عبدالحمید بن عیسی، خسروشاهی، عبدالحمید بن عیسی، ملقب به شمسالدین، حکیم و فقیه شافعی قرن ششم و هفتم است.
وی در 580 در خسروشاه (خسروشهر کنونی) در حوالی تبریز به دنیا آمد. [1] خسروشاهی از شاگردان فریدالدین داماد نیشابوری و همچنین یکی از بهترین شاگردان فخررازی (متوفی 660) بود و کلام و اصول فقه را نزد وی که خود از پیروان سنّت امامالحرمین جوینی بودــ فراگرفت. [2] [3] [4] وی استاد خود، فخررازی، را بسیار ارج مینهاد و به برتری او در علوم عقلی و فضیلت غزالی در علوم نقلی تصریح داشت. [5] خسروشاهی حدیث را نزد مؤیدبن علی طوسی (متوفی 617) آموخت و از او حدیث نقل کرد. [6] او پس از مرگ فخررازی به شام رفت و نزد ملک ناصر صلاحالدین (متوفی 656)، حاکم کَرَک، مقیم شد. خسروشاهی نزد ملک ناصر بسیار گرامی بود، چنانکه ملک ناصر با احترام به مجلس او وارد میشد و از او کلام و حکمت میآموخت. [7] [8] خسروشاهی در اواخر عمر ، دمشق را برای اقامت برگزید و در 652 در آنجا درگذشت و به خاک سپرده شد. [9] [10] [11] او معاصر خواجه نصیرالدین طوسی (متوفی 672) بود و ظاهرآ با یکدیگر مکاتبه داشتند. رسالهای از خواجه نصیرالدین طوسی باعنوان الاسئلةالنصیریة وجود دارد که خواجه در آن، چند سؤال فلسفی در باب علت و معلول ، حرکت و رابطه نفس و بدن از خسروشاهی پرسیده که ظاهرآ پاسخی نگرفته و بعدها صدرالمتألهین در رسالهای به آنها پاسخ داده است. رساله خواجه و پاسخ ملاصدرا هر دو، در حاشیه کتاب مبدأ و معاد در سال 1314 به طبع رسیده است. [12] [13]
زینالدینبن مُرَحّل/ مُرَجّل (متوفی 671)، خطیب دمشق، از شاگردان وی بوده و نزد او کلام و اصول آموخته است. احمدبن یوسف لَبلی (متوفی 691)، از دیگر شاگردان او، شماری از کتب فخررازی را نزد وی خوانده است. یعقوببن اسحاق کَرَکی مشهور به ابنالقفّ (متوفی 685) و ابواحمد دِمْیاطی (متوفی 705) نیز از شاگردان وی بودهاند. [14] [15] [16] [17] [18]
به دلیل احاطه خسروشاهی بر بسیاری از معارف و علوم ، به او عنوان فیلسوف ، متکلم ، محدّث ، فقیه و طبیب دادهاند. ذهبی[19] وی را متبحر در فلسفه و ابنکثیر[20] وی را از مشاهیر متکلمان خوانده است. نام او در طبقات فقهای شافعی درج شده، [21] اما درباره طبیب بودن او گزارش چندانی به دست نیامده است جز اینکه نوشتهای درباره اصول طبی به او نسبت دادهاند. [22] ظاهرآ خسروشاهی در منطق نیز صاحب رأی بود، چنانکه ابنتیمیّه [23] به اشکالات او درباره برخی انواع کلی اشاره کرده است.
مختصرالمهذّبِ ابواسحاق شیرازی (متوفی 476) در فروع فقه شافعی ، تتمةالآیات البیناتِ فخررازی و تلخیص شفاء ابنسینا [24] [25] از آثار وی است. گفته میشود در اثر اخیر، خسروشاهی اشکالات عمدهای بر ابنسینا کرده است. [26] از تلخیص شفاء با عنوان مختصر المقالات نیز یاد شده، [27] اما با توجه به اینکه ابنسینا کتابی به نام مقالات نداشته، احتمالا تلخیصِ بخش مقولات منطق شفاء موردنظر بوده است. [28]دانشپژوه ، [29] نسخهای از این اثر معرفی کرده [30] که در کتابخانه مجلس موجود است. اما این نسخه با عنوان دقیق عوناخوانالصفا علی فهم کتاب الشفا، متعلق به بهاءالدین محمد اصفهانی، معروف به فاضل هندی (متوفی 1173)، است و انتساب آن به خسروشاهی نادرست است [31]یحیی مهدوی نیز در فهرست نسخههای مصنّفات ابنسینا، [32] از قول ابنقاضی شهبه، بهتلخیص شفاء خسروشاهی اشاره کرده اما نسخهای از آن را معرفی نکرده است.
(1) ابن ابیاصیبعه، عیون الأنباء فی طبقات الأطباء، چاپ امرؤالقیسبن طحان (آوگوست مولر)، گونیگسبرگ و قاهره 1299/1882، چاپ افست انگلستان 1972.
(2) ابنتغری بردی، النجومالزاهرة فی ملوک مصر والقاهرة، قاهره (1383) ـ1392/ (1963) ـ1972.
(3) ابنتیمیه، کتابالرّدّعلیالمنطقیین، چاپ عبدالصمد شرفالدین کتبی، بمبئی 1368/1949.
(4) ابنعبری، تاریخ مختصرالدول، چاپ انطون صالحانی، لبنان 1403/1983.
(5) ابنفُوَطی، تلخیص مجمعالآداب فی معجمالالقاب، ج4، قسم 3، چاپ مصطفی جواد، (دمشق 1965).
(6) ابنقاضی شهبه، طبقاتالشافعیة، چاپ حافظ عبدالعلیمخان، بیروت: عالمالکتب، 1407/1987.
(7) ابنکثیر، البدایة و النهایة، بیروت 1411/1990.
(8) ابنمقفع، المنطق، چاپ محمدتقی دانشپژوه، تهران 1357ش.
(9) عبدالرحیمبن حسن اسنوی، طبقاتالشافعیة، چاپ کمال یوسف حوت، بیروت 1407/1987.
(10) محمدتقی دانشپژوه، فهرست میکروفیلمهای کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، ج1، تهران 1348ش.
(11) محمدبن احمد ذهبی، العبر فی خبر من غبر، ج5، چاپ صلاحالدین منجد، کویت 1386/1966.
(12) سبطابنجوزی، مرآةالزمان فی تاریخالاعیان، ج8، حیدرآباد، دکن 1951ـ1952.
(13) عبدالوهاببن علی سبکی، طبقاتالشافعیة الکبری، چاپ محمود محمد طناحی و عبدالفتاح محمد حلو، (قاهره) 1964ـ (1976).
(14) محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین، چاپ حامد ناجی اصفهانی، تهران 1375ش.
(15) صفدی، الوافی.
(16) احمدبن یوسف لبلی، فهرستاللبلی، چاپ یاسین یوسف عیاش و عواد عبدربه ابوزینه، بیروت 1408/1988.
(17) محمدتقی مدرس رضوی، احوال و آثار ابوجعفر محمدبن محمدبنالحسنالطوسی، تهران 1354ش.
(18) یحیی مهدوی، فهرست نسخههای مصنّفات ابنسینا، تهران 1333ش؛
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سیری در زندگی و مبارزات مرحوم آیت الله سید هادی خسروشاهی
شیخ سلار دیلمی سندی است بر قدمت تشیع در تبریز
ساختمان دادگاه عمومی خسروشاه کلنگ زنی شد
رییس جمهور بر بالین رهبر معظم انقلاب: عکس
فرمانده حوزه بسیج خسروشاه:دوران دفاع مقدس تمرین و آزمون ایثار بو
جلسه مدیران مدارس منطقه خسروشاه باحضور فرماندار برگزار شد
شعری بسیار زیبا در وصف امام مهربانی ها امام رضا (ع)
افتتاح پژوهش سرای دانش آموزی و مرکز بهبود اختلالات یادگیری امید
جلسه شورای اداری خسروشاه با حضور فرماندار تشکیل شد
بازدید سرزده مدیرکل آموزش و پرورش استان از مدارس منطقه خسروشاه
[عناوین آرشیوشده]