سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به صاحب دانش بگو عصایی از آهن و کفشی آهنین برگیرد و دانش را بجوید، تا آنکه عصا بشکند و کفشها پاره گردد . [داود علیه السلام]
 
شنبه 89 مهر 3 , ساعت 11:29 صبح

 

 رادیو آمریکایی فردا در گزارشی به بررسی بزرگترین عملیات هوایی ایران در دوره جنگ هشت ساله پرداخت.

در بخشی از این گزارش تلاش شده است که طراحی عملیات «کمان99» و اچ 3 را به ژنرالهای رژیم گذشته نسبت دهند.

 مهمترین بخش های این گزارش به این شرح است:

  • اول مهر ???? یادآور بزرگترین عملیات در تاریخ نیروی هوایی ایران است .عملیات کمان ?? که درست ?? ساعت پس از حمله هوایی عراق به فرودگاه‌ها و شهرهای ایران در ?? شهریور ???? انجام شد.
  • در این عملیات ??? هواپیمای جنگی ایرانی شرکت داشتند و از جنگنده بمب‌افکن‌های اف-? و اف-? برای بمباران و از شکاری رهگیرهای اف-?? برای محافظت از هواپیماها و بوئینگ ??? و بوئینگ ??? برای سوخت‌رسانی و سی???هرکولس برای جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی برای مشخص کردن محل پایگاه‌های موشکی استفاده شد.
  • خلبانان ایرانی در عملیات کمان ?? اهداف نظامی ارتش عراق از جمله فرودگاه‌ها و آشیانه‌های نظامی ارتش عراق در پایگاه‌های هوایی کرکوک، موصل، الرشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی را مورد هدف قرار دادند.
  • نام عملیات «کمان ??» نمادین بوده و بدین معنا است که تیرهای ایرانیان تا دور دست‌ترین نقاط عراق رها می‌شوند، تا یادآور آرش کمانگیر کمانگیر اسوره‌ای ایران باشند. عدد ?? نیز از شمار صفحات طرح عملیاتی «البرز» طرح کلی این عملیات گرفته شده بود.
  • برخی خلبان‌های سابق نیروی هوایی ایران معتقدند طرح عملیات کمان-?? و همچنین بمباران مجموعه پایگاه‌های هوایی الولید که معروف به حمله به اچ ? است، پیش از جنگ ایران و عراق و در سال ???? توسط ژنرال‌های ارشد نیروی هوایی شاهنشاهی ایران از جمله افرادی چون امیرحسین ربیعی، نادر جهانبانی و کمپانی تهیه شده بود و طرح این عملیات بزرگ که تنها چند ساعت پس از حمله نیروی هوایی عراق به اجرا درآمد، کاری نبود که در یک روز یا حتی کمتر از یک روز قابل اجرا باشد و لذا بازخوانی نقشه‌ها، اجرای هماهنگی با شکاری‌ها و تانکرهای سوخت‌رسان، رادارهای زمینی و دیدبان‌های مرزی همگی از قبل طرح‌ریزی و لحاظ شده بودند.
  • صرف نظر از نتایج روحی و روانی پاسخ به حمله هوایی عراق در کمترین فاصله نسبت به این حمله، در این عملیات پایگاه‌های هوایی الرشید بغداد، کوت در استان العماره، موصل در استان نینوا، ناصریه در استان ذیقار، شعیبیه در استان بصره، پایگاه هوایی کرکوک در استان کرکوک، پایگاه‌های هوایی حبانیه شامل دو پایگاه تموز و حضبه در غرب بغداد، پایگاه هوایی ام‌القصر، فرودگاه بین‌المللی بغداد و فرودگاه المثنی، توسط بمب‌افکن‌های ایرانی بمباران شدند. هر دو باند پروازی پایگاه کرکوک، پالایشگاه‌های نفت کرکوک و بصره، پل‌های ارتباطی تنومه و بصره و چاه‌های نفت باباگرگردر منطقه کرکوک و مخازن نفت موصل و تاسیسات گازی کرکوک، بخش دیگری از اهداف این حمله بودند.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ