سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! من از هرچه با اراده تو مخالفت دارد و یا از محبّت تو به دور است، به سویت توبه می کنم ؛ از آنچه در دلم می گذرد، نگاه های چشمم وگفته های زبانم . [.امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش ـ]
 
چهارشنبه 89 تیر 16 , ساعت 9:18 عصر
دانشمندان ادعا کردند: ماهی‌ها با هم حرف می‌زنند

 

 محققان نیوزلندی کشف کردند که ماهی‌ها با یک زبان سری با یکدیگر صحبت می‌کنند.

با وجود سکوت عمیقی که در دریاها حاکم است ،محققان معتقدند دنیای زیر آب سرشار از صدای ماهیانی است که به یکدیگر در مورد خطر هشدار می‌دهند، مسیر خاصی را به دیگر ماهی‌ها نشان می‌دهند و حتی با ماهی‌های با جنس مخالف برای پیدا کردن جفت سخن می‌گویند.
محقق شاهریمان گازالی از دانشگاه آوکلند در این باره گفت: شکارچیان حتی می‌توانند با مانع شدن سخن گفتن ماهی‌ها باعث فراری دادن آن‌ها شوند.
البته همه ماهی‌ها قادر به شنیدن هستند، اما همه آن‌ها نمی‌توانند با ارتعاش باله‌های خود صدا تولید کنند.
آقای گازالی امیدوار است بتواند با تحقیقات بیش‌تر به مفاهیم و شیوه‌های ارتباطی ماهی‌ها با یکدیگر پی ببرند. این قدم بعدی در تحقیقات به حساب می‌آید.
او در این باره گفت: در حال حاضر ما تا 99 درصد مطمئن هستیم که ماهی‌ها صدا تولید می‌کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اولین کاربردهای این صداها جفت‌یابی، ترساندن شکارچیان و مانند این‌هاست.
این محقق گروهی از ماهی‌ها را در یک مخزن آب در آزمایشگاه قرار داد و با استفاده از میکروفون‌های زیر آبی و استفاده از ابزارهای خاصی حرکات آب و ماهی‌ها را زیر نظر گرفت.
این تحقیقات نشان داد ماهی گورنارد یکی از پرحرف‌ترین ماهی‌هاست. از سوی دیگر ماهی کاد یکی از آرام‌ترین و ساکت‌ترین ماهی‌ها در دنیای زیر آب است.
یکی از نظریه‌ها این است که ماهی‌ها از این شیوه مکالمه استفاده می‌کنند تا هر دو جنس نر و ماده به طور هم‌زمان تخم‌های خود را برای بارورسازی در آب دریا بریزند.
تلگراف، 7 جولای



لیست کل یادداشت های این وبلاگ