سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش به فراوانی آموختن نیست، بلکه نوری است که در دل آنکه خدا هدایتش را بخواهد، می تابد . پس هرگاه در پی دانش بودی، ابتدا جوهره بندگی را در جانت بجوی و با به کار بستن دانش آن را به دست آور و فهم را از خدا بطلب تا به تو بفهماند . [امام صادق علیه السلام]
 
پنج شنبه 89 مرداد 28 , ساعت 12:46 عصر

 

حاج جلیل خسروشاهی در سال 1298 هجری شمسی در خانواده ای سرشناس به دنیا میآید پدرش حاج غفار با دوعمویش حاج میرزا حسن وحاج حسین از تا جران سرشناس بودند حاج غفار وسارا سلطان خسروشاهی دارای هشت فرزند بودند که هوش واستعداد آنها زبانزد خاص وعام بود علی برادر بزرگ جلیل به خاطر ذکاوت بالا به علی ذکی معروف بود او در سال 1308 از مدرسه عالی حقوق وعلوم سیاسی با کسب رتبه ی اول و دریافت مدال فارغ التحصیل می شود جلیل در سال 1318 به خدمت سربازی می رود دوران سربازی او با اشغال ایران توسط نیروهای خارجی در شهریور 1320 مصادف می شود سربازها از پادگان فرار می کنند اما اوبا لباس نظامی در مقابل سرهنگی که فرمانده اش بود می ایستد ومی گوید برای خدمت گذاری به وطن آماده است سرهنگ به او می گوید شاه مملکت از مقابل دشمن فرار کرده است وتو آمده ای که بگویی می خواهی خدمت کنی .

ایشان در سال 1323 با دختر خاله اش رفعت کمپانیه ازدواج میکند اما در سال 1344 همسرش در اثر بیماری خونی فوت می کند مرگ همسر تاثیر بدی بر روحیه دخترانش که آن زمان 12و20 ساله بودند می گذارد به شهید بهشتی که مسئول مرکز اسلامی هامبورگ بود تلفن می زند ودر خواست می کند تا به دخترانش دلداری بدهد واونیز با حضور در خانه حاج جلیل به آنها دلداری می دهد تا آرام شوند مرگ همسر نقطه عطف زندگی ایشان بود .

از کارهای اقتصادی حاج جلیل می توان به موارد زیر اشاره کرد مدیریت کارخانه پارچه بافی آذربایجان –تجارتخانه فرش در هامبورگ – بنیانگذاری گروه صنعتی مینو – نمایندگی چندین شرکت اروپایی در ایران و... اشاره کرد .

اما مهمترین کار ایشان که نامشان را در تاریخ ایران جاودانه کرده است همانا ساخت بیش از 400 مدرسه در دورافتاده ترین نقاط کشور است خیر مدرسه سازی که هیچ گاه در هیچ مراسم کلنگ زنی یا افتتاح او را ندیدند ایشان سوای ساخت مدارس بیش از1000 سرویس بهداشتی نیز در مدارس سراسر ایران ساختند و یاری گر هزاران در مانده وحامی هزاران یتیمی بودند که تا آخر عمر مرحوم حاج جلیل خسروشاهی  را نشناختند .

ایشان در روز دوشنبه پنجم شهریور سال 1386 در سن 88 سالگی در کشور سوئیس به رحمت ایزدی شتافت.

مدارس امام جعفر صادق (ع) وهنرستان قدس از جمله مدارسی هستند که آن بزرگوار در زادگاهش خسروشهر به یادگار گذاشته است .   



لیست کل یادداشت های این وبلاگ