[ و به مردى که از او خواست تا پندش دهد فرمود : ] از آنان مباش که به آخرت امیدوار است بى آنکه کارى سازد ، و به آرزوى دراز توبه را واپس اندازد . در باره دنیا چون زاهدان سخن گوید ، و در کار دنیا راه جویندگان دنیا را پوید . اگر از دنیا بدو دهند سیر نشود ، و اگر از آن بازش دارند خرسند نگردد . در سپاس آنچه بدان داده‏اند ناتوان است ، و از آنچه مانده فزونى را خواهان . از کار بد باز مى‏دارد ، و خود باز نمى‏ایستد ، و بدانچه خود نمى‏کند فرمان مى‏دهد . نیکوان را دوست مى‏دارد ، و کار او کار آنان نیست و گناهکاران را دشمن مى‏دارد ، و خود از آنان یکى است . مرگ را خوش نمى‏دارد ، چون گناهانش بسیار است و بدانچه به خاطر آن از مردن مى‏ترسد در کارست . اگر بیمار شود پیوسته در پشیمانى است ، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى . چون عافیت یابد به خود بالان است ، و چون گرفتار بلا شود نومید و نالان . اگر بلایى بدو رسد ، به زارى خدا را خواند ، و اگر امیدى یابد مغرور روى برگرداند . در آنچه در باره آن به گمان است ، هواى نفس خویش را به فرمان است ، و در باره آنچه یقین دارد در چیرگى بر نفس ناتوان . از کمتر گناه خود بر دیگرى ترسان است ، و بیشتر از پاداش کرده او را براى خود بیوسان . اگر بى نیاز شود سرمست گردد و مغرور ، و اگر مستمند شود مأیوس و سست و رنجور ، چون کار کند در کار کوتاه است و چون بخواهد بسیار خواه است . چون شهوت بر او دست یابد گناه را مقدّم سازد ، و توبه را واپس اندازد و چون رنجى بدو رسد از راه شرع و ملّت برون تازد . آنچه را مایه عبرت است وصف کند و خود عبرت نگیرد ، و در اندرز دادن مبالغه کند و خود اندرز نپذیرد . در گفتن ، بسیار گفتار ، و در عمل اندک کردار در آنچه ناماندنى است خود را بر دیگرى پیش دارد ، و آنچه را ماندنى است آسان شمارد . غنیمت را غرامت پندارد و غرامت را غنیمت انگارد . از مرگ بیم دارد و فرصت را وامى‏گذارد . گناه جز خود را بزرگ مى‏انگارد و بیشتر از آن را که خود کرده ، خرد به حساب مى‏آرد ، و از طاعت خود آن را بسیار مى‏داند که مانندش را از جز خود ناچیز مى‏پندارد . پس او بر مردم طعنه زند و با خود کار به ریا و خیانت کند با توانگران به بازى نشستن را دوست‏تر دارد تا با مستمندان در یاد خدا پیوستن . به سود خود بر دیگرى حکم کند و براى دیگرى به زیان خود رأى ندهد ، و دیگران را راه نماید و خود را گمراه نماید . پس فرمان او را مى‏برند و او نافرمانى مى‏کند . و حق خود را به کمال مى‏ستاند و حق دیگرى را به کمال نمى‏دهد . از مردم مى‏ترسد ، نه در راه طاعت خدا و از خدا نمى‏ترسد در راه طاعت بنده‏ها . [ و اگر در این کتاب جز این گفتار نبود ، براى اندرز بجا و حکمت رسا ، و بینایى بیننده و پند دادن نگرنده اندیشنده بس مى‏نمود . ] [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 89 اردیبهشت 23 , ساعت 9:22 صبح

 

وزیر امور خارجه گفت:بر اساس تمایل اتحادیه اروپا و نماینده‌اش برای گفتگو، ایران نیز با انجام این گفتگوها موافقت کرد و قرار است مذاکرات آقای جلیلی و اشتون در استانبول انجام شود.

به گزارش ایسنا،منوچهر متکی ـ وزیر امور خارجه کشورمان ـ که عصر چهارشنبه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با الکس تامبو مووامبا ـ وزیر امور خارجه دموکراتیک کنگو ـ در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا زمان دیدار دبیر شورای عالی امنیت کشورمان با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مشخص شده است؟ و از سویی اشتون اعلام کرده است که منتظر دعوت ایران برای گفت‌وگو است، گفت:بر اساس گفت‌وگوهای انجام شد و تمایل اتحادیه اروپا و نماینده‌اش برای گفت‌وگو، مقامات ترکیه این موضوع را دنبال می‌کردند و ایرانی نیز با انجام این گفت‌وگوها موافقت کرد؛ قرار است این دیدار در استانبول انجام شود.متکی خاطرنشان کرد: زمان دقیق گفت‌وگوها پس از هماهنگی و تماس طرف‌ها اعلام خواهد شد.

اهم اظهاات وزیر امور خارجه کشورمان را در ادامه بخوانید:

  • رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگار کنگویی در مورد این که آیا به خاطر وجود اورانیوم در کنگو، گسترش روابط با این کشور را خواستار هستید؟ گفت: ما از سال‌های دور با دولت و مردم کنگو روابط سیاسی بسیار خوبی داشته‌ایم و در سال‌های اخیر راهبرد مناسبات ایران و آفریقا تلفیق همکاری‌های سیاسی با همکاری‌های اقتصادی است. با چنین نگاهی ما با کشورهای آفریقایی به ویژه با جمهوری دموکراتیک کنگو زمینه‌های مختلفی را برای همکاری تعیین کرده‌ایم. تجارت محدودی در حال انجام است، پروژه‌های محدودی نیز برای اجرا تعریف شده است؛ اما به صورت کلی ما علاقه‌مند هستیم در حوزه‌های اکتشاف و استخراج نفت، گاز، راه‌سازی، پل‌سازی، سدسازی، برق و انرژی، کشاورزی، دامپروری، صنایع و معادن و هم‌چنین در حوزه تولید لوازم خانگی و تولید خودرو بتوانیم با کنگو با ظرفیت‌های بالایی که دارد به عنوان کشوری با قریب به 70 میلیون جمعیت و محوریت منطقه‌ای که کنگو دارد بتوانیم همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم.
  • متکی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد حل تبادل سوخت برای راکتور تهران هم اظهار نظر کرد.
  • آن‌چه که در حال حاضر در درجه اول اهمیت قرار دارد رساندن اراده‌های مختلف سیاسی است برای این که همه‌ی اطراف مبادله سوخت را فرمول مناسبی ارزیابی کنند. اگر اراده‌های سیاسی از طرف‌های مختلف بر روی میز قرار گیرد و اشتراک نظر مجددا ایجاد شود، فکر می‌کنیم اجزای چنین توافقی در چارچوبی که تضمین متقابل در بر داشته باشد امکان‌ دارد. بنابراین منتظریم دوستانی که پیگیر این موضوع بودند در سفرشان به تهران چه نکات جدیدی را مطرح می‌کنند تا در تبادل نظر بتوانیم به مکانیزم مرضی‌الطرفین برسیم.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ