سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آفت دانش تکبّر است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 89 مرداد 17 , ساعت 8:58 عصر
ایسنا: در شرایطی که فصل گرما به نصف رسیده، مسوولان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به تازگی از شناسایی چند تولیدکننده آب میوه غیراستاندارد حاوی قطعات میوه خبر داده‌اند.

فریدون بلغاری - مشاور رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران - از شناسایی 700 مورد جعل علامت استاندارد در جریان اجرای طرح جامع کنترل بازار خبر داده و در عین حال عنوان کرد که برخی از جعل علامت‌ها از سوی تولیدکنندگان آب میوه بوده است.

این درحالیست که برخی رسانه‌ها نیز از غیر بهداشتی بودن آب‌میوه رانی موجود در بازار ایران خبر دادند.

همانطور که می دانید آب‌میوه رانی محصول شرکت عوجان عربستان سعودی بوده و گفته می‌شود مجوزی برای واردات آن به ایران وجود ندارد. شرکت عربستانی عوجان برای تولید رانی، اسانس و ذرات خشک میوه را که در صنعت آب‌میوه به آن‌ها پالپ گفته می‌شود، از کشورهای دیگر وارد کرده و اسانس و پالپ را به آب اضافه کرده و آب‌میوه تولید می‌کند.

ذرات معلقی که در آب‌میوه مشاهده می‌شود، دلیلی بر تازگی آن نیست، بلکه تازگی ظاهری رانی به علت وجود ماده‌ای به نام بنزوات سدیم است. بنزوات سدیم، ماده‌ای است که در صنعت مواد غذایی به عنوان نگهدارنده کاربرد دارد. از این ماده به میزان بسیار کم در سس مایونز و نوشابه استفاده می‌شود، اما طبق گزارش اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، استفاده از این ماده در هر نوع آب‌میوه غیرمجاز است. علت غیرمجاز بودن استفاده از بنزوات سدیم در آب‌میوه این است که آب‌میوه به صورت گرم در قوطی ریخته و پر می‌شود و به دلیل واکنش‌هایی که بنزوات سدیم در حرارت انجام می‌دهد، استفاده از آن ممنوع است؛ اما در نوشابه‌ها به این دلیل که نوشابه به صورت سرد پر می‌شود، استفاده از این ماده مجاز است

تولیدکننده رانی: رانی قاچاق هم استاندارد است!

اما برای رعایت اصل بی‌طرفی سراغ داریوش میانجی - مدیرعامل شرکت صنایع عوجان ایرانیان - به عنوان تنها تولیدکننده رانی در ایران نیز رفتیم.

وی توضیح داد: متاسفانه بعضا در رسانه‌ها مطالبی عنوان می‌شود که فاقد حقیقت است. باید گفت اصلا چیزی به نام رانی غیراستاندارد ساخت شرکت صنعتی العوجان وجود ندارد. رانی یک نام و آرم تجاری ثبت شده است که متاسفانه بعضا توسط افراد سودجو مورد سو استفاده قرار می‌گیرد و محصولات بی‌کیفیت مربوط به این قبیل تولید‌کننده‌هاست.

به گفته او محصول رانی ساخت شرکت صنعتی العوجان که در کشورهای عربستان، امارات و ایران تولید می‌شود، با مجوز وزارت بهداشت بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی وارد کشور شده یا در کشور تولید می‌شود و حتی موارد قاچاق آن نیز از نظر بهداشتی مشکلی ندارد، چون توسط شرکت مادر تولید شده‌اند.

وی با انتقاد از انتشار مطالب غیرواقعی درباره غیراستاندارد بودن رانی ساخت شرکت صنعتی العوجان در بازار افزود: این در شرایطی است که محصولات نوشیدنی گازدار با نام‌های تجاری خارجی به راحتی در ایران مصرف شده و هیچ گزارش منفی نیز در این باره منتشر نمی‌شود.

میانجی تاکید کرد: بعضی از تولید‌کنندگان داخلی در حوزه نوشیدنی در ظاهر دارای مجوز لازم بوده، اما عملا محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در کشور برای تولید رانی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود 200 نفر در شرکت تولید این محصول مشغول به کار بوده و ماهانه حدود یک میلیون باکس در کارخانه واقع درشهر صنعتی ساوه تولید می‌شود.

داستان آب معدنی این بار برای رانی؟

با در نظر گرفتن اظهارنظرهای فوق باید دید بالاخره چه کسی درباره استاندارد آب میوه در کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد. در مورد آب معدنی که وزارت نفت نتایج آزمون خود را اعلام کرد. از سوی دیگر وزارت بهداشت نیز در مورد برنج نظرات خود را اعلام کرد و مشخص شد که بحث استاندارد در کشور هنوز متولی واحدی ندارد. باید دید آیا چنین وضعیتی برای آب میوه نیز به وجود خواهد آمد؟


لیست کل یادداشت های این وبلاگ