سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حقّ سرپرست علمی تو آن است که وی رابزرگ بشماری و مجلسش را محترم بشماری و به او نیک گوش کنی [امام سجّاد علیه السلام]
 
پنج شنبه 89 مهر 22 , ساعت 9:42 صبح

 

 مردم‌سالاری در سرمقاله خود با عنوان«تناقضات آماری» به اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور پرداخت.

این روزنامه در این باره تصریح کرد:

  • به تازگی محمدرضا رحیمی اعلا م کرده بود اگر بخواهیم می توانیم شرکت پژوی فرانسه را ورشکست کنیم. رحیمی همچنین گفته بود که اگر واردات از فرانسه را قطع کنیم، پژو نمی تواند روی پای خود بایستد. اما این اظهارات با واکنش پژوی فرانسه روبرو شد و سخنگوی این شرکت، اعلا م کرده که ایران تنها یک درصد گردش مالی این خودروساز را به خود اختصاص می دهد. حال،باید از سخنگوی دولت پرسید که براساس چه آماری، چنین اظهارنظری صورت گرفته است؟
  • اما واکنش به آمارهای دولتمردان، تنها به معاون اول دولت ختم نمی شود و در حالی که وزیر نفت از کاهش واردات بنزین به فقط 0/8 میلیون لیتر در شهریور خبر می دهد، آمار گمرک خلا ف آن را گزارش می دهد. طبق اخبار منتشره در خبرگزاری ها، میزان واردات بنزین در ماه ششم سال 88 معادل 34 هزار و 900 تن به ارزش 24 میلیون و 300 هزار  دلا ر بود که مقایسه این 24 میلیون بنزین وارد شده شهریور ماه سال گذشته با 106 میلیون دلا ر بنزین وارد شده شهریور ماه امسال نشان می دهد میزان واردات بنزین در شهریور ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدودا  چهار برابر شده است.
  • حال با  این تفاسیر، چند سوال اساسی مطرح است:اول آنکه، بهتر است دولت در سیستم اطلا ع رسانی و پاسخگویی اش تغییرات جدی صورت دهد. در حالی که دولت، 2 سخنگو معرفی کرده است،  اما نمی توان حتی 15 روزیک بار نیز خبری از سخنگویان دولت در جمع خبرنگاران مشاهده کرد. وجود سخنگوی فعال برای دولت، سبب می شود تا آمارهای متناقض از سوی دولتی ها ارایه نشود. دوم آنکه، ارایه آمارهایی که با سرعت فراوان تکذیب می شود یا تغییر می یابد، تاثیر منفی بسیاری در حس اعتماد میان دولت و ملت دارد. آیا بهتر نیست، آمار دولتمردان، آن هم در بالا ترین سطح، به حدی  کارشناسی باشد که افکار عمومی دچار تناقض نشوند؟


لیست کل یادداشت های این وبلاگ