سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای بندگان خدا، برادر باشید ! مسلمان، برادرمسلمان است، به او ستم نمی کند، او را وا نمی گذارد و او راتحقیر نمی کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 89 تیر 26 , ساعت 4:40 عصر
: عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: برخی به دنبال کم رنگ کردن نقش برجسته تاریخی تبریز در جاده ابریشم هستند.

بهروز خاماچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه شاهراه گذر جاده ابریشم تبریز بوده است و تبریز حلقه واسط شرق و غرب از طریق این جاده بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر برخی از شهرهای ایران در حال قبضه کردن این جاده تاریخی برای به انحصار در آوردن خود هستند.
وی ادامه داد: از جمله این شهرها شیراز است که سعی می‌کند این جاده تاریخی را از آن خود کند این در حالی است که جاده ابریشم از شیراز عبور نکرده است.
خاماچی افزود: اما در برخی از نشریات از جمله نشریه تخصصی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با آوردن مقالاتی سعی در کم رنگ کردن نقش برجسته تاریخی تبریز در این شاهراه ابریشمی دارند.
وی افزود: مسئولان میراث فرهنگی استان نیز در قبال این حرکات هیچ اقدامی نمی‌کند و پاسخی در خور برای این ادعای کذب آنها ندارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطر نشان کرد: زمانی که تبریز در تاریخ نقش‌های مهمی را ایفا کرده است از شهرهایی مثل شیراز خبری نبوده است و این جای تعجب است که الان شیراز ادعای عبور جاده ابریشم از این شهر را دارد.
وی تصریح کرد: جاده ابریشم از شهرستان توان هوانگ در چین به ولایت کانسو می‌آمد و از آنجا داخل ترکمنستان شرقی امروزی می‌شد و از طریق بیش ‌بالیغ و آلمالیغ و اترار به سمرقند و بخارا می‌رسید.
خاماچی همچنین گفت: در بخارا قسمت اصلی آن از راه مرو، سرخس، نیشابور، گرگان به ری می‌آمد و از ری به قزوین و زنجان و تبریز و ایروان می‌رفت و از ایروان به ترابوزان یا بیکی از بنادر شام منتهی می‌شد.
وی خاطر نشان کرد: قسمت فرعی این راه از سمرقند به خوارزم و از خوارزم به سرای و هشترخان و از آنجا به کنار شط «دن» و بنادر دریای آزف انتها می‌یافت.
این عضو شورای شهر تبریز افزود: مهم‌ترین کالایی که به صورت ترانزیت از ایران می‌گذشت، ابریشم بود، اما چون ایرانیان مقدار بسیاری از ابریشم خام چین را که وارد می‌کردند، به خود اختصاص می‌دادند قادر بودند محصولات خویش را به هر قیمتی بخواهند، به ممالک مغرب زمین بفروشند.
وی ادامه داد: جاده ابریشم راه تجارت زمینی چین با آسیای جنوبی، غربی و اروپا و آفریقا از راه آسیای مرکزی در روزگار قدیم بود و به سبب آنکه بسیاری ابریشم و پارچه‌های ابریشمی چین از این جاده به غرب توزیع می‌شد ، بدین سبب «جاده ابریشم » نام گرفت.
خاماچی گفت: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که این جاده اساسا در سلسله «هان» چین در قرن یکم قبل از میلاد شکل گرفت و در آن زمان جاده ابریشم به افغانستان، ازبکستان و ایران و شهر « اسکندریه » مصر در غرب امتداد می‌یافت.
وی افزود: راه دیگر این جاده نیز از پاکستان و کابل در افغانستان به خلیج فارس و از کابل به طرف جنوب یعنی شهر کراچی پاکستان امتداد می‌یافت و اگر به راه دریایی تغییر می‌کرد پارس و رم را شامل می‌شد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ