سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخشنده نادان نزد خدا از پارسای بخیل، محبوب تر است. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 89 شهریور 14 , ساعت 5:30 عصر

استفتائات زیر از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صافی انتخاب شده است.

 

س. کفّاره‌ روزه‌ یک‌ ماه‌، با نان‌ چقدر است‌؟ با برنج‌ چقدر است‌؟

ج‌ ـ کفّاره‌ افطار غیر عمدی‌، برای‌ هر روز یک‌ چارک‌ طعام‌ مانند گندم‌ و برنج‌ است‌ و اگر بخواهد نان‌ بدهد،برای‌ هر روز یک‌ کیلو بدهد.

س. آیا می‌توان‌ پول‌ کفّاره‌ را به‌ فقیر داد. و به‌ او گفته‌ شود طعامی‌ که‌ روزانه‌ می‌خوری‌ قصد کفّاره‌ کن‌ یا لازم‌ است‌ فقیر از همین‌ پول‌ طعام‌ بگیرد.

ج‌ ـ در فرض‌ سؤال‌، فقیر باید با همین‌ پول‌، برای‌ دهنده‌ آن‌ طعام‌ بخرد و به‌ وکالت‌ از طرف‌ او طعام‌ را به‌ عنوان‌ کفّاره‌ بردارد. واللّه‌ العالم‌.

س. در باب‌ کفاره‌ روزه‌ آیا می‌شود به مقدار پول‌ گندم‌، یا برنج‌ به‌ فقیر داد؟

ج‌ ـ پرداخت‌ کفاره‌ به نحو مذکور در سؤال‌ مجزی‌ نیست‌. باید همان‌ گندم‌ را بدهد و یا برنج‌ و یا اجناس‌ دیگری‌ که‌ در باب‌ کفارات‌ مذکور است‌. واللّه‌ العالم‌.

س. زنی‌ مریض‌ بوده‌ و ماه‌ رمضان‌ روزه‌ نگرفته‌ و مرض‌ او تا سال‌ بعد ادامه‌ داشته‌ است‌ وکفاره‌ بر عهده‌ او آمده‌ ولی‌ از خود پولی‌ ندارد آیا کفاره‌ زن‌ بر عهده‌ شوهر واجب‌ است‌ یا نه‌؟

ج‌ ـ کفّاره‌ زن‌ بر شوهر واجب‌ نیست‌.

س. تکلیف‌ شخصی‌ که‌ چندین‌ کفّاره‌ جمع‌ بر گردن‌ دارد، لیکن‌ فعلاً نه‌ وسع‌ مالی‌ دارد که‌اطعام‌ فقرا بدهد و نه‌ توان‌ جسمی‌ دارد که‌ چندین‌ ماه‌ روزه‌ بگیرد، در حال‌ حاضر چیست‌؟ (در این‌مورد نیز میزان‌ دقیق‌ در دست‌ نیست‌) آیا چنین‌ فردی‌ از گرفتن‌ روزه‌ مستحبی‌ محروم‌ است‌؟

ج‌ ـ به‌ مسأله‌ شماره‌ 1669 توضیح‌ المسائل‌ مراجعه‌ نمایید و اگر چنین‌ شخصی‌ قدرت‌ بر روزه‌ گرفتن‌ ندارد،قهراً قدرت‌ بر روزه‌ مستحبی‌ هم‌ ندارد مگر اینکه‌ مثلاً قدرت‌ بر دو و سه‌ روز، روزه‌ گرفتن‌ دارد ولی‌ چون‌ روزه‌کفّاره‌ باید سی‌ و یک‌ روز آن‌ پشت‌ سر هم‌ باشد، قدرت‌ بر آن‌ نداشته‌ باشد، که‌ در این‌ صورت‌ اگر روزه‌ قضا نداشته‌ باشد روزه‌ مستحبی‌ اشکال‌ ندارد. واللّه‌ العالم‌.

س . اگر کسی‌ در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ عمداً افطار به‌ حرام‌ کند و قبل‌ از اداء کفّاره‌ روزه‌ فوت‌ نماید در صورت‌ وصیّت‌ به‌ بجا آوردن‌ وانجام‌ کفّاره‌ روزه‌ و یا در صورت‌ عدم‌ وصیّت‌ اگر ولی‌ّ متوفی‌ بخواهد استیجار صوم‌ کند، و یا خودش‌ بخواهد عمل‌ به وصیّت‌ کند تتابع‌ در بجا آوردن‌ روزه‌ در دو فرض‌ سؤال‌ واجب‌ است‌ یا خیر؟

ج‌ ـ در هر دو فرض‌ تتابع‌ واجب‌ است‌.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ