سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در یکى از عیدها فرمود : ] این عید کسى است که خدا روزه‏اش را پذیرفته و نماز وى را سپاس گفته و هر روز که خدا را در آن نافرمانى نکنند روز عید است . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 89 اسفند 10 , ساعت 4:43 عصر

اعضای حزب توده خسروشهر در سال 1324

 

در سوم شهریور 1320 ( 25 اوت1941 ) با ورود قوای خارجی به ایران آذر بایجان نیز به اشغال قوای روس در آمد. استالین حاکم وقت شوروی از این فرصت استفاده کرده وبه فکر اتحاد دو آذر بایجان ( آذر بایجان شوروی وآذربایجان ایران) افتاد تا بااین راه دوباره بخشی از کشور ایران راجدا کند از این رو با تقویت حزب مخالف حکومت مرکزی که دموکرات نام داشت دولتی پوشالی به نام « آذربایجان ملی حکومتی » ( حکومت ملی آذربایجان) به ریاست جعفر پیشه وری مهره دست نشانده خود تشکیل داد.

 این حزب با تبلیغات فراوان و دادن شعارهای حماسی وقومیتی در شهر های مهم آذر بایجان تشکیلات حزبی راه انداخته بود وبعضی از مردم و عوام نیز از روی ناآگاهی به این حزب پیوستنداین حزب یا حکومت در خسروشاه نیز دارای دفتر وتشکیلاتی بود اما با خروج قوای شوروی از آذر بایجان در یازدهم اردیبهشت 1325 قوای فرقه دموکرات در پل دختر از قوای حکومت مرکزی شکست خوردند وسران فرقه شبانه گریخته وبه خاک شوروی پناهنده شدنددر 21 آذر 1325 پیش از ورود نیروهای دولتی ایران به تبریز حکومت جعفر پیشه وری سقوط کرد.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ