سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مردم نزد خداوند در روز قیامت، فرمان برترینِ آنها نسبت به او و پرهیزگارترینِ آنان است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 90 تیر 8 , ساعت 4:59 عصر

بخشدار خسروشهر  از ساماندهی یانیق تپه که "قره تپه" نیز نامیده می شود خبر داد و گفت: بنا به گفته باستان شناسان قدمت این تپه به اواخر هزاره سوم پیش از میلاد می رسد که با اواخر عصر سنگ و مس و اوایل عصر مفرغ در آذربایجان مقارن است.

وی با بیان اینکه آثار به دست آمده نیز این نظریه را تأیید می کند، افزود: در این تپه آثاری چون آسیاب دستی، داس سنگی و سفال به دست آمده است، ظروف یافته شده در این تپه حاکی از تأثیر سنت های مفرغ مقدم آناتولی شرقی است که تا قفقاز گسترده بود.

نوروزی ادامه داد: غیر از وسایل یاد شده، آلات و ادوات و ظروف دیگری چون هاون، تیشه و تیغه ی سنگی، تیغه خنجر مسی، دو مُهر از گِل نپخته، چهار چراغ گلی، سیوها، بادیه ها، خم های دهان گشاد بزرگ و کوچک و بی دسته و دسته دار و نیز سفال های زیادی در جریان کاوش های "یانیق تپه" کشف شد و سفال های یافته شده به طور کلی دست ساخت و معمولاَ سیاه رنگ و صیقلی و به ابعاد، اشکال و تزیینات مختلف و متفاوت هستند و برای ساماندهی میراث فرهنگی این منطقه با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی هماهنگی های لازم انجام شده تا از این پتانسیل استفاده بهینه شود.

بخشدار خسروشهر از اختصاص بیش از 41 میلیارد ریال به پروژه های عمرانی خسروشهر خبر داد و گفت: پروژه های دیگری در حوزه عمران این شهرستان چون احداث خانه بهداشت نوجه ده، پروژه سیل بند، بهسازی آسفالت محور آخوله و نوجه ده و... نیز تصویب شده است



لیست کل یادداشت های این وبلاگ