سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوش خویی، محبّت به بار می آورد و دوستی رااستوار می کند . [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 89 اردیبهشت 31 , ساعت 5:50 عصر

 

 کارشناس مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اعلام اینکه مصرف سیگار در سنین بالا و قلیان در سنین پایین بیشتر است گفت: تحقیقات نشان می دهد 48 درصد مردم استان تهران قلیان مصرف می کنند.


مهر نوشت:

دکتر هومن شریفی اظهار داشت: هر چقدر مصرف سیگار در رده های بالای سنی بیشتر است در مصرف قلیان این موضوع کاملا برعکس بوده و گرایش به مصرف قلیان در رده های سنی پایین تر بیشتر است. به همین دلیل چون مصرف تفریحی قلیان بیشتر از سیگار است می بایست این کنترل حتی قبل از 10 سالگی آغاز شود.

 بررسیها نشان می دهد عوارض مصرف یکبار قلیان معادل استعمال 40 تا 80 نخ سیگار است. بررسیها نشان می دهد 19.5 درصد از خانواده های غیرسیگاری اعلام کرده اند در جمع های خانوادگی قلیان کشیده می شود.

شریفی با اشاره به استفاده از ریشه و ساقه گیاه تنباکو در توتون قلیان گفت: میزان نیکوتین موجود در برگ گیاه تنباکو که برای تهیه سیگار استفاده می شود حدود دو دهم میلی گرم است اما میزان نیکوتین در ریشه و ساقه تنباکو هشت دهم تا دو میلی گرم است که 10 برابر بیشتر است.

کارشناس مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با تاکید بر اینکه در حال حاضر از توتونهای طعم دار در قلیانها استفاده می شود که تنها حاوی 25 تا 30 درصد توتون خالص است تصریح کرد: مشکل اصلی در مصرف قلیان این است که توتون به هیچ عنوان سوخته نمی شود. شریفی با اعلام اینکه هیچ نظارتی در بحث قلیان وجود ندارد افزود: شرکت دخانیات در بسیاری از موارد اعلام می کند این توتونها قاچاق است اما نمی توان باور داشت با این حجم و شدت شاهد وجود توتونهای قاچاق در بازار مصرفی کشور باشیم.

 وی با اشاره به وجود سه مشکل در بحث کنترل قلیان در جامعه گفت: نخست اینکه قلیان از مقبولیت زیادی در جامعه برخوردار شده است. دوم قوانین کنترلی در کشور بیشتر در مورد سیگارهای صنعتی اعمال می شود و سوم، محیط و ادوات و آلات استفاده از قلیان است.

کارشناس مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اشاره به بالا بودن خاصیت اعتیادآوری قلیان نسبت به سیگار افزود: امکان اینکه فرد با یکبار مصرف قلیان به آن اعتیاد پیدا کند بیشتر از یک نخ کشیدن سیگار است. شریفی از افزایش مصرف کنندگان تفننی و تفریحی قلیان در کشور خبر داد و گفت: تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد حدود 48 درصد مردم استان تهران قلیان مصرف می کنند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ