سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و گفته‏اند که در روزگار خلافت عمر بن خطاب از زیور کعبه و فراوانى آن نزد وى سخن رفت ، گروهى گفتند اگر آن را به فروش رسانى و به بهایش سپاه مسلمانان را آماده گردانى ثوابش بیشتر است . کعبه را چه نیاز به زیور است ؟ عمر قصد چنین کار کرد و از امیر المؤمنین پرسید ، فرمود : ] [ قرآن بر پیامبر ( ص ) نازل گردید و مالها چهار قسم بود : مالهاى مسلمانان که آن را به سهم هر یک میان میراث بران قسمت نمود . و غنیمت جنگى که آن را بر مستحقانش توزیع فرمود . و خمس که آن را در جایى که باید نهاد . و صدقات که خدا آن را در مصرفهاى معین قرار داد . در آن روز کعبه زیور داشت و خدا آن را بدان حال که بود گذاشت . آن را از روى فراموشى رها ننمود و جایش بر خدا پوشیده نبود . تو نیز آن را در جایى بنه که خدا و پیامبر او مقرر فرمود . [ عمر گفت اگر تو نبودى رسوا مى‏شدیم و زیور را به حال خود گذارد . ] [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 90 فروردین 9 , ساعت 12:9 عصر

بقعه سلطان مضیر ابن عجیل خسروشهر ( عموزاده وصحابه رسول اکرم)

 در بالای تپه ای در جنوب غربی شهرکه دیزج در آن واقع شده است بقعه ای به شکل استوانه که گنبدی

مخروطی در بالای آن قرارگرفته،وجود دارد. مردم  صاحب این بقعه را سلطان مجیر ابن عجیل می

 نامند که وی از خانوا ده ی پیامبر(ص) بوده و در صدر اسلام با سلطان اسامه به آذربایجان آمده تا مردم

این سرزمین را که آتش پرست بوده اند به اسلام دعوت کنند امّا با عده ای از یارانش به درجه ی شهادت

 رسیده است که یارانش را در کنار جاده و خود را به مناسبت بلندی نسب و مقامش در بالای این تپه

 به خاک سپرده اند.

بعد ها قبرش مزار و ملجا ابرار و اخبار گردیده و اکنون از زیارتگاهای معتبر این ناحیه محسوب می شود

ودر ایّام متبرک جمع کثیری از نیازمندان برای زیارت به آنجا روی می آورند و از روح پاک مجیر همّت

 میطلبند.

 از تاریخ نگاران نخستین کسی که سخن از وی به میان آورده حمد الله مستوفی است وی در تاریخ

 گزیده و هم در نزهه القلوب او را امیر مضر بن عجیل نبیره ی عبد المطلب و صحابی رسول اکرم

 (ص) نام برده است.

 حافظ حسین کربلائی نیز او را از نزدیکان پیامبر اسلام (ص)شمرده و چنین نوشته است:

 ((و...شجاعت و دلیری و مردانگی وی در اذربایجان نامه که کتابی به نظم می باشد  مسطور

  است. الحق مدفن وی در محلی است که در کمال هیبت و جلالت و مردم را محل زیارت ...در میان

  مردم چنین مشهور است که وی نیز از شهدای اوّل است  که با حضرت سپه سالار شربت شهادت

 یکدفعه چشیده اند،ولله اعلم به حقیقه الحال )).

ملا حشری تبریزی نیز با استفاده از روضات الجنان و جنات الجنان چنین مطلبی آورده است(روضه

الجنان و جنات الجنان ، تصحیح سلطان القرائی ، ج 1ص25)

 گر چه هر سه مورخ در بیان هویت واقعی صاحب قبر فرو مانده اند و با ذکر عبارت ((خدا دانا تر

 است)) به نقل روایت مردم قناعت کرده اند امّا خوشبختانه بانی و تاریخ عمارت بقعه روشن و

 مشخص است و سنگ نبشته ی مرمرینی به ابعاد 50در 40 سا نتیمتر به خوبی نشان می دهد که این

 بنا در سال 979 ه.ق به امر خواجه حبیب اللّه خسروشاهی عمارت یافته است.و مضمون کتیبه چنین

 است((فی عام تسسع و سبعین و تسعمائه امر بعماره هذا البقعه حبیب اللّه  خسروشاهی )) پائین تر

 از بقعه ی گورستان کهنی قرار گرفته که در آن چند قبر سنگی بزرگ از فرنهای نه و ده

 به جا مانده است.  (عبد العلی کارنگ-اثار باستانی آذر بایجان – انتشارات

 انجمن آثار باستانی آذربایجان- انتشارات انجمن آثارملّی – ج اول)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ