سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که کرده وى او را بجایى نرساند نسب او وى را پیش نراند . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 89 مرداد 17 , ساعت 8:57 عصر
مهر: محمود بهمنی امروز در نشستی مطبوعاتی گفت: انتشار اسکناس‌های 20 هزار تومانی و 50 هزار تومانی فعلاً در دستور کار بانک مرکزی نیست.

هدفمندی یارانه ها

وی در خصوص آثار طرح هدفمند کردن یارانه ها و تغییر بسته سیاستی- نظارتی سال 89 بانک مرکزی گفت: بسته به صورت شناور تدوین شده است اما باید منتظر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها بمانیم تا آثار آن مشخص و پس از مشخص شدن آثار برای تغییرات بسته تصمیم گیری کنیم، زیرا این قانون به هر نحو که اجرایی شود آثار خود را به همان نحو خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر به صورت یکپارچه سوختی، سه‌مرحله‌ای، یک مرحله یا پنج مرحله‌ای اجرا شود آثار خود را بر جای خواهد گذاشت.

اعطای وام خرید مسکن به خبرنگاران

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پرداخت وام 30 میلیون تومانی وام خرید مسکن به دو هزار خبرنگار براساس اعلام رئیس جمهور به مناسبت روز خبرنگار گفت: در این زمینه صحبتی با مسئولان بانک مرکزی انجام نشده ، این درحالی است که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در این خصوص باید تصمیم گیری کنند. البته بانک مرکزی 70 هزار میلیارد یال به وزرات مسکن برای ساخت اختصاص داده است.

بهمنی افزود: بهتر است که خبرنگاران نماینده‌ای از بین خود برای پیگیری این موضوع انتخاب کنند، ما نیز از بانک مرکزی می‌خواهیم که به تعداد خبرنگاران واحدهای مسکونی بخش مسکن مهر را در اختیار آنها با قیمت‌های بسیار مناسب مثلاً 3 تا 4 میلیون تومان در شهرهای جدید و شهرهای کوچک قرار دهند.

وی با بیان اینکه 25 میلیون تومان وام به این واحدها تعلق می‌گیرد،افزود: می‌توان از طریق تعاونی‌ها از منابع تسهیلات مسکن مهر برخوردار شد.

انتقاد از روند خصوصی شدن بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از روند خصوصی شدن بانک‌ها گفت: این سبک خصوصی شدن بانک‌ها خصوصی‌سازی نیست و زمانی نیز بانک‌ها خصوصی تلقی می‌شوند که دارای مدیران خصوصی نیز باشند. برهمین اساس، اگر 80 درصد سهام بانکها نیز به بخش خصوصی واگذار شود اما 20 درصد در اختیار فردی باقی بماند این 20 درصد تعیین کننده 5 هیئت مدیره خواهد بود، یعنی این افراد نیز اداره کننده این بانک و موسسه هستند.

بهمنی با تاکید بر این که خصوصی سازی زمانی است که 5 هیئت مدیره بانکها خصوصی باشند و به صورت خصوصی تصمیم بگیرند، گفت: روح دولتی باید از بانکها کنده شود، در خصوصی سازی مالکیت از مدیریت جداست و در عمل ممکن است تصور شود که خصوصی سازی در بانکها صورت گرفته اما در عمل آنچه انتظار می‌رفت، اتفاق نیفتاد.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی بر روی بانک‌های خصوصی بر انتخاب هیئت مدیره و مدیران آنها اشراف کامل دارد، افزود: انتخاب هیئت مدیره و مدیر عامل بانک‌های دولتی نیز باید با تایید بانک مرکزی باشد. برهمین اساس اگر صلاحیت فنی و تخصصی مدیران این بانکها را بانک مرکزی تایید نکند این افراد قابل پذیرش نیستند زیرا این افراد بانک اداره می‌کنند نه دکه روزنامه فروشی.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید سابقه اقتصادی و بانکی مدیران بانکی تایید شود، افزود: حتی در بانک مرکزی این گونه است. بنده 40 سال در سیستم بانکی فعالیت کرده ام اما در برخی مواقع در پاسخ به برخی مسایل کسر می‌آورم. اگر غیر از این باشد نیز مشکل ایجاد می‌شود.

اسکناسهای 10 هزار تومانی

بهمنی در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه با گذشت زمان هنوز اسکناس‌های 10 هزار تومانی به طور کامل بین مردم توزیع نشده است، گفت: ‌اگر این اسکناس‌ها بخواهند کل کشور را تحت پوشش تر بیاورند مدت زمانی به طول می‌انجامد، با این وجود بانک مرکزی تا کنون 30 میلیون قطعه اسکناس 10 هزار تومانی به چاپ رسانده و هفته‌ای نیز 10 میلیون قطعه به چاپ می‌رساند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به خرید و فروش سکه‌های پارسیان در بازار گفت: برای جلوگیری از این کار بانک مرکزی ضرب سکه‌های 1 گرمی به میزان یک هشتم بهار آزادی را با قیمت حدود 40 هزار تومان ضرب کرد که تمام فاکتورهای امنیتی بر آنها رعایت شده است.

وی ادامه داد: امسال سکه‌های 200 تومانی نیکل و 500 تومانی را ضرب کرده‌ایم که در اختیار همه قرار خواهد گرفت و این سکه‌ها صرفه‌ای برای جاعلین ندارد.

وی در خصوص تحریم‌ها بر روی ذخایر ارزی گفت: اگر درست عمل کنیم کمتر ارز برای واردات از کشور خارج می‌شود، در عین حال باید اجازه رونق صنایع داخلی را بدهیم تا تحریم‌ها به فرصت تبدیل شود.

بهمنی در مورد استقلال بانک مرکزی گفت: شورای پول و اعتبار از حدود یک سال پیش دوباره در بانک مرکزی تشکیل شد که اعضای آن دادستان کل کشور، برخی وزرا، بخش خصوصی و ... هستند، بنابراین اعمال نفوذ به نظرات کارشناسی شورای پول و اعتبار امکان ندارد و هیچکس نمی تواند به جای این شورا تصمیم گیری کند.

سرمایه گذاران خارجی

محمود بهمنی در ادامه با اشاره به اینکه توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اصل و سود سرمایه گذرای خارجی در کشور تضمین می‌شود، گفت: در یک سال گذشته در این رابطه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رکود و پایین بودن نرخ‌ها در کشورهای اروپایی، اظهار داشت: هم اکنون به دلیل پایین بودن بازدهی سرمایه، سرمایه های جدید به سمت کشورهای نوظهور در حرکت است.

بهمنی از مصوبه جدید مجلس در خصوص افزایش سهم خارجی‌ها در تاسیس بانک خبر داد و گفت: در گذشته قوانین به نحوی بود که خارجیان می‌توانستند 4 یا 5 درصد در سرمایه گذاری بانک‌ها نقش داشته باشند که این موضوع با تصویب مجلس برای رونق سرمایه گذاری خارجی تا 49 د رصد افزایش یافت؛ بنابراین از این پس سرمایه گذاران خارجی می‌توانند در بانک‌هایی که تاسیس خواهند شد هیئت مدیره داشته باشند.

تورم

بهمنی با تاکید بر اینکه اگر تا پایان شهریور ماه جاری هدفمندی یارانه‌ها اجرا نشود نرخ تورم تا 7 درصد کاهش خواهد یافت، گفت: بعد از ساماندهی موسسات پولی، تعاونی‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه جهت تداوم کاهش نرخ تورم بانک مرکزی سازمان نظارتی خود را تقویت کرد و تعداد مدیران آن را از یک نفر به سه نفر و نظارت‌ها را نیز در استان‌ها توسعه داد.

وی در خصوص تغییر استفاده از دلار در معاملات نفتی کشور با تاکید بر اینکه کشور می‌تواند با هر ارزی که بخواهد معامله داشته باشد، گفت: در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان این نشست خبری سکه طلای 2.5 بهار آزادی را به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی رونمایی کرد.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ