سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که تکبّر می ورزد، چیزی فرا نمی گیرد . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 89 دی 12 , ساعت 9:52 صبح
 مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: ایستگاه هواشناسی ویژه کشاورزی در تبریز با توجه به اهمیت مطالعات هواشناسی در بهره‌وری کشاورزی راه‌اندازی می‌شود.

هوشنگ حسنعلی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز از توسعه فعالیت‌های هواشناسی در آذربایجان شرقی خبر داد.
وی با اشاره به بروز خشکسالی بی‌سابقه پاییزه در آذربایجان شرقی گفت: وضعیت بارندگی‌های استان و شهرستان تبریز در فصل پاییز و زمستان سال 89 در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی افزود: ‌در حال حاضر شرایط خشکسالی در مراغه و قسمت‌هایی از شبستر و هریس شدیدتر از سایر نقاط استان است.
حسنعلی‌زاده با بیان اینکه در اوایل امسال بارندگی‌های فراوان در استان رخ داده است، تاکید کرد: به هم ریختگی بارش نزولات جوی در استان دلیلی روشن بر تغییر شرایط اقلیمی است که موجب شده تا شدیدترین خشکسالی در فصل پاییز رخ دهد.
وی با اشاره به افق 1404 در زمینه هواشناسی کشور گفت: ارتقای وضعیت ایستگاه‌های موجود در آذربایجان شرقی مورد توجه مسئولان هواشناسی قرار گرفته است و همین راستا مکانیزه کردن ایستگاه‌ها نیز در اولویت برنامه‌ریزی این اداره کل قرار دارد.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به استقرار ایستگاه اصلی هواشناسی تبریز در محل فرودگاه این شهر گفت: تلاش می‌شود تا ایستگاه‌های هواشناسی در تبریز توسعه یابد تا اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت آب و و هوایی و تعیین درجه دمای شهر به دست آید.
وی اظهار داشت: راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی در شرق تبریز نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است چرا که منحصر کردن ثبت اطلاعات از یک ایستگاه در تبریز حاوی اطلاعات کامل و دقیق نخواهد بود.
حسنعلی‌زاده با تاکید بر راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی ویژه کشاورزی گفت: در حال حاضر در کل کشور این ایستگاه‌ها در تمام نقاط کشور حتی در کویر راه‌اندازی شده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: ایستگاه هواشناسی ویژه کشاورزی در تبریز با توجه به اهمیت مطالعات هواشناسی در بهره‌وری کشاورزی راه‌اندازی می‌شود.
وی ادامه داد: 15 سال پیش ایستگاه هواشناسی در خسروشهر با همین هدف احداث شد که در حال حاضر بلااستفاده است و با مساعدت مسئولان جهاد کشاورزی این ایستگاه به عنوان ایستگاه هواشناسی ویژه کشاورزی به فعالیت خواهد پرداخت.


شنبه 89 دی 11 , ساعت 5:7 عصر
 «یانگوم درقهوه تلخ»؛ این خبری بود که چندی قبل، دهان به دهان چرخید. اینکه قراراست لی‌یونگ آئه به تهران بیاید ودرسریال مهران مدیری، نقش آشپز را در آشپزخانه همایونی بازی کند.

خبر اگرچه غیرعادی بود ولی با توجه به فروش چند‌ده‌میلیاردی سی قسمت اول قهوه تلخ و سابقه آمدن بازیگر کره ای محبوب دیگر، یعنی سانگ ایل‌گوک (جومونگ)، دورازذهن نشان نمی‌داد.
 


همشهری جوان درآخرین شماره خود (293)، ماجرای آمدن یا نیامدن این بازیگرکره‌ای را بررسی و صحت وسقم آن را ازسازندگان قهوه تلخ پیگیری کرده است.

اما آیا حضور بازیگران غیرایرانی به سینما وتلویزیون ایران کمک می‌کند؟ دو کارگردان سینمای ما که استفاده مناسبی از بازیگران خارجی داشته‌اند، پاسخ این سوال را داده‌اند.

حسن فتحی،کارگردان سریال «مدارصفر درجه» که ناتالی متی فرانسوی(ساراآستروک) درسریالش چهره شد و عباس رافعی کارگردان «تولدی دیگر»که دارین حمزه لبنانی، بازیگر فیلم «کتاب قانون» (مازیار میری) را به سینمای ایران معرفی کرد.

دویست و نود و سومین شماره همشهری جوان با موضوع یانگوم در ایران و عکس‌های دیدنی از این بازیگر کره‌ای با چهره‌های مشهور ایران، روی پیشخوان کیوسک‌هاست.

شنبه 89 دی 11 , ساعت 5:5 عصر
همه شب نماز خواندن،همه روز روزه رفتن
همه ساله از پی حج سفر حجاز کردن

 
زمدینه تا به کعبه سر وپابرهنه رفتن
دو لب از برای لبیک به گفته باز کردن

 
شب جمعه ها نخفتن،به خدای راز گفتن
ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن

 
به مساجد و معابد همه اعتکاف کردن
ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن

 
به حضور قلب ذکر خفی و جلی گرفتن
طلب گشایش کار ز کارساز کردن

 
پی طاعت الهی به زمین جبین نهادن
گه و گه به آسمان ها سر خود فراز کردن

 
به مبانی طریقت به خلوص راه رفتن
ز مبادی حقیقت گذر از مجاز کردن

 
به خدا قسم که هرگز ثمرش چنین نباشد
که دل شکسته ای را به سرور شاد کردن

 
به خدا قسم که کس را ثمر آنقدر نبخشد
که به روی مستمندی در بسته باز کردن

 
                                                  "شیخ بهایی"
 

شنبه 89 دی 11 , ساعت 12:0 عصر

در دستگاه خلافت اسلامى و جانشینى پیامبر اسلام (ص)، مردى که مقام خلافت را اشغال کرده بود و "یزید بن معاویه" نام داشت.

 "یزید" میمونى داشت که به او "أبو قیس" مى گفتند. این میمون را در مجلس میگسارى خود حاضر مى کرد و براى او تشکى مى انداخت و او را مى نشانید و او را بر گرده خر ماده اى که براى مسابقه و اسب دوانى تربیت شده بود سوار مى کرد، زین و لجام بر گرده آن ماده خر مى بستند و این میمون را بر او سوار مى کرد و با اسب ها به اسب دوانى و مسابقه مى بردند.

در یکى از روزها "أبو قیس" مسابقه را برد. بر تن این میمون جامه و قبایى از حریر سرخ و زرد پوشانده و دامنها را به کمرش زده بودند و بر سر او کلاهى نهاده بودند که نقش هاى درشت داشت و به رنگ هاى مختلف آراسته گشته بود.

روزی به "یزید" خبر دادند که یکی از صحابه پیامبر (ص) از دنیا رفته است. "یزید" گفت: خداوند لعنتش کند ببرید او را دفن کنید.

اما وقتی میمون "یزید"، "أبو قیس" مرد دستور داد تا همه سران مملکت را جمع کنند و طبق تاریخ هفتاد هزار نفر جمع شدند تا در تشیع جنازه میمون با وفایش شرکت کنند.

وقتی این مطلب را می خوانیم متوجه می شویم که چرا امام حسین (ع) وقتی می خواست قیام کنند، فرمودند: همانا من برای اصلاح در دین پیامبر (ص) قیام کردم، اسلامی که برای تشیع جنازه یک میمون هفتاد هزار نفر را جمع می کند.

منبع: بررسى تاریخ عاشورا، مرحوم آیتى، ص 77.


جمعه 89 دی 10 , ساعت 10:57 صبح

آیا می دانید قدیمی ترین فسیل درختان کاج در خسروشهر کشف شده است

آیا میدانید جمعیت خسروشهر در دوره شاه اسماعیل صفوی 25000 نفر بوده است

آیا میدانید تولید دارو بشکل صنعتی  در ایران نخستین بار توسط خسروشاهی ها انجام یافته است

آیا می دانید طبق یافته های باستانشناسان انگلیسی خسروشهر قدمتی بیش از 5000 سال دارد

آیا میدانید در خسروشهر فسیل ماهی آبهای شیرین متعلق به دوره میوسین کشف شده است ودر کلکسیونی در کشور فرانسه نگهداری می شود

آیا میدانید نخستین حوزه علمیه در شمال غرب ایران نخستین بار در خسروشهر ودر قرن 5 توسط شیخ سلار دیلمی راه اندازی شده است

آیا میدانید در سال1345 خسروشهر دارای جمعیتی 5137 نفری بود ودر ان زمان تعداد مساجد شهر 65 باب بود یعنی برای هر79 نفر یک مسجد

آیا میدانید بزرگترین خیر مدرسه ساز کشوری با 400 مدرسه وبیش از 1000 سرویس بهداشتی برای مدارس خسروشاهی بوده است

آیا میدانید تدفین اموات در گورستان خسروشهر بصورت طایفهای بود یعنی هر محله وقومی در قسمتی مخصوص اموات خود را به خاک می سپردند در این گورستان سادات نیز قسمتی مجزا داشتند اکنون نیز اگر یکی از اهالی بداند که یکی از اجداد خود در کدام قسمت از این گورستان وسیع دفن شده است می تواند حدس بزند که کل نیاکان واجدادش نیز در همان اطراف مدفونند

آیا میدانید اولین مسجد خسروشهر ومنطقه به اسم عیده مسجد در محل آتشکده بهرام احداث شده است

آیا میدانید خسرو پرویز ساسانی در خسروشهر تاج گذاری کرده است

آیا میدانید طبق اسناد رسمی در سال 1319 خسروشهر دارای بیش از صد نفر روحانی ومعمر بوده یعنی به نسبت جمعیت شهری از هر 50 نفر یکی روحانی بوده است

آیا میدانید طبق نوشته مورخان بعد از مقبرة الشعرای تبریز گورستان خسروشهر بیشترین عالم و عارف وشاعر را در خود     پنهان کرده است

آیا میدانید باغ صاحب دیوان جوینی در خسروشهر قرار داشت و امروز نیز آن منطقه به همان نام یعنی صاحب دیوان مشهور می باشد

آیا میدانید در یورش شجاع الدوله ( صمد خان مراغه ای ) برای فتح تبریز در دوره مشروطه 17 نفر از اهالی شهر در محله راوند از در ختان توت این محله حلق آویز شدند واجساد آنها بیش از 10 روز به همان حال باقی ماند

آیا میدانید در شناسنامه بیشتر اهالی بعد از نام خانوادگی اشان پسوند خسروشاهی درج شده ودر خارج شهر بیشتر آنها از همین واژه خسروشاهی استفاده می کنند .

و... 


سه شنبه 89 دی 7 , ساعت 7:15 عصر
 

 با توجه به کاوش‌های باستان شناسی در دی ماه سال 88 به منظور تعیین حریم در محوطه باستانی تل رضوان شهرستان رامشیر یک تابوت سفالی حاوی کودک با قدمت مربوط به دوران اشکانی کشف شد.

پس از عملیات نجات بخشی توسط هیئت باستان‌شناسی با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی تابوت سفالی حاوی کودک به فرمانداری شهرستان رامشیر انتقال یافت.

تابوت مکشوفه دوران اشکانی قبل از انجام عملیات مرمت در فرمانداری شهرستان رامشیر تحت مراقبت گروه باستان‌شناسی و کارشناسان مرمت بوده است که این تابوت با هماهنگی این شهرستان جهت انجام اقدامات مرمتی به کارگاه و پایگاه هفت تپه چغازنبیل انتقال داده شد.

کودک اشکانی

تابوت مربوط به دوره اشکانی در حال حاضر بطور موقت در نمایشگاه پژوهش و فناوری به مناسبت هفته پژوهش در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

در این نمایشگاه علاوه بر نمایش تابوت دوره اشکانی که شامل اسکلت یک کودک همراه با یک ظرف سفالی است، در دو ویترین مجاور این اثر اشیای تاریخی دیگری نیز از دوره‌های مختلف تاریخی در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از این اثر تاریخی تا روز پنجشنبه 9 دی ماه 89 به محل غرفه میراث فرهنگی مراجعه کنند.


سه شنبه 89 دی 7 , ساعت 7:14 عصر
 
 فرزند علامه جعفری در گفت گو با خبر آنلاین از خاطرات علامه گفت:

 ما یک خواهری داشتیم در سن 38 سالگی سرطان گرفت و در پاییز 72 به رحمت خدا رفتند؛ در حال انجام مقدمات کفن و دفن ایشان بودیم.

تصمیم بر این شد که مراسم تشییع را یک روز به تاخیر بیندازیم تا بستگان و آشنایانی که در شهرستان هستند بتوانند حضور داشته باشند، علامه همان روز 10 صبح در دانشگاه امام صادق‌(ع) سخنرانی داشتند و چیزی به ساعت سخنرانی‌شان نمانده بود، گفتند؛ حالا که تشییع برای فردا موکول شده‌ است تا شما مشغول کار مقدمات هستید، من بروم سخنرانی را انجام بدهم و برگردم؛

این در حالی بود که پدر بین فرزندانش این خواهرمان را بیشتر از همه دوست داشت و او را وزیر خود می‌دانستند، با اینکه از مرگ ایشان خیلی متاثر بودند، جلسه سخنرانی‌شان را ترک نکردند و پس از پایان جلسه در پاسخ به اصرار دانشجویان برای ادامه جلسه، اظهار کرده بودند که مصیبتی بر ایشان پیش آمده و دخترشان وفات کرده است این مصداق بارز تعهد و نظم ایشان است.

 


جمعه 89 دی 3 , ساعت 3:41 عصر
 

دستخط کریم خان وکیل الرعایا پادشاه زند در حکمی به سید سعدی باینچویی کردستانی

عبارت دستخط که در بالای عریضه به خط کریم خان زند نوشته شده است از این قرار است:

کریم خان زند 

فرمان عالی شد آنکه عالیجاه رفیع جایگاه حشمت و جلالت و اقبال پناه؛ عمده الخوانین العظام بیگلربیگی اردلان و باقی عمال آنجا بدانند که چون مراعات جناب سیادت مآب صاحب عریضه مطمح نظر حقانیت گستر است که چون قریه باینچو از قدیم الایام الی حال بوطنیه اجداد او و او برقرار بوده بهمان طریقه در وجه او برقرار دانسته بهیچ وجه من الوجوه متعرض نگردیده بدستور استمرار سادات معمول دارند و در عهده شناسند بتاریخ شهر ذی القعده سنه 1176 یا من هو بمن رجاه کریم


جمعه 89 دی 3 , ساعت 3:39 عصر
 

 این اسلحه به شکل موبایل است و قابلیت حمل چهار گلوله دارد و با فشار دکمه شماره های 1 تا 4 این گلوله ها شلیک می شوند.به نقل از برخی منابع این اسلحه خیلی پیشرفته است و مجهز به صدا خفه کن است و تیر آن به خطا نمی رود.گفته می شود این سلاح دراختیاردستگاه اطلاعاتی انگلیس می باشد

.


پنج شنبه 89 دی 2 , ساعت 4:41 عصر

رابطه انسان با نفت درست مانند طلا، به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. نفت که در ابتدا برای گرما و نور از آن استفاده می‌شد امروزه به خون حیاتی ملل صنعتی تبدیل شده است.

به گزارش واحد اطلاع رسانی شرکت نفت و گاز پارس، یک بانک سوئدی به نام کارنرجی (Carnergie) اخیراً نکات جالبی را در خصوص نفت منتشر نموده است که بد نیست شما نیز از آنها مطلع شوید.

اولین تولید نفت در جهان: اولین تولید نفت در جهان به سال 327 باز می‌گردد، زمانیکه مهندسین چینی از خطوط لولة‌ بامبو برای حفاری در 240 متری زیر سطح زمین به منظور استخراج قطره‌های نفت استفاده می‌کردند. کارنرجی همچنین اشاره می‌کند که  در آن زمان، ‌ نفت تحت عنوان «آب سوختنی» اطلاق می‌شد و از آن برای تبخیر آب دریا و تولید نمک استفاده می‌شد.

اولین تولید دریایی در جهان: اولین تولید نفت در دریا خیلی هم در نقاط دور دریا نبود. در سال 1891، کارگرانی از شرکت نفت ریلی و بنکرز (riley and Banker’s Oil) در دریاچه بزرگ سنت مری از یک سکوی چوبی اقدام به حفاری برای یافتن نفت نمودند. این دریاچه حدود 70 مایلی غرب کلمبوس،‌ در اوهایو واقع است.

عمیق‌ترین چاه دریایی در جهان: پاسخ این سوال را همة‌ ما به خوبی می‌دانیم. در سپتامبر 2009، چاه ترانس‌اوشن دیپ‌واتر هورایزن Transocean’s Deepwater Horizon با عمق 10.683 متری حفر گردید و آن را تبدیل به عمیق‌ترین چاه در جهان نمود. این رکورد مدت کوتاهی برقرار بود زیرا چاه Deepwater Horizon 6 ماه بعد منفجر شد.

طولانی‌ترین چاه تولید نفت:‌ نمی‌دانم آیا حفاران نفت در Titusville، پنسیلوانیا می‌دانستند که پس از 150 سال کار ساخت دست آنها همچنان در حال استفاده است؟ چاه McClintock#1 در سال 1861 شروع به تولید نمود و امروز همچنان در حال تولید است. این چاه زمانی حدود 50 بشکه در روز تولید داشت اما هم‌اکنون تولید آن از حدود 12 بشکه در ماه تجاوز نمی‌کند.

برزگترین میدان نفتی دریایی جهان: با 50 کیلومتر طول و 15 کیلومتر عرض، میدان صفانیا در عربستان سعودی بزرگ‌ترین میدان نفتی دریایی در جهان به شمار می‌رود. صفانیا که در سال 1951 کشف شد، حدود 37 میلیارد بشکه نفت و 151 میلیارد کیلومترمکعب گاز در خود جای داده است. این میزان می‌تواند نیاز امریکا را به مدت 5 سال تأمین نماید.

بزرگ‌ترین میدان گازی دریایی جهان: بخش شمالی پارس جنوبی در خلیج فارس بزرگ‌ترین میدان گازی دریایی جهان به شمار می‌رود. این میدان که مابین ایران و قطر مشترک است و حدود 3000 متر زیر سطح دریا قرار دارد، 51 تریلیون متر مکعب گاز را در خود جای داده است.

بزرگترین انفجار در طول تاریخ: انفجار چاه ماکوندو و پس‌جریان‌های آن، که توسط Deepwater Horizon (لطفاً به بالا مراجعه شود) در حال حفر بود، حدود 9/4 میلیون بشکه نفت را به درون خلیج مکزیک روانه کرده است.

بزرگ‌ترین سکوی نفتی جهان: بزرگ‌ترین سکوی نفتی جهان که حدود 59.500 تن وزن دارد،‌The Thunder Horse PDQ، از طریق سرمایه‌گذاری مشترک توسط دو شرکت معظمBP و ExxonMobil ساخته شده است.

علیرغم اندازه بزرگ آن، این سکو همچنان نسبت به عناصر مختلف شکننده است و توفان سال 2005 دنیس این سکو را به این حالت واژگون کرده است.

بزرگترین تأسیسات مخزن و تخلیه تولید شناور در جهان: کیزومبا ExxonMobil-A دارای ظرفیت ذخیره‌سازی 2/2 میلیون بشکه نفت دارد که بزرگ‌ترین تأسیسات از این دست در جهان به شمار می‌رود. سازه 800 میلیون دلاری هم‌اکنون در خارج از سواحل آنگولا در حال بهره‌برداری می‌باشد.

کوچکترین مخزن و تخلیه تولید شناور در جهان: تأسیسات مخزن و تخلیه تولید شناور Roc Oil در سواحل جنوب شرقی استرالیا واقع شده است، که می‌تواند 10.000 بشکه نفت در روز را نگهداری و تخلیه کند.

نویسنده: فرانک هولمز

<      1   2      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ