سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مردم نزد تو، باید شخص مهربانِ نیکخواه باشد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 89 تیر 14 , ساعت 11:39 صبح
 کارگردان «کیفر» گفت: نخستین انتخاب ما برای ایفای نقش «نانا»، بازیگران نقش سوسانو، بعد یانگوم و بعد یک هنرپیشه ژاپنی مقیم کانادا بود ولی هیچ کدام از این انتخاب‌ها به سرانجام نرسید و در آخر بازیگری با ملیت افغانی نقش را ایفا کرد.

 شامگاه یکشنبه 14 تیر ماه، نشست نقد و بررسی فیلم «کیفر» با حضور«حسن فتحی» (کارگردان)، «سعید سعدی» (تهیه کننده)، «امیر جعفری» (بازیگر)، «مصطفی زمانی» (بازیگر)، «مریلا زارعی» (بازیگر)، «امیرحسین فتحی» (بازیگر) و «رضا درستکار» (مجری و منتقد) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
در ابتدای این نشست مریلا زارعی ضمن ابراز خشنودی از حضور در فرهنگسرای ارسباران، اظهار داشت: بعد از اکران فیلم «کیفر»، امشب با دیدن استقبال پور شور حاضرین، برای نخستین بار حس کردم تلاش جمعی گروه برای ساخت فیلم «کیفر» بی نتیجه نبوده است.
زارعی در ادامه با اشاره به وضعیت نه چندان نامناسب اکران فیلم «کیفر» در سینماها، اظهار داشت: به نظرم «کیفر» باید ساخته می‌شد و از این که توانستم با بازی در نقش «سپیده»، گوشه‌ای از این باید را محقق کنم بسیار خوشحال هستم.
به گزارش فارس، در ادامه نشست رضا درستکار با بیان این که جامعه هنری از حسن فتحی انتظار ساخت فیلم‌هایی بهتر از «کیفر» را هم دارد، نظر وی را در مورد انگیزه ساخت «کیفر» با محوریت چنین موضوعی در هیاهوی ساخت فیلم‌های دو سر خطی، جویا شد.
فتحی در پاسخ با بیان این که این تنها گفت‌وگوی وی (در قالب نشست تحلیلی) در مورد «کیفر» خواهد بود، خاطرنشان کرد: اعتراض زمانی ممکن است که اصلاح وجود داشته باشد ولی با وضعیت امروز سینمای ایران، من هر گونه امید برای بهبود این شرایط را از دست داده‌ام.
بنا بر این گزارش در ادامه رضا درستکار ضمن مرور اجمالی کارنامه هنری سعید سعدی، از وی در مورد اکران فیلم «کیفر» سوال کرد.
سعدی در پاسخ اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت اکران فیلم در سینمای امروز، علی‌رغم پیگیری‌های مکرر ما از بهمن ماه سال گذشته، هیچ کدام از گروه‌های سینمایی حاضر به عقد قرارداد نشدند و تنها گروه عصر جدید (به دلیل وضعیت معلق به جهت در دست ساخت بودن آن) در زمانی که اکران فیلم «آدم و هوا» منتفی شد؛ از تاریخ 19 خرداد تا 19 تیر با اکران فیلم «کیفر» موافقت شد و ما به اجبار شرایط حاکم، این وضعیت تحمیلی را پذیرفتیم.
بنا بر این گزارش، در ادامه امیر جعفری ضمن اشاره به تغییر روند زندگی و بازیگری‌اش و متفاوت شدن نگاهش به زندگی با حضور و همکاری در ساخته‌های حسن فتحی بیان کرد: وضعیت اکران فیلم «کیفر» برای من هنوز غیر قابل هضم است و این را ظلمی آشکار بر کل عوامل این فیلم می‌دانم.
در ادامه «مصطفی زمانی» ضمن تأیید سخنان امیر جعفری در مورد کاراکتر سیامک گفت: سیامک در «کیفر»، حکایت تفاوت نسل‌ها در یک خانواده واحد است و ما در سیر فیلم شاهد تحول شخصیتی در این شخصیت هستیم.
در ادامه کارگردان «پستچی سه بار در نمی‌زند» در پاسخ به سئوالی درباره حذف نقش پلیس در این فیلم و دلیل کیفر ندیدن کاراکتر «مشایخ» در قصه خاطرنشان کرد: با توجه به شاخصه ژانر جنایی- معمایی ایجاد فضای تعلیق لازم بود ولی با در نظر گرفتن واکنش «مشایخ» مبنی بر دفاع از خود، سعی کردیم منطق روایی داستان دچار خدشه نشود.
فتحی در ادامه با بیان 3 راوی داشتن این قصه اظهار داشت: داستان از 3 زاویه نگاه متفاوت روایت می‌شود و ما سعی کردیم تفاوت سیر روایی در حالات صورت و ولوم صدای سیامک (مصطفی زمانی)، لحن خاص اِبی بن‌بست (امیر جعفری) و بازی روان سپیده (مریلا زارعی) به تصویر بکشیم و در حد امکان سعی شده از مونولوگ‌گویی برای شرح وقایع خودداری شود. در مجموع این فیلم قصه آدم‌های امروز است با همه فرصت‌هایی که از دست می‌دهند. در حقیقت «کیفر» تراژدی فرصت‌های از دست رفته است.
فتحی در ادامه در مورد انتخاب موضوع محوری این داستان گفت: این قصه مجموعه آمار و اطلاعاتی است که در طی تحقیقات میدانی به آن دست پیدا کردیم و کاملاً مستند و واقعی است.
به گزارش فارس، وی در مورد نقش زن ژاپنی «نانا» در فیلم اظهار داشت: نخستین انتخاب ما بازیگر نقش سوسانو، بعد یانگوم و بعد یک هنرپیشه ژاپنی مقیم کانادا بود ولی هیچ کدام از این انتخاب‌ها به سرانجام نرسید و در آخر بازیگری با ملیت افغانی نقش را ایفا کرد که با توجه به شرایط حاکم از بازی وی در نقش «نانا» کاملا راضی هستم.
در پایان «امیرحسین فتحی» با تشکر از اطمینانی که پدرش (حسن فتحی) برای ایفای نقش در «کیفر» به وی داشته گفت: این اطمینان را بی‌پاسخ نخواهم گذاشت.
به گزارش فارس این مراسم رأس ساعت 22 با اهدای لوح تقدیر به عوامل فیلم به پایان رسید.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ