سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تندخویى گونه‏اى دیوانگى است ، چرا که تندخو پشیمان شود و اگر پشیمان نشد دیوانگى او استوار بود . [نهج البلاغه]
 
شنبه 89 خرداد 29 , ساعت 6:41 عصر
علت افسردگی بعد از زایمان در مادران مشخص شد

 دانشمندان معتقدند که به دلیل بروز افسردگی بعد از زایمان در مادران پی بردند و به این ترتیب امیدها برای درمان این نوع افسردگی افزایش پیدا کرد.

تقریبا سه چهارم مادران جدید بلافاصله بعد از تولد فرزندشان دچار ناراحتی، تغییر حالت، ناامیدی و از دست دادن اشتها می‌شوند. در یک دهم از مادران این حالت ادامه پید می‌کند که از آن به عنوان افسردگی بعد از زایمان یاد می‌شود.
کاهش شدید مقادیر استروژن بعد از تولد به همراه انتشار یک آنزیم در مغز که مانع فعالیت‌ مواد شیمیایی مسوول احساسات خوب در بدن است در بروز این پدیده موثر هستند.
تحقیقات قبلی نشان دادن بود که در 3 یا 4 روز اول بعد از تولد مقادیر استروژن در بدن بیش از 1000 برابر کاهش پیدا می‌کند.
تحقیقات جدیدی که در آرشیو روانشناسی عمومی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که آنزیمی به نام مونوآمین اکسیداز آ در مغز به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.
این آنزیم هم‌چنین می‌تواند سروتونین و دوپامین را که باعث افزایش حس خرسندی و خوشحالی در انسان می‌شود را کاهش می‌دهند. اگر مقادیر این مواد کاهش پیدا کند، خطر افسردگی افزایش پیدا می‌کند.
تیم تحقیقاتی از مرکز علوم مغزی و ادراک انسانی متوجه شدند این آنزیم در زنانی که به تازگی فرزند خود را به دنیا آورده اند تا 43 درصد افزایش پیدا می‌کند.
مقدار این آنزیم در روز پنجم به بالاترین مقدار خود می‌رسد و مادران در این روز معمولا بیش‌ترین احساس افسردگی را دارند.
داروهای خاصی می‌توانند برای کاهش این آنزیم مورد استفاده قرار بگیرندو علاوه بر این از کاهش مواد شیمیایی موثر در بروز حس شادی جلوگیری کنند.
دکتر ساشر در این باره گفت: یافته‌های ما می‌تواند زمینه را برای پیشگیری و درمان افسردگی‌های بعد از تولد در مادران فراهم کند.
تحقیقات قبلی در این زمینه هم نشان داده بود زنان می‌توانند در حین بارداری تحت نظر قرار بگیرند تا احتمال ابتلا به افسردگی‌های بعد از زایمان کاهش پیدا کند.
در تحقیقاتی هم که در سال 2008 انجام شد محققان متوجه شدند زنانی که فرزند پسر به دنیا می‌آورند با احتمال بیش‌تری نسبت به زنانی که فرزند دختر به دنیا می‌آورند به افسردگی دچار می‌شوند.
تلگراف ، 19 ژوئن



لیست کل یادداشت های این وبلاگ