سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شگفت است از رشگ بران که غافلند از تندرستى مردمان . [نهج البلاغه]
 
جمعه 89 تیر 4 , ساعت 1:29 عصر
نقاشی 52 میلیون دلاری دوران اندوه پیکاسو فروخته شد / عکس

 

تابلو نقاشی «پرتره آنخل فرناندز دِسوتو» اثر پابلو پیکاسو، یکی از آثار دوران اندوه این هنرمند به قیمت 52 میلیون دلار در حراجی در لندن فروخته شد.

به گزارش خبرآنلاین، چهارشنبه شب خریداری ناشناس در حراجی کریستی تابلو پیکاسو را به قیمت حدودا 35 میلیون پوند (برابر با 52 میلیون دلار) خریداری کرد. حراجی پیشتر ارزش این تابلو را بین 30 تا 40 میلیون پوند تخمین زده بودند.

این درحالی بود که یکی از آثار کلود مونه که تخمین زده می‌شد رکوردشکنی کند و به قیمتی حدود 40 میلیون پوند فروخته شود خریداری پیدا نکرد. این تابلو «نیلوفرهای آبی» نام دارد و در سال 1906 کشیده شده بود.

در این حراجی قرار بود 60 اثر فروخته شود اما 16 اثر خریداری پیدا نکردند و مجموع فروش 46 اثر دیگر بیش از 152 میلیون پوند شد. این قیمت رکوردی جدید برای حراجی‌های هنری در لندن است.

اثر فروخته شده پیکاسو پیشتر متعلق به اندرو لوید وبر، آهنگساز نمایش‌های موزیکال بود. سود حاصله از این فروش صرف کمک به بنیادی می‌شود که از معماری و کشف استعدادهای موسیقی حمایت می‌کند.

لوید وبر که در سال 1995 برای خرید این اثر هنری 29 میلیون دلار پرداخته بود گفت:«بسیار خوشحالم که بنیاد من موفق شده است در این دوران وانفسا به 30 میلیون پوند برسد.»

از دیگر آثار مهم به فروش رفته در این حراجی می‌توان به «پرتره ریا مونک III» اثر کلیمت، «Le Baiser» اثر پیکاسو، «باغ بیمارستان سن‌پال» اثر ونسان ونگوگ و «Nu a la chaise longue» اثر هانری ماتیس اشاره کرد که به ترتیب به قیمت 18، 12، 9 و 6 میلیون پوند فروخته شدند.

هویت خریداران این آثار نیز فاش نشد.

فرناندز هنرمندی بود که به همراه پیکاسو جوان در بارسلونا استودیویی را اداره می‌کردند. این پرتره قرار بود در سال 2006 در حراجی در نیویورک فروخته شود اما وارث بانکداری اهل برلین که در دهه 1930 صاحب این تابلو بود ادعا کرد که اثر متعلق به او است و جدش زیر فشار نیروهای نازی مجبور به فروش اثر شده بود.

دادگاه آمریکا این ادعا را بررسی کرد و حراجی کریستی اعلام کرد با این فرد به توافق رسیده است.

این تابلو در سال 1903 کشیده شد و یکی از نقاط اوج پیکاسو در دوره‌ای از نقاشی‌اش موسوم به دوران اندوه است، این اثر مهارت پیکاسو در سبک متمایزش در کشیدن پرتره را به نمایش می‌گذارد.

آسوشیتدپرس / 24 ژوئن



لیست کل یادداشت های این وبلاگ