سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه یکی از شما از چیزی که نمی داند، پرسیده شود، از گفتن «نمی دانم» خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 89 اردیبهشت 27 , ساعت 12:49 عصر

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: ایران هم‌اکنون با چهار شرکت بزرگ خودروسازی جهان در حال مذاکره بوده تا خط تولید این شرکت‌ها در کشورمان راه‌اندازی شوند.

بهروز علی‌شیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره توضیح داد: یکی از این چهار خودروساز، شرکت پروتون مالزی بوده که با شرکت سایپا قرارداد دارد و همچنین قرار است هیاتی از ایران با شرکت تویوتا برای راه‌اندازی خط تولید این شرکت در کشورمان مذاکره کند.

وی البته اشاره‌ای به نام دو خودروساز دیگر نکرد و دلیل آن‌را نیز مقدماتی بودن مذاکرات با این دو شرکت عنوان کرد.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران همچنین در واکش به تصمیم شرکت خودروسازی دایملر آلمان برای خروج از ایران گفت: رفتن از اقتصاد ایران یعنی ضرر. در این زمینه باید به آخرین یادداشت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن آمریکا اشاره کرد که اعضای آن نسبت به وضع تحریم‌ها علیه ایران اعتراض کرده و این اقدام را مانعی برای رابطه فعالان اقتصادی آمریکا با ایران توصیف کردند.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد ایران جای قهر کردن نیست، افزود: نرخ بالای رشد سرمایه‌گذاری و نرخ بالای بازگشت سرمایه‌گذاری در ایران به هیچ شرکتی اجازه نمی‌دهد که آن را رها کند.

گفتنی است، چندی پیش دیتر زیچ، مدیرعامل دایملر در جمع سهامداران این شرکت از کاهش و یا قطع همکاری‌های این شرکت با ایران خبر داد.

زیچ در آن زمان گفت که دایملر به زودی 30 درصد سهام خود در شرکت تولید موتورهای دیزلی (زیرمجموعه ایران خودرو دیزل) را می‌فروشد و سطح همکاری‌های خود را نیز با ایران کاهش می‌دهد.

مدیرعامل دایملر در عین حال مدعی شد که این تصمیم را در واکنش به سیاست‌های ایران در خصوص برنامه‌های هسته‌ای اتخاذ کرده است. با این وجود رسانه‌های خبری تصمیم دایملر برای خروج از ایران را سیاسی توصیف کرده و آن‌را ناشی از فشارهای آمریکا، آلمان و همچنین اتحادیه اروپا به این شرکت دانستند.

دایملر همچنین اعلام کرد که تقاضای خود برای صادرات خودروهای با کاربرد غیر نظامی به ایران را پس گرفته است.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که صدر اعظم آلمان نیز پیش‌تر از تصمیم‌ شرکت‌های این کشور برای کاهش روابط با ایران حمایت کرده بود.

مدیرعامل دایملر همچنین از لغو قرارداد ارسال کامیون و خودرو سنگین به ایران خبر داده و در عین حال عنوان کرد که این تصمیم زیانی را متوجه مردم ایران نخواهد کرد.

البته در واکنش به این تصمیم علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن نیز تصمیم شرکت آلمانی خودروسازی دایملر برای خروج از ایران صراحتا این اقدام را نوعی بلوف سیاسی توصیف و اعلام کرد که هم‌اکنون توانایی صنعت خودروسازی کشور به حدی رسیده که در بسیاری از بخش‌ها توانایی طراحی و تولید را داریم.

وی این‌را هم گفت که در صنعت خودرو، در اکثر خودروهایمان تقریبا به‌طور کامل خودکفا هستیم؛ به ویژه در خودرو بنز که هم موتور، هم قوای محرکه و اتاق و هم تمامی تزئینات آن در داخل تولید می‌شود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ