سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن کس که بی دانش دست به کاری زند، بیش از آنکه اصلاح کند تباه می سازد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 89 مرداد 10 , ساعت 8:7 عصر
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: در سی و چهارمین جلسه سازمان یونسکو مجموعه بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگ‌ترین سازه سرپوشیده جهان و بخشی از شاهراه ابریشم به ثبت جهانی رسید.

تراب محمدی امروز  در تبریز این اتفاق خجسته را به تمام مردم فرهنگ دوست کشور به ویژه مسئولان و مردم و بازاریان شهر تبریز تبریک گفت.
وی ضمن اشاره به ویژگی‌های بازار تاریخی تبریز گفت: این نخستین باری است که یک «بازار» در یونسکو به ثبت می‌رسد و خوشحالیم که این افتخار به اولین‌های شهر تبریز اضافه شد تا ویژگی منحصر به فردی در سطح جهان داشته باشد.
دبیر ستاد ثبت جهانی بازار تاریخی تبریز افزود: ماه‌هاست که تکمیل پرونده و رفع نواقص موجود در بازار تبریز به دغدغه اصلی مسئولان و مردم تبدیل شده بود و با همکاری جمعی این افراد، امروز شاهد جهانی شدن بازار تبریز هستیم.
به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اگر کسبه و بازاریان در امر مرمت و بهسازی بخش‌های مختلف بازار همکاری نمی‌کردند، امروز شاهد کسب این افتخار برای شهر و استانمان نبودیم و باید از این زحمتکشان بی‌ادعا تقدیر نماییم.
محمدی همچنین از خبرنگاران و اصحاب رسانه شهر به ویژه رسانه ملی که تلاش زیادی در راستای معرفی بازار و جلب توجه مردم و گردشگران به این سازه تاریخی و تجاری داشتند صمیمانه تشکر کرد و ابراز امیدواری نمود با ثبت بازار در فهرست آثار جهانی خستگی این تلاش‌ها از بین رفته باشد.
وی در خاتمه بر استمرار روند حفاظت و مرمت از بازار تاکید نمود و گفت: بازار تبریز به دلیل تنوع بخش‌ها و بزرگی مجموعه نیازمند توجه دائمی می باشد و از امروز این اقدام سرعت بیشتری نیز خواهد یافت.
محمدی با اشاره به وسعت بازار تاریخی تبریز عنوان داشت: بازار تبریز با حدود یک میلیون مترمربع مساحت به شکلی که 70 هکتار آن را حریم و 30 هکتار را عرصه تشکیل می‌دهد، شایسته عنوان بزرگ‌ترین سازه سرپوشیده جهان است.
وی ادامه داد: در این مجموعه بیش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مکان کامل و جامعی برای هر نوع فعالیتی تبدیل کرده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تصریح کرد: وجود 23 کاروانسرا، 22 دالان، 20 تیمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو یخچال و یک زورخانه در این مجموعه نشان از اهمیت بازار تاریخی تبریز برای ساکنان شهر و فعالان در این مجموعه دارد.
محمدی با اشاره به تعبیه شدن تعداد زیادی آب انبار در بخش‌های مختلف بازار گفت: بازار تبریز با اینکه مجموعه کامل و به هم پیوسته‌ای بوده اما در عین حال استقلال هر بخش را نیز مراعات کرده و هر قسمت تا حد امکان تمام نیازهای ضروری خود را داشته است که از آن میان می‌توان به ساخت آب انبارهای بسیاری که تقریبا در تمام بخش‌های بازار دیده می‌شوند، اشاره کرد.
وی با بیان این مطلب که اهمیت بازار در زندگی مردم قدیم تا حدی بوده که چهار دروازه از دروازه‌های شهر تبریز در محدوده بازار بودند، اظهار داشت: درب نوبر، درب خیابان، درب سرخاب و درب باغمیشه که از دروازه‌های مهم شهر بودند به دلیل اتصال این مجموعه با شاهراه ارتباطی ابریشم، در بازار قرار داشتند.
پرونده بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگ‌ترین سازه به هم پیوسته جهان در سی و چهارمین جلسه سازمان یونسکو در شهر برازیلیا پایتخت کشور برزیل بررسی و با اکثریت آرا به ثبت رسید.
گزارش فارس حاکی است، میراث جهانی یونسکو (به انگلیسی: World Heritage Sites) نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ?? نوامبر ???? میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید. موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و معتلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، محسوب می‌شوند.
برپایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.
این کنوانسیون از یک دیباچه و ?? ماده در هشت فصل تشکیل شده است.
مکان‌های میراث جهانی ثبت‌شده در سازمان یونسکو، مکان‌هایی مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و یا شهر هستند که در فهرستی که توسط برنامه میراث جهانی بین‌المللی، اداره می‌شود، برقرار شده است، وجود دارند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ