سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس جویای حکمت است، باید خاندان مرا دوست بدارد [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 89 شهریور 29 , ساعت 5:1 عصر

 


محققان با بررسی مجسمه‌ی «نفر‌تی‌تی» موفق به کشف چهره‌ی دیگری در زیر چهره‌ی وی شدند.

محققان آلمانی موزه‌ی برلین در جریان بررسی‌های انجام شده بر روی مجسمه‌ی ملکه‌ مشهور مصری «نفر‌تی‌تی» که در حال حاضر در موزه‌ای در برلین نگهداری می‌شود، به این نکته که چهره‌ی دیگری زیر چهره‌ی اصلی مجسمه قرار دارد، پی بردند.

به گزارش دیلی میل، تصاویر تهیه‌شده از مجسمه نفر‌تی‌تی با استفاده از فناوری سی.تی.اسکن نشان می‌دهد که مجسمه‌ی دیگری زیر مجسمه فعلی که از سنگ آهک ساخته شده وجود دارد که آن نیز چهره‌ی زن دیگری است که احتمالا خواهر نفرتی‌تی بوده است.

به گفته محققان نیم‌تنه رنگین نفرتی‌تی که قدمتی 3300 ساله دارد، پس از ساخته شدن از سنگ آهک دچار تغییراتی شده و بر روی صورت آن تغییراتی صورت گرفته که حاصل آن ایجاد یک ماسک یا صورت جدید بر روی چهره نخستین مجسمه است.

البته این مجسمه در سال 1992 با استفاده از یک اسکنر قوی مورد بررسی قرار گرفت ولی از آنجا که این اسکنر تنها قادر به نمایش تنها عمق پنج میلی‌متر از سطح بیرونی مجسمه بود، فرضیه تایید نشد.

سال گذشته نیز با گذشت نزدیک به یک قرن از کشف نیم‌تنه‌ی نفرتی‌تی در مصر و انتقال آن به آلمان، اسنادی درباره‌ی چگونگی قاچاق مجسمه‌ ملکه‌ی مصری آشکار شدند.

براساس این اسناد، این اثر تاریخی که مجسمه‌ی یکی از ملکه‌های مشهور مصر باستان در هزاران سال پیش است، پس از کشف در دسامبر سال 1912 میلادی در محوطه‌ی تاریخی آمرنا توسط یک باستان‌شناس آلمانی عضو انجمن شرق‌شناسی آلمان، با فریب مأموران گمرک کشور مصر، به آلمان انتقال داده شد .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ