سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس به شخصی مسأله ای بیاموزد، مالکش می گردد . گفته شد : آیا وی را خرید و فروش هم می کند؟ فرمود : نه، بلکه امر و نهیش می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 89 تیر 18 , ساعت 8:24 عصر
 
 
 جشنواره گل محمدی برای چهارمین سال متوالی همزمان با آغاز فصل چیدن گل‌های محمدی در روستای "گنبرف" از توابع شهرستان اسکو برگزار شد.
 این جشنواره به همت فرمانداری شهرستان اسکو و با همکاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همچنین سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در راستای آشنا کردن مردم دنیا با جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت های کشاورزی روستاهای هدف آذربایجان شرقی برگزار ‌شد.
این جشنواره که با حضور میهمانان وپژه همچون معاون پارلمانی رئیس جمهور، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ، استاندار آذربایجان شرقی و سایر مقامات استانی و محلی برگزار شد به رغم گرمای هوا با استقبال عمومی مواجه شد .
سرودن شعر توسط شعرای محلی و اجرای برنامه موسیقی سنتی از برنامه های جنبی این جشنواره بود .
"تراب محمدی" رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این جشنواره با بیان اینکه در سال جاری 17جشنواره در روستاهای استان برگزار می شود، اظهار داشت: از میان دو هزار و 800 روستای آذربایجان شرقی 200 روستا جزو روستاهای هدف گردشگری است که همه آن ها نیاز به توجه ویژه از سوی مسئولان دارد.
وی افزود: دولت نهم و دهم توجه ویژه ای به موضوع گردشگری داشته و در این حوزه اقداماتی را که باید 20سال پیش انجام می شد امروز با همت این دولت انجام می شود.
محمدی با اشاره به پتانسیل های بالای گردشگری آذربایجان شرقی گفت: در صورت تامین اعتبارات لازم و توجه مسئولان، این استان می تواند جاذبه های خود را به دنیا شناسانده و در حوزه گردشگری به موفقیت های بزرگی دست یابد .
فرماندار اسکو نیز در این مراسم با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره شناساندن روستای گنبرف با موهبت الهی گل محمدی اش به دنیا است، گفت: سالانه یک هزار و 900 تن گل سرخ در 588 هکتار از اراضی این روستا تولید می شود.
"یونس فاتح" افزود: با توجه ویژه مسئولان به این روستا و همچنین با استفاده از روش های نوین کشاورزی در کاشت گل محمدی هر سال بر حجم تولید این محصول افزوده می شود.
دهیار گنبرف نیز گفت: روزانه 20تن گل محمدی از این روستا به استان های اطراف صادر می شود.
" احمد نجفی " اظهار داشت: با توجه به حجم عظیم تولید گل سرخ در این شهرستان، متاسفانه هیچ صنایع تبدیلی این محصول در شهرستان اسکو و شهرستان های اطراف آن وجود ندارد و امیدواریم مسئولان مربوطه در این زمینه اقدام کنند.
گل محمدی یکی از منابع درآمد اصلی باغداران شهرستان اسکو است و تولید آن در این شهرستان در دهستان‌های "گنبرف" و "سهند" صورت می‌گیرد.
گل محمدی گیاهی بسیار مقاوم و کم‌توقع بوده و اغلب شرایط آب و هوایی را به خوبی تحمل می‌کند ولی برای حداکثر عملکرد، طالب مکان‌های باز و پرآفتاب بوده و نسبت به کم‌آبی مقاوم است که معمولاً در زمان گل‌دهی در این شهرستان، هر 15 روز یک‌بار بعد از برداشت و اتمام گل‌دهی، آبیاری می‌شود.
شهرستان اسکو بزرگ‌ترین تولیدکننده گل محمدی در آذربایجان شرقی است و سالانه یک‌هزار و 900 تن محصول گل محمدی از باغات منطقه جمع‌آوری می‌شود روستای گنبرف در 30 کیلومتری شهرستان خسروشهر قرار دارد .


لیست کل یادداشت های این وبلاگ