سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تفکّر مایه زندگانی دل بیناست . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 89 شهریور 20 , ساعت 10:54 صبح
 
 فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه در علم گوارش نکته‌ی اصلی سبک غذا خوردن است، گفت: دستورالعمل خاصی برای افرادی که به صورت معمول و بدون بیماری قبلی روزه گرفته‌اند وجود ندارد اما مصرف تدریجی مواد غذایی توصیه می‌شود.

دکتر محمد کلانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران منطقه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: با توجه به اینکه یک ماه دستگاه گوارش به حالت استراحت بوده، بعد از ماه مبارک رمضان نباید به یکباره دستگاه گوارش را از این حالت خارج کنیم و باید به صورت تدریجی به حالت قبلی برگردیم.

این فوق تخصص گوارش ادامه داد: غذاهایی که به طور معمول مصرف می‌کنیم را در وعده‌های غذایی بیشتر و با حجم کمتر مصرف کرده و سعی کنیم با آرامش و بدون حالت عصبی غذا بخوریم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت غذا خوردن در بیماران دستگاه گوارشی فرق می‌کند، اضافه کرد: در بیماری‌های دستگاه گوارش باید غذاها در حجم کم مصرف و فاصله بین غذا خوردن و خوابیدن رعایت شود.

دکتر کلانی ادامه داد: در بیماریهای دستگاه گوارش با توجه به نوع بیماری، غذاهای مصرفی هم تغییر می‌کند و توصیه می‌شود که از غذاهای تند، محرک و آماده استفاده نشود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در علم گوارش برخلاف تصور عامه مردم مهم نوع غذا نیست بلکه آب و غذا خوردن مهمتر است، گفت: در هنگام غذا خوردن نباید حرف بزنیم، نباید عصبی شویم و باید آرامش خود را هنگام غذا خوردن حفظ کنیم.

این فوق تخصص گوارش در پایان خاطرنشان کرد: بعد از ماه مبارک رمضان شرایط قبلی دستگاه گوارش را در نظر گرفته و با توجه به آن برای غذا خوردنمان تصمیم گیری کنیم.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ