سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، بنده پُر خوابِ بیکار رادشمن می دارد . [امام کاظم علیه السلام]
 
چهارشنبه 89 مرداد 20 , ساعت 5:24 عصر
 
عکس‌های سریال آئینه عبرت که هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها در خاطره‌ها مانده منتشر شده است.
همشهری سرنخ: عکس‌های سریال آئینه عبرت که هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها در خاطره‌ها مانده منتشر کرده  است.











چهارشنبه 89 مرداد 20 , ساعت 5:22 عصر
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران : ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود، و عبادت در یکی از شب‌های آن( شب قدر )بهتر از عبادت هزار ماه است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است. بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار گرامی امام راحل به برکت ایام مبارک ماه رمضان سلسله نوشتاری را در اختیار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران قرار داده اند که از امروز تا پایان ماه مبارک رمضان تقدیم خوانندگان وکاربران گرامی و علاقمندان اهل بیت (ع) و دوستاران بیت امام خمینی (س) می کند ،باشد تا در این راه سهمی هرچند کوچک برداشته باشد .

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی درمقدمه این نوشتار نوشته است : نگارنده را امسال فراغتی حاصل شد تا کتاب شریف کشف الاسرار نوشته ابوالفضل رشید الدین میبدی را به مطالعه برگیرد و از همین رو بر آن شدم که گوشه هایی از آن را که موافق طبع ایام روزه داری است، خدمت برادران و خواهران تقدیم کنم و به فراخور مطالب آن از تفاسیر و متون دیگر اسلامی بهره گرفته و آن را ضمیمه نوشتار کنم..

بخش نخست این سلسله نوشتار که با عنوان" دلیل راه" از سوی پایگاه اطلاع رسانی وخبری جماران منتشر می شود به شرح زیر است :

***
دلیل راه
سید حسن خمینی

بسمه تعالی

ایام ماه مبارک رمضان، بهانه ای است تا بیشتر از خرمن اندیشه اسلامی خوشه چین شویم. بزرگان و علمای دین، و به پیروی از ایشان همه دلبستگان معارف اسلامی، هر یک به اندازه توان خویش، این ایام و لیالی را زمینه ای ساخته اند تا با استمداد از فضای ملکوتی آن، هم دل خویش را از غبار سالانه بشویند و هم آبی زلال از سرچشمه معارف الهی بر دل های جامعه خویش روان سازند.
چنانکه از رسول مکرم اسلام(صلى الله علیه و آله و سلم) روایت است: «إنّ لربکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرّضوا لها» در روزگار زندگانی شما، از جانب خداوند گاه نسیمی می وزد، بیدار باشید و خود را در آن داخل کنید. (الامالی، شیخ مفید، ص206)
و چنین است که وقتی ماه مبارک رمضان، بیش از هر زمان دیگر، نسیم خُلد در جامعه می وزد و بیش از هر وقت دیگر احتمال آن می رود که عطری از جانب عرش برین در جان خسته ما بوزد، باید هشیار بود و تن را از آسایش فارغ کرده و روی به نور معرفت کردگار گرداند.
نگارنده را امسال فراغتی حاصل شد تا کتاب شریف کشف الاسرار نوشته ابوالفضل رشید الدین میبدی را به مطالعه برگیرد و از همین رو بر آن شدم که گوشه هایی از آن را که موافق طبع ایام روزه داری است، خدمت برادران و خواهران تقدیم کنم و به فراخور مطالب آن از تفاسیر و متون دیگر اسلامی بهره گرفته و آن را ضمیمه نوشتار کنم. هدف از این تقریر ـ إن شاء الله ـ آن باشد که سهمی از دعای دوستان و مؤمنان حاصل آید و دعای گوشه گیران، این روز ها مرا نیز دریابد که بتوانم دُرّ توفیق را دریابم و لطف خداوندی را مگر از انفاس ایشان به ارمغان گیرم.
طفیل هستی عشقند آدمی و پری ارادتی بنما تا سعادتی ببری
دعای گوشه نشینان، بلا بگرداند چرا به گوشه چشمی به ما نمی نگری

***

«کشف الاسرار و عدة الابرار» نام تفسیری است که در ده جلد با تحقیقات علی اصغر حکمت در سال 1331 هجری شمسی منتشر شده است. این کتاب که برخی به اشتباه آن را به سعدالدین تفتازانی نسبت داده اند(1) ، از زمره اولین تفسیرهای عرفانی موجود از قرآن است که توسط رشید الدین ابی الفضل بن ابی سعید احمد بن محمد بن محمود میبدی در سال 520 هجری قمری به رشته تحریر درآمده است .(2) این کتاب گویا بر اساس «تفسیر الهروی» نوشته پیر هرات خواجه عبدالله انصاری (که متأسفانه در دسترس نیست) نگاشته شده و ارشادات بسیاری به نکات پیر هرات دارد، تا آن جا که برخی آن را شرح و تفصیل تفسیر خواجه عبدالله انصاری دانسته اند. (المفسرون، ایازی، ص589)
میبدی که از مؤلفان نیمه اول قرن ششم هجری قمری است، به جهت رواج فضل در خانواده اش، مقدمات علوم را نزد خاندان خویش فرا گرفت و به سبب ذوق آموختنِ بیشتر، رهسپار هرات گردید که در آن روزگار از رونق علمی و دینی وسیعی بهره مند بود و همان جا بود که در محضر عارف بزرگ و پیر طریقت خواجه عبدالله انصاری حاضر شده و تألیف کتاب خویش را در شرح تفسیر استاد خود در اوایل سال 520 هجری قمری آغاز نمود.
مشی میبدی در این کتاب چنان است که ابتدا آیه را ترجمه می کند و این مرحله را نوبت اول می نامد. سپس به ذکر قرائت های مختلف، شأن نزول ها و احکام شرعی آن آیه می پردازد. وی این مرحله را نوبت دوم نام می نهد و در نوبت سوم به اشارات و رموز عرفانی اشاره می کند. در این نوبت میبدی بسیار از سخنان پیر طریقت که همان خواجه عبدالله انصاری است یاد می کند. نکته مهم در نگاه عارفانه وی، دوری جستن از تأویلات صوفیانه ای است که از ظاهر قرآن فاصله دارد.
این نوشتار، ضمن آن که به ظرائف سخن میبدی می پردازد، به حکم آن که «اهل البیت أدری بما فی البیت» از دریای بی کران معارف اهل بیت عصمت(ع) بهره می برد و با تمسک به حبل المتین سعادت، مطلب را به شمیم پرفیض کلمات ائمه اطهار علیهم السلام دل نشین تر می سازد. و برای آن که خوانندگان با نوشته های مفسرین دیگر نیز آشنا شوند، از آن چه در تفسیرهای دیگر نیز بیان گردیده است، یاد می کند. چنانکه به پاس زحمات مترجمین قرآن، از ترجمه های گوناگون کتاب خداوند سخن به میان آورده و از خرمن اندیشه اسلامی به مناسبت هر بحث استفاده می برد.
خداوند سبحان در سوره بقره آیات 183 تا 187، درباره روزه ماه مبارک رمضان می فرماید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ????? أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ ????? شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ????? وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ ????? أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ کُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنکُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّیَامَ إِلَى الَّلیْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ ?????

آیت الله العظمی مکارم شیرازی این آیات را چنین معنی کرده اند: «ای افرادی که ایمان آورده اید، روزه بر شما نوشته شده، همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزگار شوید. چند روز معدودی را (باید روزه بدارید) و هر کس از شما بیمار یا مسافر باشد تعدادی از روزهای دیگر را (روزه بدارد) و بر کسانی که روزه برای آن ها طاقت فرساست، (همچون بیماران مزمن و پیران) لازم است کفّاره بدهند، مسکینی را اطعام کنند. و کسی که کار خیری انجام دهد، برای او بهتر است. و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید!. (روزه در چند روز معدود) ماه رمضان است؛ ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم، و نشانه های هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگری را به جای آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتی شما را می خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر این که شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزاری کنید. و هنگامی که بندگان من، از تو درباره من سؤال کنند، (بگو) من نزدیکم! دعای دعاکننده گان را، به هنگامی که مرا می خواند، پاسخ می گویم! . پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!.

چهارشنبه 89 مرداد 20 , ساعت 5:20 عصر
مشرق: خبر فیلتر شدن سایت لغتنامه دهخدا در حالی منتشر شد که جزئیاتی از فعالیت های این سایت در اختیار کاربران قرار نگرفته است.

در وهله اول و با توجه به پیشینه "لغتنامه دهخدا" به نظر می رسد سایت اینترنتی این دایره المعارف عظیم نباید فیلتر می شده است چرا که این دایره المعارف دارای یک برند علمی فرهنگی شناخته شده برای همه ایرانیان است.

اما نگاهی به عمق فعالیتهای این سایت زوایای دیگری از علل احتمالی فیلتر شدن آن را روشن می سازد.

سایت لغتنامه دهخدا با سوء استفاده از برند علمی و فرهنگی خود، در طول یک سال گذشته به فعالیت علیه منافع ملی و همکاری با جریان های ضدانقلاب می پرداخت به گونه ای که حتی حیثیت علمی این لغتنامه نیز زیر سوال رفته و فعالیت های مشکوک سیاسی و ضداخلاقی را در دستور کار خود قرار داده بود.

در ستون کناری صفحه اول سایت با عنوان "چکامه"، اشعار غیراخلاقی، ضد دینی و با محتوای همسو با خواسته دشمنان نظام اسلامی منتشر می شده است که هیچ سنخیتی با وجهه فرهنگی و تاریخی لغتنامه اصیل دهخدا نداشته است.

جالب اینکه در بخش جستجوی این سایت، کلمات غیر اخلاقی نیز با عناوین و توضیحات رقت انگیز نمایش داده می شود و با جستجوی کلمات سیاسی خاص نیز جملاتی علیه نظام اسلامی و مسئولان کشور به نمایش در می آید که تنها در چارچوب مطالبات گروه های برانداز می توان آنها را تجزیه و تحلیل کرد.


این کار اینگونه رقم می خورد که امکان وارد کردن و بروز کردن اطلاعات این سایت توسط افراد ثبت نام شده به وجود آمد و حامیان فتنه 88 با وارد کردن متون جهت دار و انحرافی، آن را تحت پوشش عنوان معتبر این لغتنامه، در اختیار کاربران قرار داده و هر از گاهی آن را تبدیل به سوژه تبلیغاتی خود علیه نظام می کردند.

اینکه رسانه های ضدانقلاب خارج نشین از فیلتر شدن سایتی که تحت عنوان یک برند فرهنگی معتبر، در جهت منافع آنان فعالیت می کرد ناخشنود و معترض باشند، مساله ای عادی به نظر می رسد اما علل ناراحتی برخی سایتهای داخلی از فیلتر شدن یک سایت ضدانقلاب هنوز مشخص نیست.

چهارشنبه 89 مرداد 20 , ساعت 5:19 عصر
علی یوکسل، مشاور سه زنه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، اعلام کرد که قصد دارد برای چهارمین بار ازدواج کند.

اعلام این خبر از سوی یوکسل بحث چندهمسری در ترکیه را، که طبق قانون ممنوع و مطابق شرع مجاز است، بار دیگر در افکار عمومی برانگیخت.

از سال 1926 که چند همسری در ترکیه توسط کمال آتا تورک، ممنوع اعلام گردید بیشتر از آنکه جلوه روشن فکری داشته باشد بیشتر در راستای افکار لائیک و ضد دین کمال آتاتورک قابل بررسی بود.

علی یوکسل، اسلام شناس، که ریاست بخش اروپایی حرکت اسلامی "میللی گوروش" – نگاه ملی- را برعهده دارد، اعلام کرده است که وی مشکلی در چند همسری خود نمی‌بیند، چرا که با همه همسرانش به عدالت رفتار می‌کند.

طرفداران جدایی دین و دولت در ترکیه، چند همسری مشاور رهبر حزب اسلامی رفاه و عدالت را دلیل دیگری بر اسلامی کردن جامعه ترکیه ارزیابی می‌کنند، زیرا چندهمسره بودن مشاور وی از سال 2004 بر همگان آشکار بوده است.

ییلدیز اجویت، جامعه شناس، در مصاحبه با حریت اظهار داشت که حزب رفاه و عدالت مشکلی با چندهمسری ندارد و به این ترتیب حقوق زنان را زیر سوال می برد.

این در حالی است که، چندهمسری از سال 1926، تحت حکومت کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، در این کشور ممنوع است. تنها در برخی مناطق مرزی کردنشین و عرب‌نشین چندهمسری شرعی هنوز رواج دارد.

چهارشنبه 89 مرداد 20 , ساعت 5:12 عصر

 

 «حرف دولت یک حرف بیشتر نیست و آقای مشایی نیز این حرف را می‌زند». این را رئیس‎جمهور گفت تا بار دیگر دفاع جانانه‎ای از مشایی کرد باشد.

 

 به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی‎نژاد پیش از این نیز هنگامی که مشایی در کسوت رئیس سازمان میراث فرهنگی از دوستی با ملت اسرائیل سخن گفته بود، به همین نحو از او در مقابل انتقادات مخالفانش حمایت کرد و گفت که حرف او حرف دولت هم هست. دفاعیه‎ای که همچون این‎بار در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالات آنها عنوان شد. البته اینبار رئیس جمهور هوشیارانه قیدی را به این جمله حمایت گونه خود افزود و گفت: البته آقای مشایی با یک ادبیات متفاوت، حرف دولت را می‎زنند.

وی در واکنش به مواضع مخالفان مشایی در باره ترویج فرهنگ ایرانی به جای فرهنگ اسلامی، گفت: نباید فضا را صفر و صد کنیم و نباید وقتی کسی اظهارنظر کرد عده‌ای بیایند با خط‌کشی به گونه‌ای رفتار کنند که گویی دعوا وجود دارد. این خوب نیست.

گزیده دفاعیات رئیس جمهور از مواضع مسئول دفترش را در ادامه می‎خوانید:

  • یک حساسیت روی آقای مشایی ایجاد کردند که این حساسیت عادی نیست. غیرعادی است. هر مطلبی که گفته می‌شود قسمتی از این مطلب را می‌زنند و روی آن مطلب شروع به تبلیغات می‌کنند و هرچه آقای مشایی در آن مورد توضیح می‌دهد می‌گویند قبول نداریم.
  • آقای مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور است و من به ایشان اعتماد کامل دارم. ایشان مومن به اصول جمهوری اسلامی ایران و اندیشه‌های انقلاب هستند. مومن به خط ولایت و انسانی پاک هستند. ایشان نظر می‌دهند، دیگران نیز نظرات‌شان را مطرح کنند. دعوایی نیست.
  • سخنان مطرح شده یک نظریه است در مورد نقش ایران در رشد و بالندگی اسلام و اسلامی که ایران به دنیا عرضه می‌کند و دارای ویژگی‌هایی است. این یک بحث علمی است و بحث سر و صدا کردن و محکوم کردن نیست. بحث علمی است.
  • به برخی از افرادی که صحبت‌های ایشان را نقد می‌کردند گفتم که آیا صحبت‌های ایشان را خوانده‌اید؟ گفتند نه. این درست نیست. در فضای اندیشه باید تمام صحبت‌ها خوانده شود. دولت فضا را صددرصد باز گذاشته است. بسیاری از مطالب حتی از حوزه‌ نقد خارج می‌شود، ولی ما جواب نمی‌دهیم. فضا باید باز باشد.
  • حرف دولت یک حرف بیشتر نیست و آقای مشایی نیز این حرف را می‌زند، البته با یک ادبیات متفاوت.
  • اگر کسی سخنانی را در طی سخنرانی و در طی یک مقاله می‌گوید و شما به آن نقد دارید، شما نیز نقدهای‌تان را در یک سخنرانی و در قالب یک مقاله بنویسید. یک عده نشستند، آماده هستند و می‌خواهند وصله به دولت بچسبانند و منتظر هستند تا یک کلمه را بگیرند و اقدام کنند. چرا عده‌ای آن را تبدیل به دعوای سیاسی می‌کنند.
  • اگر کسانی نقدی دارند و معتقدند که این سخن اشتباه است از آقای مشایی دعوت کنند با ایشان صحبت کنند، حتی مناظره کنند، بحث کنند چرا دعوا؟ برخی می‌خواهند هر چیزی را تبدیل به دعوا کنند. برخی می‌خواهند دشمنان تحریم‌های غیرقانونی و همراهی برخی در داخل با دشمنان را تبدیل به موضوع دست دوم کنند. توطئه‌های دشمنان تمام نشده است. مساله اول ساختن ایران و ایستادن در برابر دشمنان است.
  • از آقای مشایی نیز می‌خواهم که در جمع‌هایی که انتقادی به صحبت‌های ایشان است، حضور پیدا کنند، صحبت کنند تا مسائل و حرف‌ها روشن شود. این مسائل باید در دانشگاه‌ها به بحث گذاشته شود. از سوی دولت افرادی می‌روند، همچنین آقای مشایی می‌رود تا در این مناظره‌ها شرکت کند و این مناظره‌ها بر پا شود برای کشف حقیقت نه محکوم کردن دیگران.
  • چرا نباید دولت به بحث‌های نظری وارد شود، اجرا بدون تئوری معنا ندارد، این‌که دولت مبانی فکری دارد و باید این مبانی فکری خود را مطرح کند و دیگران نیز اگر نقدی دارند نقد خود را مطرح کنند، ولی نباید مسائل را به مرز کفر و ایمان کشاند، باید به صحبت‌ها گوش داد، آیا نباید رییس‌جمهور راجع‌ به مسائل نظری عقیده‌اش را مطرح و بحث کند. پس چه کسی بحث کند؟ این‌که بگوییم مدیران فقط اجرا کنند و نظر ندهند درست نیست. مدیریت اجرایی در عین حال که مغز برنامه‌ریزی و اداره کشور است، باید همراه با تفکر و اندیشه باشد، دولت باید تئوری داشته باشد و مدیران جامعه نیز باید جزو عالم‌ترین افراد جامعه باشند.

<   <<   11   12   13      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ