سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر بختیارى را بخت برگشتنى است ، و آنچه برگشت پندارى نبوده و نیست . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 89 اردیبهشت 22 , ساعت 9:28 عصر
 
روز گذشته دبیر انجمن قطعه‌سازان در اظهارنظری جالب گفت که ارزان‌ترین خودرو‌های تولیدی جهان در ایران تولید و عرضه می‌شود.

به نوشته «جهان صنعت»، محمدرضا نجفی‌منش  افزوده است در حال حاضر بیشترین مقدار تولید و عرضه خودرو‌ها در ایران مربوط به خودرو‌هایی با نرخ  قیمتی بین 7 تا 12 میلیون تومان است.
این در حالی است که تنها خودروهای معدودی از جمله  پراید و روآ در میان تولیدات خودروسازان داخلی در این رده قیمتی قرار دارند که همواره در‌صدر بی‌کیفیت‌ترین خودرو‌های داخلی‌
 بوده اند. حتی خودرو تندر 90 هم که قرار بود پاسخی به آمال مردم در عرضه خودرو ارزان‌قیمت باشد این روز‌ها در مدل   1E با قیمتی معادل 12 میلیون و 500 هزار تومان و در نوع    2E با قیمت معادل 15 میلیون و 350هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این سخنان دبیر انجمن قطعه‌سازان از این جهت قابل تامل است که ارزان‌ترین خودروهای دنیا نه تنها در ایران تولید نمی‌شود بلکه به لحاظ کیفیت نیز خودروهای ایرانی در رده‌های پایین‌تری نسبت به تولیدات سایر کشور‌ها هستند البته با قیمت بیشتر!

رویای خودرویی‌‌ها

تولید و عرضه خودرو‌های ارزان‌قیمت که مدت‌هاست در دستور کار خودروسازان دنیا قرار گرفته است به مثابه رویایی برای خودروسازان ایران و مصرف‌کنندگان خودرو در کشور قرار دارد چراکه خودروسازان دنیا با تلاش فراوان قدم‌های مثبتی در راه تولید این خودرو‌ها برداشته‌اند ولی خودروسازان کشورمان با وجود حمایت‌های بی‌دریغ دولتی و بسته‌بودن درهای کشور به روی خودرو‌های ارزان وارداتی با تعیین تعرفه 90 درصدی تاکنون نتوانسته‌اند گام‌های مفیدی برای تولید خودرو ارزان‌قیمت انجام دهند.

ارزان‌ترین خودرو جهان در هند

مثال عینی برای رد این مدعا خودرو تاتا نانو هندی بوده که حایز ویژگی‌های مورد بحث است‌. تاتاموتورز بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی هند است‌. این شرکت متعلق به گروه صنعتی تاتاست‌. تاتا‌موتورز در سال 1945 توسط جهانگیر راتانجی دادابهوی تاتا از پارسیان هند (ایرانی تباران زرتشتی هند) بنیان نهاده شد‌. این شرکت مانند ایران‌خودرو کار خود را در خودروسازی با مونتاژ انواع خودروهای سبک وسنگین شروع کرد و سپس به تولید مشترک و در نهایت طراحی و تولید مستقل خودرو پرداخت‌. این شرکت اگرچه از بحران جهانی اقتصاد ضربه دید اما با استفاده از فرصت دو برند بین‌المللی خودرو را خریداری کرد‌. تاتا‌موتورز در سال 2008 میلادی جگوار و لندروور را از فورد خرید و پس از آن هم با جنرال‌موتورز آمریکا برای خرید‌ هامر وارد مذاکره شده که البته در نهایت‌ هامر به شرکت دیگری فروخته شد‌.   

این شرکت با هدف در اختیار گرفتن بازار خودروهای ارزان‌قیمت هند که در اختیار رقیبش سوزوکی ماروتی با خودرو حدود 4000 دلاری ماروتی 800 بوده دست به کار شد‌.   
برای بررسی وضعیت خودروسازی کشورمان در مقایسه با هند باید نیازهای خودرو جامعه هند را توصیف کنیم:

1- در هندوستان اکثر مردم به علت توان مالی کمتر از خودرو استفاده نمی‌کنند‌. طبقه متوسط و پایین‌تر اکثرا از موتورسیکلت برای حمل‌ونقل درون‌شهری استفاده می‌کنند‌. ضمن اینکه سیستم حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری به علت ازدحام این افراد را راضی نمی‌کند‌.
   
2- قیمت سوخت در هندوستان بسیار بالاست و هر لیتر بنزین حدود یک هزار تومان به فروش می‌رسد‌. بنابراین خودرو کم‌مصرف در اولویت تولید است‌.   

3- اقتصاد هند از اقتصاد‌های نوظهور است و با رشد اقتصادی سریع، طبقه متوسط شهری یقه سفید و یقه آبی ماهر در حال توسعه است که نیاز به حمل‌ونقل مدرن دارند‌. 
 
4- غیر از شرکت تاتا شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان (آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره‌ای) و همچنین شرکت‌های هندی به تولید، مونتاژ یا فروش محصول مشغولند و باید خودرو رقابت‌پذیر باشد‌. 


لیست کل یادداشت های این وبلاگ