سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، ریختن خون (قربانی) و غذا دادن به مردم و یاری کردن دادخواهان را دوست دارد . [امام باقر علیه السلام]
 
جمعه 89 اردیبهشت 31 , ساعت 12:47 عصر

 

 داود فیرحی

اقدام آقای احمدی‌نژاد در مورد تبریک به دولت روسیه به مناسب پیروزی در جنگ جهانی دوم آن هم بعد از اینکه کمیته‌ای برای دریافت غرامت از کشورمتخاصم در جنگ جهانی دوم تشکیل شده بود به هیچ وجه برای من مفهوم نیست و نمی‌توانم دلیل این اقدام ایشان را درک کنم.
دیپلماسی در کشور ما از مشکلات اساسی برخوردار است اولین مشکل دستگاه دیپلماسی در کشور ما این است که تاریخ خود را از دست داده و سیاستمدارانی که به این حوزه آشنائی ندارند اظهاراتی را بیان می‌کنند که آشنا نبودن به تاریخ دیپلماسی را بیش از هر زمان دیگری به نمایش می‌گذارد. بعد از مشکل تاریخی دستگاه دیپلماسی کشور، اتخاذ سیاست‌های لحظه‌ای و آنی بسیار گسترش یافته است و همین اقدامات منشا مشکلات زیادی در کشور ما می‌شود و تناقض‌های زیادی را به وجود می‌آورد به ترتیبی که تبعات این گونه اقدامات دامنگیر مردم می‌شود.
اتخاذ سیاست‌های لحظه‌ای و آنی موجب می‌شود که دیگر کشور‌ها احترام و اعتماد لازم را نسبت به کشور ما نداشته باشند چون نمی‌دانند که این سیاست‌ها تا چه حد تأمین ‌کننده اهداف درازمدت و کوتاه مدت کشور است از همین رو اظهارات مطرح شده در عرصه بین‌الملل جدی گرفته نمی‌شود بخصوص اینکه اظهارات لحظه‌ای و غیر کارشناسی و نا آگاهانه جائی در سطح جهانی ندارد.
روابط خارجی قواعدی دارد که باید توسط کشورها به رسمیت شناخته شود بنابراین هر گونه اظهار نظرو رویکردی خارج از این چار چوب جواب نمی‌دهد ومورد پذیرش قرار نمی‌گیرد از همین رو لازم بود که قبل از هر گونه اظهار نظری در مورد دریافت غرامت یا ارسال پیام تبریک به دولت روسیه به مناسبت پیروزی در جنگ جهانی دوم، این موضوع توسط بخش حقوقی وزارت امور خارجه مورد بررسی قرار می‌گرفت.

فقدان چنین رویکردی و تبدیل سیاست خارجی به ایجاد ابزاری برای تنش در عرصه سیاست خارجی، اخلاق عمومی را در سطح جامعه دچار مشکل می‌کند و جو بدبینی نسبت به سیاستمداران را به وجود می‌آورد واظهار نظرهائی این چنینی به صورت مرتب و بدون در نظر گرفتن عرف جهانی موجب می‌شود که برخورد مناسبی با این اظهارات صورت نگرفته و مورد توجه جهان واقع نشود.
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران



لیست کل یادداشت های این وبلاگ