سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هنگام فتنه چون شتر دو ساله باش نه پشتى تا سوارش شوند و نه پستانى تا شیرش دوشند چنان زى که در تو طمع نبندند . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 89 مرداد 24 , ساعت 6:16 عصر
 
رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو در بازدید از بازار تاریخی تبریز در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ، این مجموعه را زیباترین و متنوع‌ترین مرکز تجاری خاورمیانه دانست.
به گزارش روابط عمومی دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی، "چون لی هان" افزود : این بازار زیباترین و متنوع‌ترین مرکز تجاری منطقه خاورمیانه است و سبک معماری و استقرار واحدهای تولیدی و مشاغل خاص در هر یک از راسته‌ها و تیمچه‌های این بازار نشان از قدمت و اصالت آن دارد.
وی، هر یک از قسمت‌ها و زوایای بازار تبریز را یک موزه هنری ارزشمند دانست و افزود: برای معرفی هر کدام از کالاها و صنایع که در این بازار تولید و یا توزیع می‌شوند مانند انواع قالی و قالیچه، کفش، طلا و فلزات گرانبها، سماور، ظروف، مسنوجات، صنایع دستی، عطاری‌ها و سایر محصولات و مشاغل باید از شیوه‌های مختلف استفاده شود تا بازدیدکنندگان با نحوه تولید و ویژگی‌های خاص هر یک از تولیدات آشنا شوند.
رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو ، ثبت جهانی بازار تبریز را گامی مهم در شناساندن این اثر به جهانیان اعلام کرد و اظهار داشت: با ثبت جهانی بازار تبریز علاقمندان زیادی از سراسر دنیا برای بازدید از آن به تبریز خواهند آمد که این موضوع مسوولیت سازمان‌های متولی و مردم تبریز را سنگین‌تر می‌کند و لازم است امکانات و آمادگی‌های مورد نیاز پیش‌بینی شود.
وی، هنگام بازدید از مراکز فروش قالی و تابلو فرش‌های نفیس در بازار تبریز با اشاره به ظرافت و زیبایی‌های فرش تبریز گفت: هر یک از این قالی‌ها و تابلو فرش‌ها‌ در واقع اثری شاخص از ذوق و هنر ایرانی است و باید همچون تابلوهای با ارزش در بهترین نقطه مراکز هنری، فرهنگی و منازل نصب شود تا بیننده را محو زیبایی، صبر و شکیبایی بافندگان خود کند و حیف است که این آثار ارزشمند زیرپا انداخته شوند.
وحید کاظم‌زاده، دبیر منطقه شمال غرب کمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز در جریان این بازدید گفت: بازاریان تبریز همواره مدافع حقوق مردم و استقلال و آزادی کشور بوده و تاریخ آذربایجان مملو از رفتار و تعهد این قشر نسبت به منزلت انسانی و حقوق اساسی مردم است.
عشرت شایق، دبیر ستاد قالیچه صلح و دوستی جهانی نیز در جریان این بازدید با اشاره به نقش بازار تبریز در حوادث و تحولات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی اظهار داشت: بازار در همه حرکت‌های مردمی منطقه آذربایجان همواره نقش تعیین کننده‌ای داشته و قالیچه صلح و دوستی جهانی نیز که با همت جمعی از بازاریان و هنرمندان تبریز بافته شده، دلیل دیگری بر این نقش است.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ