سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرگویی، حکیم را می لغزاند و بردبار را ملول می کند، پس پرگویی مکن که به ستوه آوری و کوتاهی مکن که خوار گردی . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 89 مرداد 18 , ساعت 8:51 عصر
 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: با ثبت جهانی بازار تبریز در یونسکو افتخار ثبت نخستین حوزه علمیه جهان نیز به تبریز رسید.

تراب محمدی امروز  در تبریز اظهار داشت: در ثبت مجموعه بازار تبریز 160 عنصر به همراه بازار تبریز در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.
وی ادامه داد: ثبت بازار تبریز علاوه بر کالبد و سبک معماری بازار، نقش فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بازار نیز مدنظر قرار گرفته است.
محمدی از دیگر شاخصه‌های بازار تبریز برای ثبت جهانی را عبور جاده ابریشم از این بازار خواند و تاکید کرد: عبور جاده ابریشم از این بازار، بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان را به شاهراه شرق و غرب تبدیل کرده بود به همین دلیل همواره مورد توجه بازرگانان و تجار بود که حتی با گذشت زمان این نقش کم‌ رنگ‌تر نیز نشد.
وی اظهار داشت: مسجد کبود نیز یکی از 160 عنصر ثبت شده در مجموعه بازار تبریز به شمار می‌رود که در جنب راه ابریشم قرار دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: مسجد کبود نیز به عنوان فیروزه جهان اسلام و اثر تاریخی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار داشته است که باثبت جهانی آن زمینه افزایش این گردشگران نیز فراهم می‌آید.
وی از دیگر عناصر ثبت شده در بازار تبریز را حوزه‌های علمیه موجود در این بازار خواند و افزود: با ثبت جهانی بازار تبریز نخستین حوزه علمیه جهان نیز در این شهر به ثبت یونسکو رسید که این خود افتخاری برای ایران و آذربایجان اشت.
وی اضافه کرد: وجود حوزه‌های علمیه صادقیه، طالبیه، صفرعلی و حسن پادشاه در بازار تبریز موجب شد تا با ثبت بازار تبریز این آثار نیز در فهرست آثار جهانی ثبت شود.
وی مساحت تمام بازار تبریز را یک کیلومتر مربع خواند و گفت: اکیپ کارشناسی سازمان میراث فرهنگی مشغول فعالیت هستند تا در آینده نزدیک مساحت دقیق این بازار را اعلام کنند.
پرونده بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگ‌ترین سازه به هم پیوسته جهان در سی و چهارمین جلسه سازمان یونسکو در شهر برازیلیا پایتخت کشور برزیل بررسی و با اکثریت آرا به ثبت رسید.
گزارش فارس حاکی است، میراث جهانی یونسکو به انگلیسی: (World Heritage Sites) نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ?? نوامبر ???? میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید. موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و معتلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، محسوب می‌شوند.
برپایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند.
حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.
این کنوانسیون از یک دیباچه و ?? ماده در هشت فصل تشکیل شده است.
مکان‌های میراث جهانی ثبت‌شده در سازمان یونسکو، مکان‌هایی مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و یا شهر هستند که در فهرستی که توسط برنامه میراث جهانی بین‌المللی، اداره و برقرار شده است، وجود دارند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ