سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه دو مسلمان یکدیگر را ببینند و یکی از آنان به دیگری سلام کند و با او دست دهد، محبوب ترین آنان نزد خداوند، خوش روترین آنان نسبت به دیگری است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 89 تیر 22 , ساعت 7:52 عصر
 با حضور معاون رئیس جمهوری و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، مجموعه تاریخی مسجد و مدرسه علوم دینی حاج صفرعلی بازگشایی شد.

به گزارش  روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، بازگشایی این مجموعه تاریخی و مذهبی به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و همکاری مسئولان استانی محقق شده است.
همچنین فعالیت در بازار تبریز با سرعت و دقت و کیفیت بالا در حال پیگیری است و مسئولان از این اقدام که در تکمیل پرونده بازار تبریز برای ارسال به سازمان یونسکو تقدیر کردند.
مسجد مدرسه حاج صفرعلی یکی از مهم‌ترین مساجد داخل بازار تبریز است که به مرور زمان دچار آسیب دیدگی‌های شدید و تخریب وسیع شده بود و با تلاش مرمتگران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به شکل زیبای اولیه بازسازی و برای حضور مومنان آماده شده است.
این مجموعه تلفیقی از یک مسجد زیبای تاریخی و بخش‌های با کاربری محل آموزش علوم دینی بوده است.
گزارش فارس حاکی است، بازار تبریز با حدود یک میلیون مترمربع مساحت به شکلی که 70 هکتار آن را حریم و 30 هکتار را عرصه تشکیل می‌دهد، شایسته عنوان بزرگ‌ترین سازه سرپوشیده جهان است.
در این مجموعه بیش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مکان کامل و جامعی برای هر نوع فعالیتی تبدیل کرده است.
وجود 23 کاروانسرا، 22 دالان، 20 تیمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو یخچال و یک زورخانه در این مجموعه نشان از اهمیت بازار تاریخی تبریز برای ساکنان شهر و فعالان در این مجموعه دارد.
بازار تبریز با اینکه مجموعه کامل و به هم پیوسته‌ای بوده اما در عین حال استقلال هر بخش را نیز مراعات کرده و هر قسمت تا حد امکان تمام نیازهای ضروری خود را داشته است که از آن میان می‌توان به ساخت آب انبارهای بسیاری که تقریبا در تمام بخش‌های بازار دیده می‌شوند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ