جمعه 89 اردیبهشت 24 , ساعت 11:18 صبح
پاسخ مراجع به یک سوال فقهی درباره حجاج
کسانی که بیماری پوستی دارند برای احرام چه کار باید بکنند ؟
جمعیت نه چندان کمی از مردم جهان مبتلا به انواع بیماری های پوستی می باشند ، هرساله تعدادی از حاجیان وزائرین بیت الله الحرام ،که بااین بیماری دست وپنجه نرم می کنند،دربه جای آوردن اعمال حج تمتع ویا عمره مفرده درایام احرام ،با محدودیت هایی روبرو می شوند.
برهمین اساس، پایگاه اطلاع رسانی،تخصصی لبیک (وابسته به اداره کل امورفرهنگی سازمان صداوسیما) با طرح این فرضیه ، نظر وراه حل مراجع عظام تقلید را در این باره جویا شده که مزید اطلاع در ذیل از نظرتان می گذرد:
محضر مبارک مرجع عالی قدر؛ باسلام
احتراما به استحضار می رساند : برفرض سئوال؛ شخصی به بیماری پوستی مبتلاست وبه منظور اداء فریضه ی حج تمتع ویا عمره مفرده عازم سرزمین وحی می شود ومی بایست در وقت مقرر محرم( ضم به میم) شود اگر لباس احرام را بپوشد بیماری پوستی او در دستان و پاهای او نمایان می شود وبه لحاظ اجتماعی و نگاه ترحم و سئوال برانگیز مردم او را با سختی وخجالت و...روبرو می کند . آیا برفرض سئوال او می تواند پوشش مکملی را جهت استتار بیماری اش در کنار لباس احرام استفاده نماید یا خیر؟ خواهشمند است ؛ به طور مبسوط پاسخ خود را مرحمت فرمایید. بااحترام ....... خبرنگارسایت لبیک
1-حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی:
اگر دوخته نباشد، اشکال ندارد.
2- حضرت آیت الله العظمی مبشر کاشانی مدظله العالی:
برفرض مذکور، پوشاندن عیب وبیماری بعض اعضای بدن (غیرازسر)باپارچه دوخته نشده ، بطوری که عرفا لباس ،محسوب نشود اشکال ندارد.
3- حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی:
در فرض سوال نمی تواند از پوشش دیگری استفاده نماید.
4- حضرت آیت الله العظمی سبحانی مدظله العالی:
می تواند مواضع مورد نظررا باباندپیچی که دوخته نباشدپنهان کند.
5- حضرت آیت الله العظمی سیستانی مدظله العالی:
اشکال ندارد.
6- حضرت آیت الله العظمی روحانی مدظله العالی:
پوشیدن لباس غیر احرام فی نفسه جائز نیست ولی درصورتیکه ذکر شده درسئوال جائز است واشکال ندارد.
7- حضرت آیت الله العظمی مظاهری مدظله العالی:
می توانید طبق آنچه نوشته اید عمل کنید.
8- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی:
هرگاه بیمار باشد و نتواند لباس معمولى خود را در میقات از تن در آورد، کافى است نیّت احرام کند و لبّیک بگوید، و در صورت امکان لباسهاى معمولى را موّقتاً در آورد و لباس احرام بپوشد و محرم شود، و بعداً اگر ناچار است لباس معمولى خود را به تن کند، و اگر در میقات این کار ممکن نشد، و بعداً حال او براى پوشیدن لباس احرام مساعد شد، احتیاط واجب آن است که اگر توانایى دارد به میقات برگردد، و مجدّداً احرام ببندد، و اگر بازگشت به میقات میّسر نبود، از همان جا لباس را عوض مى کند، و تجدید احرام لازم نیست.هرگاه محرم بر اثر سردى هوا، یا علّت دیگر، ناچار شود لباس دوخته بپوشد، این کار اشکالى ندارد، ولى اگر ممکن است، لباس دوخته را پایین و بالا کند و بر دوش بیندازد، و دست در آستین آن نکند، و احتیاط آن است که آن را پشت و رو نیز بنماید، و اگر اضطرار به پوشیدن لباس دوخته به این نوع پوشش رفع نمى شود، مى تواند به طور معمولى لباس بپوشد.
9- حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی مدظله العالی:
اگر به صرف خجالت کشیدن و امثال آن بخواهد پوششی برای خود قرار دهد این کار حرام است و کفاره دارد ولی حج و عمره باطل نیست و اگر چنانچه بیماری او به حدی است که شرعا اضطرار به این کار دارد عمل او حرام نیست ولی کفاره ثابت است.
10- حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی مدظله العالی:
استفاده از پوشش زائدبرلباس احرام،به منظوراستتاربیماری پوستی مورد نظر،درصورتی که ازنوع دوخته یا یاشبیه دوخته نباشداشکال ندارد و درصورتی که پوشیدن نوع دوخته ضرورت دارد،اشکال ندارد ولی موجب کفاره می شود وکفاره آن یک گوسفند است.
11-حضرت آیت الله العظمی شیخ مجتبی تهرانی مدظله العالی:
دروقت مقررباید محرم شودولباس احرام رابپوشد وچون بیماری او جنبه اجتماعی دارد ،مجوز شرعی جهت پوشیدن پوشش مکمل ندارد ودرصورت استفاده ازآن کفاره دارد.
جمعیت نه چندان کمی از مردم جهان مبتلا به انواع بیماری های پوستی می باشند ، هرساله تعدادی از حاجیان وزائرین بیت الله الحرام ،که بااین بیماری دست وپنجه نرم می کنند،دربه جای آوردن اعمال حج تمتع ویا عمره مفرده درایام احرام ،با محدودیت هایی روبرو می شوند.
برهمین اساس، پایگاه اطلاع رسانی،تخصصی لبیک (وابسته به اداره کل امورفرهنگی سازمان صداوسیما) با طرح این فرضیه ، نظر وراه حل مراجع عظام تقلید را در این باره جویا شده که مزید اطلاع در ذیل از نظرتان می گذرد:
محضر مبارک مرجع عالی قدر؛ باسلام
احتراما به استحضار می رساند : برفرض سئوال؛ شخصی به بیماری پوستی مبتلاست وبه منظور اداء فریضه ی حج تمتع ویا عمره مفرده عازم سرزمین وحی می شود ومی بایست در وقت مقرر محرم( ضم به میم) شود اگر لباس احرام را بپوشد بیماری پوستی او در دستان و پاهای او نمایان می شود وبه لحاظ اجتماعی و نگاه ترحم و سئوال برانگیز مردم او را با سختی وخجالت و...روبرو می کند . آیا برفرض سئوال او می تواند پوشش مکملی را جهت استتار بیماری اش در کنار لباس احرام استفاده نماید یا خیر؟ خواهشمند است ؛ به طور مبسوط پاسخ خود را مرحمت فرمایید. بااحترام ....... خبرنگارسایت لبیک
1-حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی:
اگر دوخته نباشد، اشکال ندارد.
2- حضرت آیت الله العظمی مبشر کاشانی مدظله العالی:
برفرض مذکور، پوشاندن عیب وبیماری بعض اعضای بدن (غیرازسر)باپارچه دوخته نشده ، بطوری که عرفا لباس ،محسوب نشود اشکال ندارد.
3- حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی:
در فرض سوال نمی تواند از پوشش دیگری استفاده نماید.
4- حضرت آیت الله العظمی سبحانی مدظله العالی:
می تواند مواضع مورد نظررا باباندپیچی که دوخته نباشدپنهان کند.
5- حضرت آیت الله العظمی سیستانی مدظله العالی:
اشکال ندارد.
6- حضرت آیت الله العظمی روحانی مدظله العالی:
پوشیدن لباس غیر احرام فی نفسه جائز نیست ولی درصورتیکه ذکر شده درسئوال جائز است واشکال ندارد.
7- حضرت آیت الله العظمی مظاهری مدظله العالی:
می توانید طبق آنچه نوشته اید عمل کنید.
8- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی:
هرگاه بیمار باشد و نتواند لباس معمولى خود را در میقات از تن در آورد، کافى است نیّت احرام کند و لبّیک بگوید، و در صورت امکان لباسهاى معمولى را موّقتاً در آورد و لباس احرام بپوشد و محرم شود، و بعداً اگر ناچار است لباس معمولى خود را به تن کند، و اگر در میقات این کار ممکن نشد، و بعداً حال او براى پوشیدن لباس احرام مساعد شد، احتیاط واجب آن است که اگر توانایى دارد به میقات برگردد، و مجدّداً احرام ببندد، و اگر بازگشت به میقات میّسر نبود، از همان جا لباس را عوض مى کند، و تجدید احرام لازم نیست.هرگاه محرم بر اثر سردى هوا، یا علّت دیگر، ناچار شود لباس دوخته بپوشد، این کار اشکالى ندارد، ولى اگر ممکن است، لباس دوخته را پایین و بالا کند و بر دوش بیندازد، و دست در آستین آن نکند، و احتیاط آن است که آن را پشت و رو نیز بنماید، و اگر اضطرار به پوشیدن لباس دوخته به این نوع پوشش رفع نمى شود، مى تواند به طور معمولى لباس بپوشد.
9- حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی مدظله العالی:
اگر به صرف خجالت کشیدن و امثال آن بخواهد پوششی برای خود قرار دهد این کار حرام است و کفاره دارد ولی حج و عمره باطل نیست و اگر چنانچه بیماری او به حدی است که شرعا اضطرار به این کار دارد عمل او حرام نیست ولی کفاره ثابت است.
10- حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی مدظله العالی:
استفاده از پوشش زائدبرلباس احرام،به منظوراستتاربیماری پوستی مورد نظر،درصورتی که ازنوع دوخته یا یاشبیه دوخته نباشداشکال ندارد و درصورتی که پوشیدن نوع دوخته ضرورت دارد،اشکال ندارد ولی موجب کفاره می شود وکفاره آن یک گوسفند است.
11-حضرت آیت الله العظمی شیخ مجتبی تهرانی مدظله العالی:
دروقت مقررباید محرم شودولباس احرام رابپوشد وچون بیماری او جنبه اجتماعی دارد ،مجوز شرعی جهت پوشیدن پوشش مکمل ندارد ودرصورت استفاده ازآن کفاره دارد.
نوشته شده توسط علیرضا بهادرنژاد خسروشاهی | نظرات دیگران [ نظر]
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آیا الان وقت مردن نیست؟
سیری در زندگی و مبارزات مرحوم آیت الله سید هادی خسروشاهی
شیخ سلار دیلمی سندی است بر قدمت تشیع در تبریز
ساختمان دادگاه عمومی خسروشاه کلنگ زنی شد
رییس جمهور بر بالین رهبر معظم انقلاب: عکس
فرمانده حوزه بسیج خسروشاه:دوران دفاع مقدس تمرین و آزمون ایثار بو
جلسه مدیران مدارس منطقه خسروشاه باحضور فرماندار برگزار شد
شعری بسیار زیبا در وصف امام مهربانی ها امام رضا (ع)
افتتاح پژوهش سرای دانش آموزی و مرکز بهبود اختلالات یادگیری امید
جلسه شورای اداری خسروشاه با حضور فرماندار تشکیل شد
بازدید سرزده مدیرکل آموزش و پرورش استان از مدارس منطقه خسروشاه
[عناوین آرشیوشده]
سیری در زندگی و مبارزات مرحوم آیت الله سید هادی خسروشاهی
شیخ سلار دیلمی سندی است بر قدمت تشیع در تبریز
ساختمان دادگاه عمومی خسروشاه کلنگ زنی شد
رییس جمهور بر بالین رهبر معظم انقلاب: عکس
فرمانده حوزه بسیج خسروشاه:دوران دفاع مقدس تمرین و آزمون ایثار بو
جلسه مدیران مدارس منطقه خسروشاه باحضور فرماندار برگزار شد
شعری بسیار زیبا در وصف امام مهربانی ها امام رضا (ع)
افتتاح پژوهش سرای دانش آموزی و مرکز بهبود اختلالات یادگیری امید
جلسه شورای اداری خسروشاه با حضور فرماندار تشکیل شد
بازدید سرزده مدیرکل آموزش و پرورش استان از مدارس منطقه خسروشاه
[عناوین آرشیوشده]