سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شما را نمایاندند اگر مى‏دیدید ، و راه نمودند اگر مى‏یافتید ، و شنواندند اگر مى‏شنیدید . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 89 مرداد 18 , ساعت 10:1 صبح
ادبیات منحصر به فرد احمدی‏نژاد

 

 تذکر رئیس قوه قضاییه به رئیس جمهور، نخستین واکنش به ادبیات منحصر به فرد محمود احمدی‏نژاد نبود.

 تا کنون تعداد کثیری از نمایندگان مجلس از اصلاح‎طلب گرفته تا اصولگریانی چون نادران و توکلی به او خرده گرفته‎اند. حتی یکی از نمایندگان مجلس در نامه ای به مرتضی اقاتهرانی معلم اخلاق دولت از او خواست تا به رئیس جمهور به خاطر چنین ادبیاتی تذکر دهد.

تمامی این تذکرات به خاطر آن است که احمدی‎نژاد اغلب در سخنرانی‏های خود مطالبی را بیان می‏کند که هم شنیدنش از دهان رئیس‎جمهور تعجب برانگیز است و هم ترجمه‎اش برای خبرنگاران خارجی دردسر آفرین. مثلا او اخیرا در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور علی‎رغم توصیه غلامعلی حدادعادل به اینکه از ضرب‎المثل «آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت» استفاده کند از گفتار عامیانه «آن ممه را لولو برد»! استفاده کرد. البنه به کارگیری اصطلاحات عامیانه از سوی وی سابقه درازمدت دارد. او سال گذشته نیز برای آنکه پیشرفت‎های علمی ایران را بنمایاند، گفت: «یادتان هست که قدیم‏ها می‏گفتند فلان کشور موشک می‎سازد، ایران آفتابه می‎سازد».

احمدی‏نژاد هفته گذشته در همایش ایرانیان خارج از کشور، خطاب به اوباما و سردمداران غرب گفت: «آب را بریزید همان جایی که می‎سوزد». ادبیات منحصر به فرد احمدی‎نژاد را دربیان نفرتش نسبت به رژیم صهیونیستی در آن همایش دیدیم که گفت: «آن صهیونیست‏های احمق آدم اجیر کردند که مرا بکشد». البته او پیش از این نیز در تشریح غضبش به بدخواهان ملت ایران در آذرماه 87 گفته بود: «اگر بدخواهان به حقوق ملت ایران تجاوز کنند، این ملت با چاقوی زنجان دست و پای آنها را قطع می کند.»

او همچنین در جمع مردم آذربایجان غربی در فروردین ماه امسال به اوباما گفته بود:«گنده‎تر و گردن کلفت‎تر از تو هم نتوانست غلطی بکند». کاغذ پاره خواندن قطعنامه‎های شورای امنیت سازمان ملل از سوی رئیس‎جمهور نیز به بخشی از ادبیات دیپلماتیک وی تبدیل شده است که در این همایش نیز به آن اشاره شد. او همچنین در آذرماه 87 نیز درواکنش به صدور سومین قطعنامه علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل در خوزستان گفت: «آنقدر قطعنامه صادر کنید نا قطعنامه‏دانتان پاره شود». البته احمدی‎نژاد اسفند 85 نیز در واکنش به صدور دومین قطعنامه علیه ایران گفته بود: «ایران ترمز و دنده عقب قطار هسته ای خود را دور انداخته است». او در سومین سفر استانیش به اصفهان که در دولت دهم انجام شد از آمریکا به عنوان یک «چهارپای در گل گیر کرده در باتلاق منطقه» یاد کرد و گفت: ریگان و وزیر خارجه آمریکا جزء بی‎شعورهای عالمند.

احمدی‏نژاد زمانی که کابینه دهم را در رسانه ملی معرفی می‎کرد و از جایگزینی مرضیه دستجردی به جای کامران لنکرانی سخن می‏گفت، در دفاع از عملکرد وزیر پیشین بهداشت و اعلام محبتش به او گفت: «آقای لنکرانی مثل هلو می‎ماند»

جالب اینکه غلامحسین الهام سخنگوی پیشین دولت در دوران زعامت دولت نهم یکبار گفته بود که ادبیات احمدی‎نژاد ویژه است و به ان غبطه می‎خورد. دفتر پژوهش و بررسی‎های خبری خبرگزاری ایرنا در اسفند ماه سال 87،  اعلام کرد: احمدی‌نژاد با ابداع گفتاری به دور از تکلف، قدم در مسیر احیای عزت و اقتدار ملی و افزایش ضریب امنیت می‎گذارد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ