران ربط داد، و برای آنکه هر دستگاه و شخصی نتواند درباره آب تهران اظهار نظر کند و مردم را بیهوده نگران و مضطرب سازد، مصوب کردیم مسئولان قضایی از او دلیل و مدرک مستند بخواهند و اگر نتوانست ادعای خود را اثبات کند مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد."

اما دکتر ندافی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، روز گذشته اعلام کرد:" بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد؛ نیترات آب مناطقی از تهران که از چاه تامین آب می‌شوند (چاه‌های منفرد و مجزا) واقعا بالاست. البته تعداد این مناطق محدود است."

کارشناسان محیط زیست و بهداشت آب، با تایید نظرات دکتر ندافی معتقدند وجود کارخانه‌های صنعتی در اطراف تهران، استفاده از مواد سرطان زا در تصفیه آب، استفاده بی‌رویه از پودرهای رختشویی و کودهای شیمیایی و فقدان سیستم فاضلاب از دلایل آلودگی آب پایتخت است.

وجود مواد سرطان?زا به آب تهران

در حال حاضر به دلیل کلر زنی به آب‌های مصرفی ماده دیگری با عنوان تری‌هالومتان در آب شرب تهران وجود دارد که به عقیده کارشناسان گرچه مقدار این ماده در حال حاضر زیر حد مجاز است اما این ماده سرطان‌زا بوده و در آینده مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

دکتر علیرضا پرداختی عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به خبر می‌گوید: «اگر آبی که برای تصفیه به آن کلر می‌زنند حاوی مواد آلی باشد - که این مواد آلی می‌تواند برگ پوسیده‌ای در رودخانه یا ناشی از چاه‌های فاضلاب زیرزمینی که به رودخانه نشت کرده یا کودهای شیمیایی و طبیعی باشد - کلر با این مواد آلی ترکیب شده و بر اثر ماندن آب در داخل لوله‌ها ماده تری‌هالومتان به وجود می‌آید که این ماده بسیار خطرناک و سرطان‌زاست و مطالعات اولیه ما نشان داده این ماده در آب شرب تهران وجود داشته و می‌تواند سرطان‌زا باشد. »

دکتر قدوسی استاد محیط‌زیست دانشگاه تربیت مدرس به خبر می‌گوید: «70 درصد آب شرب تهران از سدهای کرج، لار، لتیان و طالقان و 30 درصد از منابع آب‌های زیرزمینی در تهران و اطرافش تأمین می‌شود.»

او در ادامه می‌افزاید: «بلافاصله بعد از ورود آب به تصفیه‌خانه‌ها پروسه تصفیه بیولوژیکی (میکروب‌زدایی) و فیزیکی (کدری آب و اجسام خارجی) انجام می‌گیرد. اما کاری که در این پروسه بسیار مهم است و در تصفیه‌خانه‌های تهران انجام نمی‌گیرد تصفیه مواد محلول در آب است که شامل نمک طعام، گچ، آهک و عناصر سنگین می‌شود.»

نشت فاضلاب به آب آشامیدنی

این متخصص محیط‌زیست با اشاره به وجود عنصر خطرناک ازت در آب تهران می‌گوید: «به دلیل نقصان سیستم فاضلاب و وجود چاه‌های جذبی در شهر، مواد شیمیایی و فلزات سنگین مانند ازت در شوینده‌ها، سوخت ماشین‌آلات سبک و سنگین و پسماندهای صنعتی و. . . وارد سفره‌های آب زیرزمینی شده و پس از استخراج در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد که بسیار خطرناک است.»

دکتر قدوسی در ادامه می‌افزاید: «شهروندان به آلودگی‌هایی که تأثیر آنی دارد توجه نشان می‌دهند و نسبت به آلودگی ازت که تأثیرش 15 سال بعد آشکار می‌شود بی‌توجه هستند اما به گفته پزشکان یکی از دلایل افزایش ابتلا به سرطان سینه در تهران وجود این عنصر در آب شهر است.» دکتر اسماعیل کهرم استاد حوزه محیط‌زیست در دانشگاه‌های تهران هم با اشاره به آلودگی آب تهران معتقد است: «آب تهران بیش از هر شهری به نیترات‌ها، نیتریت‌ها و ازت آلوده است.»

این کارشناس محیط‌زیست می‌افزاید: «متأسفانه آب تهران نه‌تنها سالم نیست بلکه خطرناک است. آلودگی آب مناطق مختلف شهر تهران به ویژه 19 و 20 آنقدر شدید است که مصرف آن خطرناک است. در چنین شرایطی مسئولان وزارت نیرو، استانداری و مؤسسه استاندارد با ارائه آمارهای خوشبینانه سعی می‌کنند بخش مهمی از واقعیت را کتمان کنند.»

خطر پودرهای رختشویی

دکتر علی رضا پرداختی می‌گوید:« در حال حاضر در این رابطه با مسئله آنزیم‌هایی که در پودر‌های رختشویی به کار می‌روند مواجهیم؛ آنزیم‌هایی که به سرعت جذب خاک می‌شوند و بسیار خطرناک هستند و مهم‌ترین مشکل آلودگی آب تهران چون دارای سیستم فاضلاب نیستیم، چاه‌های جذبی (چاه‌های متداول دستشویی خانه‌ها) است که به آلودگی سفره‌های زیرزمینی‌ دامن می‌زنند. وقتی سطح آب‌های زیرزمینی بالا می‌آید، آب وارد چاه‌های جذبی شده و مقدار زیادی آمونیاک را به صورت ترکیب‌های مختلف با خود وارد آب می‌کند. افزایش مقدار آمونیاک و ترکیب‌های آن مانند نیتریت‌ها و نیترات‌ها، باعث بیماری‌های مختلف در بدن انسان، به ویژه کودکان تهرانی می‌شود. در چنین موقعیتی آیا بهتر نیست مسئولان بهداشت محیط و محیط‌زیست زود‌تر دست به کار شوند و از این خطر بزرگ جلوگیری کنند؟ در حال حاضر مردم به سادگی انواع آلودگی‌ها را پذیرفته‌اند و می‌پندارند در این مقطع از زمان، زندگی با آلودگی آب، صدا، هوا و خطرات ناشی از آن طبیعی است غافل از آنکه این مردم هستند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و طبق نیاز خود از زندگی به هر آنچه که طلب می‌کنند، می‌رسند.»

دکتر بهروز بهزاد عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدبهشتی با تأیید سخنان دکتر پرداختی به نقصان سیستم آبرسانی و لوله‌کشی تهران اشاره می‌کند و به خبر می‌گوید: «لوله‌های این سیستم بسیار قدیمی است و50 درصد از آزبست که ماده‌ای بسیار خطرناک و سرطان‌زاست استفاده شده است.»

او در ادامه می‌افزاید: «موضوع استفاده از آزبست در لوله‌ها و نشت و شکستگی و ایجاد فشار معکوس در آنها باعث ورود فاضلاب به سیستم آبرسانی می‌شود که سبب‌ساز آلودگی‌ها و مشکلات عدیده می‌شود.»


جمعه 89 خرداد 28 , ساعت 6:48 عصر
عذرخواهی کنید،عادی سازی رابطه را بررسی می کنیم

 ترکیه برای عادی سازی رابطه با اسرائیل شرط گذاشته است

منابع دیپلماتیک ترکیه اعلام کردند که این کشور چهار درخواست خود را به رژیم صهیونیستی ابلاغ کرده و به این رژیم مهلتی یک ماهه را برای پاسخگویی به این درخواست‌هایش داده است. منابع دیپلماتیک ترکیه به روزنامه ملیت گفتند: این چهار درخواست ترکیه عبارتند از:

- عذرخواهی رسمی از ترکیه به خاطر کشته شدن فعالان ترکیه

- پرداخت غرامت مناسب به خانواده‌های قربانیان

- تشکیل کمیته حقیقت یاب بین‌المللی

- بازگرداندن کشتی‌های شرکت کننده در ناوگان آزادی به ترکیه

ترکیه به اسراییل مهلتی یک ماهه را قبل از تصمیم‌گیری مناسب آنکارا در خصوص روابطش با تل‌آویو اعطا کرده است. اگر اسراییل این چهار شرط را اجرا کند، ترکیه روابط دیپلماتیک خود را در سطح سفیر ادامه خواهد داد و اگر اسراییل بخشی از این درخواست‌ها را اجرا کند و نه کل آن را، ترکیه اوضاع را بررسی خواهد کرد. براساس این گزارش، در صورت عدم پاسخگویی به هر یک از درخواست‌های ترکیه، این کشور سطح روابط خود را با اسراییل به سطح کاردار کاهش خواهد داد. به گفته این منابع دیپلماتیک، مساله‌ای که برای ترکیه در اولویت قرار دارد، بازگرداندن کشتی‌های ناوگان آزادی بعد از تخلیه محموله‌هایشان است. این منابع گفتند: ترکیه در صورتی که روابط خود را به سطح کاردار کاهش دهد، هرگز اعلام نخواهد کرد که سفیر اسراییل در ترکیه مورد استقبال نیست، اما پیش بینی می‌شود که دولت عبری نیز گامی مشابه ترکیه بردارد و سطح روابط خود را با ترکیه کاهش دهد.


جمعه 89 خرداد 28 , ساعت 6:47 عصر
افغان ها میلیونر می شوند؟

دولت در حال اقدام برای قرارداد در راستای استخراج منابع آهن از منطقه ای ست که سه تریلیون دلار منابع استخراج نشده دارد

یک مقام ارشد امور معادن و استخراج منابع افغانستان تصریح کرد که این کشور در حال اقدام برای قرارداد در راستای استخراج منابع آهن در یک استان آرام در افغانستان است که حداقل سه تریلیون دلار منابع استخراج نشده دارد. زمین شناسان دهه‌هاست که در مورد منابع استخراج نشده آهن، مس، کبالت، طلا و دیگر منابع معدنی در افغانستان صحبت می‌کنند. اخیرا وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گزارشی را در مورد منابع استخراج نشده در افغانستان به ارزش یک تریلیون دلار منتشر کرد. این در حالی است که وحیدالله شهرانی، وزیر امور معادن افغانستان، این برآورد را محافظه‌کارانه توصیف کرد. وی خاطر نشان کرد که ارزیابی‌های زمین شناسی و گزارش‌های صنعتی را مشاهده کرده که ارزش این منابع را سه تریلیون دلار و یا بیشتر برآورد کرده‌اند. گزارش‌ها در مورد این منابع استخراج نشده در افغانستان در حالی منتشر شده که این کشور از تاسیسات و سرمایه‌گذاری کافی در استخراج این منابع برخوردار نیست.

وزیر امور معادن افغانستان گفت: وزارت معادن در حال همکاری نزدیک با سازمان‌های بین‌المللی از جمله بانک جهانی و دیگر سازمان‌ها برای تضمین این است که تمامی مردم افغانستان از این منابع غنی سود ببرند. شهرانی قرار است ظرف چند روز آینده به انگلیس سفر کند و در مورد اطلاعات این منابع استخراج نشده و همچنین معدن آهن به ارزش دو تریلیون دلار با 200 تاجر خارجی گفت‌وگو کند. شهرانی خاطر نشان کرد که آمریکا و افغانستان در مورد ارزیابی مناسبی از ارزش منابع استخراج نشده در افغانستان همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند. وی اظهار داشت که وزارت معادن افغانستان اخیرا طرحی را برای بازسازی، اصلاح و مدرن کردن این وزارتخانه و بهبود عملکرد فعالیتش بر اساس استانداردهای جهانی تکمیل کرده است.

 


جمعه 89 خرداد 28 , ساعت 6:46 عصر
مختاباد در آذربایجان می‌خواند
هفته اول تیرماه

 عبدالحسین مختاباد هفته اول تیرماه در آذربایجان کنسرت برگزار می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، گروه موسیقی رودکی به خوانندگی سیدعبدالحسین مختاباد هفته اول تیرماه در کشور آذربایجان کنسرت موسیقی سنتی اجرا می‌کند.

این کنسرت طی دو شب در سالن موسیقی «مقام» واقع در مجموعه فرهنگی حیدرعلی‌اف که برای اجرای موسیقی سنتی ساخته شده، اجرا خواهد شد.

گروه 9 نفره رودکی از طرف مؤسسه فرهنگی اکو به کشور آذربایجان سفر می‌کنند و این کنسرت قرار است گامی در جهت تحکیم روابط فرهنگی کشورهای عضو اکو باشد.


جمعه 89 خرداد 28 , ساعت 4:43 عصر
خودروی کثیف در فصل گرم بسیار برای سلامتی خطرناک است

 در یک تحقیق جدید ادعا شده است رانندگانی هر زمان که وارد خودروی خود می‌شوند در معرض خطر میکروب‌هایی مانند باسیلوس سروس و استافیلوککوس قرار دارند.

دانشمندان به طور تصادفی خودروهایی را انتخاب کرده و آزمایش‌هایی را روی آن‌ها انجام دادند و متوجه شدند این باکتری‌ها که مرتبط با مسمومیت غذایی، حالت تهوع و عفونت‌های پوستی هستند در این خودروها وجود دارند.
دانشمندان با تحلیل کردن نمونه‌هایی از خودروها متوجه شدند باکتری‌های باسیلوس سروس و استافیلوککوس بر روی فرمان، دسته دنده و دستگیره‌های این خودروها وجود دارد و می‌تواند به انسان منتقل شوند.
عفونت‌های استافیلوککوس واگیردار هستند و می‌توانند از یک شخص به دیگری منتقل شوند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث ابتلا به عفونت‌های پوستی و مسمومیت‌های غذایی شوند.
باسیلوس سروس هم یک باکتری است که می‌تواند تا فراهم شدن شرایط مناسب به حالت ساکن و خوابیده قرار گیرد و زمانی که منابع غذایی و گرمای کافی برای آن فراهم شود می‌تواند فعال شده و باعث حالت تهوع بسیار شدید، استفراغ و اسهال شود.
این آزمایش‌ها روی دستگیره‌های درها، فرمان، دسته دنده، دکمه‌های رادیو و ضبط، زیر صندلی‌ها انجام شد.
در این تحقیقات هم‌چنین مشخص شد نیمی از افراد معمولا داخل خودروی خود را کم‌تر از یک بار در ماه تمیز می‌کنند. به همان نسبت هم اعلام کردند که داخل خودروی آن‌ها غذا و نوشیدنی ریخته است و یک سوم هم گفتند که حیوانات خانگی خود را با خودرو حمل می‌کنند.
دکتر آنتونی هیلتون از دانشگاه آستون در این باره گفت: اگرچه بسیاری از ای باکتری‌ها بی‌خطر هستند، اما بعضی از آن‌ها می‌توانند بیماری های بسیار ناخوشایندی را باعث شوند.
بسیاری از افراد با شنیدن این موضوع که غذایی از داخل دست‌شویی آمده است ممکن است وحشت کنند، اما آن‌ها باید بدانند داشبود خودروی آن‌ها هم ممکن است دقیقا به همان اندازه آلوده بوده و باعث بروز بیماری شود.
خصوصا در حال حاضر هوا هر روز گرم‌تر می‌شود و به همین دلیل مردم باید توجه داشته باشند که هیچ باقیمانده غذایی در داخل خودروی آن‌ها باقی نماند، چرا که کوچک‌ترین ماده غذایی می‌تواند به منبع غذایی میکروب‌ها تبدیل شود. در این فصل هم‌چنین سعی کنید در داخل خودروی خود غذا نخورید یا از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنید.
ورود حیوانات به داخل خودرو هم می‌تواند زمینه را برای ورود و فعال شدن این میکروب‌های خطرناک فراهم کند.
تلگراف ، 18 ژوئن


جمعه 89 خرداد 28 , ساعت 4:42 عصر

 مسعود ده نمکی معتقد است: از شواهد امر پیداست فتنه ای خطرناک و پیچیده در حال شکل گیری است اما این فتنه رنگ نخواهد داشت. اگر سفارش امیر المومنین را در مورد شناخت حق و سپس سنجیدن آدمها به آن را عملی نکنیم در این فتنه پای خیلی ها روی مین خواهد رفت.

به گزارش خبرآنلاین، ده نمکی در آخرین پست وبلاگش نوشته است: سخت ترین بخش تاریخ انقلاب در حال شکل گیری است .خواص آلوده خوش سابقه و لی بد آتیه در یک سو از چپ و راست با  هم هم  پیمان شده اند. 

وی نوشته است: گذشت زمانی که عده ای روی مین می رفتند تا را باز شود امروز خود آقا علمدار معبر است.اگر کسی پایش را از این معبر به بیرون که هیچ پایش را در جای پای آقا نگذارد نفله خواهد شد.

فتنه ای که عالم و  استاد و طلبه و دانشجو امیر و سردار و سرباز باید  در آن امتحانی سخت دهند.هر چه امروز در کشور می گذرد معلول  حرام خواری و زراندوزی آقازاده هایی است که به نام دین به کام خود بردند. سکوت خواص و عوام در آن دوران تاوان دارد و امروز که لقمه های حرام دل حضرات را سنگ کرده دیگر حق را از باطل تشخیص نمی دهند و  به خاطر همین  است که خواص عقب تر از عوام حرکت می کنند.

ده نمکی یادآورشده است: فتنه ای که  بسان جنگ جمل هم رزمان دیروز را در مقابل هم قرار می دهد .وقتی رسول الله برای عمار از دوران فتنه می گفت عمار شگفت زده پرسید یا رسول الله در آن دوران چه کنیم؟رسول الله فرمود آن روز فقط ببین علی چه می گوید.

در وبلاگ او می خوانید: اگر فردا دیدید به جای بی بی سی فتنه گران جدید قرآن سر نیزه کردند راه را گم نکنید .اگر دیدید فتنه گران جدید به جای کاکل بر  پیشانیشان پینه سجده داشتند  فریب  نخورید.معمار انقلاب خمینی کبیر است  و او گفت پشتیبان ولایت باشید تا آسیبی به این کشور نرسد.نگذارید معماران قلابی خودشان را به نام دین و انقلاب جا بزنند.

ثقلین امام وصیت نامه و خانواده اش خانواده انقلابند هر پرجم دیگری ولو به نام دین در برابر اندیشه ولایی و امام بایستد مصداق اسلام آمریکایی است .عدالت بی تعالیم اسلام و ولایت اسلام من درآوردی است که از اعلائم آخرالزمان است که به نام دین به تیشه به ریشه دین می زنند.


جمعه 89 خرداد 28 , ساعت 4:41 عصر

از آنجایی که طول عمر زندگی در ایران افزایش یافته است و بیماری های قلبی و عروقی نیز بیشتر در سنین بالا اتفاق می افتد، بیماری‌های قلبی و عروقی به عامل اصلی مرگ و میر در کشور تبدیل شده است.


ایلنا نوشت:

 مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کل کشور گفت: بر اساس آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال، بیماریهای قلبی- عروقی شایعترین علت مرگ و میر در سال 88 است.

ابراهیم رشیدی گفت: بر اساس آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال در سال 88، پنج علت اول مرگ و میر در کشور به ترتیب بیماریهای قبلی و عروقی، سوانح و مسمومیت ها، سرطان ها و سایر تومورها، بیماریهای دستگاه تنفسی و بیمارهای عفونی و انگلی است.

او توضیح داد: بررسی ها نشان می‌دهد علت مرگ و میرها نسبت به 10 تا 20 سال گذشته تغییر کرده است، مثلا در گذشته بیماریهای انگلی و عفونی در رتبه بالاتری قرار داشت و افراد بیشتری بر اثر این بیماری ها از بین می رفتند اما اکنون در رتبه پنجم قرار دارد.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کل کشور ادامه داد: از آنجایی که طول عمر زندگی در ایران هم افزایش یافته است و بیماری های قلبی و عروقی نیز بیشتر در سنین بالا اتفاق می افتد، بیماریهای قلبی و عروقی به عامل اصلی مرگ و میر در کشور تبدیل شده است.

3/39 درصد مرگ‌های کشور ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است که 5/19 درصد ناشی از سکته قلبی، 3/9 درصد به علت سکته مغزی، 1/3 درصد به علت فشارخون بالا و بقیه به علت سایر بیماری‌های قلبی عروقی است.


جمعه 89 خرداد 28 , ساعت 4:39 عصر
وای از دست علی آبادی/ با شهید مطهری فوتبال بازی می کردیم! / طرفدار برزیل و آرژانتینم
 

علی مطهری در برنامه رادیویی یک جهان ، یک جام رودرروی مازیار ناظمی نشست و مصاحبه ای خواندنی را با محوریت فوتبال انجام داد.

 علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس در برنامه یک دنیا ، یک جام رادیو گفت وگو با تایید این موضوع که فوتبال می تواند زبانی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی به جهان باشد اضافه کرد :« حضور یک کشور در جام جهانی  پیام یک ملت را به گوش جهانیان می رساند، شما نگاه کنید حداقل سه بار سرود ملی یک کشور در جام جهانی نواخته می شود و بعد روحیه بازیکنان ، نوع بازی آنها و اخلاقی که بروز می دهند همه آنها می تواند پیام رسان انقلاب اسلامی باشد حضور ما در جام جهانی ?? فرانسه و شکست دادن آمریکا ، آثار مثبت این موضوع را ثابت کرد.»

 مطهری با انتقاد از صعود نکردن تیم ملی فوتبال ایران به دور نهایی جام جهانی ، عملکرد ضعیف و سیاستهای غلط علی آبادی رئیس سابق سازمان بدنی را مسبب این موضوع دانست و افزود :« امیدوارم با کامل شدن گزارش تحقیق و تفحص سازمان تربیت بدنی و قرائت آن در صحن علنی مجلس بسیاری از این سوء مدیریت ها مشخص شود، معتقدم در ورزش ایران افراد دلسوز کنار مانده اند.»
 علی مطهری در ادامه برنامه یک دنیا ، یک جام رادیو گفت و گو به نگاههای سیاسی در ورزش ایران پرداخت و اضافه کرد :« دخالت های سیاسی در ورزش ایران مشکل ساز است ،رئیس فدراسیون فوتبال باید آدم مستقلی باشد که بر اساس نظر های فنی و کارشناسی تصمیم گیری کند و محکم پای آن بایستد و حتی اگر رئیس جمهور هم به او دستور داد فلان کس سرمربی تیم ملی شود، زیر بار نرود و این روش درستی نیست که از بالا دستور بدهند این فرد سرمربی باشد یا نباشد به نظرم حداکثر موضوع این است که من به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال زیر بار نمی روم و استعفا می دهم . ما باید فوتبال را از سیاست زدگی جدا کنیم و فوتبال مثل بقیه دنیا به بخش خصوصی واگذار شود و رقابت واقعی ایجاد کنیم و مقامات سیاسی دخالت نکنند ، یقین دارم استعداد مردم ایران و جوانها خیلی بیش از این هاست و من سوالم این است آیا نمی توانستیم در آسیا جزو ? تیم برتر برای جام جهانی باشیم ؟ قطعا این توانایی را داشتیم ولی مدیریتهای غلط ما را از این نعمت محروم کرد.»
این نمانیده مجلس فوتبال را یک پدیده جهانی دانست و افزود:« بسیاری از مردم جهان ایران را نمی شناسند و گاهی به خاطر شباهت نوشتاری لاتین ایران و عراق ما را با این کشور اشتباه می گیرند و شناخت مبهمی از ایران دارند برای همین حضور ما در جام جهانی هم می تواند معرف بهتر کشور ما باشد و هم جلوی نوعی انزوای جهانی ایران بگیرد شما همین بازی کره شمالی و برزیل را نگاه کنید بازی محکم و جنگنده کره شمالی در واقع نمایشگر روحیه اعتماد به نفس یک ملت است و این خودش برای آمریکا یک پیام دارد. »
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت :« فوتبال از جنبه های مختلف اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی قابل بررسی است و اعتقاد دارم بسیاری از کشور ها مشکلات داخلی خودشان را با این پدیده تنظیم میکنند نمی شود گفت جام جهانی فقط یک برنامه حساب شده و استعماری است برای مشغول کردن مردم دنیا هر چند بهره برداری سیاسی هم می شود به عنوان مثال رژیم صهیونیستی معمولا خیلی از جنایات و حملات خودش را در چنین فرصت هایی انجام می دهد ولی من می گویم با خوش بینی نگاه کنیم آثار مثبت جام جهانی زیاد است که تشویق مردم به ورزش و نمایش درست مفاهیمی مثل جوانمردی و اخلاق از جمله آنهاست.»

 این نماینده اصولگرای مجلس هشتم در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند فوتبال افیون توده هاست و مردم کشور های فقیری مانند برزیل با قهرمانی در جام جهانی برای مدتی فقر را فراموش می کنند ، گفت :« من با فوتبال زدگی مخالفم و قرار نیست فوتبال تمام وجود ما را تسخیر کند افراط در هر چیزی پسندیده نیست حتی علم زدگی و فلسفه زدگی هم خوب نیست و هر چیزی باید در حد اعتدال خودش باشد ولی اینکه بگوییم فوتبال افیون توده هاست من این شیوه نگرش را قبول ندارم در سفر اخیری که به همراه نمایندگان مجلس برای شرکت در کنفرانس  ائتلاف تمدن ها سازمان ملل به برزیل داشتم، تصور من هم روبرو شدن با کشوری فقیر بود که دیدم اینگونه نیست و با برزیلی مدرن و پیشرفته مواجه شدم من فکر می کنم تصور فوتبال افیون توده هاست توام با بدبینی است و فوتبال در حد خودش پدیده خوب و سالمی است و می تواند جوانها را از انحرافات نجات دهد . علی مطهری در مورد سوابق ورزشی خود گفت :«به فوتبال و والیبال از دوره دبیرستان و دانشگاه  علاقمندم  و تکنیک خوبی هم داشتم ولی به طور حرفه ای عضو تیمی نبودم. »

این نماینده اصولگرا  که نقدهای صریحی نسبت به مسایل مختلف دارد با تایید این موضوع که با این روحیه به نظر می رسد در بازی فوتبال هم در خط حمله باشید ، اضافه کرد:« خاطرم هست در سال ?? که عضو تیم دانشکده فنی دانشگاه تبریز بودم به حدی بازی تهاجمی من خوب بود که دانشجویان به من گفتند شما در کدام تیم باشگاهی تهران عضویت داری !  همین اخیرا  هم که با دوستان مجلس فوتسال بازی می کردیم مربی تیم می گفت تکنیک خیلی خوبی داری اگر نفس خوبی هم داشته باشی در تیم مجلس ثابت می شوی ، به هرحال علاقمند هستم و ورزش را خیلی لازم می دانم  مخصوصا برای نمایندگان مجلس که دائم نشسته اند، به قول یکی دوستان  از آثار نمایندگی یکی سفید شدن مو هاست و دیگری بزرگ شدن شکم ! من سعی می کنم حداقل پیاده روی روزانه را داشته باشم .»

 فرزند شهید مرتضی مطهری درباره دیدگاه های استاد شهید نسبت به ورزش و فوتبال گفت :« ما دوران بچگی در حیاط منزلمان فوتبال بازی می کردیم و ایشان هم می آمدند و می گفتند منهم بازی می کنم ، یادم هست با برادر کوچکم پاسکاری می کردیم ، دریبل می زدیم و گاهی هم به قول معروف توپ را لایی می انداختیم و برای ایشان بازی سخت بود ولی همراهی می کرد و آخر سر می گفتند فوتبال همین است می گفتیم بله ! ، باز هم خاطرم هست تیمهای ایران و اسراییل در استادیوم امجدیه ( شهید شیرودی )  بازی داشتند ( فینال جام ملتهای آسیا ???? - اردیبهشت ???? )  جمعیت زیادی رفته بود و حتما می دانید در آن زمان مردم نسبت به اسراییل حساس بودند و رژیم شاه هم در اوج دوستی با اسراییل بود شهید مطهری بازی را از طریق رادیو دنبال می کرد و شعارهایی مردم علیه اسراییل را می شنیدند و از حساسیت و آگاهی مردم خوشحال بود، اون بازی را ایران دو بریک برد و مردم بعد ازپیروزی هم عکس العمل نشان دادند و شهید مطهری از موضوع خوشحال شد.»

علی مطهری نماینده مردم تهران درباره جام جهانی افریقای جنوبی و احتمال قهرمانی تیم ها گفت :« من از قدیم طرفدار بزریل و به طور کلی طرفدار تیمهای امریکای جنوبی هستم البته بازی های قدیم برزیل بیشتر مورد توجه من بود الان چند سالی است که سبک بازی این تیم عوض شده و ولی من از علاقمندان همیشگی بازی های برزیل و آرژانتین هستم و الان هم نه به طور منظم ولی در حد امکانم تا جایی که به کار مجلس لطمه نخورد پیگیر مسابقات جام جهانی هستم .»


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ