سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدى را از سینه جز خود بر کن با کندن آن از سینه خویشتن . [نهج البلاغه]
 
جمعه 89 اردیبهشت 31 , ساعت 5:49 عصر
 دبیر انجمن روانپزشکان ایران نسبت به پنهان ماندن بیماریهای عصبی در کودکان هشدار داد و گفت: حداقل 50 درصد پدر و مادران ایرانی اصول تعلیم و تربیت فرزندان را نمی دانند و بر اساس تجربیات خودشان عمل می کنند.

مهر نوشت:

دکتر پرویز مظاهری به موضوع کودکان عصبی و پرخاشگر اشاره کرد و اظهارداشت: کودکانی که عصبی و پرخاشگر هستند تعدادشان کم نیست. به خصوص در سنین قبل از دبستان که کودک نمی تواند اضطراب و دلشوره خود را بیان کند و در نتیجه آن را با بداخلاقی بروز می دهد.

این روانپزشک به ناخن جویدن، جیغ زدن، شب ادراری، دندان سایی و... به عنوان علامتهای بارز پرخاشگری کودک اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلایل شرایط اجتماعی کشور ما و فعالیتهای خارج از خانه والدین، وقت کمتری صرف بچه ها می شود.مظاهری از فیلمها و بازیهای رایانه ای خشن و خشونت بار به عنوان یکی دیگر از علتهای بروز پرخاشگری در کودکان نام برد و گفت: دیدن این فیلمها و بازیها باعث می شود سیستم عصبی کودک به هم بریزد.

دبیر انجمن روانپزشکان ایران همچنین به سایر عوامل بروز پرخاشگری و رفتارهای عصبی در کودکان اشاره کرد و ادامه داد: اختلافات والدین، ازدواجهای ناخواسته و... باعث می شود تفاهم در خانواده نباشد و در نتیجه کودکان در محیطی ناآرام رشد می کنند و تربیت می شوند. مظاهری با اعلام اینکه آمار کودکان پرخاشگر و عصبی در ایران با آمارهای بین المللی تقریبا برابر است، افزود: به طور کلی سه تا پنج درصد کودکان دچار اضطراب هستند.

این روانپزشک نسبت به توجه نکردن برخی والدین به رفتارهای عصبی کودک خود هشدار داد و گفت: متاسفانه وقتی کودک اضطرابش را با جیغ زدن نشان می دهد فکر می کنند بچه بدرفتار است که همین امر سبب می شود شاهد بروز تنبیه ناعادلانه از سوی والدین باشیم که مدام هم تکرار می شود. مظاهری افزود: این وضعیت باعث می شود به تدریج کودک افسرده شده و این بیماری را تا آخر عمر با خود همرا داشته باشد و به فرزندانش انتقال دهد.

دبیر انجمن روانپزشکان ایران، تنبیه کودکان مضطرب و پرخاشگر را پیامد آشنا نبودن والدین با رفتارهای عصبی کودک عنوان کرد و گفت: حداقل 50 درصد والدین اصول تعلیم و تربیت را نمی دانند و بر اساس تجربیات خودشان و مثال معروف "چهارتا پیراهن بیشتر پاره کرده ایم"، دنبال می کنند که متاسفانه باور غلطی است و باید اجازه بدهیم بچه ها نیز پیراهن پاره کنند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ