مرکز خبر حوزه: فصلنامه تخصصی مذاهب اسلامی «طلوع» که از سوی مجتمع آموزشعالی امام خمینی(ره) منتشر شده است در شماره اخیر خود در مقالهای با عنوان بررسی آیه «صالحالمومنین» (تحریم:4) از دیدگاه فریقین، به دلالت این آیه بر فضیلت و برتری حضرت علی (ع) پرداخته است.
در بخشی از این مقاله چنین میخوانیم: بدون شک «صالحالمومنین» به حسب ظاهر معنای وسیعی دارد و همه مومنان صالح و با تقوا و کاملالایمان را شامل میشود، چون معنای جنسی دارد از آن عمومیت استفاده میشود. اما بی تردید «صالحالمومنین» مصداق اتم و اکمل نیز دارد. در بررسی و تحقیق روایات به آسانی در مییابیم که علاوه بر روایات خاصه، روایات متعددی از طریق علمای عامه نیز وارد گردیده که مقصود از «صالحالمومنین» در آیه مورد بحث، وجود مقدس امیر مومنان علیبن ابیطالب(ع) است.
نگارنده پس از نقل روایات متعدد در این رابطه آورده است: محدثان و مفسران اتفاق نظر دارند که مقصود از «صالحالمومنین» علی(ع) است. از جمله مفسر بزرگ اهلسنت، ملا عبدالرحمن سیوطی، در تفسیر آیه مذکور از قول اسماء بنت عمیس چنین آورده است، سمعت رسولالله(ص) یقول فی قول تعالی «صالحالمومنین» قال(ص): علیبنابیطالب(ع)، شنیدم از پیغمبر اکرم(ص) که درباره سخن خدای تعالی میفرمود: مقصود از«صالحالمومنین»، علیابنابیطالب است. (الدر المنثور، ج6، ص244)
ابن مردویه به نقل از ابن عباس آورده است که مراد از این آیه علیبنابیطالب است.(مناقب علیبن ابیطالب، تحقیق عبدالرزاق محمد حسینی حرزالدین، قم، دارالحدیث، 1422ق)
ابن عباس درباره این سخن خداوند میگوید؛ منظور از آیه «وَ اِنّ تَظاهَرا علیه فانَّالله هو مَولاه و جِبریل و صالح المومنین»؛«اگر شما دو نفر بر ضد پیامبر اکرم(ص) دست به دست هم دهید، همانا خداوند، جبرئیل و صالحالمومنین یاور او میباشند» مقصود از«و ان تظاهرا علیه...» عایشه و حفصه میباشند و «فَاِنّ اللهَ عزو جل هو مولاه و جِبرئیل»، در خصوص رسولالله نازل شده و صالحالمومنین نیز در خصوص علی(ع) نازل شده است(شواهد التنزیل؛ ج2،ص 262)
از عمار یاسر چنین روایت شده است، از علیبنابیطالب(ع) شنیدم که میگفت: رسول خدا(ص) مرا خواند و گفت: آیا مژدهای به تو بدهم؟ گفتم: آری یا رسولالله گفت: خداوند درباره تو آیه قرآنی فرستاده است گفتم: آن چیست یا رسولالله؟ فرمود: با جبرئیل هم ردیف شدهای آنگاه این آیه شریفه را قرائت کرد و فرمود: تو و فرزندانت همان صالحان هستند.(شواهد النتزیل،ج2،ص 259)
مقصود از «ولیّ» در این آیه شریفه نیز به معنای یاور است و بعد از خداوند و جبرئیل امین، برترین یار و یاور پیغمبر اسلام(ص) در تمام طول عمر، حضرت علی(ع) بود بنابراین چه کسی جز او میتواند شایسته خلافت و جانشینی پیامبر(ص) باشد؟
آیا این روایات دلیل بر این نیست که آن حضرت افضل امت و برترین خلق بعد از پیغمبر(ص) بوده است؟ و اگر خداوند بخواهد شخصی را به عنوان جانشین پیغمبر(ص) نصب کند، آیا حکمت او اجازه میدهد که با وجود حضرت علی(ع) شخص دیگری مننصوب شود؟ اگر مردم و عقلا بخواهند شخصی را برای این منظور مهم انتخاب کنند، آیا عقل و خرد آنها اجازه میدهد با وجود شخصی که بعد از خداوند و جبرئیل برترین یار و ناصر پیامبر(ص) بوده است، به سراغ فرد دیگری بروند او را برگزینند؟
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سیری در زندگی و مبارزات مرحوم آیت الله سید هادی خسروشاهی
شیخ سلار دیلمی سندی است بر قدمت تشیع در تبریز
ساختمان دادگاه عمومی خسروشاه کلنگ زنی شد
رییس جمهور بر بالین رهبر معظم انقلاب: عکس
فرمانده حوزه بسیج خسروشاه:دوران دفاع مقدس تمرین و آزمون ایثار بو
جلسه مدیران مدارس منطقه خسروشاه باحضور فرماندار برگزار شد
شعری بسیار زیبا در وصف امام مهربانی ها امام رضا (ع)
افتتاح پژوهش سرای دانش آموزی و مرکز بهبود اختلالات یادگیری امید
جلسه شورای اداری خسروشاه با حضور فرماندار تشکیل شد
بازدید سرزده مدیرکل آموزش و پرورش استان از مدارس منطقه خسروشاه
[عناوین آرشیوشده]