سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند، زنده ای میان مردگان است . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 93 خرداد 29 , ساعت 1:45 عصر
 آیت الله سبحانی گفت: اگر شیخ مفید تذکره، مرتضی الذریعه و شیخ طوسی عده را در اصول فقه نوشتند، «سلار» نیز کتاب التقریب را در این باره نوشت و از این راه ثابت کرد که شیعه در عین اهمیت دادن به نقل به عقل نیز اهمیت می‌دهد.

آیت الله سبحانی در این پیام آورده است: برپایی چنین همایش‌هایی برای تجلیل از شخصیت‌ها سبب می‌شود نسل حاضر به کسب علم و دانش گرایش بیشتری پیدا کرده و درصدد کشف افق‌های تازه در قلمرو معارف برآیند.

در ادامه این پیام آمده است: یکی از دست‌پروردگان شیخ مفید و پس از وی سید‌مرتضی، قهرمان گفتار ما، سالار فقیهان حمزه بن عبدالعزیز سالار دیلمی است که در نزدیکی وی، به استادش سیدمرتضی همین بس که نجاشی می‌نویسد تجهیز سیدمرتضی به وسیله شریف‌ابویعلی و سلار بن عبدالعزیز انجام شد.

آیت الله سبحانی در پیام خود به کنگره افزود: سلار بن عبدالعزیز در منطقه دیلمان دیده به جهان گشود، منطقه‌ای که شیعه برای اولین بار در آن رشد کرد.

وی در بخش دیگری از این پیام آورده است: اگر شیخ مفید تذکره، مرتضی الذریعه و شیخ طوسی عده را در اصول فقه نوشتند، سلار نیز کتاب التقریب را در این باره نوشت و از این راه ثابت کرد که شیعه در عین اهمیت دادن به نقل به عقل نیز اهمیت می‌دهد.

آیت الله سبحانی در این پیام همچنین با اشاره به وقایع اسفبار سوریه و خطر تکفیری‌ها برای اسلام، یادآوری کرده است: بسیار اسفبار است که در هر زمانی برخی انسان‌های خونخوار به نام اسلام، به ریختن خون پاکان و کودکان، افتخار کرده و هم اکنون نسل ناپاک آنها در سوریه و نقاط دیگر جهان ادامه دهنده این راه هستند.

در کنگره شیخ سلار همچنین پیام تصویری آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی پخش و نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی نیز سخنرانی کرد. 

در این کنگره از کتاب سالار فقیهان شیخ سلار دیلمی با تألیف ?هادی هاشمیان? و اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی رونمایی شد.

ابوعلی حمزه بن عبدالعزیزدیلمی معروف به شیخ سلار دیلمی، اولین فقیه شیعه ایرانی از فقیهان شیعی برجسته قرن پنجم اوایل عصر غیبت کبری است.

زمان ولادت او مشخص نیست، ولی وفات وی در سال 463 قمری در قریه خسروشاه در نزدیکی تبریز بوده که در همان جا به خاک سپرده شده است.

وی را شاگرد شیخ مفید و به ویژه سید مرتضی دانسته‌اند.

از جمله معاصران سلار دیلمی می‌توان به شیخ طوسی، ابوعبدالله جعفر بن محمد دوریستی، یعقوب بیهقی، نظام‌الدین صهرشتی، ابویعلی جعفری، ابوالعباس نجاشی اشاره کرد.

از شاگردان او نیز می‌توان به ابوعلی طوسی، ابوالصلاح حلبی، ابوالصمصام ذوالفقار حسنی‌علو‌ی‌مروزی، ابوالکرام مبارک‌نحوی، ابوالفتح کراجکی و قاضی ابن براج‌طرابلسی اشاره کرد.

وی نظرات فقهی خاصی از جمله در خصوص وجوب تکبیرات، حکم خوردن خاویار (تخم ماهی)، حقوق مالی زن، استلام حجرالاسود، رد مازاد فرض به زوجه، بطلان دو و سه طلاق در یک مجلس، ازدواج با اهل کتاب، کیفر سقط جنین، دیه زن و مرد، تعلیق در عقود و ایقاعات، حکم تسلیم کالای مؤجل قبل از رسیدن اجل، وضعیت تصرفات ناقل عین مرهونه از سوی راهن، داشت.

فکر و اندیشه سیاسی شیخ سلار دیلمی نیز قابل توجه است و یکی از دیدگاه‌های بدیع وی درباره ولایت فقیه است.

وی در باب امر به معروف و نهی از منکر با صراحت اذعان می‌کند که ائمه معصومین (ع) اقامه احکام در میان مردم را به فقیهان شیعه تفویض کرده‌‌اند.

از تألیفات سلار دیلمی می‌توان به المراسم العلویه فی الاحکام النبویه، الرد علی ابی الحسن البصری فی نقض الشافی، جوابات المسائل السلاریه، المقنع فی المذهب، التقریب (التهذیب) در اصول فقه، التذکره فی حقیقه الجوهر و العرض و الابواب و الفصول فی الفقه اشاره کرد.

مقبره شیخ سلار در شهر خسروشاه در 30 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان‌شرقی واقع شده است.

آیت‌الله سبحانی درپیامی به کنگره شیخ سلار  اظهار کرد: با توجه به چنین فداکاری و جانبازی در حفظ ارزش‌ها، شایسته است نسل‌های بعدی پیوسته از آنها یاد کرده و پاسداشت حقوق عظیم آنها باشند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ