سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ خلق، راستگوترینشان است . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 89 تیر 2 , ساعت 7:2 عصر
 رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از اضافه شدن درمان دندان با پالپ زنده در خدمات دندانپزشکی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمدحسین خوشنویسان بهداشت با اعلام این خبر در تشریح چگونگی درمان پالپ زنده در دندانپزشکی گفت: اصولاً دندانهایی که دچار پوسیدگی پیشرفته می‌شوند، پوسیدگی به مرحله عصب دندان می‌رسد و نیاز به درمان استانداردی به نام «درمان ریشه» پیدا می‌کند که این درمان هزینه‌های بالایی دارد.

وی با بیان اینکه اکثر افراد به خصوص در مناطق محروم شهری و روستایی به دلیل هزینه‌های بالای درمان ریشه، مجبور به کشیدن دندانهای پوسیده می‌شوند، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور پیشگیری از عوارض کشیدن دندانها در سلامتی افراد و در راستای ارتقای سلامت دندان هموطنان، نسبت به تأمین بودجه یک طرح تحقیقاتی در همین خصوص اقدام کرد که این طرح در سال‌های گذشته با موفقیت کامل به انجام رسید و در 5 دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز مراحل پایلوت را طی کرد.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان افزود: برای استفاده از درمان پالپ زنده در بسته خدمتی سلامت دندانپزشکی، کارگاه‌های آموزشی از ماه گذشته در همه استانهای کشور اجرا شده است و تا 2 هفته آینده این کارگاه‌های آموزشی به اتمام می‌رسد و به این ترتیب همه دندانپزشکان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی به طور مستقیم تحت آموزش‌های لازم برای درمان پالپ زنده قرار گرفته‌اند و با اطمینان خاطر می‌توانند این خدمات را به مردم و مراجعان ارائه کنند.

به گفته خوشنویسان سالانه حدود 2 میلیون دندان پوسیده در کشور کشیده می‌شود و با استفاده از این ماده جدید می‌توان بین 25 تا 30 درصد از کشیدن دندانهای پوسیده پیشگیری کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه ماده درمان پالپ زنده توسط دانشمندان ایرانی در داخل کشور تهیه شده است، از نظر کیفیت و هزینه، امتیازات زیادی نسبت به مشابه خارجی آن دارد و سالانه می‌تواند مقادیر قابل ملاحظه‌ای به صرفه‌جویی ارزی کمک کند.

کشیدن دندان‌ها به خصوص اگر جایگزین نداشته باشد، باعث مشکلات گوارشی و تغذیه‌ای می‌شود و با استفاده از این روش درمانی می‌توان از این گونه عوارض پیشگیری کرد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ