سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، خونخواهِ [بحقّ] است و خونخواهی [بحق] را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 89 مرداد 15 , ساعت 11:32 صبح
: همزمان با جشن سالگرد صدور فرمان مشروطیت از تندیس حاج رسول صدقیانی در خانه مشروطیت تبریز رونمایی شد.

 

 بعد از گذشت بیش از نیم قرن از دلاوری‌ها و مردانگی آزادگان دیار آذربایجان پنج‌شنبه شب همایش بزرگداشت سالروز صدور فرمان ملت در خانه مشروطه تبریز برگزار شد.
در این مراسم‌ نوه مرحوم صدقیانی از بنیا‌ن‌گذاران انقلاب مشروطیت در تبریز با تجلیل از برگزاری این همایش و توجه مسئولان به فعالان مشروطیت در تبریز اظهار داشت: این حرکت‌ها در حقیقت دلجویی از روح مظلومان انقلاب مشروطیت است.
وی در ادامه به بیان فرازهایی از زندگانی این انقلابی بزرگ و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آن بزرگمرد پرداخت.
در انقلاب مشروطیت علی مسیو با همکاری گروهی از یاران و همفکران خود مانند رسول صدقیانی و حاج علی دوا فروش، حوزه‌های اجتماعیون عامیون را با نظم خاصی سازماندهی کرد.
از اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار نارضایتی مردم از ظلم وابستگان حکومت رو به رشد بود، تأسیس دارالفنون و آشنایی تدریجی ایرانیان با تحولات جهانی و اندیشه تغییر، لزوم حکومت قانون و پایان حکومت استبدادی را نیرو بخشید.
نوشته‌های روشنفکرانی مثل حاج زین‌العابدین مراغه‌ای و عبدالرحیم طالبوف و میرزا فتحعلی آخوندزاده و میرزا ملکم خان و میرزا آقاخان کرمانی و سید جمال‌الدین اسدآبادی و دیگران زمینه‌های مشروطه‌خواهی را فراهم آورد.
سخنرانی‌های سیدجمال واعظ و ملک‌المتکلمین توده مردم مذهبی را با اندیشه آزادی و مشروطه آشنا می‌کرد و نشریاتی مانند حبل‌المتین و چهره‌نما و حکمت و کمی بعد ملانصرالدین که همه در خارج از ایران منتشر می‌شدند نیز در گسترش آزادی‌خواهی و مخالفت با استبداد نقش مهمی داشتند.
کشته شدن ناصرالدین‌شاه به دست میرزا رضای کرمانی که آشکارا انگیزه خود را قطع ریشه ظلم و نتیجه تعلیمات سیدجمال‌الدین دانسته بود، کوشش بیشتر در روند مشروطه خواهی را سبب شد.
ریشه انقلاب مشروطیت را باید در رفتار ظالمانه پادشاهان قاجار و تعدی و تجاوز شاهزادگان و وابستگان دربار و حکومت حاکمان ولایات و مداخله بی حد و حصر دولتهای روس و انگلیس در امور ایران و مخالفت مردم با آنها دانست، بر مسند کار، کسانی حضور داشتند که به جای رسیدگی به امور مملکت و مشکلات مردم،‌ با بذل و بخشش های بی‌دریغ به فکر استحکام موقعیت خویش بودند.
در چنین شرایطی در آذربایجان سربلند‌، حماسه‌سازانی میهن پرست و ظلم سیز با اتکا به روحانیت و دین مبین اسلام به پا خواستند و حماسه عظیم مشروطیت را آفریدند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ